ضریب نفوذ مشترکان فعال موبایل در ایران به ۹۷.۴۸ درصد رسید

شاخص‌های مهم بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور اعلام شد که طبق آن، ضریب نفوذ موبایل در کشور نزدیک به ۹۷.۵ درصد بوده و ۲۲ میلیون ایرانی از اینترنت موبایل و ۹ میلیون نفر از اینترنت ADSL استفاده می‌کنند. این آمار و اطلاعات در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور، توسط دفتر بررسی‌های فنی اقتصادی […]

شاخص‌های مهم بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور اعلام شد که طبق آن، ضریب نفوذ موبایل در کشور نزدیک به ۹۷.۵ درصد بوده و ۲۲ میلیون ایرانی از اینترنت موبایل و ۹ میلیون نفر از اینترنت ADSL استفاده می‌کنند.

این آمار و اطلاعات در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور، توسط دفتر بررسی‌های فنی اقتصادی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات در ۹ پارامتر مورد بررسی قرار گرفته است که شامل تعداد خطوط تلفن ثابت دایر شده، ضریب نفوذ تلفن ثابت، تعداد سیم‌کارت تلفن همراه واگذار شده و فعال در کشور، ضریب نفوذ مشترکان فعال موبایل، تعداد تلفن همگانی، تعداد روستاهای دارای تلفن خانگی، تعداد مشترکان باندپهن ثابت و تعداد مشترکین اینترنت پرسرعت موبایل می‌شود.

بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که تا پایان خرداد ۹۵ ضریب نفوذ مشترکان فعال موبایل در ایران به ۹۷.۴۸ درصد رسیده و مشترکان پهن باند سیار (اینترنت موبایل) بالغ بر ۲۱ میلیون و ۳۴۸ هزار و ۴۸۵ نفر هستند. این درحالی است که تعداد مشترکان پهن باند ثابت (اینترنت پرسرعت ADSL ) حدود ۹ میلیون و ۱۴ هزار و ۳۱۴ مشترک اعلام شده است.

همچنین برآورد شده که ۳۰ میلیون و ۳۸۶ هزار و ۸۶۱ شماره تلفن ثابت در کشور دایر شده است. در همین حال تعداد سیم کارت واگذار شده تلفن همراه ۱۵۰ میلیون و ۵۸۷ هزار و ۲۰۲ خط بوده که از این تعداد ۷۷ میلیون و ۶۸۱ هزار و ۱۹ سیم‌کارت فعال است. این نشان می‌دهد که تقریبا نیمی از سیم‌کارت‌های واگذارشده در کشور غیرفعال است.

طبق این بررسی‌ها تاکنون ۱۳۱ هزار و ۵۲۵ دستگاه تلفن همگانی در کشور نصب شده است. تعداد روستاهای دارای تلفن خانگی ۴۸ هزار و ۲۲ روستا اعلام شده و ضریب نفوذ تلفن ثابت در کشور، ۳۸.۱۳ درصد است.

در همین راستا دفتر بررسی‌های فنی اقتصادی معاونت برنامه‌ریزی وزارت ارتباطات، جداول مربوط به وضعیت شاخص‌های ICT را طی ۱۰ سال اخیر منتشر کرده است که در ادامه می‌توانید این جداول را مشاهده نمایید.

جدول زیر ضریب نفوذ تلفن ثابت را از سال 1386 تا تاریخ 1395/3/31 نشان می‌دهد.

تلفن ثابت

همانطور که مشخص است، ضریب نفوذ تلفن ثابت از ۳۳ درصد در سال ۸۶ به بیش از ۳۸ درصد در سال ۹۵ رسیده است.

تغییرات ضریب نفوذ مشترکان فعال تلفن همراه نیز در طول مدت زمان مذکور در جدول زیر به نمایش گذاشته شده است که نشان می‌دهد از ۳۹ درصد در سال ۸۶ به بیش از ۹۷ درصد در سال ۹۵ رسیده است.

تلفن همراه

جدول زیر که مربوط به ضریب نفوذ سیم کارت می‌باشد، نشان می‌دهد که در سال ۸۶ این ضریب نفوذ ۴۶.۸ درصد بوده و هم اکنون به بیش از ۱۸۸ درصد در سال ۹۵ رسیده است.

سیم کارت

از نظر پهنای باند بین‌الملل در سال ۸۶، میزان پهنای باند ۶.۰۵ گیگابیت بر ثانیه بود و هم اکنون به ۵۶۴ گیگابیت بر ثانیه رسیده است.

پهنای باند

بررسی‌های همچنین نشان می‌دهد که ظرفیت IP داخل کشور از ۳۱.۸ گیگابیت بر ثانیه به ۴ هزار گیگابیت بر ثانیه تا خردادماه ۹۵ رسیده است.

IP

در این جداول، تعداد روستاهای دارای ارتباط از سال ۹۱ مقایسه شده که این ارتباطات از ۵۲ هزار و ۹۶۵ روستا به ۵۴ هزار و ۲۷۹ روستا تا پایان خرداد سال ۹۵ رسیده است.

ict

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال