ناسا از آغاز فعالیت تلسکوپ پرتو ایکس پس از یک ماه حضور در فضا خبر داد

جدیدترین تلسکوپ پرتو ایکس ناسا پس از گذراندن یک ماه در فضا فعالیت خود را آغاز کرد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، جدیدترین تلسکوپ پرتو ایکس ناسا با نام کاوشگر تصویربردار قطبش سنجی اشعه ایکس با همکاری آژانس فضای ایتالیا فعالیت خود را آغاز کرده است. این تلسکوپ وظیفه نظارت بر اجرام […]

جدیدترین تلسکوپ پرتو ایکس ناسا پس از گذراندن یک ماه در فضا فعالیت خود را آغاز کرد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، جدیدترین تلسکوپ پرتو ایکس ناسا با نام کاوشگر تصویربردار قطبش سنجی اشعه ایکس با همکاری آژانس فضای ایتالیا فعالیت خود را آغاز کرده است. این تلسکوپ وظیفه نظارت بر اجرام داغ و پر انرژی را بر عهده خواهد داشت. با استفاده از داده های این تلسکوپ می‌توان پرتوهای ایکس اجرامی مانند ستاره ها و سیاهچاله ها را مطالعه کرد. قطبش سنج این تلسکوپ جهت گیری نور پرتو ایکس در فضا را بررسی خواهد کرد.

مارتین ویسکوپف که از محققان مأموریت فضایی این تلسکوپ از مرکز فضایی مارشال میگوید: با کمک رصد های علمی این تلسکوپ در آینده داده های جدیدی در ارتباط با اخترشناسی پرتو ایکس به دست آمده و فصل جدیدی رقم خواهد خورد. در آینده باید منتظر غیرمنتظره ها باشیم.

این تلسکوپ در دسامبر سال گذشته میلادی با کمک موشک فالکون ۹ به فضا ارسال شد و در ۱۵ دسامبر با بازکردن تیرک افقی متحرک بخشی از فعالیت های لازم برای آشکار ساز های خود را انجام داد. مهندسین این ماموریت پس از آن بررسی مانورهای آن را آغاز کردند .این تلسکوپ ماموریت نظارت بر دو هدف درخشان را در آینده بر عهده خواهد داشت. یکی از آنها هسته سیاه چاله ی کهکشان و دیگری یک ستاره مرده در حال چرخش یا تپ اختر است. با کمک این دو مورد می توان این تلسکوپ را برای مکان هایی با پرتوهای ایکس با کمک آشکارساز های حساس تنظیم کرد.

فعالیت اصلی تلسکوپ از روز ۱۱ ژانویه آغاز شده است و اولین مأموریت آن نیز بررسی ابرنواختر ذات‌الکرسی که مربوط به یک ستاره عظیم و قدیمی مربوط به ۳۵۰ سال پیش در کهکشان راه شیری بوده که منفجر شده است. به دلیل وجود انرژی مغناطیسی زیاد سرعت نور با شناب بیشتری خواهد بود. این تلسکوپ امکان رصد ساختار میدان مغناطیسی این ابرنواختر را فراهم می کند. در حالی که از روش های دیگر امکان پذیر نخواهد بود.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال