بسیاری از مشترکان ترابردشده همراه اول در حال بازگشت هستند

محسن بهداری، مدیر ترابردپذیری اپراتور اول اعلام کرد: در حال حاضر عده بسیاری از مشترکان اندکی که به شبکه اپراتورهای دیگر پورت شدند، در حال برگشتن هستند. به گفته مدیر پروژه ترابردپذیری اپراتور اول موبایل، ترابردپذیری پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و برای پیاده‌سازی آن، تمامی اپراتورهای تلفن همراه از سوی رگولاتوری مکلف شده‌اند تا […]

محسن بهداری، مدیر ترابردپذیری اپراتور اول اعلام کرد: در حال حاضر عده بسیاری از مشترکان اندکی که به شبکه اپراتورهای دیگر پورت شدند، در حال برگشتن هستند.

به گفته مدیر پروژه ترابردپذیری اپراتور اول موبایل، ترابردپذیری پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و برای پیاده‌سازی آن، تمامی اپراتورهای تلفن همراه از سوی رگولاتوری مکلف شده‌اند تا با پیمانکار این پروژه همکاری داشته باشند. پیچیدگی‌های این طرح ملی موجب شد تا مرحله تست طولانی گردد؛ ابتدا قرار بود بهمن ماه سال گذشته اجرایی شود که به اردیبهشت سال جاری موکول شد و نهایتا هم آخر مرداد ماه شاهد پیاده‌سازی عملیاتی ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه بودیم.

بهداری اظهار داشت: تاکنون که در مرحله اجرای تجاری هستیم مشکلی از منظر بار سیستمی به وجود نیامده و هر تعداد تقاضا برای پورت شماره به اپراتورها رسیده، قابلیت پاسخگویی وجود داشته است.

وی در ادامه با بیان اینکه برخلاف نظرسنجی‌های جهانی و برخی پیش‌بینی‌های داخلی که انتظار می‌رفت با شروع تبلیغات اپراتورها، تعداد زیادی از مشترکان به شبکه اپراتورهای دیگر بروند، گفت: این اتفاق نیفتاد و کسانی هم که درخواست ترابرد شماره داشتند، اغلب برای تست این کار را کردند و سیم‌کارت اصلی‌شان را پورت نکردند.

مدیر ترابردپذیری همراه اول، دلیل اصلی برگشت مشترکان پورت شده همراه اول را کاهش کیفیت و پوشش شبکه دانست. اندک مشترکانی که از همراه اول رفتند گمان می‌کردند با خدمات خوب و پوشش مناسب دیگر اپراتورها مواجه می‌شوند اما در همان چند روز ابتدایی متوجه گستردگی پوشش ارتباطی همراه اول شدند و لذا درخواست بازگشت به شبکه دادند.

بهداری همچنین با اشاره به مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصریح کرد: اپراتورها موظف هستند برای مشترکانی که پورت می‌شوند پیغام IVR فعال کنند تا زمانیکه فردی با آنها تماس می‌گیرد متوجه ترابرد مشترک مورد نظر شود. اهمیت پخش پیغام از این جهت است که مخاطب تماس گیرنده متوجه شود احتمال پرداخت هزینه بیشتر به نسبت قبل جهت تماس برون شبکه هست. در نظر بگیرید که مشترکی از همراه اول به اپراتور دیگری پورت کرده است؛ در چنین شرایطی ناخواسته هزینه‌ای به شخص تماس گیرنده با وی که از قضا او هم مشترک همراه اول است تحمیل می‌شود.

به گفته وی، تاکنون چند صد مشترکی که از همراه اول ترابرد کرده‌اند، حدود 130 مشترک تقاضای برگشت دارند.

مدیر پروژه ترابردپذیری اپراتور اول در پاسخ به این سوال که آیا مشترک باید حداقل سه ماه در اپراتور جدید بماند تا بتواند دوباره بازگردد، گفت: قانون می‌گوید مشترکان جدید قابلیت پورت تا حداقل سه ماه را ندارند اما اگر مشترکی که بیش از این زمان در یک اپراتور بوده و اکنون به اپراتور دیگری پورت کرده است، می‌تواند هر زمان خواست درخواست بازگشت دهد. بازگشت به اپراتور اولیه پورت حساب نمی‌شود و با در نظر گرفتن این موضوع، تنها دو بار در سال قابلیت ترابرد برای مشترکان وجود دارد.

وی با اشاره به عدم استقبال مشترکان از این طرح گفت: از مجموع حدود  75 میلیون مشترک فعال موبایل در کشور تنها حدود سه چهار هزار نفر تقاضای پورت شماره به سه اپراتور داشتند که از این تعداد هم رقم قابل توجهی در حال بازگشت هستند.

بهداری تصریح کرد: بیشتر میزان ترابرد به همراه اول حدود یک میلیون مشترک اپراتورهای دیگر هستند که از طریق رومینگ ملی وارد شبکه ما می‌شوند و ما به آنها خدمات می‌دهیم. در حال حاضر حدود 1100 مشترک از اپراتورهای دیگر به همراه اول ترابرد کرده‌اند. از طرفی مجموع مشترکان دائمی دو اپراتور دیگر روی هم 700 هزار است اما اپراتور اول ارتباطی 17 میلیون مشترک دائمی دارد و اکثر دائمی‌ها ترجیح می‌دهند وارد این شبکه با پوشش گسترده شوند.

وی در ادامه به بالا بودن سقف قطع میاندوره (85 درصد ودیعه) اشاره کرده و گفت: اغلب مشترکان بعد از دو ماه صورتحساب خود را پرداخت می‌کنند. علاوه بر این سامانه اعتبارسنجی نیز برای اولین بار در همراه اول راه افتاده که حداکثر سقف مکالمات میان دوره را تا میزان قابل قبول و جذابی ارتقا داده است. طبق این سامانه 750 میلیارد تومان ظرف یک ماه اخیر به اعتبار مشترکان دائمی افزوده شده است.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال