چیپ 168 هسته‌ای و جدید MIT می‌تواند ذهنی قدرتمند و آماده را در اختیار گوشی‌ها و ربات‌ها قرار دهد!

بر خلاف فیسبوک، یک گوشی‌هوشمند نمی‌تواند پس از گرفتن یک عکس سلفی، شما را تگ کند. اما چیپ جدیدی که توسعه‌دهندگان آن را تولید نموده‌اند، قادر به انجام چنین کاری هست. این چیپ 168 هسته‌ای که نمونه اولیه آن توسط محققین MIT تولید شده، قادر است در کسری از ثانیه هر چیزی همچون صورت، صداها و […]

بر خلاف فیسبوک، یک گوشی‌هوشمند نمی‌تواند پس از گرفتن یک عکس سلفی، شما را تگ کند. اما چیپ جدیدی که توسعه‌دهندگان آن را تولید نموده‌اند، قادر به انجام چنین کاری هست.

این چیپ 168 هسته‌ای که نمونه اولیه آن توسط محققین MIT تولید شده، قادر است در کسری از ثانیه هر چیزی همچون صورت، صداها و بسیاری از چیزهای دیگر را شناسایی نماید. هدف از تولید این چیپ نیز به کارگیری آن در گوشی‌های هوشمند، پهبادها، ربات‌ها، خودروهای خودران و دیگر ابزار هوشمند می‌باشد.

چیپ Eyeriss از معدود چیپ‌های قدرتمندیست که می‌تواند بدون مداخله‌ی انسان، تقریبا هر کاری را که تصور کنید، انجام دهد. البته این برای اولین بار نیست که محققین به دنبال توسعه چیپ‌های بسیار قدرتمند و توانمند هست. پیشتر نیز شرکت کوآلکام با تولید و توسعه چیپ‌ها برای گوشی‌ها و ابزار هوشمند، به دنبال پیش‌بینی نیازها و رفتارهای انسان بوده است. شرکت انویدیا نیز با تولید چیپ‌های تگرا برای بسیاری از وسایل علی‌الخصوص خودروهای خودران، تا حد زیادی در این مسیر موفق بوده است.

شرکت‌های بسیار زیادی هستند که تلاش دارند سیستم‌های بسیار هوشمند و قدرتمندی را تولید کرده و توسعه دهند تا بتوانند به صورت دقیق هر چیزی را یاد گرفته و کارهای بسیار پیچیده‌ای را انجام دهند. در حال حاضر، شرکت‌هایی همانند فیسبوک، گوگل و مایکروسافت در این زمینه تحقیقات بسیار زیادی را انجام داده‌اند. البته باید اشاره داشته باشیم که طراحی چنین سیستم‌هایی نیاز به منابع سخت‌افزاری زیادی داشته و همینطور نیاز شدیدی به کارت گرافیک قدرتمند نیز دارند.

محققین MIT اذعان داشته‌اند که در کنار قدرت بسیار بالایی که چیپ‌ جدید آنها دارد، قدرت پردازشگر گرافیکی آن تا 10 برابر بیشتر از دیگر پردازشگرهایی که شاید بتوان آنها را در گوشی‌های هوشمند پیدا کرد، می‌باشد. این امکان نیز وجود دارد تا کاربران بتوانند از این چیپست در گجت‌های پوشیدنی، گوشی‌های هوشمند و همینطور ربات‌ها استفاده نمایند.

اگر به یاد داشته باشید، در نمایشگاه CES بود که انویدیا از چیپ جدید خود برای خودروهای خودران به منظور تشخیص مسیر و راه رونمایی نمود. این چیپ قادر بود که تصاویر و بسیاری از اطالاعات را از طریق متصل شدن به شبکه‌ی ابری انویدیا تشخیص دهد. اما محققین MIT اعلام کرده‌اند که با Eyeriss، دیگر نیاز به چنین چیزی نیست و این چیپ به قدری توانمند هست که خود بتواند بدون نیاز به سرویس‌ها و شبکه‌های ابری، بسیاری از چیزها را تشخیص دهد.

به هر حال 168 هسته‌ی پردازشگر چیپ Eyeriss، به قدری توانمند می‌باشد که بتواند کارهای سنگین و بسیاری از کارهایی که شاید چیپ‌های امروزی از انجام آنها ناتوان هستند را انجام دهد. دانشمندان نیز پیشتر در روز چهارشنبه، در کنفرانس بین‌المللی مدارهای حالت جامد (ISSCC) به صورت کامل این چیپ را معرفی نمودند و در همانجا نیز از قابلیت‌های بسیار بالای این چیپ به جهت شناسایی تصاویر، پرده برداشتند.

هنوز توسعه‌دهندگان اطلاعاتی در مورد اینکه آیا از این چیپ‌ها در گوشی‌های هوشمند و یا دیگر دستگاه‌ها استفاده خواهد شد یا نه، منتشر نکرده‌اند و با وجود شرکت‌هایی همانند اینتل و کوآلکام و حتی Movidius، باید منتظر باشیم و بیینیم که آینده‌ی این چیپ‌های قدرتمند و حرفه‌ای به کجا خواهد رسید.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال