مدیاتک و رونمایی از جدول زمانبدی مربوط به چیپست‌هایش

مدیاتک قصد رونمایی از چندین تراشه‌ی جدید را در آینده‌ی نه چندان دور و در سال جاری میلادی دارد که قابل توجه‌ترین آن‌ها سیستم روی یک چیپ 64 بیتی MT6796 خواهد بود. بر اساس اطلاعاتی که در جدول زمانبدی رونمایی شده از برنامه‌ریزی‌های مدیاتک ارائه شده….

کمپانی مدیاتک قصد دارد که فعالیت‌های خود را بیش از پیش گسترش دهد. این شرکت تایوانی طی چندین سال گذشته بیشتر فعالیت خود را بر روی تولید سیستم روی یک چیپ‌های مقرون به صرفه‌تر به منظور استفاده در دستگاه‌های هوشمند “میان رده” و “پایین رده‌ی” کیفی متمترکز کرده بود. اما در این اواخر شاهد تغییر سیاست‌های عملکردی این شرکت تایوانی بودیم، به گونه‌ای که مدیاتک سعی در تولید سیستم روی یک چیپ‌های باکیفیت برای دستگاه‌های هوشمند برتر داشته است. نمونه‌ی بارز این موضوع را می‌توان در گوشی هوشمند MX4 شرکت میزو مشاهده کرد. این گوشی هوشمند که هم اکنون در کشور چین یکی از پرطرفدارترین محصولات موجود به شمار می‌رود به سیستم روی یک چیپ هشت هسته‌ای MT6595 مدیاتک تجهیز شده است.

در ابتدا نتایج مربوط به بنچمارک‌های این گوشی و سیستم روی یک چیپ آن فوق‌العاده عالی به نظر می‌رسیدند، اما به محض عرضه‌ی محصول متوجه شدیم که عملکرد آن در شرایط حقیقی هم فوق‌العاده جالب توجه است. بنابراین هم اکنون دستگاه‌های هوشمند برتر متعددی در بازار وجود دارند که از چیپست‌های اختصاصی مدیاتک بهره‌مند هستند.

شرکت مدیاتک در سه ماه آخر سال 2014 میلای به طور رسمی از سیستم روی یک چیپ 64 بیتی و هشت هسته‌ای MT6795 خود رونمایی کرد و نتایج بنچمارک‌های آن فوق‌العاده عالی به نظر می‌رسیدند، به گونه‌ای که بسیاری از افراد عقیده دارند این تراشه‌ی سیستمی می‌تواند رقیبی جدی برای اسنپدراگون 810 کوالکام به شمار آید. اگر به خاطر داشته باشید تیم تک نیوز پیش از این در مقاله‌ای با عنوان “سیستم روی یک چیپ MT6795 مدیاتک، اسنپدراگون 810 را از نفس انداخت” به مقایسه‌ی نتایج بنچمارک GeekBench برای این سیستم روی یک چیپ در شرایط تک هسته‌ای و دو هسته‌ای پرداخت و نهایتا مشخص شده که عملکرد چیپست MT6795 مدیاتک در شرایط چند هسته‌ای بنچمارک GeekBench از نتیجه‌ی حاصل از بررسی اسنپدراگون 810 بهتر بوده است. اطلاعات دقیق‌تر مربوط به این موضوع را می‌توانید از لینک ضمیمه شده مطالعه کنید.

اما به نظر می‌رسد که مدیاتک قصد رونمایی از چندین تراشه‌ی جدید را در آینده‌ی نه چندان دور و در سال جاری میلادی دارد که قابل توجه‌ترین آن‌ها سیستم روی یک چیپ 64 بیتی MT6796 خواهد بود. بر اساس اطلاعاتی که در جدول زمانبدی رونمایی شده از برنامه‌ریزی‌های مدیاتک ارائه شده، این تراشه‌ی سیستمی در اواخر سال جاری میلادی رسما معرفی خواهد شد. در بخش زیر می‌توانید این جدول زمانبدی را مشاهده کنید و به اطلاعات جالب توجهی در این زمینه دست پیدا نمایید. در واقع در این تصویر اطلاعات جامعی از برنامه‌ریزی‌های مدیاتک برای آینده نمایش داده شده است و اینطور به نظر می‌رسد که این کمپانی تایوانی قصد گسترش هرچه بیشتر فعالیت‌های خویش را دارد. با توجه به زمانبدی انجام شده به منظور ارائه‌ی سیستم روی یک چیپ MT6796 مدیاتک، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که گوشی‌های هوشمند برتری که در اوایل سال 2016 میلادی عرضه می‌شوند از این سیستم روی یک چیپ بهره‌مند باشند. البته در این بین نباید فعالیت‌های منحصر به فرد سایر کمپانی‌ها نظیر سامسونگ را نیز فراموش کنیم که روز به روز در حال پیشرفت بیشتر هستند. هم اکنون سامسونگ اولین سیستم روی یک چیپ 64 بیتی ساخته شده طی فرآیند تولید 14 نانومتری یعنی اگزینوس 7420 را معرفی کرده (تا چند ساعت آینده در گوشی گلکسی S6 معرفی می‌شود) که این تراشه از نظر توان مصرفی 30 الی 35 درصد بهره‌ورتر از سایر تراشه‌های ساخته شده طی فرآیند تولید 20 نانومتری نظیر اسنپدراگون 810 کوالکام خواهد بود.

Mediatek SoC Chart

به طور کلی رقابت در زمینه‌ی تولید سیستم روی یک چیپ‌های برتر به طور جالب توجهی افزایش یافته و روز به روز شاهد پیشرفت‌های گسترده‌تری در این زمینه هستیم. شاید بتوانیم سه کمپانی کوالکام، سامسونگ و مدیاتک را هم اکنون به عنوان بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال و توسعه یافته در این زمینه به شمار آوریم. سال‌هاست که شرکت کوالکام به عنوان تکه‌تاز فعالیت در این زمینه محسوب می‌شود، اما به تازگی سامسوگ و مدیاتک هم نشان دادند که پتانسلی لازم به منظور رقابت با این شرکت را به همراه دارند. در این بین نباید از فعالیت‌ سایر کمپانی‌ها نظیر هوآوی و .. هم چشم‌پوشی کنیم. چندی پیش اخباری از سوی منابع قابل اعتمادی ارائه شده بود که طی آن ضمن اشاره به همکاری گوگل با هوآوی به منظور تولید نکسوس بعدی، از شایعاتی پیرامون استفاده از سیستم روی یک چیپ اختصاصی هوآوی در این محصول به گوش رسیده بود. اطلاعات دقیق‌تر مربوط به این موضوع را می‌توانید از مقاله‌ی با عنوان “همکاری گوگل با کمپانی هوآوی به منظور ساخت نکسوسی جدید در سال 2015” مطالعه کنید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال