ربات‌ها تا سال 2020 بیش از 5 میلیون عنوان شغلی را از انسان‌ها خواهند گرفت

سال 2020 سالی بزرگ برای بشر خواهد بود، سالی که اتفاقات بسیار زیادی در کشورهای مختلف می‌افتد. اینطور که اداره‌ی آمار آمریکا اعلام کرده، تا این سال، بیش از نیمی از کودکان کشور آمریکا جزو اقلیت‌های قومی و مذهبی قرار خواهند گرفت. شرکت ال‌جی قصد دارد در این سال، حجم تولید پنل‌های خورشیدی خود را […]

سال 2020 سالی بزرگ برای بشر خواهد بود، سالی که اتفاقات بسیار زیادی در کشورهای مختلف می‌افتد. اینطور که اداره‌ی آمار آمریکا اعلام کرده، تا این سال، بیش از نیمی از کودکان کشور آمریکا جزو اقلیت‌های قومی و مذهبی قرار خواهند گرفت. شرکت ال‌جی قصد دارد در این سال، حجم تولید پنل‌های خورشیدی خود را به سه برابر افزایش دهد. همینطور در این سال قرار است مسابقات جدید المپیک نیز برگزار شود.

و نهایتا، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که ربات‌ها تا سال 2020، بیش از 5 میلیون عنوان شغلی که هم‌اکنون افراد عادی در ان مشفول به کار هستند را به تصاحب خود در خواهند آورد! اینطور که انجمن جهانی اقتصاد اعلام کرده، تا این سال باید شاهد یک چهارمین انقلاب صنعتی باشیم که مواردی همچون هوش مصنوعی، توسعه‌ و پیشرفت در دنیای ژنتیک، دنیای رباتیک، نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی و تکنولوژی پرینت سه‌بعدی باشیم.

و باید اشاره داشته باشیم از آنجایی که اقتصاددانان نیروی کار و موضوع آن را در معرض خطر می‌بینند، باعث شده کمی در این مورد عقب‌نشینی کرده و نگاهی متفاوت به ان داشته باشند. طبق آمار رسمی منتشر شده توسط انجمن WEF بر اساس سال گذشته و پیش‌بینی در مورد سال‌های آینده، احتمال از بین رفتن 7.1 میلیون فرصت شغلی و 5.1 میلیون فرصت شغلی خالص به خاطر شرایط بازار وجود خواهد داشت که عمده‌ی آنها نیز در بخش اداری و مدیریتی خواهد بود. هر چند تحلیل‌گران در مرکز WEF اذعان دارند که همزمان با همین موضوع و به دلیل وجود کارهای کوچکتر و مشابه، در این میان احتمال دارد که 2 میلیون شغل جدید نیز اضافه گردد. با این حال چنین آماری باز هم موضوع از بین رفتن کار را نشان می‌دهد که نمی‌تواند رضایت‌بخش باشد.

اما اینکه این فرصت‌های شغلی چگونه از بین خواهند رفت، باید بگوییم که ربات‌ها و ماشین‌ها به خاطر هزینه‌ی کم و کارایی بسیار بالایی که دارند، به سرعت در حال گرفتن جای انسان‌ها هستند. هر چند همین حالا هم بسیاری از سازندگان و کارخانجات بزرگ هستند که بخش عظیمی از کارهای خود را به ماشین‌ها سپرده‌اند. در کنار این موضوع، این انجمن اعلام کرده که امکان استخدام مجدد انسان‌ها و کاراتر بودن آنها نیز وجود خواهد داشت و شاید هنوز زود باشد که ربات‌ها بخواهند به صورت خالص و مستقیم، جای انسان‌ها را بگیرند.

یکی از بخش‌های نگران‌کننده‌ای که در مورد نیروی کار آینده وجود دارد، افزایش جمعیت انسان‌ها و پیشرفت تکنولوژی به صورت همزمان می‌باشد. هنوز مشخص نیست که در آینده تکنولوژی به چه صورتی می‌تواند نیروی کار را تحت تاثیر خود قرار داده و اینکه چه کشورهایی از این نظر متاثر خواهند بود. استخدام بانوان، مسئله‌ای دیگریست که هنوز آینده‌ی آن مشخص نیست. توانایی بالای بانوان در محیط کار و ارتباطی که آنها برقرار می‌نمایند، می‌تواند از یک ربات بسیار تاثیرگذارتر باشد و هنوز مشخص نیست که این ربات‌ها و ماشین‌ها نیز چگونه وارد این بخش خواهند شد.

به هر حال هنوز مشخص نیست که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد، اما چیزی که شکی در آن وجود ندارد، این است که ربات‌ها می‌توانند تا چند سال آینده، بخش عظیمی از نیروی کار را از آن خود نموده و انسان‌ها را در بسیاری از موارد و کارها، کنار بزنند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال