محققان MIT سنسور جدیدی برای تعیین سطح آرسنیک خاک توسعه دادند

سنسور جدید محققان MIT می تواند با قرار گیری درون گیاه بدون اینکه به آن آسیبی وارد کرده باشد سطح آرسنیک خاک را اندازه گیری کند. به گزارش سرویس اخبار فناوری تکنا، محققان در موسسه MIT نوعی سنسور نوری توسعه دادند که مختص گیاهان بوده و درون گیاه قرار میگیرد. این سنسور قرار است سطح […]

سنسور جدید محققان MIT می تواند با قرار گیری درون گیاه بدون اینکه به آن آسیبی وارد کرده باشد سطح آرسنیک خاک را اندازه گیری کند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری تکنا، محققان در موسسه MIT نوعی سنسور نوری توسعه دادند که مختص گیاهان بوده و درون گیاه قرار میگیرد. این سنسور قرار است سطح عنصر سمی آرسنیک را در خاک اندازه گیری کند. محققانSingapore-MIT Alliance for Research and Technology  وابسته به موسسه تحقیقاتی ام‌آی‌تی در سنگاپور در مورد روش کارکرد این سنسور میگویند: این سنسور می تواند جایگزین روش های سنتی و قدیمی اندازه گیری آرسنیک خاک باشد و مزیت های آن برای زمین های کشاورزی و نظارت بر ایمنی غذا بسیار قابل توجه است.

 آرسنیک یک عنصر سمی و شبه فلز است که در گیاهانی مانند برنج، سبزیجات و حتی برگ های چای نیز وجود دارد. این ترکیب خطرناک در آفت کش ها نیز موجود بوده و علاوه بر ضرر های بسیار برای اکوسیستم، دشمن سلامتی انسان نیز خواهد بود. استفاده طولانی مدت از محصولاتی با آرسنیک بالا می تواند بر سیستم قلبی عروقی انسان تاثیر گذاشته و مشکلاتی مانند دیابت یا اختلال های مادرزادی و حتی سرطان هایی مانند پوست را به وجود آورد. این ماده سمی حتی گیاهان را نیز تحت تاثیر قرار داده و با اختلال در رشد آنها کیفیت محصولات کشاورزی را کاهش می دهد.

سنسور تعیین کننده میزان آرسنیک از طریق تابش نور، سطح آرسنیک زمین را نشان می دهد. این سنسور درون بافت گیاه قرار داده می شود و از این طریق می توان بر میزان آرسنیک جذب شده توسط گیاهان منطقه نظارت کرد. در واقع خود گیاه می تواند به عنوان ناظر آرسنیک در محیط زیست باشد. این اختراع علاوه بر کاهش زمان برای رسیدن به میزان سطح آرسنیک خاک، در نوع خود اولین بوده و مزایای بیشماری نسبت به اندازه گیری سنتی دارد.


لینک مقاله : techna news

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال