تحصیل دندانپزشکی در روسیه

کشور پهناور روسیه کشوری فرهیخته و آکادمیک است که بیش از نصف شهروندان آن مدارک دانشگاهی معتبری دارند. روس‌ها دارای پیشینه آموزشی غنی هستند و دانشگاه‌های روسیه فرصت‌های آموزشی و اقامتی آسوده‌ای را برای دانشجویان بومی و همچنین خارجی فراهم می‌کنند و به دانشجویان بین‌المللی در سازگاری با کشور روسیه و فرهنگ آن کمک می‌کنند. […]

کشور پهناور روسیه کشوری فرهیخته و آکادمیک است که بیش از نصف شهروندان آن مدارک دانشگاهی معتبری دارند. روس‌ها دارای پیشینه آموزشی غنی هستند و دانشگاه‌های روسیه فرصت‌های آموزشی و اقامتی آسوده‌ای را برای دانشجویان بومی و همچنین خارجی فراهم می‌کنند و به دانشجویان بین‌المللی در سازگاری با کشور روسیه و فرهنگ آن کمک می‌کنند.

دانشگاه‌های روسیه انواع گوناگونی از تخصص‌ها را آموزش می‌دهند، از جمله پزشکی، دندانپزشکی، مهندسی، علوم انسانی و … و اغلب رتبه‌های آموزشی بالایی دارند. امروزه تحصیل دندانپزشکی در روسیه بسیار مورد توجه و استقبال دانشجویان بین‌المللی قرار گرفته و هر سال تعداد زیادی از دانشجویان از کشورهای دیگر جذب دانشگاه‌های روسیه در رشته دندانپزشکی می‌شوند. توجه داشته باشید که روسیه یکی از مقرون به صرفه‌ترین و جذاب‌ترین کشورها برای تحصیل دندانپزشکی است زیرا دوره‌های آموزشی گوناگون و فرصت‌های تحصیلی و تمرینی فوق‌العاده‌ای را برای گذراندن دوره کارآموزی در داخل بیمارستان‌ها و کلینیک‌های پیشرفته فراهم می‌کند.

مدت زمان تحصیل در رشته دندانپزشکی در روسیه نیز 5 سال می‌باشد و دانشجو پس از به پایان رساندن دوره‌های درسی در دانشگاه باید باید دوره‌های کارآموزی را نیز پشت سر بگذارد. سایت روسانا در این مطلب به بررسی صفر تا صد تحصیل دندانپزشکی در روسیه می‌پردازد.

دانشگاه‌های دندانپزشکی روسیه

در پایین به برخی از دانشگاه‌های روسیه که دوره‌های تخصصی فوق‌العاده‌ای را برگزار می‌کنند اشاره می‌کنیم:

  • دانشگاه فدرال کازان دوره تخصصی استوماتولوژی را به زبان‌های روسی و انگلیسی برگزار می‌کند و مدت زمان تحصیل در این رشته نیز 5 سال می‌باشد.
  • دانشگاه سچینوا نخستین دانشگاه ملی و پزشکی کشور روسیه است که دوره تخصصی بهداشت دهان را به همراه دوره‌های عملی (داخل دانشگاه) برگزار می‌کند. فارغ‌التحصیلان این رشته در واقع از مهارت‌های تشخیص، درمان، توانبخشی و تکنیک‌های مدیریتی مراقبت دهان و دندان برخوردار خواهند بود. موارد آموزشی این دوره عبارتند از: آموزش نکات مدیریتی در مورد بیمه پزشکی و معالجه‌ی رایگان، کار با تجهیزات استوماتولوژی و تحقیق در زمینه‌ی مواد استوماتولوژی. مدت زمان تکمیل این دوره نیز 5 سال می‌باشد. این دانشگاه همچنین رشته دندانپزشکی اطفال را برای دانشجویانی که از درجه تحصیلی عالی برخوردار باشند ارائه می‌دهد.
  • دانشگاه دوستی ملل روسیه (دانشگاه رودن) در سطح دندانپزشکی اطفال و دوره‌های تحصیلی دندانپزشکی را برای دانشجویان بین‌المللی برگزار می‌کند.

شرایط تحصیل دندانپزشکی در روسیه

علاقه‌مندان به رشته‌های علوم پزشکی و دندانپزشکی که به دنبال تحصیل در دانشگاهی مقرون به صرفه و در عین حال با کیفیت بالا هستند، تحصیل دندانپزشکی در روسیه می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های تحصیلی برای آنها باشد. شهریه‌های دانشگاهی در کشور روسیه مشمول سوبسیدهای دولتی می‌شود و به همین خاطر شرایط آموزش با کیفیت و ارزان در دانشگاه‌های روسیه برای دانشجویان خارجی و برای تمامی اقشار فراهم می‌باشد. هزینه‌ی تحصیل مناسب و همچنین شرایط پذیرش آسان باعث شده تعداد متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های روسیه به ویژه در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی روز به روز بیشتر شود. دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی در روسیه این امکان را دارند که در دوره‌های تخصص نیز در این کشور شرکت کنند و به عنوان متخصص در سراسر دنیا مشغول به کار شوند.

مثل تمام رشته‌های پزشکی، آزمون ورودی این رشته شامل دروس زیست‌شناسی، شیمی و زبان (در تمامی دوره‌هایی که به زبان روسی برگزار می‌شوند، آزمون زبان روسی اخذ می‌گردد) است. در برخی از دانشگاه‌های روسیه، دوره‌های آموزشی به زبان انگلیسی برگزار می‌گردند که در این حالت داشتن مدرک زبان IELTS و یا TOFEL هنگام ارسال درخواست ضروری می‌باشد.

مدارک لازم برای اخذ ویزای دانشجویی روسیه

بعد از دریافت «دعوت‌نامه برای تحصیل در روسیه» از سوی وزارت مهاجرت فدراسیون روسیه، متقاضیان باید به سفارت / کنسولگری روسیه در کشور خودشان مراجعه کرده و درخواست ویزای دانشجویی کنند. برای این کار، مدارک زیر باید ارائه گردد:

  • پاسپورت معتبر؛
  • فرم درخواست ویزا که کامل و امضا شده است؛
  • دو قطعه عکس پاسپورتی در اندازه‌ی 35 میلیمتر × 45 میلیمتر با پس زمینه‌ی سفید؛
  • نامه‌ی پشتیبانی ویزا از دانشگاه و کپیِ نامه‌ی پذیرش از دانشگاه؛
  • گواهی عدم ابتدا به ایدز (HIV).

مزایای تحصیل دندانپزشکی در روسیه

فرآیند پذیرش و دریافت ویزای کشور روسیه برای دانشجویان بسیار راحت‌تر از کشورهای دیگر است. دانشجویان برای اخذ پذیرش در دانشکده‌های دندانپزشکی کشور روسیه هیچ نیازی به شرکت در آزمون ورودی ندارند. علاوه بر این، دانشکده‌ها و دانشگاه‌های پزشکی و دندانپزشکی روسیه، آموزش بسیار باکیفیتی را ارائه می‌دهند و در سطح جهانی بسیار معتبر هستند. از طرف دیگر، تحصیل دندانپزشکی در روسیه به زبان انگلیسی نیز برگزار می‌شود که بسیار به نفع دانشجویان خارجی است. مقرون به صرفه بودنِ تحصیل در روسیه نیز یک دلیل دیگر برای انتخاب این کشور جهت ادامه تحصیل می‌باشد. هیچ تفاوتی بین دانشجویان خارجی و شهروندان روسیه از لحاظ شهریه تحصیل در رشته دندانپزشکی در این کشور وجود ندارد، در حالی که در کشورهای اروپایی شهریه تحصیل برای خارجی‌ها بیشتر است. کیفیت بسیار بالای تحصیل در کنار هزینه‌ی بسیار پایین باعث محبوبیت تحصیل در رشته دندانپزشکی در این کشور شده است. مدارک دندانپزشکی که از دانشگاه‌های روسیه صادر می‌شوند به تأیید سازمان جهانی بهداشت (WHO)، یونسکو (UNESCO)، MCI و سازمان‌های بین‌المللی دیگر رسیده‌اند و معتبر می‌باشند و بسیاری از آنها مورد تأیید وزارت بهداشت و درمان ایران نیز می‌باشند. دانشگاه‌های کشور روسیه محیط آموزشی بین‌المللی امنی را برای دانشجویان خارجی فراهم می‌کنند که این نیز مزیت دیگر تحصیل دندانپزشکی در روسیه می‌باشد.

