شایعه: محصول جدید انویدیا با دو پردازنده‌‌ گرافیکی عرضه می‌شود

در سال‌های اخر تعداد کارت‌هایی با دو پردازنده‌ی گرافیکی همواره در حال افزایش بوده و اخیرا نیز تعداد زیادی از آنها وارد بازار شده است. حال شایعاتی پیرامون محصول جدید انویدیا منتشر شده که نشان می‌دهد این شرکت قصد دارد نسخه‌ای Dual-GPU از تراشه‌ی GM-200 (تراشه‌ای که پیشتر در کارت‌های GTX 980 Ti و TITAN […]

در سال‌های اخر تعداد کارت‌هایی با دو پردازنده‌ی گرافیکی همواره در حال افزایش بوده و اخیرا نیز تعداد زیادی از آنها وارد بازار شده است. حال شایعاتی پیرامون محصول جدید انویدیا منتشر شده که نشان می‌دهد این شرکت قصد دارد نسخه‌ای Dual-GPU از تراشه‌ی GM-200 (تراشه‌ای که پیشتر در کارت‌های GTX 980 Ti و TITAN X مورد استفاده قرار گرفته بود) را در کارتی جدید عرضه نماید.

بگذارید اتفاقاتی که پیشتر برای انویدیا رخ داد را با یکدیگر مرور کنیم. پیشتر انویدیا کارت گرافیک قدرتمند GTX 590 را با معماری Fermi عرضه کرد و پس از آن، عرضه‌ی کارت GTX 690 با معماری Kepler، نمایی از قدرت بسیار بالای محصولات انویدیا بود. همین موضوع سبب شده تا انویدیا بخواهد برند تایتان خود را دگرگون کرده و محصولی بسیار قدرتمندتر از همیشه را روانه‌ی بازار کند. در این زمان بود که شاهد ظهور اَبَر کارت TITAN-Z بودیم، کارتی که متاسفانه (یا شاید هم خوشبختانه)، قیمتی معادل با 3000 دلار داشت. قیمت فوق‌العاده بالای این محصول باز هم نتوانست مانع فروش بسیار بالای آن و تشنه بودن کاربران به قدرت آن شود. اما اخیرا انویدیا با عرضه‌ی کارت گرافیک GTX 980 Ti با قیمت 1500 دلار، موفق شد کمی رقم بالای محصولات خود را کاهش دهد.

اما حالا انویدیا قصد دارد این‌بار پرچم‌داری از سری محصولات Maxwell را با تراشه‌ی دوگانه‌ی GM-200 عرضه کند و این یعنی هنوز باید منتظر عرضه‌ی کارت‌های گرافیک نسل بعدی انویدیا بر اساس معماری Pascal باشیم. به هر شکل، کاملا مشخص است که انویدیا نمی‌خواهد با عرضه‌ی زودهنگام کارت‌های خود با معماری پاسکال، درآمد بیشتری را که می‌تواند از معماری مکسول داشته باشد، از دست دهد. البته این یک طرف برگ است; حتی این امکان وجود دارد که انویدیا بخواهد بسیاری از کارت‌های پاسکال خود را با نسل جدید حافظه‌ی گرافیکی HBM2 وارد بازار نماید و اگر این‌چنین باشد، قدرت معماری پاسکال در مقابل با مکسول، بی‌حد و اندازه خواهد بود و خب شاید این اتفاق نیز نیفتد و انویدیا بخواهد برخی از محصولات خود را با نسل اول از حافظه‌ی گرافیکی HBM آزمایش نماید.

البته برای ما نیز بسیار جالب است که این شایعات که هنوز به صورت رسمی تایید نشده‌اند، همزمان با انتشار اخباری در مورد نسخه‌ی جدید از کارت گرافیک AMD با نام Fury X2 (که به دو پردازشگر گرافیکی مجهز شده است) منتشر شده و به نظر می‌رسد انویدیا این کار را می‌خواهد برای مقابله با معماری FIJI شرکت AMD نیز انجام دهد. باید در نظر داشت که AMD با عرضه‌ی کارت‌های خود بر پایه‌ی معماری Fiji، توانسته سهم زیادی از بازار را مجددا به دست بیاورد و این یعنی زنگ خطر برای انویدیا.

با این‌حال باید منتظر جدالی جدی میان انویدیا و AMD باشیم. اما مورد دیگری که باید به آن نیز اشاره کنیم، عملکرد بهتر کارت‌های AMD در حالت CrossFire نسبت به SLI می‌باشد چرا که هم‌اکنون کارتی همچون R9 295×2، عملکردی فوق‌العاده را در این حالت دارد. باید منتظر ماند و دید که انویدیا چگونه می‌خواهد با AMD رقابت کند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال