تهیه عایق گرما با الهام گیری از موی خرس قطبی

سالیان زیادی است که محققان از ویژگی موهای خرس های قطبی در تعجبند زیرا به خوبی می توانند گرما را در خود حفظ کنند. در همین راستا پژوهشگران چینی موفق به طراحی ماده ای شده اند که می تواند مانند موی خرس قطبی دارای خاصیت حفظ گرما باشد. یکی از اصلی ترین ویژگی های موی […]

سالیان زیادی است که محققان از ویژگی موهای خرس های قطبی در تعجبند زیرا به خوبی می توانند گرما را در خود حفظ کنند. در همین راستا پژوهشگران چینی موفق به طراحی ماده ای شده اند که می تواند مانند موی خرس قطبی دارای خاصیت حفظ گرما باشد.
یکی از اصلی ترین ویژگی های موی خرس قطبی، تو خالی بودن آنهاست. این خاصیت باعث کاهش رسانایی گرما توسط آنها می شود و گرما را در بدن خرس ذخیره می کند. همچنین این موها دارای خاصیت الاستیک می باشند یعنی این موها بجا اینکه بشکنند، کش می آیند و همچنین ضد آب می باشند.

به گزارش سرویس اخبار تکنولوژی تک نیوز به نقل از مجله Chem، یک تیم از پژوهشگران دانشگاه علم و فناوری چین، کار خود را با سیم هایی از جنس فلز “تلوریم” آغاز کردند. سپس این سسم ها را توسط لایه ای از کربن پوشاندند و سپس سیم فلزی را با استفاده از واکنشی شیمیایی حل کردند. نتیجه ی این کار، تولید میلیون ها لوله ی کربنی ریز شبیه به موهای خرس بود.

تهیه عایق گرما با الهام گیری از موی خرس قطبی

این لوله های کربنی مانند اسپاگتی به یکدیگر می چسبند و ساختاری مکعبی مانند هیدروژل ها را بوجود می آورند. با آزمایش مشخص شد که این هیدروژل ها ساختاری سبک تر می باشد و از هر ماده عایق دیگری بهتر گرما را حفظ می کند. همچنین این ماده به شدت آب‌گریز است. علاوه براین تیوب‌های کربنی در مقایسه با تارهای موی خرس قطبی خاصیت کشسانی بالاتری دارند.

پروفسور Shu-Hong Yu، نویسنده این متن می گوید: “موهای خرس قطبی بسیار تکامل یافته اند و می توانند گرما را در مکان های سرد و مرطوب حفظ کنند یعنی این مو ها مدل خوبی برای ساخت عایق های مصنوعی از روی آنها می باشد.” همچنین پروفسور Shu-Hong Yu می گوید که فلز تلوریم ماده ای کاملا کمیاب و گران قیمت می باشد که از تجاری شدن این عایق جلوگیری می کند. در همین راستا پژوهشگران به دنبال روشی برای تولید این تیوب ها با عناصر ارزان تر می باشند. برای دیدن دیگر خبرهای مهیج به صفحه اختراعات جدید مراجعه کنید.