هزینه تحصیل دندانپزشکی در روسیه

یکی از بهترین و جذاب‌ترین فواید تحصیل در رشته‌ی دندانپزشکی در کشور روسیه، پایین و مقرون به صرفه بودنِ هزینه‌های تحصیل در این کشور است. رشته دندانپزشکی رشته‌ای تخصصی با مدت تحصیل 5 ساله است. هزینه تحصیل در دانشکده‌های دندانپزشکی روسیه با توجه به دانشگاهی که انتخاب می‌کنید، کیفیت و رتبه‌ی علمی اساتید و محتوای دوره‌های آموزشی متغیر است، اما به طور کلی شهریه‌ی یک سال تحصیلی بین 3000 تا 7500 دلار آمریکا می‌باشد.

میانگین هزینه‌‌های زندگی در روسیه 2020

هزینه‌ی زندگی و اقامت در کشور روسیه نسبت به سایر کشورها خیلی ارزان‌تر است. هزینه زندگی در شهرهای مسکو و سن پترزبورگ بالاتر از شهرهای دیگر روسیه است، البته توجه داشته باشید که در شهرهای بزرگ، هزینه زندگی معمولاً بالاتر است و همچنین هزینه‌های زندگی به سبک زندگی فرد بستگی دارد. بسته به سبک زندگی، هر دانشجو باید حدود ۴۰۰ دلار در ماه را برای اجاره‌ی محل اقامت و اسکان هزینه کند. البته هزینه‌ی اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی در روسیه کمتر است.

بورسیه پزشکی روسیه

همانطور که گفتیم، آموزش و تحصیل باکیفیت و شرایط خاص دانشگاه‌های روسیه هر ساله متقاضیان زیادی را برای تحصیل در این کشور جذب می‌کند. تحصیل در کشور روسیه در رشته‌های تخصصی گوناگون امکانپذیر است. پزشکی نیز رشته‌ای معتبر در سراسر دنیا است و افراد زیادی علاقمند به تحصیل در این رشته می‌باشند.‌ تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کشور روسیه نیز از این قاعده مستثنی نیست و افراد زیادی از سراسر جهان برای ادامه تحصیل در این رشته و همچنین زیرشاخه‌های آن، تصمیم به مهاجرت تحصیلی به روسیه می‌گیرند. همچنین، بسیاری از بیمارستان‌ها و کلینیک‌های روسیه دوره‌های کارآموزی و آموزشی را برای دانشجویان برگزار می‌کنند.

پس با توجه به هزینه‌های تحصیل کمتر و البته آموزش باکیفیت‌ در کشور روسیه، این کشور مقصد آموزشی فوق‌العاده‌ای برای تعداد زیادی از دانشجویان خارجی محسوب می‌شود. به همین دلیل، هر ساله افراد زیادی جهت تحصیل به کشور روسیه وارد می‌شوند و به ویژه رشته پزشکی را انتخاب می‌کنند. به دلیل پایین بودن هزینه‌های زندگی و تحصیل در روسیه، دانشجو می‌تواند شرایط تحصیل را برای خود مهیا کند. بعضی از دانشجویان با داشتن رزومه‌های قوی می‌توانند اقدام به دریافت بورسیه تحصیلی روسیه کنند.

شرایط سنی تحصیل دندانپزشکی در روسیه

متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های پزشکی و دندانپزشکی روسیه باید بدانند که برای تحصیل در کشور روسیه هیچ محدودیت سنی در نظر گرفته نشده است و به همین دلیل، هر سال متقاضیان زیادی برای تحصیل در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در کشور روسیه اقدام می‌کنند.