گوگل تشخیص گفتار بیماران تکلمی را ممکن می کند

پروژه یوفونیا (Euphonia)، پروژه جدید گوگل جهت درک صحبت های افراد مبتلا به مشکلات تکلم و اختلالات گفتاری است. این پروژه که اسم آن از ماشین سخن گوی اواخر قرن 18 ساخته جوزف یوفونیا، مخترع آلمانی، گرفته شده است؛ تلاشی دیگر در این زمینه است تا افراد با معلولیت نیز بتوانند از تکنولوژی روز دنیا […]

پروژه یوفونیا (Euphonia)، پروژه جدید گوگل جهت درک صحبت های افراد مبتلا به مشکلات تکلم و اختلالات گفتاری است. این پروژه که اسم آن از ماشین سخن گوی اواخر قرن 18 ساخته جوزف یوفونیا، مخترع آلمانی، گرفته شده است؛ تلاشی دیگر در این زمینه است تا افراد با معلولیت نیز بتوانند از تکنولوژی روز دنیا بهره گیرند.

دیمیتری کانوسکی (Dimitri Kanevsky) از محققان گوگل که خود نیز مبتلا به نوعی اختلال گفتاری است، تا به این جای پروژه را مثبت ارزیابی کرده و تلاش ها در این زمینه را موثر دانسته است. استفاده از این فناوری جدید به خصوص برای افراد دارای بیماری ALS یا همان اسکلروز جانبی آمیوتروفیک که بیماری استیون هاوکینگ نیز بود، بسیار کمک کننده است. در این حالت دستگاه بدون استفاده از متن یا هر وسیله دیگری، صدای این افراد را که کم کم از لحاظ عصبی بدنشان آسیب می بیند و توانایی گفتار و حرکتی خود را به طور کامل از دست می دهند؛ به صدای ماشینی روان و مشخصی تبدیل می کند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تک نیوز، اطلاعات بیش تر در زمینه این پروژه، ماه آینده در کنفرانسی در استرالیا رونمایی خواهد شد. به طور کلی عدم توانایی تکنولوژی ASR یا همان تشخیص گفتار خودکار از صدای افراد دارای توانایی تکلم پایین شاید به دلیل آن باشد که از پیش داده های مورد نیاز در این زمینه برای آن ها تعبیه نشده است. کمبود داده های مناسب جهت حدس زدن کلمه ادا شده از سوی فرد مورد نظر موجب می شود تا این سیستم که به کمک هوش مصنوعی کار می کند، نتواند به طور مناسبی واژه یا هجای مورد نظر را جایگزین کند و کلمه را به درستی حدس بزند.

مشکل تشخیص چهره افراد رنگین پوست از طریق سیستم های تشخیص چهره با کمک هوش مصنوعی نیز از همین زمینه نشئت می گیرد. تامین داده های مناسب در این راستا، فعالیتی است که محققان آن را موثر دانسته و در تلاش جهت دستیابی به این مهم از طریق دریافت کمک از سوی افراد دارای این نوع اختلالات تکلمی هستند.