ثبت ۸۷۱ هزار و ۷۴۳ دامنه اینترنتی متعلق به ایران در سال 95

آماری که به تازگی توسط مرکز ثبت پسوندها و دامنه‌های اینترنتی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی منتشر شده حاکی از ثبت بالغ بر ۸۷۱ هزار و ۷۴۳ دامنه اینترنتی متعلق به ایران از سوی کاربران تا پایان سال 95 است. گفته می‌شود هم‌اکنون ایران از نظر تعداد دامنه اینترنتی فعال، نه تنها بزرگترین کشور در منطقه است؛ […]

آماری که به تازگی توسط مرکز ثبت پسوندها و دامنه‌های اینترنتی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی منتشر شده حاکی از ثبت بالغ بر ۸۷۱ هزار و ۷۴۳ دامنه اینترنتی متعلق به ایران از سوی کاربران تا پایان سال 95 است.

گفته می‌شود هم‌اکنون ایران از نظر تعداد دامنه اینترنتی فعال، نه تنها بزرگترین کشور در منطقه است؛ بلکه از کشورهایی نظیر سنگاپور، مالزی، هنگ‌کنگ، ترکیه، اسلواکی، یونان و فنلاند هم عبور کرده و با رشد سالانه ۴۵ درصدی، در میان چهار کشور برتر جهان از نظر رشد دامنه اینترنتی قرار دارد.

این آمار نشان می‌دهد که در مقایسه با سال ۹۴، در سال 95، ۱۱۷هزار پسوند جدید اینترنتی در یکسال به ثبت رسیده است که پسوند «ir» با تعداد ۸۶۲ هزار و ۸۸۸ دامنه همچنان در صدر دامنه‌های ثبت شده فعال اینترنتی با هویت ایرانی قرار دارد و پسوند net.ir نیز با تعداد ۴۰ دامنه کمترین میزان ثبت دامنه را به خود اختصاص داده است.

طبق این گزارش، شمار پسوندهای ثبت شده co.ir بالغ بر ۳ هزار و ۹۴۲ دامنه، شمار دامنه‌های ثبت شده با پسوند ایران دوهزار و ۸ دامنه و شمار دامنه‌های ثبت شده با پسوند ac.ir حدود یک هزار و ۵۰۶ دامنه فعال اعلام شده است. تعداد دامنه‌های اینترنتی فعال حاکمیتی و دستگاه‌های اجرایی نیز با پسوند gov.ir بالغ بر ۲۷۴ دامنه است. تعداد دامنه‌های فعال به ثبت رسیده با پسوند sch.ir حدود ۳۲۳ دامنه، با پسوند org.ir بالغ بر ۳۱۹ و id.ir بالغ بر ۴۴۳ دامنه برآورد می‌شود.