محققان ژاپنی تصاویر سیاهچاله حلقه ای درخشان را غیر واقعی دانستند

محققان ژاپنی پس از باز تحلیل داده ها در مورد تصاویر تلسکوپ ایونت هورایزن از سیاهچاله حلقه ای درخشان در مورد واقعی بودن این سیاهچاله دچار تردید شدند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، گروهی از پژوهشگران در ژاپن حدود سه سال مشغول تجزیه و تحلیل تصویری از سیاه چاله کلان جرم واقع […]

محققان ژاپنی پس از باز تحلیل داده ها در مورد تصاویر تلسکوپ ایونت هورایزن از سیاهچاله حلقه ای درخشان در مورد واقعی بودن این سیاهچاله دچار تردید شدند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، گروهی از پژوهشگران در ژاپن حدود سه سال مشغول تجزیه و تحلیل تصویری از سیاه چاله کلان جرم واقع در مرکز کهکشان مسیه ۸۷ بودند. آنان معتقدند در تصویر سیاهچاله اخیر مشکلی وجود دارد به طوری که داده های پیشین با آنچه تلسکوپ ایونت هورایزن (EHT)  در سال ۲۰۱۹ منتشر کرده بود متفاوت است.

تلسکوپ ایونت هورایزن با هدف تهیه تصاویری از نخستین سیاهچاله از قدرت هشت تلسکوپ رادیویی استفاده کرده است. از ترکیب این تلسکوپ ها، تلسکوپی به نام تداخل سنج ایجاد میشود که در آن هر جفت تلسکوپ پس از ثبت طول موج خاص از نور اطلاعات را برای ترکیب و ایجاد تصویر نهایی ارسال می کند. هر کدام از اطلاعات با استفاده از یک الگوریتم ترکیب شده و جاهای خالی از طریق اطلاعات مربوط به سیاهچاله و تنظیمات تلسکوپ برای پر کردن وارد می شوند.

 از مهمترین خصوصیت تصویر تهیه شده توسط تلسکوپ ایونت هورایزن وجود یک حلقه درخشان است که به نظر می رسد در اثر خم شدن نور پلاسمای داغ چرخان در اثر گرانش شدید سیاهچاله ایجاد شده باشد. از طرفی پر کردن اطلاعات خالی برای این تصویر نیز به فرضیه سازی هایی نیاز دارد. این دقیقا همان کاری است که ماکوتو میوشی و همکارانش در رصدخانه ملی نجوم انجام دادند. این پژوهشگران با باز پردازش داده های تلسکوپ، نور جمع آوری شده توسط تلسکوپ ها را در میدان دید بسیار بزرگتری در نظر گرفتند. آنها می گویند پس از ایجاد چنین تغییری در تصویر نهایی هیچ حلقه ای ظاهر نشده است.

در تصویر این پژوهشگران تنها دو نقطه روشن متمایز وجود دارد که احتمالاً یکی از آنها نشان دهنده ناحیه اطراف سیاهچاله و دیگری منطقه دوران است. به گفته میوشی یکی از دلایل بروز خطا در پردازش تصویر نهایی این تلسکوپ همان میدان دید محدود است. به گفته وی ممکن است آرایش شبکه تلسکوپ این خطا را ایجاد کرده باشد و به ساختار های واقعی در فضا مربوط نباشد. وی معتقد است این اشتباه ممکن است در مورد تصویر تازه منتشر شده از سیاه چاله واقع در قلب کهکشان راه شیری نیز ایجاد شده باشد.

از طرفی دانشمندان پروژه مربوط به تیم تلسکوپ ایونت هورایزن معتقدند کاهش محدودیت های میدان دید این تلسکوپ در ایجاد این رویکرد نادرست است. آن ها معتقدند این پژوهشگران ژاپنی به دلیل استفاده از میدان دید بزرگ نور اطراف تصویر را به شدت پراکنده کردند. تیم تلسکوپ ایونت هورایزن شامل چهار تیم مجزا بود که برای تبدیل داده به تصویر نهایی از چهار روش مختلف استفاده کرده است. به گفته مسئول این پروژه تصاویر تهیه شده نهایی از بررسی شده ترین تصاویر تداخل سنجی محسوب می شود که به صورت نهایی منتشر شد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال