نقد و بررسی تبلت 13 اینچی Lenovo Yoga Tablet 2 Pro [قسمت سوم-بررسی نرم‌افزاری و بنچمارک‌ها]

در قسمت دوم این بررسی به معرفی تبلت یوگا 2 پرو لنوو و بررسی بلندگوها، حافظه‌داخلی، باطری، دوربین‎ و‎ پروژکتور آن پرداختیم. هم اینک برای بررسی بخش نرم‌افزاری و بنچمارک‌های آن با تک نیوز همراه باشید: صفحه اصلی و اسکین برنامه‌ها راه دیگری برای گفتن این موضوع نیست. پوسته‌ی اندرویدی لنوو بطور شرم‌آوری از تبلت iPad کپی برداری […]

در قسمت دوم این بررسی به معرفی تبلت یوگا 2 پرو لنوو و بررسی بلندگوها، حافظه‌داخلی، باطری، دوربین‎ و‎ پروژکتور آن پرداختیم. هم اینک برای بررسی بخش نرم‌افزاری و بنچمارک‌های آن با تک نیوز همراه باشید:

صفحه اصلی و اسکین برنامه‌ها

راه دیگری برای گفتن این موضوع نیست. پوسته‌ی اندرویدی لنوو بطور شرم‌آوری از تبلت iPad کپی برداری شده است!

nexus2cee_wm_2015-03-02-07.46.45_thumbصفحه اصلی (home screen) این تبلت بسیار بد و گیج کننده طراحی شده است و در آن خبری از grid اپلیکیشن‌ها نیست. همچنین استفاده از تصویر زمینه فضا نیز خیلی حس آمیز نیست.

این مشکلات به صفحه اصلی تبلت ختم نمی‌شود. در تصویر زیر، نوار اعلانات (notification bar) این تبلت دیده می‌شود. بله، درست است؛ این نسخه 4.4 از سیستم عامل اندروید است. اما چه چیزی از آن کم شده است؟! باید گفت که همه چیز در اینجا وجود دارد بجز خود نوار اعلانات!

nexus2cee_wm_2015-03-02-07.49.57_thumbبرای دسترسی به منو تنظیم سریع تبلت، باید نوار اعلانات آن را از پایین صفحه به بالا بکشید. این نوار نه تنها برای کسانی که از یک دستگاه اندرویدی استفاده می‌کنند، گیج‌کننده است بلکه این فرمان لمسی مشابه باز کردن اپلیکیشن Google Now است که کاربر مجبور است آن را بطور اتفاقی در بیشتر زمان‌ها فعال کند. صادقانه باید گفت که از طراحی دیگر قسمت‌های آن نمی‌توان اشکال گرفت ولی بطور کلی طراحی آن کمی نامطلوب است. نسبت 16:9 این صفحه نمایش نیز هیچ کمکی به خوب و راحت بودن آن نکرده است. زیرا سه کلیدها اندرویدی (navigation bar) این تبلت در زیر صفحه نمایش قرار دارد و بخاطر وجود پایه، کاربر تشویق می‌شود که تبلت را بیشتر در حالت افقی استفاده کند و به همین دلیل، دسترسی او به قسمت ناوبری اندروید، کمی مشکل‌ آفرین است.

nexus2cee_wm_2015-03-02-07.50.04

این تبلت دارای مود multi window نیز هست ولی متاسفانه فقط از شش برنامه پشتیبانی می‌کند. یکی از این برنامه‌ها، مرورگر کروم است و پنج‌تای دیگر نیز از اپلیکیشن‌های اختصاصی و شناور لنوو است که خیلی مهم و کاربردی نیستند. خب شاید هم در مواقعی، باز کردن مرورگر کروم به همراه ماشین حساب، مفید باشد، اما عملا بی‌استفاده است.

اپلیکیشن‌ها

تبلت یوگا 2 پرو دارای مرورگری برای گشت‌زنی در شبکه‌های اجتماعی است. دیگر برنامه‌های این تبلت شامل اپلیکیشن 4D از شرکت DAQRI، اپلیکیشن Evernote و Gamestore (که خیلی کاربردی نیست)، برنامه the Kingsoft office suite و Route 66 navigation و همچنین Security HD (که برنامه‌ای برای انتقال امن اطلاعات است) و یکسری برنامه‌های اختصاصی دیگر لنوو است. همه این برنامه‌ها، نشان دهنده بی‌توجهی لنوو به اختصاص دادن دسته‌ای از برنامه‌های غیر کاربردی است. در عکس زیر، تصویری از اپلیکیشن نامطلوب Gamestore دیده می‌شود.

nexus2cee_wm_2015-03-02-06.02.42_thumb

در تصویر بالا، اپلیکیشن Gamestore این تبلت، برای یک بازی که توسط اندروید صلاحیت آن تایید نشده است، تقاضای خرید می‌کند که واقعا عجیب است.

در کل نمی‌توان گفت که تجربه خیلی بدی از این رابط کاربری داشتیم، ولی کاربران این تبلت را به اجرای لانچری کاربردی‌تر و بهتر، تشویق می‌کنیم. همچنین می‌توانید با حذف یا غیر فعال کردن برنامه‌های غیر کاربردی، از دست آنها خلاص شوید. استفاده از تبلت یوگا 2 پرو به صورتی منطقی و کاربردی، کار بسیار سختی نیست اما شاید لنوو خواهان آن نباشد!!

قدرت سخت‌افزاری

تبلت یوگا 2 پرو از پردازنده Atom Z3745 استفاده می‌کند و به حافظه رم دو گیگابایت مجهز است. این پردازنده برای تبلتی با قیمت این چنینی، بسیار راضی کننده و قابل احترام است. وقتی که برای اولین بار Google launcher را بارگذاری کردیم، بسیاری از برنامه‌ها با لگ بسیار کمی اجرا شدند که این مورد بخاطر وجود یک سخت‌افزار x86 بر روی این تبلت، راضی کننده است.

nexus2cee_wm_2015-03-02-07.58.34

nexus2cee_wm_2015-03-02-08.02.01

nexus2cee_wm_2015-03-02-08.15.51

در تصاویر بالا، تعدادی از تست‌های انجام گرفته بر روی سخت‌افزار این تبلت را مشاهده می‌کنید. بازی‌های سنگینی مثل Asphalt 8 و  Hearthstone با فریم‌ریت استانداردی بر روی آن اجرا می‌شوند. البته اجرای آنها بر روی نمایشگری با دقت 2560 × 1440 پیکسل، کار بسیار بزرگی نیست.

حرف آخر

نتیجه بیشتر جنبه‌های بررسی شده‌ی این تبلت منفی است و در هنگام بررسی قدم به قدم یوگا 2 پرو، مطمئنا شما نیز به همین نتیجه خواهید رسید که این تبلت در خیلی از زمینه‌ها، خیلی ضعیف ظاهر شده است. اما باید صادقانه گفت که ویژگی‌های خاصی نیز در این تبلت نهفته است. البته بخش استوانه‌ای آن، گاهی این تبلت را برای استفاده ممتد از آن، خسته‌کننده می‌شو. کلیدهای پاور و پروژکتور این تبلت نیز در مکان‌های خیلی بدی قرار دارند و مطمئنا بخاطر وزن بسیار بالای آن، بیش از آنکه به آنها احتیاج داشته باشید، آنها را فعال خواهید کرد. اما اگر و فقط اگر شما از یک میز برای خواندن مطالب استفاده می‌کنید، این تبلت به کمک شما خواهد آمد.

nexus2cee_wm_DSC04900

این تبلت برای کسانی که خواهان پاسخ دادن به ایمیل‌ها و پیام‌های خود هستند، بواسطه وجود پایه تبلت، تایپ کردن با آن، بسیار لذت بخش و سریع خواهد بود. تنها کافی است که پایه بر روی شیب تند‌تری تنظیم شود. ابعاد بزرگ این صفحه نمایش برای تماشای فیلم‌ بسیار مناسب است (می‌توان از کیفیت صدای بلندگوها چشم‌پوشی کرد). اگر وزن زیاد این تبلت برای شما مشکل‌زا نباشد، این تبلت برای مسافرت هم‌نشین خوبی خواهد بود (اگر در مقایسه وزنی بتواند جای یک لپ‌تاپ را بگیرد). صفحه نمایش بزرگ آن نیز برای اتصال موس و کیبورد و یا اتصال به کامپیوتر برای کنترل از راه دور آن، بسیار مناسب است.

nexus2cee_wm_DSC04834_thumb

اما آیا قیمت گران این تبلت بواسطه وجود این ویژگی‌های منحصر به فرد، قابل توجیه است؟  احتمالا جواب آن منفی خواهد بود. زیرا مطمئنا بسیاری از این ویژگی‌ها توسط یک لپ‌تاپ، دست‌یافتنی است.

البته کاربران زیادی هستند که از کار کردن با یوگا 2 پرو، لذت می‌برند. اما ما یکی از آنها نیستیم! بسیاری از افراد دیده می‌شوند که این تبلت برای شرایط کاری آنها مفید است. کسانی که زیاد به سفر می‌روند و خرید لپ‌تاپ برای آنها ضرورتی ندارد، یکی از آن افراد هستند. همچنین این تبلت توسط والدین کودکان نیز خریداری می‌شود. به امید اینکه پروژکتور داخلی و یکپارچه آن، به کمک کودک بیاید. همچنین برای موارد بسیار خاصی نیز می‌تواند مفید واقع شود، همانند کارمندان اداری، که به یک دستگاه اندرویدی با صفحه نمایش بزرگ و باکیفیت نیاز دارند.

nexus2cee_wm_DSC04673_thumb

ولی برای بسیاری از مصرف کنندگان این تبلت، یوگا 2 پرو بیشتر از چیزی است که گفته می‌شود. خیلی بزرگ، خیلی هوشمندانه، خیلی ارزان، و در عین حال خیلی گران! اگر قصد خرید تبلتی با ابعاد بزرگ را دارید، مطمئنا تبلت 12 اینچی سامسونگ بیشتر به کارتان می‌آید، حتی اگر به پایه (KickStand) یوگا 2 پرو علاقه‌مند باشید. اگر قدرت سخت‌افزاری نه چندان خوب این تبلت نتوانست نظر شما را جلب کند، می‌توانید به طراحی نرم‌افزاری زیبای لنوو دل ببندید! مطمئنا فرصت کافی به لنوو  برای ایجاد نوآوری‌های جدید داده شده است اما روشن است که برای اجرایی کردن آن، با مشکلاتی روبه‌رو شده است و همین موضوع باعث لطمه زدن به تجربه کاری با این تبلت زیبا و خوش‌اندام می‌شود.

پایان قسمت آخر

 

با تمام این تفاسیر، به نظر شما، این تبلت با وجود ویژگی‌های جدید و نوآورانه آن، (با قیمت 470 دلاری) ارزش خرید دارد یا نه؟!

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال