حل مشکل عدم بوت شدن ویندوز 8 و 8.1 با چند روش ساده

ویندوز 8 از نوعی سیستم بوت هیبریدی جدید به جهت تسریع عمل بوت استفاده می‌نماید. زمانی که شما کامپیوتر خود را خاموش می‌کنید (Shut Down)، این کار به صورت کامل انجام نشده و بخشی از اطلاعات سیستم شما همانند سرویس‌های در حال اجرا، درایورهای نصب شده و سایر سیستم‌های نرم‌افزاری در حال اجرا، همانند وضعیت “Hibernate” […]

ویندوز 8 از نوعی سیستم بوت هیبریدی جدید به جهت تسریع عمل بوت استفاده می‌نماید. زمانی که شما کامپیوتر خود را خاموش می‌کنید (Shut Down)، این کار به صورت کامل انجام نشده و بخشی از اطلاعات سیستم شما همانند سرویس‌های در حال اجرا، درایورهای نصب شده و سایر سیستم‌های نرم‌افزاری در حال اجرا، همانند وضعیت “Hibernate” ذخیره شده، تا زمانی که شما کامپیوتر را مجددا روشن می‌کنید، عملیات بوت شدن، با سرعت بیشتری از قبل انجام گیرد. در واقع این مدل بوت شدن و خاموش شدن ویندوز، تفاوت زیادی با خود عمل Hibernate دارد و تفاوت اصلی آن، این است که بوت هیبریدی برنامه‌های در حال اجرای شما را ذخیره نکرده و باز نمی‌گرداند.

هر چند، بوت هیبریدی مشکلاتی را نیز می‌تواند به همراه داشته باشد، مخصوصا در برخی کامپیوترهای قدیمی با درایورهایی که باگ بیشتری نسبت به نسخه‌های جدیدتر دارند، عمل Hibernate به درستی انجام نمی‌گیرد. علاوه بر این، اطلاعات خرابی که ویندوز ممکن است در بوت شدن از خود به جای بگذارد، می‌تواند از بالا آمدن مجدد ویندوز 8 جلوگیری کند.

حال قصد داریم چند روش ساده و مهم برای برطرف کردن مشکل عدم بوت شدن ویندوز 8 را بیان کنیم. دقت کنید که بسیاری از این روش‌ها در ویندوز 8.1 نیز جواب می‌دهند چرا که این دو ویندوز تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.

غیر فعال کردن حالت هیبریدی یا سریع بوت شدن

اگر شما مشکلاتی همچون عدم بوت شدن ویندوز 8 روبه‌رو هستید، اولین کاری که می‌توانید برای حل آن انجام دهید، غیرفعال کردن حالت بوت هیبریدی می‌باشد. این مورد می‌تواند سرعت بوت شدن ویندوز را تا حد قابل توجهی کاهش دهد، پس سعی کنید زمانی که به مشکل بر می‌خورید، آن را انجام دهید.

برای انجام این کار، “کلید ویندوز” را فشرده و عبارت “Power Settings” را تایپ نمایید و از گزینه‌های نمایش داده شده (همانند شکل زیر)، گزینه‌ی Settings را انتخاب کنید. پس از آن، گزینه‌ی “Change what the power buttons do” را انتخاب نمایید تا وارد بخش مناسب در Control Panel ویندوز شوید.

change-what-the-power-buttons-do

حال همانند تصویر زیر، گزینه‌ی “Change settings that are currently unavailable” را انتخاب نمایید.

change-currently-unavailable-settings

در این مرحله و پس از تایید عمل انجام شده، تیک گزینه‌ی “Turn on fast startup (recommended)” را باید بردارید تا سیستم بوت سریع ویندوز غیر فعال گردد. پس از آن، روی کلید “Save changes” کلیک کنید تا تمامی کارهای شما ذخیره گردد. با انجام این کار، ویندوز عمل خاموش و روشن شدن را همانند ویندوز 7 و نسخه‌های ماقبل آن به صورت کامل انجام می‌دهد و هیچ سرویس و حالتی را در خود ذخیره نمی‌کند. در این حالت، عمل بوت شدن طولانی‌تر از همیشه خواهد شد، با این امید که این کار می‌تواند بسیاری از مشکلات مربوط به عدم بوت شدن ویندوز 8 را برطرف سازد.

اگر این کار نتوانست مشکل بوت شدن ویندوز شما را برطرف سازد، سعی کنید قبل از انجام هر کار دیگری، سیستم بوت هیبریدی را فعال کنید تا سرعت بوت شدن ویندوز، افزایش پیدا نماید.

تعمیر Startup ویندوز (Repairing Startup)

وقتی که ویندوز شما از طریق هارد سیستم، بوت می‌شود، اطلاعات و سوابق موجود در حافظه‌های هارد بررسی می‌نماید که نهایتا انجام این کار، باعث بارگذاری “boot loader” و بوت شدن ویندوز می‌شود. هر چند خود master boot record یا MBR، ممکن است دچار اختلال شده و اطلاعات آن خراب شود، اما نباید اجازه داد که این اتفاق بیفتد.

حال تصور کنید که ویندوز شما از بوت شدن اجتناب می‌کند و شما نمی‌توانید وارد ویندوز شوید. در این حالت چه باید کرد؟ در این حالت باید Startup ویندوز را به کمک یک دیسک با قابلیت بوت Windows installer یا حتی به وسیله‌ی یک Windows installer USB، تعمیر نمود.

USB  و یا دیسک Windows installer خود را درون کامپیوتر قرار داده و سیستم را ری‌استارت کنید. در این مرحله شما باید با پنجره‌ی زیر که مربوط به Windows installer می‌باشد، روبه‌رو شوید. اگر از شما زبان نصب ویندوز و موارد دیگر پرسیده می‌شود، همه‌ی آنها را انتخاب کرده تا به پنجره‌ی زیر برسید. حال گزینه‌ی “Repair your computer” را از پایین سمت چپ انتخاب نمایید.

windows-8-repair

در پنجره‌ی باز شده، گزینه‌ی Troubleshoot را انتخاب و وارد قسمت Advanced Options شوید

troubleshoot-advanced-options

اولین چیزی که شما در این بخش باید انتخاب کنید، گزینه‌ی “Automatic Repair” می‌باشد. اگر این گزینه به درستی کار کند، ویندوز همه‌ی امور را به دست خواهد گرفت و تمامی مراحل به صورت خودکار انجام خواهند شد.

windows-8-automatic-repair

اگر این گزینه به صورت کامل و صحیح کار نکرد، به جای آن، گزینه‌ی “Command Prompt” را انتخاب کنید. حال باید به صورت دستی و خودتان، Startup را تعمیر کنید. البته نگران نباشید، تنها کافیست کمی دقت کنید و واقعا قرار نیست کار سختی انجام دهید. پس از نوشتن هر کدام از عبارت‌های زیر، کلید “Enter” را فشار دهید.

bootrec /fixmbr

bootrec /fixboot

اولین دستور که مشاهده می‌کنید، مربوط به تعمیر کردن حافظه‌ی MRB (مستر رکورد بوت) می‌باشد و گزینه‌ی دوم نیز یک سکتور (یک بخش) جدید در هارد شما ایجاد می‌نماید. این دستورات باید مشکل را حل کرده و Startup را تعمیر نمایند.

bootrec-fixmbr-fixboot

در برخی از حالت‌ها، شاید نیاز باشد که دستورات زیر را پس از نوشتن دستورات بالایی، وارد نمایید:

bootrec /scanos

bootrec /rebuildbcd

دستور اول، کامپیوتر شما را اسکن و سیستم‌عامل شما و اطلاعات آن را به سیستم بوت ویندوز اضافه می‌نماید. در واقع این دستور به “boot loader” (یا بارگذاری کننده‌ی بوت) کمک می‌کند تا از اینکه محل نصب ویندوز و فایل‌های آن را به درستی تشخیص داده شده‌اند، اطمینان حاصل گردد و اگر محل نصب ویندوز به هر دلیلی پیدا نشد، آن را خود، پیدا کرده و به اطلاعات “boot loader” اضافه خواهد کرد.

دستور دوم مکانیزمی مشابه داشته با این تفاوت که پس از اسکن شدن سیستم، خود قادر هستید تا از میان سیستم‌عامل‌های پیدا شده، یکی را به دلخواه انتخاب نمایید.

حل کردن مشکلات دیگر

اگر هنوز هم مشکلات مربوط به عدم بوت شدن ویندوز را دارید، بهتر است از گزینه‌ها و روش‌های دیگر استفاده نمایید. سعی کنید همانند روش‌های قبلی وارد پنجره‌ی Troubleshoot شوید تا بتوانید گزینه‌ی “Refresh your PC” را پیدا کنید. اگر در همان مراحل اولیه با مشکلاتی همچون هنگ کردن سیستم، ری‌استارت شدن ویندوز و یا هر مورد دیگری که نتواند شما را به این صفحه هدایت کند، ناچار هستید باز هم از USB یا دیسک بوتِیبِل Windows Installer استفاده کنید. در نهایت با انتخاب این گزینه، مشکلاتی را که ممکن است باعث بوت نشدن سیستم شود، برطرف کنید.

هر چند، این امکان نیز وجود دارد که همین لحظه که دیسک را درون دستگاه قرار داده‌اید، ویندوز را به صورت کامل حذف و مجددا آن را نصب نمایید، اما این کار، واقعا آخرین مرحله می‌باشد.

windows-8-refresh-troubleshoot

همچنین سعی نکنید بدون آگاهی از گزینه‌های موجود، یکی را انتخاب و همانند یک قهرمان، به دنبال تعمیر ویندوز باشید! برای اطلاع از سایر گزینه‌ها نیز می‌توانید مقاله‌ی قبلی ما، “قابلیت‌های Refresh، Reinstall، Restore و Reset در ویندوز چیستند و چه زمانی باید از آنها استفاده کرد؟” را مطالعه نمایید تا به صورت کامل، با گزینه‌های موجود آشنا شوید.

امیدوارم با انجام این کارها، مشکلات بوت شدن ویندوز به صورت کامل برطرف گردد. اگر هنوز هم راه حلی باقی مانده که ما آن را در مقاله‌ی خود نیاورده‌ایم، می‌توانید در قسمت نظرات اعلام کرده تا با نام خودتان به متن اصلی اضافه شود.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال