کاهش قیمت اینترنت با مشارکت بخش خصوصی در شبکه فیبرنوری

ناصرعلی سعادت، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای خواستار اتمام این انحصار و فراهم کردن شرایط رقابتی لازم برای بخش خصوصی  با رعایت اصول حاکم بر پروانه جدید ارتباطات ثابت (FCP)  شد. وی با اشاره به مشکلاتی که طی 12 سال گذشته در ارائه خدمات اینترنت در چارچوب پروانه‌های قدیمی به وجود آمد، اعلام کرد: خوشبختانه […]

ناصرعلی سعادت، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای خواستار اتمام این انحصار و فراهم کردن شرایط رقابتی لازم برای بخش خصوصی  با رعایت اصول حاکم بر پروانه جدید ارتباطات ثابت (FCP)  شد.

وی با اشاره به مشکلاتی که طی 12 سال گذشته در ارائه خدمات اینترنت در چارچوب پروانه‌های قدیمی به وجود آمد، اعلام کرد: خوشبختانه با تعامل  جدی کمیسیون تنظیم مقررات  رگولاتوری و بخش خصوصی طی دو سال اخیر، پروانه‌های جدید ارتباطات ثابت بر اساس مصالح ملی شکل گرفت و موضوع ارتباطات ثابت نیز همانند ارتباطات سیار دارای پروانه ویژه و یکپارچه ثابت تحت عنوان FCP شد تا با امکانات بخش خصوصی  و در جهت توسعه ملی، سرمایه گذاری‌های جدی روی این مقوله صورت بگیرد.

درخرداد ماه 94، 26 شرکت برای اخذ مجوز FCP به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تقاضا داده بودند که از این تعداد 18 تقاضا مورد بررسی قرار گرفت و تاکنون 13 شرکت این پروانه را دریافت کرده‌اند.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در ادامه گفت: زمانی که اصول حاکم بر FCP تهیه می‌شد موضوع فیبرنوری در بحث پروانه ارتباطات ثابت مورد بررسی قرار گرفت  و مقرر شد درخصوص فیبر نوری نیز همچون سایر پروانه‌هایی که از قبل صادر شده‌اند، پس از پایان دوره حفاظت، امکان سرمایه گذاری سنگین بخش خصوصی در این حوزه و در فضایی کاملا عادلانه و به دور از هرگونه انحصار فراهم شود تا در واقع، دارندگان پروانه متناسب با سرمایه و تلاش خود بتوانند در یک فضای رقابتی شبکه فیبر نوری کشور را توسعه دهند.

وی با اشاره به سیاست‌های کلی خصوصی سازی و لزوم اجرای آن در صنعت فناوری اطلاعات کشور بدون هرگونه شاعبه انحصار افزود: اقتصاد ما تکیه بر مردم و بخش خصوصی دارد و باید بخش خصوصی تشویق به سرمایه گذاری شود تا وابستگی‌های ما به صنعت نفت کاهش یابد.

به گفته ناصرعلی سعادت ارائه پروانه‌های فعالیت، امری است که اگر کوچک‌ترین خدشه‌ای به آن وارد شود بدون شک اعتماد بخش خصوصی به دولت و هر نوع سرمایه گذاری در این مقوله کاملا  از بین خواهد رفت. بنابراین ضرورت دارد ارائه مجوز فیبر نوری نیز مانند سایر بخش‌های مجوز FCP به دور از هر گونه نگرانی و شایعه باشد.

لازم به ذکر است که مدت پروانه FCP ده ساله است و سرمایه گذار خصوصی باید بیش از 5 سال روی آن سرمایه گذاری کنند؛ بنابراین ضروری است که نباید در اخذ پروانه اما و اگری باشد.

طبق اظهارات رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای موضوع تمدید دوره حفاظت مجوز فیبر نوری نمی‌تواند درست باشد، زیرا تمدید انحصار مجوز فیبر نوری لطمات و صدمات جدی را به اعتبار کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و همچنین قول‌ها و اعتبارات دولت در برابر بخش خصوصی وارد می‌کند؛ این موضوع امری نشدنی است و خوشبختانه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم بارها تاکید کرده‌اند موضوع فیبرنوری در اختیار بخش خصوصی است و  باید به صورت جدی روی آن سرمایه گذاری کند ؛ ضمن اینکه ضرورت دارد کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز این تعهدات را پیگیری کند.

محمدرضا کریمی، مسئول کمیسیون اینترنت و انتقال داده‌های سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران نیز با اشاره به نگرانی‌های بخش خصوصی در زمینه سرمایه گذاری روی مجوز FCP  و ارتباط آن با موضوع مجوز فیبر نوری گفت: درخواست بخش خصوصی این است که در فضای رقابتی که هم به نفع مصرف کننده و هم لازمه پویایی صنعت در موضوع ارائه مجوز فیبر نوری است حضور فعالی داشته باشد.

علی توسلی، قائم مقام کمیسیون اینترنت و انتقال داده‌های سازمان تاکید کرد: سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تنها مخالف انحصار در هر زمینه است و قطعا این موضوع ارتباطی به مخالفت سازمان با شرکتی همچون ایرانیان نت و یا هر شرکت خارجی ندارد تجربه ارائه این مجوزها در سراسر جهان نشان داده که انحصار هیچ کجا پاسخ گو نیست.

عبدالحسین بیدآبادی، عضو کمیسیون اینترنت و انتقال داده‌های سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران در خصوص ارتباط کاهش قیمت‌های اینترنت طی مدت اخیر مجوز فیبر نوری گفت: در بحث کاهش قیمت اینترنت طی مدت اخیر اتفاق‌های خوبی رخ داده و عوامل موثر بر قیمت تمام شده اینترنت مرتبط با ناحیه زیرساخت و مخابرات درحال کاهش است. رضایت مندی مشتریان محور اصلی فعالیت دارندگان مجوزهای FCP است و آن‌ها مصر هستند برای حفظ این رضایت مندی تمام تلاش خود را به کار گیرند تا بهترین سرویس را با بهترین قیمت ارائه دهند. هرچه هزینه‌های آن کاهش یابد سرویس اینترنت در کشور با سرعت و کیفیت بالاتر و قیمت پایین تر عرضه خواهد  شود.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال