نقد و بررسی تخصصی نسخه 2016 گلکسی A9 سامسونگ

معرفی: شاید یکی از خاص‌ترین و بزرگ‌ترین گوشی‌هایی که غول کره‌ای تبار دنیای گوشی‌های هوشمند، سامسونگ، ساخته است را بتوان نسخه 2016 گلکسی A9 این شرکت دانست که با صفحه‌نمایش 6 اینچی سوپر امولد خود یک فبلت میان‌رده تمام عیار به شمار می‌آید. [aparat]http://www.aparat.com/v/DtY6S[/aparat] این گوشی در ادامه کهکشانی‌های سری A، ستاره غیرقابل انکار این […]

معرفی:

شاید یکی از خاص‌ترین و بزرگ‌ترین گوشی‌هایی که غول کره‌ای تبار دنیای گوشی‌های هوشمند، سامسونگ، ساخته است را بتوان نسخه 2016 گلکسی A9 این شرکت دانست که با صفحه‌نمایش 6 اینچی سوپر امولد خود یک فبلت میان‌رده تمام عیار به شمار می‌آید.

[aparat]http://www.aparat.com/v/DtY6S[/aparat]

این گوشی در ادامه کهکشانی‌های سری A، ستاره غیرقابل انکار این سری است که با برخورداری از نمایشگر 6 اینچی سوپر امولد و چیپست اسنپ‌دراگون 652 ( طعم اولیه پردازنده کورتکس A72) به بازار عرضه شده است. این گوشی از یک حافظه داخلی 32 گیگابایتی به همراه باتری 4000 میلی‌آمپرساعتی و دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی بهره برده و ارتباط مخابراتی LTE سریع‌تری را ارائه می‌دهد.

مشخصات و ویژگی‌های کلیدی:

 در دسترس بودن نسخه دو سیم‌کارت به همراه درگاه کارت حافظه میکرو‌اس‌دی

 قاب فلزی با گوریلا گلس 2.5 بعدی در میان آن

صفحه‌نمایش 6 اینچی سوپرامولد با رزولوشن 1080 در 1920 و چگالی تصویر 367 پیکسل در اینچ

پردازنده چهار هسته‌ای کورتکس A7 + پردازنده 4 هسته‌ای کورتکس A53، 3 گیگابایت حافظه رم و پردازنده گرافیکی آدرنو 510 در قالب چیپست اسنپ‌دراگون 652 ( نسخه دارای چیپ اگزینوس هم موجود است)

اندروید 5.1 آبنبات‌چوبی به همراه رابط کاربری اختصاصی سامسونگ، تاچ‌ویز با پشتیبانی از تم و پوسته

دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.9 و OIS؛ ضبط ویدئو با رزولوشن 1080 پیکسل؛ دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی با قابلیت ضبط ویدئو 1080 پیکسل

32 گیگابایت حافظه داخلی که 24 گیگابایت آن در اختیار کاربر است؛ پشتیبانی از کارت حافظه میکرو اس دی ( در همان اسلات سیم‌کارت ثانویه در برخی مدل‌ها)

پشتیبانی از LTE Cat.4 با سرعت 150 مگابایت برثانیه، Wifi a/b/g/n/ac، GPS، GLONASS، بلوتوث نسخه 4.1، ANT+، NFC و رادیو FM

باتری 4000 میلی‌آمپرساعتی

معایب گوشی

عدم ضبط ویدئوهای 4K یا 1080 پیکسل با نرخ فریم 60

عدم وجود MHL ( البته از USB OTG پشتیبانی می‌کند)

عدم برخورداری از ال‌ای‌دی مخصوص اعلان‌ها

چیپست اسنپ‌دراگون 652 به‌کار گرفته شده در گلکسی A9 با معماری قدیمی 28 نانومتری ساخته شده است اما برخلاف اسنپ‌دراگون 651 که در گوشی‌های پایین‌تر سری A سامسونگ به کار گرفته شده، نیمی از هسته‌های از پردازنده سریع کورتکس A72 ( جانشین کورتکس A57) تشکیل شده است. یک پردازنده گرافیکی قوی‌تر آدرنو 510 هم در این چیپ تعبیه شده که قادر است ویدئوهایی با رزولوشن 4K را ضبط کند که البته بجز در گلکسی A7 در گوشی دیگری از این سری این قابلیت آن فعال نیست. نهایت رزولوشنی که این پردازنده برای فیلمبرداری پشتیبانی می‌کند 1080 با نرخ فریم 30 است که حتی 60 فریم برثانیه را هم پشتیبانی نمی‌کند. دوربین اصلی آن با سنسوری 13 مگاپیکسلی دارای دیافراگم f/1.9 به همراه تثبیت کننده نوری تصویر است.

به صورت کل سری 2016 از گلکسی A ها را می‌توان اینگونه تصور کرد که A5 نسخه کم قیمت‌تر گلکسی S6 است، گلکسی A7 2016 هم کاملا به سطح گلکسی S6 اج نمی‌رسد ولی نسبت به نسخه اولیه A7 که در سال‌های گذشته معرفی شده به‌روزرسانی شده است. اما گلکسی A9 2016 در چه سطحی قرار می‌گیرد؟ به نظر می‌رسد سامسونگ یک قفسه خالی را در سری A خود پیدا کرده که یک گوشی میان‌رده با بدنه فلزی و شیشه‌ای در اندازه یک فبلت است و آن را با A9 پر کرده است. در ادامه با بررسی این گوشی هیولا با تک نیوز همراه باشید.


جعبه گشایی گلکسی A9 نسخه 2016؛ اقلام داخل جعبه

به طور قطع داشتن یک جعبه نسبتا بزرگ برای گلکسی A9 قابل پیش‌بینی بود؛ در این جعبه یک شارژر سریع نسل 2.0 ( 15 واتی) به همراه یک کابل و هدست وجود دارد. هدست این گوشی یک تکه بوده و سه دکمه کنترل را در خود جای داده است و پلاگ‌های آن هم از نوع داخل گوش است که در گوشی‌های سامسونگ این هدست یک هدست رایج است.


سخت‌افزار

گوشی هوشمند گلکسی A9 نسخه 2016 دارای ابعادی در حدود 161.7 در 80.9 در 7.4 میلی‌متر بوده که نسبت به گلکسی نوت 5 و اس 6 اج پلاس نزدیک به 0.5 سانتی‌متر از هر سمت بزرگ‌تر شده است.

این دستگاه خیلی ضخیم نیست ولی مشخصا با وزنی 200 گرمی نسبتا سنگین است که البته به خاطر جنس بدنه آن این وزن جای تعجب هم ندارد. در هر حال با این وزن در اولین برداشت این گوشی احساس ترس به شما دست خواهد داد.  باید گفت که برای انجام فعالیت‌هایی نظیر بازی که حرکت بیشتری نیاز هست، بادی این گوشی را با هر دو دست خود بگیرد، کما اینکه در فعالیت‌های معمولی هم گرفتن گوشی با یک دست آن هم دست‌های نسبتا کوچک که عموما نوجوانان و جوانان هستند، کمی مشکل است. وزن 200 گرمی ترکیب شده با شیشه و فلز لغزنده این گوشی، خطر حمل آن در دست و قدم زدن در این حالت را کمی بیشتر می‌کند که ممکن است دستگاه سر خورده و بر زمین بیافتد.

Samsung Galaxy A9 (2016)-18

موقعیت قرارگیری دکمه‌ها در گلکسی A9 هم آنچنان ایده‌آل نیست. می‌توان دکمه پاور دستگاه را با انگشت شست فشار داد اما نیاز به کشش این انگشت خواهد بود که ممکن است برای همگان کار راحتی نباشد. از سوی دیگر دکمه‌های تنظیم صدا در ارتفاع بالایی از پایین دستگاه قرار گرفته‌اند که آن‌ها هم به راحتی قابل دسترسی نیستند.

گفتنی است دکمه هوم دستگاه هم که میزبان حسگر اثر انگشت است، وضعیت مشابهی دارد و برای استفاده و فشردن این دکمه شما نیاز خواهید داشت که گوشی را از پایین بگیرید که با داشتن نمایشگر 6 اینچی و وزن 200 گرمی این کار هم مشکل است. همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، استفاده این دستگاه با یک دست برای فعالیت‌های اکتیو توصیه نمی‌شود و تنها برای فعالیت‌های رسانه‌ای و کوتاه مدت می‌توان با یک دست آن را نگه داشت.

باید اشاره کرد که دکمه بازگشت و دکمه سوییچ بین برنامه‌ها هم که در کنار دکمه هوم قرار گرفته‌اند بسته به دستی که گوشی را حمل می‌کند یکی از آنها قابل استفاده و فشردن خواهد بود و عملا زدن دکمه دیگر با همان دست کار بسیار دشوار و غیر قابل انجامی است.

از این موضوع که بگذریم، بالای نمایشگر دستگاه یک دوربین سلفی جدید با سنسور 8 مگاپیکسلی و دیافراگم f/1.9 قرار گرفته که نسبت به سایر گوشی‌های این سری از 5 به 8 ارتقا یافته است.

دوربین اصلی دستگاه که در قاب پشتی تعبیه شده، کمی نسبت به قاب بیرون آمده است که البته به اندازه گلکسی اس 6 و نوت 5 نیست. این دوربین به یک فلاش ال‌ای‌دی تک گانه مجهز شده است ( خبری از سنسورهای بیومتریک نیست).

لبه پایینی گلکسی A9 جایی است که پورت‌های اتصالی جا خوش کرده‌اند. در این لبه یک پورت میکرو یو اس بی نسخه 2.0 به همراه جک 3.5 میلی‌متری صدا تعبیه شده است. در کنار این پورت‌ها یک اسپیکر تک‌گانه و یکی از میکروفون‌های دستگاه قرار گرفته‌اند که میکروفون دیگر آن در لبه بالایی است.

گفتنی است که بررسی ما رو تنها نسخه در دسترس گلکسی A9 با شماره مدل SM-A9000 صورت گرفته است و این گوشی یک نسخه دیگر هم دارد که دو سیم کارت است. در نسخه دو سیم کارت شما قادر خواهید بود که از کارت حافظه جانبی استفاده نمایید. البته در صورتی که از هر دو اسلات سیم کارت استفاده کنید، دیگر جایی برای کارت حافظه نبوده و در صورتی که می‌خواهید کارت حافظه‌آی برای دستگاه تهیه نمایید باید قید سیم‌کارت ثانویه را بزنید، چراکه کارت حافظه مانند گلکسی A5 و A7 در اسلات سیم‌کارت دوم قرار می‌گیرد و نمی‌شود که به صورت همزمان هم دو سیم‌کارت داشت و هم کارت حافظه را جایگذاری کرد. البته در نسخه تک سیم دیگر این مشل نیست و برای کارت حافظه درگاه جداگانه تعبیه شده است.

Samsung Galaxy A9 (2016)-25

مسلما این موضوع را نمی‌توان یک مشکل اساسی دانست، چراکه حافظه داخلی دستگاه 32 گیگابایتی است و نیاز برخی کاربران را برطرف می‌کند، البته میزان فضای در اختیار سیستم که 7.5 گیگابایت بوده، کمی زیاد به نظر می‌رسد و بر همین مبنا هم تنها نزدیک به 24 گیگابایت فضا در اختیار کاربران خواهد بود.


صفحه نمایش

همانطور که در ابتدا هم عنوان کردیم، گلکسی A9 (2016) دارای صفحه‌نمایش بزرگ 6 اینچی سوپر امولد است که بزرگ‌ترین صفحه‌نمایشی است که سامسونگ در گوشی‌های خود به کار برده است، البته اگر تبلت‌های سری S را مبنا قرار ندهیم.

Samsung Galaxy A9 (2016)-26

این صفحه نمایش مانند سایر گوشی‌های این سری، دارای رزولوشن 1080 پیکسل است که کمی هم در لبه ها دارای انحنا بوده که البته بسیاری از کاربران به این مسئله اهمیتی نمی‌دهند. در این نمایشگر کمی مشکل سوسو زدن نور وجود دارد که البته با چشم انسان قابل مشاهده نیست؛ اما در برخی مواق صفحه نمایش کمی لرزان به نظر می‌آید که در تنظیمات نور پایین بیشتر نمود دارد و همین مسئله در استفاده طولانی مدت باعث سوزش چشم می‌شود.

جدا از موضوع بالا، اگر می‌خواهید که خروجی رنگ کاملا کالیبره داشته باشدی، باید حالت رنگ را روی Basic تنظیم کنید؛ چراکه سایر حالت‌های رنگ کالیبره کمتری دارند اما به دلیل کنتراست بالایی که دارند، رنگ ها چشم نوازتر و شفاف تر خواهند بود.

از سوی دیگر این صفحه نمایش بسیار روشن و نورانی است به طوری که وقتی روشنایی را روی حالت خودکار تنظیم می‌کنید، این میزان بیشتر از 600 نیت می‌شود. اگر می‌خواهید روی روشنایی نمایشگر کنترل بیشتری داشته باشید، حالت تنظیم دستی آن به شما بیشینه نور 425 نیت خواهد داد که این میزان در ترکیب با کنتراست فوق‌العاده امولد، تجربه مشاهده بی‌نظیری را به ارمغان خواهد آورد.

در زیر نور خورشید هم گلکسی A9، صفحه‌نمایشی کاملا خوانا و قابل مشاهده خواهد داشت.

Samsung-Galaxy-A9-(2016)-28


اتصال و ارتباط

همانطور که اشاره کردیم، گلکسی A9 در مدل‌های تک سیم و دو سیم کارت عرضه شده که تفاوت اصلی میان این مدل‌ها هم مکان قرار گیری کارت حافظه میکرو اس‌دی است.

این گوشی رسما از LTE Cat.4 پشتیبانی می‌کند که سرع دانلود آن تا 150 مگابایت بر ثانیه و سرعت آپلود آن 50 مگابایت بر ثانیه ارتقا خواهد داشت. این موضوع کمی عجیب و غریب به نظر می‌رسد؛ چراکه مودم 8X تعبیه شده در چیپ اسنپ‌دراگون 652 از استاندارد Cat 7 که دانلود 300 و آپلود 100 مگابایت بر ثانیه دارد، نیز پشتیبانی می‌کند. به هر حال شما می‌توانید از 3G یا 4G فقط در یک سیم کارت خود استفاده کنید و سیم کارت دیگر تنها 2G یا EDGE را پشتیبانی خواهد کرد.

در سریع‌ترین حالت شما قادر خواهید بود که از شبکه وای‌فای با 2.4 گیگاهرتز یا 5 گیگاهرتز و 802.11ac استفاده کنید.

گفتنی است سایر امکانات ارتباطی بی‌سیم این دستگاه شامل بلوتوث نسخه 4.1، NFC، Ant +، GPS و GLONASS و Beidou است.

از سوی دیگر، امکانات اتصالی از طریق سیم دستگاه شامل پورت میکرویواس‌بی نسخه 2.0 که از ویژگی OTG پشتیبانی می‌کند است. البته از MHL که برای خروجی تلویزیون است، خبری نیست.


عمر باتری

باتری گلکسی A9 یک باتری نسبتا بزرگ 4000 میلی‌آمپرساعتی بوده و بر همین اساس هم انتظار بالایی از آن نسبت به باتری‌های کوچکتر سایر گوشی های سری A داریم. هرچند که سایر گوشی‌های سری A از چیپ قدیمی‌تر اسنپ‌دراگون 615 بهره می‌برند، درحالی که A9 از چیپ اسنپ‌دراگون 652 برخوردار است.

Samsung Galaxy A9 (2016)-27

این باتری در مدل تک سیم عمر باتری 103 ساعتی را به ارمغان می‌آورد در حالی که این میزان در نسخه دو سیم به 98 ساعت کاهش می‌یابد. در حالت مکالمه هم این باتری چیزی در حدود 33 ساعت استقامت خواهد داشت که البته نیاز یک شبانه‌روزی کاربران را حتی بیشتر برطرف می‌کند. در حالت مرور صفحات وب هم این باتری استقامتی چشمگیر دارد، هرچند که به اندازه گوشی Mate 8 هوآوی چشمگیر نیست، اما بازهم با زمان 14 ساعت، در میان رقبای خود حرفی برای گفتن دارد. در حالت پخش ویدئو هم این گوشی در رتبه دوم پس از گوشی G Flex ال‌جی با استقامت 19 ساعتی قرار می‌گیرد.


رابط کاربری

نسخه 2016 گلکسی A9 سامسونگ میزبان اندروید 5.1.1 آبنبات چوبی است که طبق روال همیشه سامسونگ، رابط کاربری اختصاصی این شرکت یعنی تاچ‌ویز روی آن نصب شده است. کره‌ای‌ها تا این لحظه تنها پرچم‌دار سال گذشته خود یعنی گلکسی اس 6 را به اندروید 6 مارشملو به‌روزرسانی کرده‌اند؛ اما گفته می‌شود که این آپدیت برای A9 هم ارائه خواهد شد.

Samsung-Galaxy-A9-(2016)-45

حسگر اثر انگشت تعبیه شده برای گلکسی A9 همان سنسوری را دارا می‌باشد که در گلکسی اس 6 و نوت 5 هم سامسونگ از آن استفاده کرده است. این سنسور اثر انگشت را تنها در کمتر از یک ثانیه شناسایی می‌کند و تمام کاری که برای باز کردن قفل دستگاه باید انجام دهید این است که انگشت خود را برای مدتی کوتاه روی دکمه هوم قرار داده تا سنسور فعال شود و قفل را باز کند.

جدا از اندازه صفحه‌نمایش، هوم اسکرین گوشی تمام قابلیت‌ها و ویژگی‌های تاچ‌ویز را دارا بوده و با سایر گوشی‌های سامسونگ یکسان است که حتی تعداد ستون‌های اپلیکیشن‌ها هم مشابه بوده و در هر سطر 5 آیکون اپلیکیشن قرار دارد. این میزان دقیقا با A7 برابر است.

محیط قسمت ناتیفیکیشن‌ها به‌صورت پیش‌فرض بسیار شلوغ است. این محیط طبق روال مرسوم با یک خط رونده و کشویی باز شده که در آن آیکون‌های مختلف به همراه قسمت تنظیم نور نمایشگر به چشم می‌خورد. شما قادر خواهید بود تا برخی آیکون ها را از قسمت Edit مخفی کرده و یا به صورت دلخواه خود آن‌ها را مرتب کنید.

رابط کاربری نسخه 2016 گلکسی A9 کاملا از پوسته‌ها و تم‌ها مختلف پشتیبانی می‌کند که تنها 3 تم به صورت پیش‌فرض روی آن نصب شده که کاربران می‌توانند در صورت نیاز از تم استور سامسونگ، تم‌ها مورد علاقه خود را دانلود و روی گوشی نصب کنند.

صفحه نمایش 6 اینچی این گوشی گویی دقیقا برای تقسیم آن جهت مالتی‌تسکینگ تعبیه شده و برای این کار بسیار مناسب است و به لطف طراحی متریال، اپلیکیشن‌های فضای زیادی برای این کار خواهند داشت. طبق روال همیشه، تنها برخی اپلیکیشن‌ها از مالتی تسکینگ یا چندوظیفه‌ای پشتیبانی می‌کنند. در این رابط کاربری دیگری خبری از پنجره‌های شناور نخواهد بود.

این گوشی با تعداد نسبتا متوسطی اپلیکیشن‌های پیش نصب شده عرضه می‌شود که بر همین اساس هم توضیح اینکه باقی فضای ذخیره‌سازی احاطه شده توسط سیستم صرف چه چیزهایی شده، کمی مشکل است. همانطور که قبلا عنوان کردیم، فضای داخلی گوشی 32 گیگابایت بوده که چیزی نزدیک به یک چهارم آن یعنی 7.5 گیگابایت در اختیار سیستم است که این میزان دقیقا دو برابر فضایی است که در نسخه‌های 16 گیگابایتی گوشی‌های گلکسی A5 و A7 صرف سیستم شده است.


کارایی و عملکرد

گلکسی A9 (2016) سامسونگ از یک چیپست اسنپ‌دراگون 652، ستاره چیپست‌های میان‌رده کوالکام، قدرت می‌گیرد. البته یک نسخه از این گوشی با چیپست اگزینوس در برخی مناطق جغرافیایی وجود خواهد داشت، ولی بررسی ما روی نسخه مبتنی بر اسنپ‌دراگون 652 صورت گرفته است.

Samsung-Galaxy-A9-(2016)-46

سوال اینجاست که چه چیزی چیپ اسنپ‌دراگون 652 را خاص می‌کند؟ این چیپ از 4 هسته کورتکس A72 استفاده می‌کند که این پردازنده جانشین A57 است. از سوی دیگر چهار هسته کورتکس A53 هم برای افزایش قدرت به کمک این چیپ می‌آیند. همین مسئله موجب می‌شود که چیپ اسنپ‌دراگون 652 از نمونه 810 آن و اگزینوس 7420 ( که چهار هسته A57 + چهار هسته A53 دارد) بهتر شده و رقیبی جدی برای چیپ کایرین 950 که در میت 8 هوآوی به کار گرفته شده به شمار آید.

حال سوالی که پیش می‌آید این است که با این ویژگی‌هایی که برای این چیپست عنوان شده، چه چیز آن را از پرچم‌دار بودن باز می‌دارد؟ جواب در معماری قدیمی 28 نانومتری آن است. ( چیپ اسنپ‌دراگون 820 معماری 14 نانومتری دارد) این مسئله موجب می‌شود که سرعت کلاک پردازنده حدود 0.5 گیگاهرتز کمتر از چیپ کایرین باشد.

باید اشاره کنیم که تجربه ما در استفاده از سری جدید چیپست‌های اسنپ‌دراگون 600 ( حتی نمونه 615 آن) حاکی از این است که این چیپ‌ها آنچنان هم که کفته می‌شد داغ نمی‌شود و در مقایسه با اسنپ‌دراگون 810 تنها تفاوت در نانومتر است.

در هر حال باید عنوان کنیم که چیپ جدید کوالکام دارای نسل جدید پرازنده‌های این شرکت یعنی پردازنده گرافیکی آدرنو 510 است که تا 40 درصد سرعت آن بهبود یافته و نیاز به قدرت را تا 40 درصد کاهش داده‌اند. همچنین این پردازنده گرافیکی از سطح پایین جدید API مبتنی بر AMD Mantle یعنی Vulkan هم پشتیبانی می‌کند.

بنچمارک6 AnTuTu نشان می‌دهد که این چیپ نسبت به گلکسی A7 (2016) دوبرابر بهبود یافته است و با اگزینوس 7420 در گوشی Meizu Pro 5 تقریبا برابر کرده و از نوت 5 کمتر است. در Base Mark OS 2.0 این گوشی بالاتر از محصول جدید ال‌جی یعنی V10 قرار گرفته است.

Samsung-Galaxy-A9-(2016)-47

نکته حائز اهمیت در مورد عملکرد پردازنده گلکسی A9 این است که این گوشی در GeekBench 3 (multi-core) توانسته گوشی نکسوس 6P هواوی که از چیپ اسنپ‌دراگون 810 بهره می‌برد را پشت سر بگذارد. البته در بخش Single Core گلکسی مورد نظر ما نتوانسته به نکسوس 6P برسد و لی باز هم الجی V10 را جا گذاشته است.

Samsung-Galaxy-A9-(2016)-48

عملکرد پردازنده گرافیکی دو برابر یا حتی بیشتر نسبت به گلکسی A7 2016  شده است. آدرنو 510 عملکردی بسیار نزدیک به آدرنو 418 استفاده شده در V10 ال‌جی داشته است.

Samsung-Galaxy-A9-(2016)-50

Samsung-Galaxy-A9-(2016)-51

پیش از این چیپست اسنپ‌دراگون 615 استفاده شده در سایر گوشی‌های سری A سامسونگ را مورد آزمایش قرار داده بودیم که این چیپ در آزمون‌های عمومی عملکرد خوبی داشته ولی در بخش بازی‌های سه بعدی این چیپ مجبور به قربانی کردن نرخ فریم یا کیفیت گرافیکی و یا هردوی آن‌ها شده است.

Samsung-Galaxy-A9-(2016)-52

در هر حال گلکسی A9 سامسونگ علی‌رغم اینکه هنوز عمر آن حتی به 6 ماه هم نمی‌رسد، خود را در مقابل پرچم‌داران قرار داده و در برابر آن‌ها قد علم کرده است. امیدواریم که سامسونگ چیپ اسنپ‌دراگون 652 را در تمام گوش‌های 2016 سری A خود استفاده کند.


تلفن و بلندگو

نسخه 2016 گلکسی A9 سامسونگ به صورت پیش‌فرض به حالت تک سیم کارت معرفی شده ولی نسخه‌هایی از این گوشی با پشتیبانی از دو سیم‌کارت هم نیز عرضه شده است. مانند هر گوشی هوشمند دیگری سیم کارت در این گوشی به شما امکان ارسال پیامک، برقراری تماس تلفنی و دریافت دیتا یا همان اینترنت را می‌دهد.

هر دو سیم کارت این گوشی امکان دریافت تماس را دارند؛ اما زمانی که با یک سیم کارت تماس برقرار شود، عملا سیم کارت دیگر در آن هنگام غیرقابل دسترس است. همچنین می‌توانید تماس های دریافتی یک سیم کارت را به دیگری دایورت یا فروارد کنید.

اگر هر دو سیم‌کارت را داخل گوشی قرار داده باشید، هنگامی که قصد برقراری تماسی را داشته باشید، شماره گیر به شما دو انتخاب سیم 1 و سیم 2 را می‌دهد که از طریق کدامیک می‌خواهید تماس بگیرید. از سوی دیگر آمار و ارقام تماس‌ها در بخش Call Log هم قابل مرتب سازی بر اساس سیم 1، سیم 2، تماس‌ها ناموفق و از دست رفته و تماس‌های رد شده می‌باشد.

حالت مزاحم نشوید یا Do Not Disturb هم قابلیت برنامه ریزی خودکار را دارد که هنگامی که این قابلیت فعال شود تنها اعلانات دارای اولویت بالا یا اعلانات برنامه‌های کلیدی به گوش خواهند رسید که خود کاربر می‌توان تعیین کند که در این حالت فقط چه اعلاناتی اعم از تماس از شخصی خاص، یا یادآور هر اپلیکیشنی صدادار باشد و سایر برنامه‌ها سایلنت باشند.

گلکسی A9 سامسونگ همانطور که در جدول زیر مشاهده می‌کنید، در بحث بلندگو و مسائل مربوط به آن، نمره متوسطی را از آن خود کرده است. از بلندگوی آن در زمان پخش موسیقی یا تماس تلفنی انتظار زیادی نمی‌توان داشت، اما بازهم شما را ناامید نخواهد کرد.

Untitled-2


 

ورودی متن

گلکسی A9 از نسخه به‌روز شده کیبورد اختصاصی سامسونگ بهره می‌برد که با ویژگی‌هایی تجهیز شده است که شامل یک ردیف اختصاصی اعداد، یک ردیف برای نمایش و انتخاب کلمات پیشنهادی و کاراکترهای اضافی برای هر کلید که از طریق لمس طولانی‌تر قابل دسترسی هستند.

اگر متون طولانی را تایپ کردید برای پیمایش میان سطرها و کلمات مختلف آن می‌توانید کیبورد را مینیمایز کنید تا مزاحتمان نشود یا آن را کوچکتر کنید که البته برعکس آن‌ یعنی بزرگ‌نمایی کلیدها هم امکان پذیر است. کلید Space کمی کوچک است که این مسئله چندان باب میل ما نبود.

ابزارهای اضافی تایپ کردن در این کیبورد شامل Swipe Input، My Hot Keys (که برای عبارات از پیش تعریف شده است و از طریق لمس طولانی‌تر هر کلید اعداد در دسترس قرار می‌گیرد) و در نهایت هم فرمان صوتی هستند.


اپلیکیشن‌های دیگر

غول کره‌ای تبار صنعت گوشی‌های هوشمند در این گوشی هم به ارائه پکیج نرم‌افزاری مایکروسافت که شامل نرم‌افزارهای ورد، اکسل، پاورپوینت، وان نوت و اسکایپ هستند، ادامه داده است که البته از این لیست تنها اسکایپ نصب شده و سایر اپلیکیشن‌های آن تنها میانبر به گلکسی اپ هستند تا کاربر خودش با مراجعه به این فروشگاه نرم‌افزاری سامسونگ آنها را دانلود و در صورت نیاز نصب کند. بر همین اساس هم فضای ذخیره سازی آزاد گوشی بیشتر می‌شود و تنها با نصب آنها در صورت نیاز، از مقدار این فضا کاسته شده و به طعب این موضوع که سامسونگ آن‌ها را خود پیش‌فرض نصب نکرده به نفع کاربران است.

اپلیکیشن گوگل درایو که ارائه دهنده فضای ذخیره‌سازی ابری است هم به صورت پیش‌فرض نصب شده است.

مرورگر وب سامسونگ هم با برخی ویژگی‌های جدید سفارشی شده است که یکی از این ویژگی‌ها در قالب یک مدیریت‌کننده رمزهای عبور کار می‌کند که توسط اثر انگشت کاربر ایمن شده است. این امکان ورود به حساب کاربری سایت‌های مختلف را به آسانی باز کردن قفل گوشی می‌کند.

اپلیکیشن سلامتی S Health هم به صورت پیش‌فرض روی گوشی نصب شده که البته در آن خبری از سنسورهای پیشرفته ضربان قلب، اکسیژن خون و غیره نیست و به طبع قابلیت‌های آن محدودتر شده است. با این تفاسیر این اپلیکیشن باز هم قادر است که پیاده‌روی، دوندگی و دوچرخه سواری کاربر را رصد کرده و همچنین می‌توان در آن میزان مصرف آب و قهوه را به صورت دستی وارد کرد.

اپلیکیشن Smart Manager یا مدیریت هوشمند یک اپلیکیشن چندگانه است که بخش‌های مختلف گوشی مانند باتری، رم، حافظه و امنیت دستگاه را می‌توان با آن مدیریت کرد. این اپ به شما ابزارهایی را می‌دهد که بر اساس آن‌ها می‌توانید اپلیکیشن‌هایی که مصرف باتری غیرمتعارفی دارند را رصد کرده و متوقف کنید که این ابزارها برام موارد مشابه در استفاده از رم و حافظه هم کاربرد دارند.

تب Device Security یا امنیت دستگاه هم به شما اجازه می‌دهد که KNOX ( محافظ گوشی و سیستم‌عامل در برابر حملات)  را فعال کرده و دستگاه را برای یافتن بدافزارها اسکن کنید. اپلیکیشن My KNOX  هم به کاربران این امکان را می‌دهد که اپلیکیشن‌های کاری و شخصی را از هم جدا و ایمن سازی کنند.

جستجوگر پیش‌فرض فایل‌ها در گلکسی A9 اپلیکیشن My Files است که از ویژگی ادغام با گوگل درایو بهره می‌برد. با این برنامه می‌توان فولدرها را به صورت ZIP فشرده کرد و بر همین اساس هم به اشتراک گذاری آن‌ها را مانند یک فایل تکی، آسان کرد.

در نهایت به فروشگاه اختصاصی اپلیکیشن سامسونگ یعنی گلکسی اپز- Galaxy Apps می‌رسیم. هرچند که این فروشگاه به فروشگاه گوگل یعنی گوگل پلی نمی‌رسد اما بازهم مکان خوبی برای یافتن اپ‌ها و ابزارهای اختصاصی سامسونگ است.


گالری

در گالری رابط کاربری تاچ‌ویز می‌توان عکس‌ها را بر اساس زمان مرتب‌سازی کرد؛ البته این مرتب‌سازی بر اساس فولدر قرارگیری عکس‌ها هم امکان‌پذیر است. اشتراک‌گذاری تصاویر هم با استفاده از پرینتروایرلس، Android Beam و Wifi Direct ممکن است، اما از طریق DLNA یا هر وسیله دیگری که بتوان تصویر را روی تلویزیون داشت، ممکن نیست.

در گلکسی A9 چندین ابزار برای ویرایش تصاویر وجود دارد که امکاناتی شامل بریدن قسمتی از آن، ساخت کولاژ، دادن افکت‌ها و جلوه‌های مختلف به عکس و غیره را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

یکی از ویژگی‌ای اضافی که در این رابطه وجود دارد، این است که می‌توان چندین عکس را انتخاب و آن‌ها را به یک تصویر واحد متحرک تبدیل کرد.

 

پخش کننده موسیقی با قابلیت‌های پیشرفته EQ، رادیو FM

نسخه 2016 گلکسی A9 سامسونگ از یک پخش‌کننده موسیقی تمام عیار اختصاصی سامسونگ برخوردار است. این موزیک پلیر از ابزار SoundAlive بهره می‌برد که دارای یک رابط کاربری ساده و جذاب برای تنظیم اکولایزر دارد که با آن می‌توان تا 7 باند مختلف اکولایزر را تنظیم کرد.

انطباق صدا-Adapt Sound وضعیت ساده مشابهی دارد که قادر است صدا را با EQ خوبی به گوشی‌هیا کاربر هدایت کند و همچنین می‌توان با فرکانس‌های چندگانه از طریق جفت شدن با هدفون‌ به گوشی دادن موسیقی پرداخت. همچنین یک امکان تنظیم ولوم یا کنترل صدای هوشمند هم وجود دارد که صدا را به صورت خودکار بر اساس منابع صوتی موسیقی که پخش می‌شود کم یا زیاد می‌کند.

این موزیک پلیر دارای یک رابط کاربری ساده و کاربر پسند است که بسیاری از امکانات و توابع آن به صورت میان‌بر در صفحه موسیقی در حال پخش – Now Playing Screen در دسترس کاربر است. اگر تگ‌ موسیقی‌های موجود در حافظه گوشی شما مرتب نیست یعنی به عنوان مثال نام خواننده یا آلبوم آن به درستی قید نشده، جای نگرانی نیست، چراکه این پلیر به شما این امکان را می‌دهد که بر اساس فولدر ای فایل در میان موسیقی‌های موجود جستجو کنید که امکان بسیار کاربردی خواهد بود.

گفتنی است گلکسی A9 از یک رادیوی FM داخلی که حتی بسیاری از پرچم‌داران این شرکت آن را ندارند، هم برخوردار است. این رادیو می‌توان برنامه‌های رادیویی را ضبط کند که البته این امکان در برخی مناطق جغرافیایی وجود ندارد. سیستم RDS در این رادیو وجود ندارد پس بنابراین نام ایستگاه‌های رادیویی را نمی‌توان مشاهده کرد.

 

پخش کننده ویدئو

پخش کننده ویدئوی گلکسی A9 تنها برنامه این گوشی است که قابلیت اجرا به صورت پاپ-آپ ویندوز را دارد، ویژگی که تاریخ آن به گلکسی اس 3 این شرکت برمی‌گردد.

این ویدئو پلیر به صورت کامل از زیرنویس پشتیبانی می‌کند و دیر همین راستا هم قابلیت‌هایی برای تغییر ظاهر زیرنویس دارد.

یکی از ویژگی‌های دیر این پلیر این است که اگر شما خواسته باشید تنها به صدای یک ویدئو گوشی کنید، این امکان را به شما می‌دهد که تنها صدا پخش شده و تصویر قطع شود. همچنین می‌توان پلیر را از طریق بلوتوث به اسپیکرهای دیگر وصل نموده و از آن طریق صدا را داشت.

یک ویرایشگر ویدئوهم وجود دارد که از طریق آن تنها می‌توان ویدئوها را کوتاه نموده و قسمت قسمت برید.

شایان ذکر است از آنجایی که این گوشی هیچ امکان ارتباطی با تلویزیون یا نمایشگرهای بزرگ‌تر نظیر DLNA ندارد، پس نمی‌توان این کار را انجام داد.


دوربین

بخش دوربین نسخه 2016 گلکسی A9 بسیار شبیه به پرچم‌دار سال گذشته این شرکت یعنی گلکسی اس 6 است.

این بخش با یک سنسور 13 مگاپیکسلی در قاب پشتی شروع شده که به جای نسبت تصویر 16:9 نسبت تصویر 4:3 را ارائه داده و دارای دیافراگم f/1.9 و تثبیت کننده تصویر نوری است. مانند آنچه که در گلکسی اس 6 شاهد آن بودیم با دوبار لمس یا ضربه زدن به دکمه هوم اپلیکیشن دوربین به سرعت اجرا می‌شود.

دوربین اصلی گلکسی A9 همانند گلکسی اس 6 حالت Pro mode دارد اما کارایی آن دقیقا مشابه اس 6 نیست. در این حالت شما تنها قادر خواهید بود میزان تعادل رنگ سفید، ایزو و نوردهی را تنظیم کرده و مشاهده نمایید. اساسا این حالت را اکثر گوشی‌های موجود در بازار دارند اما تفاوت در رنج تنظیم آن‌هاست.

عکاسی HDR در این دوربین به یک حالت جداگانه تبدیل شده و مانند اس 6 دیگر به صورت خودکار اجرا نمی‌شود و نیاز است که خود کاربر در صورت تمایل این حالت را برای عکاسی جداگانه انتخاب کند.

گزینه Anti-fog یا ضد مه هم در هنگام عکاسی در فضای مه آلود و آب و هوای مرطوب و گرفته به کمک شما خواهد آمد و کنتراست را به صورت خودکار تنظیم و تصحیح خواهد کرد. برخی حالات و وضعیت‌های عکاسی برای اپلیکیشن دوربین را هم می‌توان به طور جداگانه دانلود نموده و سپس نصب کرد.

دوربین گلکسی A9 دارای لنزی 28 میلی‌متری است که این میزان واید با دوربین گلکسی نوت 5 در حالت افقی برابری می‌کند. رزولوشن تصاویر تفاوت چندانی ندارند اما گلکسی A9 جزئیات کمتری را در هر پیکسل ثبت می‌کند.

به لطف دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی، نسخه 2016 گلکسی A9 در گرفتن تصاویر سلفی عملکرد بهتری نسبت به گلکسی اس 6 و گلکسی نوت 5 دارد. این دوربین دارای دیافراگم f/1.9 است. البته گفتنی است که علی رغم رزولوشن بالاتر دوربین 8 مگاپیکسلی این گوشی، جزئیات ثبت شده توسط دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی نوت 5 بیشتر است.

یک حالت عکاسی سلفی واید هم زمانی که افرادی زیادی را بخواهید در تصاویر سلفی خود جای دهید، به کار شما خواهد آمد که در واقع نوعی پانوراما برای سلفی به شمار می‌آید.

همان طور که مستحضر هستید حالت HDR یک گزینه خوب برای نمایش هرچه بیشتر و بهتر جزئیات است. تصاویر فزاری ی تبار HDR گرفته شده توسط A9 به هیچ وجه مصنوعی و روتوش شده یه نظر نمی‌رسند اما عملکرد گوشی در این زمینه در مقایسه با نوت 5 کندتر بوده و رنج دینامیکی آن در ابتدا با مقدار کمتری آغاز شده و در انتها نیز با میزان ‌کمتری پایان می‌یابد.

با وجود ارتقای قدرت پردازش حالت پانوراما در گلکسی A9 2016 هنوز هم میزان رزولوشن عمودی در این گوشی 1200 پیکسل بوده که در مقایسه با رزولوشن 3000 پیکسلی نوت 5 تفاوت بسیاری دارد اما حتی با در نظر گرفتن این مسئله باز هم کیفیت نهایی کار بسیار خوب و قابل قبول است.

در هنگام غروب آفتاب برای مقایسه دو گوشی یاد شده تصاویری در شرایط یکسان تهیه نمودیم. هر دو دوربین دارای تثبیت کننده نوری تصویر بوده که به آنها اجازه کاهش سرعت شاتر را می‌دهد. همچنین دیافراگم f 1.9 و ایزو کم از دیگر شرایط عکاسی بود.

در نهایت نتایج به دست آمده یکسان نبودند اگرچه این نکته را نمی‌توان نادیده گرفت که وجود حسگرهای کوچکتر در گلکسی A9 سامسونگ 2016نیاز به اندکی ایزو بالاتر دارد تا بهترین کارایی را داشته باشد و این مسئله به نوبه خود موجب افت کیفیت گردیده و سبب شده تا جزئیات کمتر از میزان قابل انتظار ثبت شوند و همچنین رنگ‌های تصویر کسل کننده به نظر برسند.

 

دوربین فیلمبرداری

چیپست اسنپ‌دراگون 652 اولین چیپست در میان چیپ‌های سری 600 این شرکت است که قابلیت ضبط تصاویر 4K را فراهم نموده اما با این وجود گلکسی A9 سامسونگ 2016 همانند دیگر گوشی‌های سری A 2016 از این ویژگی پشتیبانی نمی‌کند. وضوح تصویر ارائه شده توسط این گوشی 1080 پیکسل و 30fps می‌باشد.

این مسئله همچنین در خصوص دوربین سلفی جلو نیز صدق کرده و وضوح 1080 پیکسلی را در ویدئوهای ثبت شده توسط این دوربین نیز شاهد خواهیم بود.

به هر حال گلکسی A9 سامسونگ از نظر ثبت جزئیات با دوربین نوت 5 با کیفیت 1080 پیکسلی برابری می‌کند اما در تصویر برداری نور کم و سایه رنج دینامیکی A9 بسیار محدودتر است.

ثبت صوتی به طور مؤثر 256 کیلوبیت بر ثانیه و 48 کیلوهرتز است. هرچند میکروفون A9 به خوبی نوت 5 عمل نکرده و از کیفیت پایین‌تری برخوردار است.


سخن پایانی:

شرکت سامسونگ برای تولید گوشی‌های جدید سری A خود پروسه کاری سختی را متحمل شده که دلیل آن هم کاملاً مشخص است چرا که این شرکت قصد دارد سری موفق دیگری از محصولات خود را همانند پرچمداران سری اس و نوت به بازار عرضه نماید. با در نظر گرفتن این تفاوت که سری A محصولات سامسونگ احتمالاً از نظر قیمتی خواهند توانست طیف گسترده‌ای از کاربران را به سمت خود جذب نمایند.

در میان گوشی‌های سری A نیز گلکسی A9 2016 سامسونگ به دلیل اندازه مناسب و نیز سایر مشخصاتی که دارد توجه زیادی را به عنوان یکی از چهره‌های برتر سری A  به خود جلب خواهد نمود.

آنچه مشخص است اینکه A9 در برخی از مشخصات بهتر از نسل‌های پیشین خود بوده و در برخی موارد نیز ضعیف‌تر عمل کرده است. به عنوان نمونه بارز این مسئله می‌توان به چیپست به‌کار رفته در این گوشی اشاره کرد که در مقایسه با چیپ اسنپ‌دراگون 615 که پیش از این در دو گوشی A5 و A7 استفاده شده بود سرعتی دو برابر دارد. در ادامه نگاهی اجمالی به مشخصات گلکسی A9 سامسونگ خواهیم داشت.

نتایج به دست آمده در آزمون‌های کلیدی به عمل آمده از گلکسی A9 2016 سامسونگ:

– دارای کیفیت ساختی در حد و اندازه یک پرچمدار اما به دلیل ابهتی که دارد ممکن است استفاده آن با یک دست قدری دشوار باشد.

– نمایشگر دارای رنگ‌های عالی بوده و قابلیت خوانایی بالایی دارد؛ تراکم پیکسلی اندکی پایین است که البته مسئله حادی به نظر نمی‌آید.

– عمر باتری بالایی داشته و در آزمون‌های به عمل آمده توانسته است عملکرد خوبی از خود نشان دهد.

– بسته نرم‌افزاری کامل به همراه قابلیت تقسیم صفحه‌نمایش به منظور عملیات مالتی تسکینگ و اپلیکیشن‌های سامسونگ؛ فضای ذخیره‌سازی بسیار زیاد برای گوشی

– حسگر اثرانگشت با عملکرد سریع (به خوبی سرعت حسگرهای به کار رفته در گلکسی اس 6 و نوت 5)؛ سیستم پرداخت سامسونگ

– چیپست اسنپ‌دراگون 652 با ارائه عملکردی در حد و اندازه پرچمداران سامسونگ (بدون تولید حرارت)

– اپلیکیشن مالتی‌مدیا قدرتمند به همراه موزیک پلیر پیشرفته، همچنین پشتیبانی از موج FM رادیویی

– بلندگوی بهتر نسبت به بلندگوهای کوچک سایر گوشی‌های سری A

– در صورت داشتن یک آمپ خارجی شاهد کیفیت صدای عالی خواهید بود اما هنگام استفاده از هدفون با کاهش میزان صدا روبه‌رو خواهید شد.

– در شرایط مناسب کیفیت عکس‌های دوربین گوشی نزدیک به نوت 5 بوده اما A9 به طور کلی قادر به ثبت جزئیات کمتر بوده و از محدوده پویایی کمتری برخوردار است؛ حالت پرو چیزی بیشتر از یک قابلیت است؛ دیافراگم روشن بهبود پیدا کرده

– کیفیت ویدیوها در رزولوشن 1080 پیکسلی بوده که در این مورد مشابه نسل‌های پیشین خود می‌باشد، صدا از کیفیت خیلی خوبی برخوردار نبوده و علی‌رغم پشتیبانی از ضبط 4K توسط چیپست 652 اسنپ‌دراگون، امکان استفاده از این قابلیت در اختیار کاربران قرار نگرفته است.

اگرچه اندازه نمایشگرها روز به روز در حال افزایش است اما ممکن است گلکسی A9 2016 اندکی بزرگتر از حد معمول به نظر برسد. در کنار این مسئله باید این نکته را نیز در نظر گرفت که A9 از کیفیت ساختی مشابه پرچم‌داران بهره می‌برد و وجود برخی ویژگی‌ها نظیر حسگر اثرانگشت، سیستم پرداخت موبایلی و قیمتی که اکثریت غریب به اتفاق کاربران علاقه‌مند از عهده پرداخت آن برمی‌آیند، این گوشی را متمایز خواهد نمود. علاوه بر این از نظر اندازه نیز همچون نوت 5 بوده با این تفاوت که اندکی کشیده‌تر احساس می‌شود. کیفیت صفحه نمایش آن عالی است و دوربین این گوشی نیز توانسته در حد بسیار خوبی ظاهر شود.

Samsung-Galaxy-A9-(2016)-114

در حال حاضر هنوز خبری از گلکسی A8 2016 در دست نیست (اما انتظار می‌رود که این گوشی دارای نمایشگر 5.7 اینچی باشد) با این وجود هرچه در خصوص گلکسی A9 گفته شد را می‌توان با اندکی بهبود در نوت 5 سامسونگ نیز یافت به استثنای اینکه دیگر خبری تز درگاه کارت حافظه میکرو اس‌دی نبوده و از نظر قیمتی نیز اندکی بالاتر قرار خواهد گرفت.

Mate 8 هواوی با بدنه‌ای تمام فلزی دارای نمایشگر 6 اینچی بوده و رزولوشن تصویر 1080 پیکسلی را به کاربران خود ارائه خواهد نمود. اگرچه طبق بنچمارک‌های موجود چیپست Kirin به خوبی سایر رقبا نبوده اما مشکل و تفاوت اصلی در دوربین این گوشی بوده که با عدم پشتیبانی از ضبط 4K و ویدئوهای 1080 پیکسلی مواجه هستیم و ویدئوها سطح متوسطی خواهند داشت.

شرکت هواوی علاوه بر Mate 8، گوشی تمام فلزی دیگری نیز برای رقابت با گلکسی A9 سامسونگ دارد و آن نکسوس 6پی است. این گوشی با نمایشگر 5.7 اینچی امولد خود (که در اصل تولید شرکت سامسونگ است) رزولوشن QHD ارائه می‌دهد. دوربین 12.3 مگاپیکسلی این گوشی مجهز به یک سنسور قدرتمند جهت کار در شرایط نوری کم و قابلیت ضبط 4K و نرخ فریم بر ثانیه بالاست. چیپست قدرتمند اسنپ‌دراگون 810 نیز بدون شک در مبارزه با اسنپ‌دراگون 652 موفق خواهد بود.

لومیا 950 XL مایکروسافت نیز از صفحه‌نمایش 5.7 اینچی QHD امولد و نیز سنسور 20 مگاپیکسلی در بخش دوربین خود بهره می‌برد. لنز ZEISS با بیشینه دیافراگم f/1.9 و تثبیت‌کننده تصویر نوری، دیگر قسمت‌های دوربین را تشکیل می‌دهد. در هنگام کار با این گوشی شما در واقع با محیط ویندوز 10 روبه‌رو خواهید بود اما اگر به کار با اپلیکیشن اندرویدی خاصی علاقه‌مند هستید می‌بایست وجود آن را برای پلت‌فرم اختصاصی مایکروسافت جستجو نمایید.

vivo X6Plus و Oppo R7 Plus نیز دو گوشی دیگری هستند که در این محدوده از نمایشگر امولد با رزولوشن تصویر 1080 پیکسل برخوردار می‌باشند. گوشی Oppo دارای صفحه‌نمایش بزرگتر 6 اینچی بوده اما در مقابل عملکرد چیپست به کار رفته در این گوشی قدری کندتر است. گوشی تولیدی شرکت vivo مجهز به نمایشگر 5.7 اینچی و ضخامتی برابر تنها 6.9 میلی‌متر دارد. دوربین اصلی در هردوی این گوشی‌ها 13 مگاپیکسلی با رزولوشن 1080 پیکسل بوده و هر دو از دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی بهره‌مند هستند. ضمن اینکه باید به این نکته نیز اشاره نمود که بدنه دو گوشی نامبرده تمام فلزی است.

گوشی V10 ال‌جی اگرچه ممکن است آن گونه که باید و شاید از جذابیت ظاهری کافی برای کاربران برخوردار نباشد اما دارای یک فریم فلزی به همراه قاب پشتی لاستیکی مانند است که این گوشی را در برابر ضربه‌های سخت مقاوم می‌کند. نمایشگر 5.7 اینچی QHD آن به همراه ساعت همیشه روشن روی نمایشگر یک ترفند جالب به نظر می‌رسد. دوربین V10 ال‌جی یکی از بهترین‌ها در میان گوشی‌های هم‌رده خویش است. وضوح تصاویر در روز و همچنین شب، به همراه امکان تنظیمات دستی بسیار یکی دیگر از نکات قابل توجه در خصوص این گوشی به شمار می‌رود.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال