همه چیز درباره طرح ترابردپذیری شماره‌‌های موبایل

علی اصغر عمیدیان، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از آغاز اجرای آزمایشی طرح ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه (MNP) خبر داد. به گفته عمیدیان، در مرحله اجرای آزمایشی طرح MNP به منظور ارزیابی دقیق شرایط و پارامترهای مورد نظر، هر یک از اپراتورهای تلفن همراه می‌توانند روزانه برای حداکثر ۵۰۰ شماره، عملیات ترابرد را […]

علی اصغر عمیدیان، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از آغاز اجرای آزمایشی طرح ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه (MNP) خبر داد.

به گفته عمیدیان، در مرحله اجرای آزمایشی طرح MNP به منظور ارزیابی دقیق شرایط و پارامترهای مورد نظر، هر یک از اپراتورهای تلفن همراه می‌توانند روزانه برای حداکثر ۵۰۰ شماره، عملیات ترابرد را انجام دهند.

لازم به ذکر است که این دوره آزمایشی به صورت یک ماهه انجام خواهد گرفت و تنها تفاوت آن با دوره بهره برداری و راه‌اندازی تجاری، محدودیت تعداد شماره‌های قابل ترابردشدن و عدم امکان ترابرد شماره برای مشترکان حقوقی است.

وی خاطرنشان کرد: متقاضیان ترابرد شماره می‌توانند با مراجعه حضوری به دفاتر امور مشترکین و یا پایگاه اینترنتی اپراتوری که قصد مهاجرت و استفاده از شبکه‌اش را دارند از شرایط ترابرد شماره مطلع شده و درخواست خود را ثبت کنند.

بهداری، مدیر پروژه ترابردپذیری اپراتور همراه اول نیز توضیحاتی را در مورد طرح ترابردپذیری ارائه داد. به گفته وی، ترابردپذیری این امکان را به مشترکین تلفن همراه می‌دهد که بتوانند با همان شماره، سیم کارت خود را به اپراتور دیگری انتقال دهند؛ چون ممکن است مثلا یک اپراتور پوشش ضعیف‌تری داشته باشد و در شهر و محله یک مشترک آنتن‌دهی خوب نباشد.

مدیر پروژه ترابردپذیری همراه اول در مورد اینکه آیا با وجود بسیاری از گوشی‌های هوشمند دو سیم کارته، از این طرح استقبال خواهد شد یا نه، گفت: طرح ترابردپذیری کمی دیر در کشور ما اجرا می‌شود و بسیاری از مشترکین برای رفع نیازهای خود و استفاده از خدمات اپراتورهای دیگر از گوشی‌های 2 سیمکارته استفاده می‌کنند که برای این دسته از مشترکین ترابردپذیری جذاب نخواهد بود.

با توجه به اظهارات بهداری، همراه اول در حال حاضر سه برنامه را برای وسعت دادن و جذاب‌تر کردن خدمات همراه اول برای مشترکانش در دست اجرا دارد که هر چند از قبل آماده شده اما حالا با اجرای ترابردپذیری همزمان شده است. گوشی قسطی برای مشترکین دائمی، جایزه بزرگ و طرح اعتباردهی ویژه مشترکین دائمی از جمله این برنامه‌ها است.

وی در خصوص وجود ابهاماتی در مورد جزییات این طرح گفت: در مورد طرح ترابردپذیری اطلاع‌رسانی دقیق و کاملی به مشترکان ارایه نشده و شاید ابهامات کاربران، علاوه بر پیچیدگی ذاتی فرایند ترابردپذیری ناشی از نبود اطلاع‌رسانی در این زمینه باشد. در مورد از بین رفتن شارژ پس از ترابرد نیز شنیده‌های شما درست است.

مدیر پروژه ترابردپذیری همراه اول با بیان اینکه ودیعه مشترکان دائمی همراه اول به سایر اپراتورها انتقال نمی‌یابد، تصریح کرد: مشترکین دایمی همراه اول در صورت ترابرد به دیگر اپراتورها احتمالا زودتر قطع میاندوره خواهند شد و این بر ارزش خط هم تاثیر خواهد داشت. از طرف دیگر مشترکین دایمی سایر اپراتورها در صورت پیوستن به همراه اول از مزایای طرح اعتباردهی بهره‌مند خواهند شد و این هم می‌تواند باعث افزایش ارزش خط آن‌ها شود.

وی با اشاره به افزایش هزینه تماس مشترکان ترابرد کننده از همراه اول به اپراتورهای یگر، اظهار داشت: در حال حاضر ارزانترین نرخ تماس در این اپراتور بین خانواده 94 میلیونی مشترکین همراه اولی و تلفن ثابت وجود دارد. در صورت ترابرد مشترکین از همراه اول، نرخ تماس ایشان با مشترکین همراه اول و تلفن ثابت افزایش خواهد یافت. همچنین هزینه مشترکین تماس گیرنده با این مشترکین ترابرد شده نیز افزایش خواهد یافت.

بهداری در زمینه تفاوت هزینه های داخل و خارج شبکه و نحوه تشخیص در تماس با مشترک ترابرد شده گفت: سازمان تنظیم مقررات مصوبه ای در این زمینه دارد و ما در همراه اول پیام ضبط شده‌ای را به اطلاع مشترک می‌رسانیم که در آن به تماس گیرنده هشدار داده می‌شود شماره‌ای که با آن تماس گرفته، ترابرد شده است که نادانسته هزینه‌ای به مشترکان تحمیل نشود.

وی همچنین در مورد قانون فروش سیم کارت ترابرد شده گفت: بر اساس قوانین سازمان تنظیم مقررات شماره تلفن همراه جزو اشتراک مشترک و متعلق به اپراتور پایه است و تمامی مشترکین در صورت ترابرد به سایر اپراتورها و در صورت نیاز به فروش خط باید به اپراتور اولی شان بازگردند که این خود شامل اجرای مراحل ترابرد به همراه اول خواهد بود.

 

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال