گوشی‌های فعال، در سامانه استعلام گمرک قاچاق اعلام می‌شوند!

به منظور مبارزه با قاچاق گوشی‌های تلفن‌همراه، طرح رجیستری موبایل به زودی اجرا خواهد شد. به گفته دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران، به محض عملیاتی شدن این طرح مقوله قاچاق تلفن همراه خود به خود از میان برداشته خواهد شد. قطعا با اجرا شدن رجیستری، بانک جامع اطلاعات سریال گوشی‌های وارداتی […]

به منظور مبارزه با قاچاق گوشی‌های تلفن‌همراه، طرح رجیستری موبایل به زودی اجرا خواهد شد.

به گفته دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران، به محض عملیاتی شدن این طرح مقوله قاچاق تلفن همراه خود به خود از میان برداشته خواهد شد. قطعا با اجرا شدن رجیستری، بانک جامع اطلاعات سریال گوشی‌های وارداتی باید مانع فعال شدن سیم‌کارت روی گوشی‌های قاچاق شود.

همانطور که از اظهارات مشئولان رگولاتوری مشخص است، روال ساده کار به این شکل است که سریال گوشی‌ها در بدو ورود از مبادی قانونی در سامانه مشترک گمرک با رگولاتوری (اپراتورهای موبایل) ثبت می‌شود و بعد از آن زمانیکه سیم‌کارت داخل گوشی قرار می‌گیرد، اپراتور موظف به چک کردن شناسه ترکیبی گوشی و خط در بانک داده‌ای مذکور است تا متوجه ورود قانونی یا قاچاق گوشی شود. اگر سریال گوشی در بانک داده‌ای وجود نداشته باشد، اپراتور نباید اجازه فعال شدن سیم‌کارت را روی گوشی بدهد.

باتوجه به گفته مسئولان اجرایی اعم از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، رگولاتوری و گمرک، مشترکانی که در حال حاضر گوشی با سیم‌کارت فعال در شبکه اپراتورها دارند به صورت اتوماتیک رجیستر خواهند شد و خط آنها قطع نمی‌شود.

اما اگر سری به سامانه استعلام شناسه بین‌المللی گوشی تلفن همراه در سایت گمرک که با رسالت استعلام شماره سریال گوشی شکل گرفته بزنیم، متوجه خواهیم شد که با ارسال اغلب کدهای   IMEI به این سامانه، با پاسخ “شماره استعلام شده در پنجره واحد تجارت فرامرزی ثبت نشده است” مواجه می‌شویم. در شش مورد از تست‌های انجام شده متوجه شدیم که تمام سریال‌های IMEI وارد شده در سامانه استعلام گمرک ثبت نشده است.

روز گذشته یک مقام مطلع در گمرک گفته بود که اطلاعات گوشی‌های وارداتی از یک سال پیش ثبت شده است و بر این مبنا گوشی‌هایی که به صورت قاچاق وارد شده باشند با استعلامی که از سوی صاحب کالا به صورت پیامکی (30008887) یا اینترنتی انجام می‌شود قاچاق بودن آن‌ها احراز می‌گردد، سعی کردیم که تست این سامانه را با گوشی‌های مختلفی انجام دهیم.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال