محققان روشی را برای استفاده از هوش مصنوعی و دریافت امواج مغزی ابداع کردند

محققان در دانشگاه دلفت هلند توانستند از هوش مصنوعی برای خواندن امواج مغز استفاده کنند. در این آزمایش افراد در حال گوش دادن به آهنگ مورد علاقه توسط هوش مصنوعی مورد آزمایش قرار گرفتند. در این دستاورد هوش مصنوعی توانست آهنگ مورد استفاده را تشخیص دهد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان […]

محققان در دانشگاه دلفت هلند توانستند از هوش مصنوعی برای خواندن امواج مغز استفاده کنند. در این آزمایش افراد در حال گوش دادن به آهنگ مورد علاقه توسط هوش مصنوعی مورد آزمایش قرار گرفتند. در این دستاورد هوش مصنوعی توانست آهنگ مورد استفاده را تشخیص دهد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان بخش علوم‌شناختی در موسسه فناوری گاندی نگر در هند با همکاری دانشگاه دلفت از هوش مصنوعی برای دریافت امواج مغزی استفاده کردند. در آزمایش انجام گرفته ۲۰ شخص با استفاده از هدفون به چند آهنگ مختلف گوش دادند. این افراد که همگی با چشمهای بسته در یک اتاق جدا قرار داشته اند با یک کلاه نوار مغزی مورد آزمایش قرار گرفتند.

در این روش به صورت غیر تهاجمی فعالیت های الکتریکی سر در زمان گوش دادن به آهنگ ثبت شده است. پس از آن داده های جمع آوری شده برای آموزش الگوریتم هوش مصنوعی استفاده شد. بدین ترتیب یک شبکه عصبی مصنوعی با قابلیت تشخیص ارتباط میان داده های مغزی و همچنین آهنگ مورد نظر ساخته شد. در نهایت الگوریتم ساخته شده توانست با کمک امواج مغزی آهنگ ها را شناسایی کند.

این پژوهشگران دقت این آزمایش را حدود ۸۵ درصد برآورد کردند. پیش از این نیز محققان از داده های امواج مغزی استفاده کرده بودند تا بتوانند به عنوان مثال تصاویر چهره موجود در ذهن افراد را بازسازی کنند. در پژوهش جدید نیز مشخص شد الگوریتم های ساخته شده می‌تواند در زمان بکارگیری برای هر فرد به صورت مجزا با دقت بالایی انجام گیرد. در واقع این الگوریتم تنها روی داوطلب مورد نظر آموزش داده شده و بر روی همان فرد کارایی خواهد داشت. اما دقت آن برای فرد دیگر نامناسب بوده و دقت آن نیز تا به کمتر از ۱۰ درصد خواهد رسید. دلیل این موضوع نیز تجربه مختلف افراد از موسیقی و احساسات آنها بوده است. محققان امیدوارند بتوانند از این الگوریتم برای کاربردهای مختلف استفاده کنند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال