افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی بیشتر از دیگر افراد به سکته مغزی و زوال عقل دچار می‌شوند

محققان در پژوهش‌های جدید خود دریافتند سیستم عروقی مغز بیماران قلبی با دیگر افراد متفاوت بوده و تغییرات آن بسیار خطرناک خواهد بود. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان در مطالعات خود ۱۳ هزار نفر را مورد بررسی قرار داده و متوجه شدند افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی به علت ایجاد تغییرات […]

محققان در پژوهش‌های جدید خود دریافتند سیستم عروقی مغز بیماران قلبی با دیگر افراد متفاوت بوده و تغییرات آن بسیار خطرناک خواهد بود.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان در مطالعات خود ۱۳ هزار نفر را مورد بررسی قرار داده و متوجه شدند افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی به علت ایجاد تغییرات در رگ‌های خونی بیش از دیگران به سکته مغزی و زوال عقل دچار خواهند شد.

طی مقاله منتشر شده در مجله نورولوژی محققانی از موسسه جورج در استرالیا عروق مغزی در بزرگسالان مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی، نارسایی قلبی، بیماری عروق کرونر و دیگر موارد را با هدف تعیین شیوع تغییرات پنهان مورد بررسی قرار دادند. همچنین در این پژوهش ۲۲۱ مطالعه بین سال‌های ۱۹۸۸ و ۲۰۲۲ نیز بررسی شد. در این پژوهش به نوعی یک بررسی جامع سیستماتیک در تغییرات پنهان مغزی در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی صورت گرفت.

تغییرات در سیستم عروقی مغز در افرادی که بیماری قلبی دارند حدود ۲ تا ۳ برابر بیشتر از افراد عادی است. با این وجود این امر نادیده گرفته شده و معمولاً این افراد پیش از ایتلا به سکته یا دیگر بیماری‌ها تحت تاثیربرداری مغزی قرار نمی‌گیرند. معمولاً افراد مسن با فشار خون بالا به دلیل ایجاد تغییرات در رگ‌های خونی به مشکلاتی مانند سکته مغزی خاموش، بیماری‌های عروق کوچک در مغز و موارد مشابه دچار می‌شوند که تنها با تصویربرداری مغزی قابل تشخیص هستند. این موارد در نهایت باعث ایجاد نقص‌های عصبی شده و می‌توانند باعث افزایش خطر سکته مغزی یا زوال عقل شوند.

پژوهش جدید نشان می‌دهد تغییرات پنهان ایجاد شده روی عروق مغزی در افراد دارای بیماری‌های قلبی بیشتر است. دو سوم افراد دارای بیماری قلبی در این پژوهش دارای آسیب‌هایی در اطراف پوشش محافظ رشته‌های عصبی بودند. یک چهارم از این بیماران در بافت مغز خود علائمی از میکروبلیت‌های بدون علامت داشتند. بیش از نیمی از این افراد نیز دچار آتروفی مغز بودند. البته غیر از بیماری‌های قلبی عواملی مانند فشار خون بالا، دیابت نوع ۲، افزایش سن، چربی خون بالا و استفاده از سیگار نیز می‌تواند در سیستم عروقی مغز تغییرات پنهان ایجاد کند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال