دانشمندان باتری جدیدی ساختند که با نیروی جاذبه کار می‌کند

دوباره با همان داستان همیشگی روبرو هستیم: باتری‎ها مانع پیشرفت ما می‎شوند. فناوری با سرعت زیادی در بین صنایع مختلف در حال پیشرفت است، ولی نسل بعدی باتری‎هایی که باید تمامی این پیشرفت‎ها را با کارآیی بیشتر قدرت بخشند دیده نمی‎شوند. ولی محققان سخت در تلاش هستند تا فناوری باتری‎های فعلی را افزایش دهند و […]

دوباره با همان داستان همیشگی روبرو هستیم: باتری‎ها مانع پیشرفت ما می‎شوند. فناوری با سرعت زیادی در بین صنایع مختلف در حال پیشرفت است، ولی نسل بعدی باتری‎هایی که باید تمامی این پیشرفت‎ها را با کارآیی بیشتر قدرت بخشند دیده نمی‎شوند. ولی محققان سخت در تلاش هستند تا فناوری باتری‎های فعلی را افزایش دهند و آن‎ها هم‎چنین در حال توسعه‎ی انواع هیجان‎انگیز جدیدی از این باتری‎ها هستند که می‎توانند روزی باعث رایج شدن آن‎ها شوند. حالا، دانشمندان موسسه‎ی فناوری ماساچوست فکر می‎کنند که در مسیر هیجان‎انگیزی به سمت ساخت نوع جدیدی از باتری مایع قرار گرفته‎اند که از نیروی جاذبه به منظور ایجاد انرژی استفاده می‎کند.

مفهوم شگفت‎انگیز طراحی باتری جدید این محققان در مقاله‎ای که در نشریه‎ی انرژی و علوم محیط زیست چاپ شده، شرح داده شده است. این مقاله که تیتر “باتری جاری القایی با نیروی گرانش، با اتلاف کم انرژی، بدون پمپ” را دارد باتری جریان مایع جدیدی را توصیف می‎کند که به منظور ایجاد انرژی از نیروی گرانش استفاده می‎کند.

باتری‎های جریان مایع مفهوم جدیدی نیستند. در حقیقت، تاریخ اولین طراحی‎های باتری جریان مایع به دهه‎ی 70 میلادی بر می‎گردد. مفهوم پایه این است که الکترودهای منفی و مثبت به شکل مایع وجود دارند و توسط یک غشاء از هم جدا می‎شوند. ذرات از یک پایانه به پایانه‎ی دیگر به شکل جریان مایع انتقال می‎یابد برق تولید می‎کنند. ولی تمامی طراحی‎های اولیه‎ی باتری جریان مایع در یک چیز با هم مشترک هستند یعنی: آن‎ها به سیستم‎های پیچیده و گران‎قیمتی از مخزن‎ها، پمپ‎ها و دریچه‎ها به منظور جابجایی ترکیبات شیمیایی قرار گرفته در سیستم، تکیه دارند.

طراحی جدید این باتری‎ها که توسط محققان این موسسه، یعنی Xinwei Chen, Brandon J. Hopkins, Ahmed Helal, Frank Y. Fan, Kyle C. Smith, Zheng Li, Alexander H. Slocum, Gareth H. McKinley, W. Craig Cartera و Yet-Ming Chiang، توسعه داده شده به طور کامل نیاز به سیستم‎های پیچیده‎ی پمپ را از بین می‎برد. در عوض از یک فید گرانشی ساده به منظور جابجایی جریان به سمت پایین یک کانال باریک و ایجاد انرژی استفاده می‎کند. علاوه بر این، سرعت انرژی تولید شده توسط این نوع باتری جریان مایع جدید را می‎توان به سادگی توسط تنظیم زاویه‎ی باتری افزایش یا کاهش داد که باعث افزایش یا کاهش سرعت جریان خواهد شد.

و حالا، در رابطه با خبرهای ناخوشایند باید گفت که پیش‎نمونه‎ی ساخته شده توسط این تیم تنها یک اثبات مفهوم است و محققان در حال حاضر به تجاری‎سازی این ایده‎ نزدیک نشده‎اند. پروفسور Kyocera، نویسنده‎ی راهبر این مقاله، موفقیت فعلی این تیم را به یک ماشین مفهومی ارتباط می‎دهد. او مطمئن است که این طراحی در نهایت منجر به تولید یک محصول واقعی می‎شود و می‎تواند در بین صنایع مختلف کاربردهای زیادی داشته باشد.

وب‎سایت Nanowerk News اشاره می‎کند که “طراحی جدید بایستی ایجاد سیستم‎های باتری ساده‎تر و جمع و جورتر را امکان‎پذیر کند که می‎توانند ارزان و ماژولی باشند تا به توسعه‎ی اندک سیستم‎های ذخیره‎ای متصل به هم به شکل شبکه‎ای برای برآورده سازی نیاز به رشد به آن‎ها، اجازه دهد. چنین سیستم‎های ذخیره‎سازی نقش حیاتی در بالا بردن وسعت استفاده از منابع برق تناوبی نظیر باد و خورشیدی، دارند.”

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال