تهیه آب آشامیدنی سالم با طراحی سیستم تبخیر خورشیدی گل رز

تهیه آب آشامیدنی سالم با الهام گیری از سیستم تبخیر خورشیدی گل رز ممکن شد! ژسیستم های ‘تبخیر خورشیدی” سیستم هایی مناسب برای محیط زیست می باشند و با استفاده از خورشید در ابتدا آب را به بخار آب تبدیل می کنند و سپس این بخار آب به مایع تبدیل می شود و عملیات تصفیه […]

تهیه آب آشامیدنی سالم با الهام گیری از سیستم تبخیر خورشیدی گل رز ممکن شد! ژسیستم های ‘تبخیر خورشیدی” سیستم هایی مناسب برای محیط زیست می باشند و با استفاده از خورشید در ابتدا آب را به بخار آب تبدیل می کنند و سپس این بخار آب به مایع تبدیل می شود و عملیات تصفیه آب به این صورت انجام می شود و از آب تولید شده می توان به عنوان آب آشامیدنی استفاده کرد. در همین راستا محققان با الگو برداری از گل رز موفق به طراحی سیستمی شده اند که هم عملکرد بهتری دارد و هم ارزان تر است!

به گزارش سرویس اخبار فناوری تک نیوز به نقل از دانشگاه تگزاس امریکا، یک تیم از پژوهشگران “دانشگاه تگزاس در آستین” به سرپرستی پروفسور Donglei (Emma) Fan کار خود را با تکه هایی از کاغذ که با یک پلیمر سیاه با نام “پلی پیرول” پوشیده شده بود آغاز کردند که این ورق ها در تبدیل نور خورشید به گرما بسیار کارآمد و مؤثر می باشند. در ابتدا این ورقه ها بر روی زمین و در زیر نور خورشید پهن شدند تا توانایی خود برای استفاده در سیستم های تبخیر خورشیدی را نمایش دهند هرچند که این چیدمان برای استفاده های کاربردی بسیار مناسب نبود. سپس با الهام گیری از کتاب “لاله ی سیاه (اثر الکساندر دوما)”، پروفسور Donglei Fan این ورقه ها را به شکل یک گل رز درآورد و ساختار بدست آمده را درون یک شیشه قرار داد. سپس آب آلوده از طریق یک لوله شبیه ساقه به این سیستم وارد شد و در رگه‌های زیرین ساختار گل مانند کشیده شد.

تهیه آب آشامیدنی سالم با طراحی سیستم تبخیر خورشیدی گل رز

پژوهشگران تهیه آب آشامیدنی سالم اعلام کردند که این ساختار به پلی پیرول اجازه می دهد تا بیشتر بتواند نور خورشید را به گرما تبدیل کند زیرا نور توسط یک ورقه جذب نمی شود و نور دوباره بر روی قسمت دیگر ورقه بازتاب می شود. همچنین سطح تبخیر نیز در این ساختار افزایش یافته است.

نتیجه ی طراحی این سیستم های تبخیر خورشیدی برای تهیه آب آشامیدنی سالم که به شکل رز سیاه می باشند، تولید 1.9 لیتر آب آشامیدنی در هر متر مربع در ساعت از آن می باشد. هرگونه نمک، فلزات سنگین و باکتری موجود در آب پس از تبخیر شدن آب از آن جدا می شود یعنی ما آبی کاملا سالم را در اختیار خواهیم داشت. گفتنی‎ست این موضوع در تاپ لیست اخبار علمی روز دنیا قرار گرفته است.

این فناوری تهیه آب آشامیدنی سالم بسیار ارزان قیمت است و هزینه طراحی این ساختار برابر با 2 سنت می باشد اما در مقابل دیگر سیستم های تبخیر خورشیدی می باشند که بسیار گران قیمت و بزذگ هستند و آب تولید شده توسط آنها نیز کم می باشد! نویسنده این مقاله، Weigu Li می گوید: “ساختار طراحی شده توسط ما که در ساخت آن از فناوری چاپ سه بعدی، هنر اوریگامی و مواد فوتوترمال استفاده شده است، اولین سیستم تبخیر خورشیدی کم فشار می باشد که توانایی جمع آوری بخار را دارد. از این تکنولوژی می توان برای تولید آب آشامیدنی افراد یا خانه ها استفاده کرد.” پیشنهاد میکنیم از صفحه جدیدترین اختراعات نیز دیدن فرمایید.