جیمز وب توانست قدیمی‌ترین کهکشان مرده مشاهده شده را شناسایی کند

کهکشان مرده‌ای که توسط جیمز ویب شناسایی شده یکی از قدیمی‌ترین کهکشان‌های مشاهده شده تاکنون است که زندگی بسیار سریعی داشته و مرگ آن نیز در دوران جوانی آن رخ داده است. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، ستاره شناسان با کمک داده‌های مربوط به جیمز وب توانستند یکی از قدیمی‌ترین کهکشان‌های مرده […]

کهکشان مرده‌ای که توسط جیمز ویب شناسایی شده یکی از قدیمی‌ترین کهکشان‌های مشاهده شده تاکنون است که زندگی بسیار سریعی داشته و مرگ آن نیز در دوران جوانی آن رخ داده است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، ستاره شناسان با کمک داده‌های مربوط به جیمز وب توانستند یکی از قدیمی‌ترین کهکشان‌های مرده را که بیش از ۱۳ میلیارد سال پیش مرگ آن رخ داده و به طور ناگهانی تشکیل ستاره‌های جدید را متوقف کرده شناسایی کنند. ستاره شناسان در یک تیم بین المللی طی همکاری با دانشگاه کمبریج با کمک تلسکوپ فضایی جیمز وب یک کهکشان مرده را رصد کرده‌اند که در زمان قدیم و موقعی که که کیهان تنها ۷۰۰ میلیون سال قدمت داشته مشاهده شده بود. به همین دلیل می‌توان آن را قدیمی‌ترین کهکشان در نظر گرفت.

به گفته دانشمندان این کهکشان طی یک زندگی سریع توقف ستاره‌های جدید را در دوران جوانی انجام داده است. روند تشکیل ستاره در آن نیز سرعت بالایی داشته و توقف آن نیز با همان سرعت انجام گرفته است. ستاره شناسان مطمئن نیستند که این کهکشان به طور موقتی خاموش شده یا خاموشی آن به طور دائم است و اینکه چه چیزی باعث توقف تشکیل ستارگان در این کهکشان شده است.

داده‌های جیمز وب توسط ستاره شناسان مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شد دوره شکل‌گیری ستاره در این کهکشان بین ۳۰ تا ۹۰ میلیون سال بوده است. البته ممکن است فرایند تشکیل ستاره در این کهکشان به قبل از مشاهده توسط جیمز وب و بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون سال قبل متوقف شده باشد.

به گفته اخترشناسان شکل‌گیری ستاره در کهکشان طی عوامل مختلفی متوقف یا آهسته خواهد شد. عواملی مانند یک سیاهچاله کلان جرم و یا بازخوردهای مربوط به فرایند شکل‌گیری ستاره باعث خروج گاز کهکشان شده و تشکیل ستاره را به سرعت متوقف می‌کنند.

نتایج به دست آمده در مطالعه اخیر می‌تواند به ستاره شناسان در درک نحوه و دلیل توقف تشکیل ستاره در کهکشان‌ها و عوامل موثر بر شکل‌گیری ستاره‌ها کمک کند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال