مهم‌ترین اصطلاحات گمرکی را بشناسید

شناخت دقیق اصطلاحات متداول در هر کار تخصصی گام اول برای موفقیت است و شناخت اصطلاحات گمرکی نیز برای هر تاجر و یا فردی که با امور بازرگانی و تجاری سروکار دارد یک نیاز ضروری است. البته دانستن این اصطلاحات فقط برای به تاجران نیست و حتی یک مسافر معمولی نیز باید به اصطلاحاتی که […]

شناخت دقیق اصطلاحات متداول در هر کار تخصصی گام اول برای موفقیت است و شناخت اصطلاحات گمرکی نیز برای هر تاجر و یا فردی که با امور بازرگانی و تجاری سروکار دارد یک نیاز ضروری است. البته دانستن این اصطلاحات فقط برای به تاجران نیست و حتی یک مسافر معمولی نیز باید به اصطلاحاتی که با آن‌ها برخورد دارد آشنا باشد. به طور مثال لازم است اطلاعتی درباره‌ی فریت بار مسافری داشته باشد.

شناخت دقیق اصطلاحات متداول در هر کار تخصصی گام اول برای موفقیت است و شناخت اصطلاحات گمرکی نیز برای هر تاجر و یا فردی که با امور بازرگانی و تجاری سروکار دارد یک نیاز ضروری است. البته دانستن این اصطلاحات فقط برای به تاجران نیست و حتی یک مسافر معمولی نیز باید به اصطلاحاتی که با آن‌ها برخورد دارد آشنا باشد. به طور مثال لازم است اطلاعتی درباره‌ی فریت بار مسافری داشته باشد. امور بازرگانی و تجاری شامل مراحل مختلفی است و هر تاجری در حین فعالیت خود حتماً با چنین اصطلاحاتی روبه‌رو خواهد شد. پس دانش نسبی نسبت و کسب اطلاعات در این مورد جزء گام‌های اولیه برای شروع کار تجارت است.

اولین دسته اصطلاحات مربوط به گمرک است که جزء رایج‌ترین اصطلاحات به شمار می‌آیند که به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

گمرک

مهم‌ترین واژه در امر صادرات گمرک و امور مربوط به آن است. گمرک، به معنای سازمانی دولتی است که مسئولیت اجرای قوانین گمرکی و وصول عوارض و حقوق را بر عهده دارد. گمرک همچنین مسئول اجرای سایر قوانین و مقررات مرتبط با ورود، صدور، جابه‌جایی یا انبارکردن کالا است.

ترخیص گمرکی

ترخیص گمرکی شامل روندی از تشریفات اجرایی خاص است که باعث می‌شود کالا جهت مصرف داخلی، به کشور وارد یا جهت مصرف خارجی از کشور صادر شود.

ارزش گمرکی

به میزان ارزش کالای وارد شده در هر کشور ارزش گمرکی گفته می‌شود.

اظهارنامه گمرکی

اظهارنامه گمرکی در واقع اظهار اطلاعات یا جزئیات موردنیاز گمرک به شکلی است که مورد قبول گمرک باشد.

اماکن گمرکی

اماکن گمرکی شامل انبارها، باراندازها، اسکله‌ها، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های راه‌آهن، محوطه‌ها و هر محل یا مکانی است که تحت نظارت گمرک است و برای انباشتن و نگهداری کالاها به‌منظور انجام تشریفات گمرکی استفاده می‌شود.

کنترل گمرکی

مجموعه اقداماتی که توسط گمرک به‌منظور حصول اطمینان از رعایت مقررات گمرکی انجام می‌شود.

موارد بعدی شامل اصطلاحات رایج در بخش ترخیص است که آن‌ها را شرح می‌دهیم.

ترخیص

خروج کالا از اماکن گمرکی پس از انجام تشریفات گمرکی یا به عبارتی ترخیص کالا از گمرک ترخیص نام دارد.

ترخیصه

سندی است که به‌موجب آن شرکت حمل‌ونقل پس از احراز هویت، بلامانع‌بودن انجام تشریفات گمرکی توسط گیرنده کالا را به گمرک اعلام می‌نماید.

اصطلاحات مربوط به کالا نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

کالای گمرکی

در این بخش به توضیح انواع تعریف‌های رایج از کالاهای مجاز و غیرمجاز گمرکی می‌پردازیم.

کالای گمرک نشده

کالایی است که تحت نظارت و کنترل گمرک است؛ ولی هنوز تشریفات گمرکی آن به طور کامل انجام نشده است.

کالای ممنوع

کالایی که صدور یا ورود آن بنا به مصالح ملی یا شرع اسلام به‌موجب قانون ممنوع است.

کالای مجاز

کالای مجاز یکی دیگر از اصطلاحات گمرکی است و به کالایی گفته می‌شود که صدور یا ورود آن با رعایت ضوابط نیاز به کسب مجوز ندارد.

کالای مجاز مشروط

کالایی که صدور یا ورود آن نیاز به کسب موافقت قبلی یک یا چند سازمان دولتی دارد.

کالای تجاری

کالایی که به تشخیص گمرک ایران برای فروش صادر یا وارد می‌گردد و ممکن است ‌که به همان شکل یا پس از انجام عملیات تولیدی، تفکیک و بسته‌بندی به فروش برسد.

کالای داخلی

کالایی که در قلمرو گمرکی کشور تولید یا ساخته شده یا کالای خارجی است که ورود قطعی شده است.

کالای متروکه

کالایی که ظرف مهلت قانونی از گمرک خارج و ترخیص نشود، کالای متروکه کالایی است که صاحب آن به هر دلیل مراجعه و اقدام به ترخیص نکرده باشد یا اگر مراجعه کرده در ارائه اسناد با مدارکی که لازم است تأخیر کرده است.

اظهارنامه

اظهارنامه‌ها جز موارد مهم در امر تجارت هستند پس داشتن دانش کافی نسبت به آن‌ها برای یک تاجر امری ضروری است.

اظهارنامه کالا

اظهاری است که بر روی برگی که گمرک تعیین کرده تنظیم می‌شود. در این اظهارنامه اشخاص ذی‌نفع روش گمرکی را که باید در مورد کالا اجرا شود ذکر می‌کنند و مشخصاتی را که از نظر گمرک برای اجرای آن روش لازم است، قید می‌کنند.

اظهارنامه ورود یا خروج

عبارت است از هر نوع اظهارنامه‌ای که توسط شخص مسئول وسیله حمل‌ونقل یا نماینده او باید هنگام ورود یا خروج وسیله باید به مقامات گمرکی ارائه شود و حاوی مشخصات لازم شامل وسیله حمل‌ونقل، مسیر سفر، بار، کالاهای توشه‌ای و ملزومات، کارکنان و مسافران است.

اظهارنامه گمرکی

هر اظهار یا اقدامی که راجع به اطلاعات خاص موردنیاز گمرک به هر شکل که توسط گمرک توصیه شده یا مورد قبول واقع شود اظهارنامه گمرکی نام دارد.

اظهارنامه مبدأ

این اظهارنامه در واقع همان گواهی مبدأ است که از طرف سازنده، تولیدکننده عرضه‌کننده، یا شخص ذی‌صلاح دیگری صادر می‌شود که در فاکتور تجاری یا هر سند دیگری که مربوط به کالاها باشد، ذکر می‌شود.

سخن پایانی

این موارد تنها بخشی از مهم‌ترین اصطلاحات مربوط به حوزه‌ی گمرک و تجارت هستند برای دستیابی به اصطلاحات تخصصی‌تر می‌توانید مطالب صفحه اصطلاحات گمرکی در وبسایت شرکت بازرگانی سپاهان همراه به نشانی اینترنتی www.sepahanhamrah.com را نیز مطالعه کنید. قطعاً دایره‌ی این واژگان بسیار وسیع است و تسلط به آن‌ها مستلزم کسب تجربه‌ی بسیار است. به همین علت برای ورود به این حوزه به کمک متخصصان نیاز است، چراکه عدم تسلط کافی به امور می‌تواند باعث ایجاد خسارت‌های جبران‌ناپذیری برای تجار گردد.