دانشمند ایرانی رشته های گاز مرموز را در مرکز کهکشان راه شیری کشف کرد

دکتر فرهاد یوسف زاده صدها رشته از گازهای مرموزی را کشف کرده که از یک سیاه چاله واقع در مرکز کهکشان تا به بیرون امتداد دارند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، دکتر یوسف زاده از دانشگاه نورث وسترن اخیرا رشته های گازی جدیدی در مرکز کهکشان مشاهده کرده است. کشف این رشته […]

دکتر فرهاد یوسف زاده صدها رشته از گازهای مرموزی را کشف کرده که از یک سیاه چاله واقع در مرکز کهکشان تا به بیرون امتداد دارند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، دکتر یوسف زاده از دانشگاه نورث وسترن اخیرا رشته های گازی جدیدی در مرکز کهکشان مشاهده کرده است. کشف این رشته ها به دهه ها پیش برمی گردد. اکنون ستاره شناسان رشته های بیشتری را مشاهده کرده اند که به جای عمودی حالت افقی داشته و تفاوت های گیج کننده دیگری نیز با یکدیگر دارند. فرهاد یوسف زاده برای نخستین بار این رشته ها را در سال ۱۹۸۰ در مرکز کهکشان شناسایی کرد.

اوج گیری این رشته ها تا ۱۵۰ سال نوری است و در اطراف سیاه چاله ای واقع در مرکز کهکشان قرار می‌گیرند. رشته های جدید با استفاده از قابلیت کاهش نویز تلسکوپ میرکات در آفریقا جنوبی کشف شدند. مکان آنها در همان صفحه قوس کمانی است اما این بار افقی. طول آنها نیز تنها ۵ تا ده سال نوری است. به گفته محققان این رشته های جدید از انرژی حرارتی تشکیل شده اند. در حالی که رشته های قبلی متشکل از ذراتی بودند که می توانستند با سرعت نور حرکت کنند.

یوسف زاده در این باره می گوید: با کمک این یافته ها می توان قرص برافزایش سیاه چاله ها و جهت جریان فواره های خروجی را شناسایی کرد. البته هنوز علت تشکیل این رشته ها مشخص نشده است.

این دانشمند ایرانی حدود ده ها سال است که در حال مطالعه مرکز کهکشان راه شیری است و توانسته در این مدت علاوه بر رشته های کشف شده، یک حباب غول پیکر که امواج رادیویی پرت می کند و یک منطقه ستاره ای دور را در کهکشان مشاهده کند.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال