نقد و بررسی تخصصی گوشی گلکسی A8 سامسونگ؛ کُره‌ایِ رعنا قامت

گوشی هوشمند گلکسی A8 سامسونگ (Samsung Galaxy A8) باریک‌ترین تلفن هوشمند این شرکت تا به امروز به حساب می‌آید. این گوشی که از نظر ظاهری و ابعاد نمایشگر خود شباهت بسیار زیادی به گوشی گلکسی نوت 5 سامسونگ دارد، شاید نتواند از نظر میزان قابلیت‌های و ویژگی‌ها به شکل پایاپای با آن رقابت کند، اما […]

گوشی هوشمند گلکسی A8 سامسونگ (Samsung Galaxy A8) باریک‌ترین تلفن هوشمند این شرکت تا به امروز به حساب می‌آید. این گوشی که از نظر ظاهری و ابعاد نمایشگر خود شباهت بسیار زیادی به گوشی گلکسی نوت 5 سامسونگ دارد، شاید نتواند از نظر میزان قابلیت‌های و ویژگی‌ها به شکل پایاپای با آن رقابت کند، اما مسلما به دلیل در اختیار داشتن ویژگی‌های منحصر به فرد، طرفداران مخصوص به خود را خواهد داشت.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گلکسی A8 سامسونگ (2)

تلفن هوشمند گلکسی A8، بزرگترین گوشی سری A سامسونگ به حساب می‌آید. صفحه نمایش 5.7 اینچی سوپرامولد این گوشی باعث شده است، از نظر ظاهری شباهت بسیار زیادی به گوشی‌های سری نوت این شرکت داشته باشد. نمایشگر این گوشی همانند گلکسی نوت 3 دارای دقت 1080p بوده و البته از این نظر نیز با نمایشگر گوشی گلکسی نوت 5 قابل قیاس نیست. البته در ظاهر، به دلیل در اختیار داشتن میزان چگالی تصویر 386 پیکسل در هر اینچ، مطمئنا با چشم غیر مسلح متوجه اختلاف وضوح تصویر نمایشگر این دو گوشی نخواهید شد. (بازم به ذکر است که از نظر چگالی تصویر، نمایشگر این گوشی شباهت بسیار زیادی به نمایشگر 5.5 اینچی گوشی آیفون 6 و 6 اس پلاس اپل دارد).

درست همانند گوشی گلکسی نوت 5، گلکسی A8 نیز بر روی بدنه خود دارای فریم فلزی بوده و در کنار آن از نظر وزن و ضخامت، از گلکسی نوت 5 مناسب‌تر به نظر می‌رسد. ضخامت بدنه این گوشی برابر 5.9 میلی‌متر است که با نگاهی به دیگر گوشی‌های این شرکت و حتی دیگر گوشی‌های موجود در بازار، اندک گوشی‌هایی تا به امروز تولید شده‌اند که از این میزان کمتر ضخامت داشته باشند. در کنار آن سامسونگ تا به امروز هیچ گوشی هوشمندی به این باریکی تولید نکرده است. جالب است بدانید که به دلیل کاهش ضخامت گوشی، از میزان ظرفیت باتری آن کاسته نگشته است و حتی این مورد از میزان موجود در گلکسی نوت 5 این شرکت نیز بیشتر است.

بخش جالب‌تر دیگر این گوشی به دوربین اصلی 16 مگاپیکسلی آن برمی‌گردد که دارای میزان گشودگی دیافراگم f/1.9 است (شباهت کامل به گلکسی نوت5). به منظور ثبت تصاویر سلفی نیز از یک دوربین 5 مگاپیکسلی با عدد دیافراگم f/1.9 کمک گرفته شده است. البته فقدان وجود ویژگی‌های ضبط فیلم با دقت 2160p و همچنین لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS) از جمله اختلاف‌های گلکسی A8 با گلکسی نوت5 در این زمینه به حساب می‌آید.

مشخصات فنی گلکسی A8

-دارای میزان ضخامت بدنه 5.9 میلی‌متر به همراه محافظ گوریلا گلس نسل چهار در بخش جلویی و پنل پلاستیکی در بخش پشتی

-نمایشگر 5.7 اینچی سوپرامولد با دقت 1080 × 1920 پیکسل، دارای میزان چگالی تصویر 386 پیکسل در هر اینچ

-(نسخه جهانی با کد A800F) مجهز به تراشه 64 بیتی اسنپدراگون 615 کوآلکام شامل CPU هشت هسته‌ای (چهار هسته کورتکس A53 با فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتز و چهار هسته کورتکس A53 با فرکانس کاری 1.3 گیگاهرتز) و واحد گرافیکی آدرنو 405 به همراه دو گیگابایت حافظه RAM از نوع LPDDR4

-(نسخه منطقه آسیا با کد A800Y) مجهز به تراشه 32 بیتی اگزینوس 5430 شامل CPU هشت هسته‌ای (چهار هسته کورتکس A15 با فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتز و چهار هسته کورتکس A7 با فرکانس کاری 1.3 گیگاهرتز) و واحد گرافیکی Mali-T628 MP6 به همراه دو گیگابایت حافظه RAM از نوع LPDDR4

-دارای 32 گیگابایت حافظه داخلی به همراه قابلیت افزایش این مقدار توسط کارت حافظه جانبی میکرو اس‌دی

-دارای نسخه دو سیم کارت (شیار کارت حافظه جانبی و سیم کارت دوم، یکی می‌شوند)

-پشتیبانی از نسخه 5.1.1 سیستم عامل اندروید موسوم به لالی‌پاپ به طور پیش‌فرض به همراه رابط کاربری تاچ‌ویز سامسونگ

-دارای دوربین اصلی با دقت 16 مگاپیکسل به همراه حداکثر میزان گشودگی دیافراگم f/1.9 و قابلیت ضبط فیلم 1080p

-دارای دوربین سلفی با دقت 5 مگاپیکسل به همراه حداکثر میزان گشودگی دیافراگم f/1.9 و قابلیت ضبط فیلم 1080p

-پوشش شبکه Cat. 6 LTE به همراه وای‌فای با استاندارد 802.11 a/b/g/n/ac، جی‌پی‌اس، گلوناس، بلوتوث نسخه 4.1، microUSB 2.0 و قابلیت OTG

-دارای باتری با ظرفیت 3,050 میلی‌آمپر ساعت

-مجهز به حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت

-دارای رادیو FM به همراه قابلیت ضبط صدا

بزرگترین معایب گلکسی A8

-باتری گوشی توسط کاربر قابل جدا شدن و جابه‌جایی نخواهد بود

-هیچگونه حسگر مادون قرمزی بر روی بدنه این گوشی یافت نمی‌شود

-بدنه گوشی در مقابل قطرات آب و گرد و غبار مقاوم نیست

-بلندگو این گوشی استریو نیست

-این گوشی فاقد NFC است، بنابراین نمی‌توان از قابلیت Samsung Pay استفاده کرد

 

همانطور که تا به امروز از نحوه نام‌گذاری شرکت سامسونگ بر روی دستگاه‌های هوشمند خود یاد گرفته‌اید، همیشه واژه “نوت” بر روی نام گوشی‌ها یا تبلت‌هایی می‌آید که از یک قلم استایلوس (با نام اس پِن برای محصولات سامسونگ) برخوردار باشند. با توجه به این موضوع، گوشی گلکسی A8 از هیچگونه قلمی در این حوزه برخوردار نمی‌باشد. گوشی گلکسی اس 6 اج پلاس سامسونگ نیز بر خلاف سال قبل (گلکسی نوت اج) از هیچ گونه قلمی بر روی بدنه خود استفاده نمی‌کرد. بنابراین به این نتیجه می‌رسیم که سامسونگ در حال حذف کردن تدریجی این مورد از اکثر گوشی‌های خود است.

همانطور که می‌دانید متاسفانه گوشی گلکسی نوت 5 سامسونگ از هیچ گونه شیاری به منظور پشتیبانی از کارت حافظه جانبی برخوردار نیست. مسلما این موضوع در هنگام خرید این گوشی برای بسیاری از کاربران و علاقه‌مندان به سری نوت تردید ایجاد خواهد کرد. با این حال خوشبختانه بر خلاف این گوشی، گلکسی A8 دارای شیاری به منظور جای گذاری کارت حافظه جانبی میکرو اس‌دی بوده و البته در نسخه دو سیم کارت، این شیار برای کارت حافظه جانبی و سیم کارت دوم کاربر یکی است و در یک زمان تنها می‌‌توان از یکی از آنها استفاده کرد.

نبود قابلیت ضبط فیلم با دقت 4K مسلما به دلیل ضعف قدرت سخت‌افزاری این گوشی می‌باشد. تراشه اسنپدراگون 615 شرکت کوالکام دارای عملکرد بسیار مطمئنی است اما در بخش‌های گیمینگ و پخش ویدئو نسبتا ضعیف بوده و نمی‌توان به آن کاملا اطمینان کرد. نسخه دیگری از این گوشی نیز وجود دارد که مجهز به تراشه اگزینوس 5430 بوده و البته با وجود قدرت بالقوه این تراشه به منظور ضبط فیلم با دقت 4K، سامسونگ به منظور مشابه‌سازی این دو نسخه، این قابلیت را در این مدل نیز حذف کرده است. در طرف دیگر، سامسونگ شما را به هیچ وجه از نظر امنیتی تنها نگذاشته است. حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت از بهترین گزینه‌های موجود در این زمینه است. این در حالی است که گوشی مزبور فاقد NFC بوده و به همین دلیل نمی‌توانید از مسیر سرویس Samsung Pay به پرداخت‌های مالی و بانکی خود اقدام نمایید. از طرفی ظاهر بسیار زیبای این فبلت و طراحی لوکس و حرفه‌ای آن باعث شده است تا نگاه‌های بسیار زیادی به سوی آن جلب شود.

نکته مهم: در این مقاله، نسخه اگزینوس گوشی گوشی گلکسی A8 سامسونگ مورد بررسی قرار گرفته است. البته به جز بخش‌های تست دوام باتری و بنچمارک‌ها، دیگر قسمت‌های این مقاله با نسخه اسنپدراگون 615 آن تفاوت خاصی نخواهد داشت. 

محتویات درون جعبه 

بسته خرده فروشی گوشی گلکسی A8 سامسونگ، آبی رنگ بوده و نسبتا ساده و جذاب به نظر می‌رسد. در داخل جعبه خرده فروشی این گوشی بجز خود گوشی، یک هدفون معمولی با سه دکمه فیزیکی، یک عدد کابل میکرو USB و یک آداپتور شارژ گوشی با مشخصات ولتاژ 5 ولت، جریان 2 آمپر و توان 10 وات، وجود دارند.

gsmarena_017

لازم به ذکر است که فناوری شارژ این گوشی از نوع Quick Charge 1.0 بوده و همان‌طور که می‌دانید نسخه 2.0 این فناوری با 50 درصد سرعت بیشتر (15 وات) گوشی را شارژ خواهد کرد. نسخه دوم این فناوری را می‌توان در  گوشی گلکسی نوت 5 یافت.

gsmarena_018

وزن و ابعاد گوشی

همان‌طور که در بخش‌های پیشین به آن اشاره شد، گوشی گلکسی A8 به دلیل به همراه داشتن ضخامت 5.9 میلی‌متری، باریک‌ترین گوشی تولید شده توسط سامسونگ تا به امروز به حساب می‌آید. البته تا به امروز، گوشی‌هایی نیز ساخته شده‌اند که از ضخامت بدنه آنها حتی از 5 میلی‌متر نیز کمتر است. اما موضوعی که در این بخش مهم است مربوط به سامسونگی بودن این گوشی باریک بوده و در واقع این مورد کمی مسئله را جذاب‌تر می‌کند. ابعاد دقیق این گوشی برابر 158 × 76.8 × 5.9 میلی‌متر بوده و وزن آن نیز معادل 151 گرم است. نزدیک به 74 درصد از مساحت بخش جلویی گوشی را نمایشگر آن اشغال کرده است. این میزان نسبت به گوشی گلکسی نوت 5، کمی کمتر است. البته می‌بایست این موضوع را نیز در نظر بگیریم که طول گوشی گلکسی A8 به میزان 5 میلی‌متر بزرگتر از نوت5 است. از طرفی در این زمینه، این گوشی هم اندازه گوشی آیفون 6 پلاس اپل است (با این تفاوت که گلکسی A8 به میزان 1.2 میلی‌متر باریکتر، 21 گرم سبک‌تر و نمایشگر آن 0.2 اینچ بزرگتر است).

طراحی و ظاهر گوشی

گوشی گلکسی A8 سامسونگ، یک فبلت باریک است. ضخامت آن به شکلی کم شده است که از طراحی استاندارد گوشی‌های این شرکت چیزی تغییر نکند. این موضوع مسلما به ظاهر گوشی نمایی لوکس و زیبا ارائه کرده است. البته با این وجود به دلیل زیاد بودن درازا و پهنای گوشی، ابعاد آن همانند گوشی‌ نوت 3 بوده و حتی از آن هم بزرگتر است. علاوه بر آن لنز دوربین اصلی گوشی نیز از بخش پشتی بدنه گوشی بیرون زده است.

 

البته در این میان بعضی از تصمیمات سامسونگ به باریکتر شدن گوشی بدون کاسته شدن از میزان ظرفیت باتری آن کمک کرده است. افزایش میزان درازا و پهنای گوشی به همراه نبود هیچ گونه قلم استایلوسی، باعث شده است تا ظرفیت باتری این گوشی مشابه و حتی بیشتر از گوشی گلکسی نوت 5 باشد. علاوه بر آن نبود سیستم لرزشگیر اپتیکال تصویر به کوچکتر شدن ماژول دوربین این گوشی بسیار کمک کرده است. در این میان، فریم نازک دور گوشی به آن نمای بسیار زیبایی بخشیده است و علاوه بر آن باعث شده است تا در دست گرفتن این گوشی بزرگ راحت‌تر باشد. کناره‌های تراشیده شده این فریم فلزی و خمیدگی‌های ایجاد شده به اعمال این شکل از ارگونومی بیشتر یاری رسانده است. حتی کناره‌های قاب پشتی نیز همسان فریم فلزی برش خرده و گرد شده‌اند تا حس بسیار خوبی را در هنگام در دست گرفتن به کاربر القا نمایند. البته خمیدگی قاب پشتی گوشی در چهار کناره آن ادامه دارد و از این نظر تا حدی از اشغال جای بیشتر توسط بدنه گوشی کاسته است.

gsmarena_007

قاب پشتی گوشی از جنس پلاستیک بوده و البته دارای نمای فلزی است. به دلیل مات بودن ظاهر این بخش، خوشبختانه این قاب در برابر جذب چربی و اثر انگشت کاربر خیلی ماهر نیست. از نظر رنگ بدنه، این گوشی را می‌توانید در نسخه‌هایی با رنگ‌های سفید، مشکی و طلائی در فروشگاه‌ها بیابید. (البته لازم به ذکر است که رنگ طلائی این نسخه با نسخه طلائی موجود در بازار کمی تفاوت داشته و برنجی‌تر است). در حالی که قاب پشتی و کناره‌های فریم فلزی گوشی کاملا برش خورده‌اند، در بخش شیشه‌ای جلویی گوشی، کناره‌ها به شکل خفیفی برس خرده‌اند تا از میزان تیزی آن در هنگام کار کم کنند. البته فریم فلزی گوشی به میزان بسیار کمی بالاتر از پنل شیشه‌ای این گوشی قرار گرفته است تا در زمان سُر خوردن و افتادن گوشی از دست، از صدمات وارده به نمایشگر گوشی جلوگیری کند.

gsmarena_002

با در نظر گرفتن وزن 151 گرمی گلکسی A8، این گوشی از سبک‌ترین فبلت‌های موجود در بازار به حساب می‌آید. این گوشی 20 گرم سبک‌تر از گوشی‌های گلکسی نوت 5 و آیفون 6 پلاس بوده و به همین دلیل در دست نگه داشتن و کار کردن با آن راحت‌تر است. این گوشی از نظر درازا بسیار بلند است اما نسبت به جثه خود وزن زیادی ندارد. شاید این گوشی از نظر ظاهر نتواند در کنار گوشی‌های حرفه‌ای و لوکسی همچون گلکسی نوت 5 و آیفون 6 پلاس قرار بگیرد (به این دلیل که اولی از جنس شیشه بوده و درخشان است و دومی نیز کاملا از آلومینیوم ساخته شده است). البته با کمی در دست نگه داشتن گوشی مطمئنا این فرضیه را رد خواهید کرد.

gsmarena_019

شیار‌ها، کلیدها و حسگر‌ها

در بخش زیرین نمایشگر گوشی دکمه فیزیکی Home همیشگی محصولات سامسونگ قرار دارد که البته هم اکنون مجهز به حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت کاربر نیز می‌باشد. لازم به ذکر است که سنسور اسکنر اثر انگشت این گوشی از آن نوعی نیست که در گوشی‌های گلکسی نوت4 و گلکسی اس5 دیده می‌شود (سنسوری که می‌بایست دست را روی آن سُر داد) بلکه این حسگر حتی از نظر کیفی مشابه آن چیزی است که در گوشی‌های گلکسی نوت5 و گلکسی اس6 وجود دارد.

 

gsmarena_004

کلیدهای لمسی خازنی Back و App switcher این گوشی نیز زمانی که در حالت غیر‌فعال قرار داشته و چراغ پس‌زمینه آنها خاموش است، کاملا محو می‌شوند. حداقل در نسخه طلائی که این طور دیده می‌شود.

gsmarena_003

در بخش بالایی نمایشگر گوشی نیز شاهد قرار گیری دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی، سنسور نورسنجی محیط و حسگر مجاورت‌سنج هستیم. بقیه طراحی این گوشی مشابه آن چیزی است که معمولا درگوشی‌های سری گلکسی این شرکت دیده می‌شود. در نسخه دو سیم کارته این گوشی، تنها دو شیار در بخش کناری گوشی دیده می‌شود که یکی مربوط به سیم کارت اول و دومی مشترکا برای سیم کارت دوم و کارت حافظه جانبی میکرو‌ اس‌دی در نظر گرفته شده است. لازم به ذکر است که این گوشی از سیم کارت با ابعاد نانو پشتیبانی می‌کند. البته این گوشی دارای میزان حافظه داخلی 32 گیگابایت می‌باشد و احتمالا تا مدتی زیاد می‌توانید از ویژگی دو سیم کارته آن (در نسخه دو سیم کارت) استفاده کنید. ولی برای علاقه‌مندان به فایل‌های چند رسانه‌ای مطمئنا این میزان کم خواهد بود.

gsmarena_009

در کناره سمت چپ گوشی شاهد قرار گیری کلیدهای کنترل صدا هستیم:

gsmarena_010

در سمت دیگر گوشی یعنی در کناره سمت راست آن نیز کلید پاور قرار گرفته است. هر سه کلید دارای طراحی نازکی شکلی بوده و با یک بار لمس ساده فعال خواهند شد.

gsmarena_007

در بخش زیرین بدنه گوشی شاهد قرارگیری پورت استاندارد microUSB 2.0 هستیم (البته این پورت از MHL  پشتیبانی نمی‌کند). در کنار آن سوکت جک 3.5 میلی‌متری صدا قرار دارد. علاوه بر آن میکروفون اصلی گوشی نیز بین آن دو قرار گرفته است.

gsmarena_012

میکروفون ثانویه گوشی نیز در بخش بالایی بدنه گوشی بوده و ب ه منظور حذف صدای نویز محیط و همچنین ضبط استریو صدا در هنگام فیلم‌برداری از آن استفاده می‌شود. در این بخش هیچ گونه حسگر مادون قرمزی دیده نمی‌شود.

gsmarena_013

قاب پشتی گوشی قابلیت جدا شدن توسط کاربر را نداشته و از این رو باتری گوشی توسط کاربر قابل دسترس نیست. البته جالب است بدانید که باتری این گوشی دارای میزان ظرفیت 3,050 میلی‌آمپر ساعت بوده و این میزان 50 واحد بیشتر از گلکسی نوت5 است.

در نهایت در این بخش لنز بیرون زده دوربین اصلی گوشی شاید نظر شما را به خود جلب کند. البته شکل و ظاهر آن در این زمینه از گلکسی اس6 بسیار بهتر است. حال است بدانید که طراحی بلندگو و فلاش و دوربین این گوشی و محل‌های قرار گیری آن کاملا شما را به یاد ظاهر بخش پشتی گوشی گلکسی اس3 سامسونگ می‌اندازد.

نمایشگر

صفحه نمایش بزرگ گلکسی A8، ما را به یاد گوشی‌های سری نوت 5.7 اینچی سامسونگ می‌اندازد. نمایشگر این گوشی به میزان 0.2 اینچ بزرگتر از گلکسی A7 بوده و البته سری A سامسونگ در زمینه در اختیار داشتن دقت تصویر، نسبت به سری S و یا Note این شرکت کمتر تبلیغاتی هستند.

gsmaren a_001

چگالی تصویر نمایشگر این گوشی برابر 386 پیکسل در هر اینچ بوده که از این لحاظ بسیار شارپ و واضح بنظر می‌رسد. زیرا از میزان دقت استاندارد رتینا (326 پیکسل در هر اینچ) بیشتر است. صفحه نمایش این گوشی دارای پنل سوپر امولد سامسونگ بوده و به همین دلیل به دلیل غلظت بسیار بالا رنگ مشکی، میزان نسبت کنتراست تصویر برابر بی‌نهایت است. البته میزان حداکثر روشنایی تصویر نیز در حد متوسطی قرار دارد.

Untitled

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، در صورت تنظیم خودکار میزان روشنایی تصویر، حداکثر میزان روشنایی نمایشگر بیش از آن چیزی است که در حالت دستی دیده می‌شود. به همین دلیل در هنگام قرار گیری گوشی در محیط‌های باز و زیر نور مستقیم آفتاب، کار کردن با آن بسیار آسان‌تر خواهد بود.

Untitled

قابلیت‌های ارتباطی

نسخه‌ای از گوشی گلکسی A8 که هم اینک ما در حال بررسی آن هستیم مربوط به مدل Duos یا همان دو سیم کارت همزمان فعال، می‌باشد. هر دو سیم کارت نانو قرار گرفته در شیار اسلات گوشی می‌توانند از شبکه‌های 2G و 3G به همراه 4G استفاده کنند. علاوه بر آن با استفاده از سرویس LTE می‌توانید به طور تئوری با حداکثر سرعت 300 مگابیت بر ثانیه به دانلود اطلاعات بپردازید. گلکسی A8 دارای وای‌فای دو بانده با استاندارد a/b/g/n/ac بوده و بلوتوث آن نسخه 4.1 است. علاوه بر آن این سرویس دارای ویژگی‌های +ANT نیز بوده و به همین دلیل این گوشی می‌تواند به سادگی با ساعت‌های هوشمند و دیگر گجت‌های این چنینی اتصال برقرار کند. این گوشی فاقد NFC بوده و به همین دلیل نمی‌توان از ویژگی‌های جفت شدن ساده دستگاه‌ها و همچنین سرویس Samsung Pay استفاده کرد. بخش ناامیدکننده دیگر مربوط به پورت microUSB 2.0 این گوشی می‌شود که از ویژگی MHL (به جهت به اشتراک گذاری تصاویر نمایشگر گوشی بر روی دیگر دستگاه‌ها) پشتیبانی نمی‌کند. البته می‌توانید از قابلیت بسیار کاربردی OTG آن استفاده کنید. در نهایت باید گفت که اگر از اتصال کابلی تلویزیون و یا تگ‌های NFC استفاده نمی‌کنید، قابلیت‌های ارتباطی این گوشی می‌تواند برای شما کامل باشد. البته اگر تلویزیون شما از ویژگی screen mirroring پشتیبانی می‌کند و خودرو شما نیز از ویژگی MirrorLink، می‌توانید به سادگی به آنها متصل شوید.

تست دوام باتری

همانطور که در بخش‌های پیشین به آن اشاره شد، گوشی گلکسی A8 سامسونگ دارای یک باتری با ظرفیت 3,050 میلی‌آمپر ساعت است. میزان ظرفیت باتری این گوشی با وجود باریک بودن بدنه آن، به میزان 50 واحد از گوشی گلکسی نوت5 سامسونگ بیشتر است. با این تفاسیر بیایید نگاهی به نتایج تست دوام باتری گلکسی A8 بیندازیم.gsmarena_001

همانطور که مشاهده می‌کنید، این گوشی به همراه باتری غول آسای خود توانست با یک بار شارژ کامل، به میزان بیشتر از 12 ساعت به وبگردی یا پخش فیلم بپردازد. امتیاز بخش تماس صوتی آن نیز بسیار بالا بود. همانطور که می‌دانید نسخه تحت بررسی ما از تراشه 20 نانومتری اگزینوس 5430 استفاده می‌کند که در رابطه با مصرف انرژی باتری، در گوشی گلکسی آلفا با یک باتری کوچکتر امتحان خود را به خوبی پس داده است. نسخه دیگر این گوشی دارای تراشه اسنپدراگون 615 بوده که یک چیپ با معماری 28 نانومتری به حساب می‌آید. شاید درست باشد که این تراشه دارای هسته‌های بسیار قوی کورتکس A15 بوده و به همین لحاظ سرعت بالایی به گوشی می‌دهد. اما مسلما به دلیل قدیمی‌تر بودن این تراشه، نتایج عملی کمی متفاوت خواهد بود. در نهایت نسخه تک سیم کارته این گوشی توانست امتیاز بسیار بالای 93 ساعت و نسخه دو سیم کارت آن نیز نتیجه کلی 98 ساعت را به خود اختصاص دهند. این به آن معناست که کاربر می‌تواند با یک بار شارژ کامل گوشی به مدت 4 روز کامل از آن استفاده کند. با این شرط که می‌بایست از گزینه‌های پخش ویدئو، مکالمه صوتی 3G و همچنین وب‌گردی به مدت یک ساعت در روز استفاده کند. بنابراین به دلیل بالا بودن امتیازات دوام و پایداری باتری در این بخش، هیچ گونه نگرانی در این مورد وجود نخواهد داشت و نمی‌توان از باریک بودن بدنه آن اشکال گرفت.

رابط کاربری

گوشی گلکسی A8 سامسونگ به طور پیش‌فرض از نسخه 5.1.1 سیستم عامل اندروید موسوم به لالی‌پاپ به همراه آخرین نسخه از رابط کاربری انحصاری سامسونگ با نام تاچ‌ویز استفاده می‌کند. جالب است بدانید که گوشی گلکسی A7 دارای نسخه 4.4 اندروید موسوم به کیت‌کت بوده و حتی تا به امروز، نسخه لالی‌پاپ آن نیز عرضه نگشته است.

صفحه لاک اسکرین یا همان قفل صفحه این گوشی دارای همان ظاهر اندرویدی همیشگی بوده و خیلی تغییر نکرده است. در این بخش لیست اعلانات جدید را می‌توان نظاره‌گر باشید و در بخش زیرین نمایشگر گوشی نیز شاهد قرارگیری آیکون‌های میانبر اپلیکیشن‎های دوربین و شماره‌گیری هستیم. علاوه بر آن در صورت دو بار لمس متوالی کلید Home گوشی، دوربین آ ندر مدت زمان 0.9 ثانیه باز خواهد شد. البته در صورت قفل بودن گوشی این مدت زمان به 1.7 ثانیه افزایش خواهد یافت. علاوه بر آن در این بخش شاهد قرارگیری اطلاعات مربوط به وضعیت آب و هوا نیز هستیم که البته این مورد از استانداردهای اندرویدی نمی‌باشد. اما وجود آن خالی از لطف هم نیست.

صفحه لاک اسکرین این گوشی قابلیت قفل شدن توسط حسگر اثر انگشت را داشته و به این طریق می‌توان از ورود افراد ناشناخته جلوگیری کرد. کار با حسگر قرار گرفته بر روی دکمه Home گوشی بسیار ساده و راحت بوده و تنها می‌بایست برای یک ثانیه انگشت خود را بر روی آن قرار دهید. علاوه بر آن امکان مخفی سازی اعلانات قرار گرفته بر روی این صفحه به دلایل‌ امنیتی یا حتی مخفی سازی اعلانات بعضی از برنامه‌های خاص نیز وجود دارد. حالت Private mode این گوشی نیز می‌تواند از طریق حسگر اثر انگشت دستگاه کار کند. با استفاده از این سرویس می‌توانید تصاویر، فیلم‌ها و دیگر فایل‌های خود را از نظر امنیتی قفل سازید. علاوه بر آن در این گوشی امکان استفاده از سرویس Samsung KNOX جهت رسیدن به بالاترین میزان سطح امنیتی محتوای شخصی نیز وجود دارد. (در حالت پیش‌فرض این سرویس غیر فعال است).

صفحه اصلی یا همان هوم اسکرین گوشی به خودی خود عادی است و در آن قاب‎هایی وجود دارد که در انتهایی‌ترین آنها از سمت چپ، قابلیت تعریف اختیاری ویجت‌ها وجود دارد. همچنین بصورت پیشفرض، سرویس Briefing  به منظور ارائه تعدادی منبع خبری در آن قسمت قرار گرفته است. علاوه بر آن سرویس Flipboard  نیز به طور پیش‌فرض در این قسمت پنهان است. در این قسمت، گزینه‌ای نیز برای انتخاب نوع شبکه‌بندی قاب‌ها بر اساس معیار کاربر وجود دارد. موزاییک‌های 4×5 ، 4×4 و 5×5 شامل آن می‌شوند. در حالت پیشفرض، تنظیم آن بر روی حالت 4×4 قرار دارد. بخش اعلانات این گوشی، تغییر قابل توجهی نکرده است. در این بخش، صفحه مشاهده تمام quick toggleها حذف شده است. یک ردیف غلتان از quick toggleها وجود دارند و همچنین قابلیت جدیدی نیز اضافه شده است که برای مثال نام شبکه وای‌فایی که گوشی مورد نظر به آن متصل شده است در زیر آیکون WIFI حک می‌شود. به جهت مشاهده تمامی تاگل‌ها می‌بایست بر روی دکمه ویرایش (Edit) اشاره کنید.

نوار تنظیم میزان روشنایی نمایشگر گوشی در زیر تاگل‌ها قرار دارد و دکمه‌های S Finder و Quick connect نیز در پایین آن هستند. یکی از قابلیت‌های جدید و بامزه این نوار، در هنگام تغییر روشنایی گوشی است که بطور خودکار، کل نوار اعلانات محو می‌شود و در این حالت می‌توان روشنایی گوشی را برای تماشای برنامه مورد نظر، بهتر تنظیم کرد. این دو گزینه در حالت پیش‌فرض غیرفعال هستند. در هنگام باز کردن منو برنامه‌ها، یک و نیم صفحه از گوشی، از برنامه‌های پیشفرض پُر شده است. هرچند تعدادی از برنامه‌های از پیش نصب شده در پوشه‌های خاصی قرار گرفته‌اند. همچنین پوشه‌ای برای برنامه‌های Microsoft وجود دارد. دیگر برنامه‌های شرکت گوگل در پوشه‌ای با نام Google قرار گرفته‌اند. در صورت عدم تمایل می‌توانید برنامه‌های غیرضروری را غیرفعال کنید. (امکان حذف برنامه‌های رابط کاربری تاچ‌ویز وجود ندارد).

علاوه بر آن همانطور که مطلع هستید شرکت سامسونگ به تازگی با شرکت مایکروسافت همکاری‌های نزدیکی داشته و به همین منظور هم اکنون به طور پیشفرض در این گوشی شاهد ارائه 100 گیگابایت حافظه فضای ابری وان‌درایو هستیم. علاوه بر آن در این بخش اپلیکیشن وان‌نوت نیز به طور پیشفرض به کارتان خواهد آمد. شاید این موضوع بسیار کارا باشد زیرا در حالت عادی از 32 گیگابایت حافظه داخلی گوشی، 6.6 گیگابایت آن در ابتدای کار توسط سیستم عامل و دیگر برنامه‌های از پیش نصب شده اشغال شده‌اند. هم اکنون ویژگی Multi Window به قسمتی از قابلیت‌های app switcher تبدیل شده است. رابط کاربری تاچ‌ویز از طراحی بسیار زیبا و سه‌بعدی rolodex برای این قسمت استفاده کرده است. در کنار دکمه X در سمت راست بالای هر صفحه، دکمه‌ای وجود دارد که با انتخاب آن، برنامه به حالت نیم صفحه، تغییر ابعاد می‌دهد. نیمه دیگر نمایشگر نیز تنها توسط برنامه‌هایی که از این ویژگی (Multi Window) پشتیبانی می‌کنند، پُر می‌شود. همه برنامه‌ها از این قابلیت کاربردی پشتیبانی نمی‌کنند اما خوشبختانه بعضی برنامه‌های کلیدی مثل دو مرورگر اصلی و سه اپلیکیشن شبکه‌های اجتماعی مزبور و چند برنامه دیگر توانایی اجرای این قابلیت را دارند.

 

مسیر دیگری نیز برای اجرای حالت Multi Window وجود دارد و آن هم نگه داشتن دکمه App switcher برای مدت زمان کوتاهی است. اگر برنامه مورد نظر از ویژگی Multi Window پشتیبانی کند، به حالت نیم‌صفحه درمی‎آید و نیمه دیگر صفحه نیز به برنامه دیگری که از Multi Window پشتیبانی می‌کند، اختصاص می‌یابد. در غیر اینصورت (اگر برنامه مورد نظر از ویژگی مزبور پشتیبانی نکند)، لیست برنامه‌ها ظاهر می‌شود. منو تنظیمات گوشی به بخشی بنام Quick settings مجهز است. در این قسمت، آیکون‌هایی از تنظیمات که بیشترین استفاده را توسط کاربر داشته‌اند، در اولویت این لیست قرار می‌گیرند. در زیر آن نیز لیستی از تمام تنظیمات قرار دارند. اگرچه استفاده از عملگر جستجوی تنظیمات را به دلیل وسیع بودن گستره انتخاب‌های کاربر، ترجیح می‌دهیم. البته دستیابی به این قسمت به دلیل قرار گرفتن در منوها و زیرمنوهای مختلف، کمی مشکل است.

نرم‌افزارهای موجود در آخرین رابط کاربری تاچ‌ویز سامسونگ، قرار داده شده بر روی گلکسیA8، بدون هیچ افت سرعتی، بسیار نرم و یکنواخت و هماهنگ با یکدیگر عمل می‌کنند. اخیرا این رابط کاربری بدلیل وجود لگ و تاخیر‌های زیاد، مورد انتقاد و تنفر بسیاری از کاربران قرار گرفته بود. اما هم اینک از ویژگی‌های خاص و یکنواخت نسخه لالی‌پاپ (آب‌نبات‌چوبی) سیستم عامل اندروید بهره‌مند است و اجرای انیمیشن‌های رابط کاربری آن بسیار سریع‌تر و یکنواخت‌تر شده است. تمام این موارد به ثبت تجربه‌ای بهتر، از این رابط کاربری، کمک می‌کنند. البته با تمام این تفاسیر در حین اجرای بنچمارک‌ها کمی با مشکل روبه‌رو بودیم.

بنچمارک‌ها و قدرت سخت‌افزاری

همانطور که در بخش‌های پیش به آن اشاره شد، گوشی گلکسی A8 (در نسخه‌های متفاوت) دارای تراشه‌ اگزینوس 5430 سامسونگ یا اسنپدراگون 615 کوآلکام است. هر دو تراشه از نوع چهار هسته‌ای بوده که چهار عدد از آنها دارای فرکانس کاری 1.3 گیگاهرتز و چهارتای دیگر فرکانسی برابر 1.8 گیگاهرتز دارند. در نسخه اسنپدراگون، هسته‌ها از نوع کورتکس A53 هستند. این در حالی است که در تراشه اگزینوس، هسته‌ها از نوع کورتکس A15 و A7 هستند. در این میان واحد گرافیکی این دو تراشه کاملا با یکدیگر تفاوت دارند. چیپ اگزینوس دارای واحد گرافیکی Mali-T628 MP6 بوده که البته این بخش بیشتر بر روی گوشی‌هایی با دقت تصویر 1080p یافت می‌شود و این در حالی است که تراشه شرکت کوالکام از واحد گرافیکی آدرنو 405 بهره‌ می‌برد. این واحد گرافیکی بیشتر در گوشی‌هایی با نمایشگرهای 720p قابل مشاهده است. در نهایت باید گفت که گوشی گلکسی A8 دارای میزان حافظه RAM دو گیگابایت بوده و البته این نصف آن چیزی است که در گوشی گلکسی نوت5 وجود دارد.

gsmarena_002

قبل از شروع و به اجرا در آوردن تست‌ها بهتر است این موضوع را دوباره خاطر نشان کنیم که گوشی تحت بررسی ما، نسخه اگزینوس 5430 گوشی گلکسی A8 سامسونگ می‌باشد. 

در بخش ابتدایی به سراغ بنچمارک گک بنچ رفته و عملکرد خام CPU گوشی و سرعت پردازنده تک هسته‌ای و چند هسته‌ای را مورد بررسی قرار دادیم. گوشی جی4 ال‌جی به دلیل در اختیار داشتن هسته کورتکس A57 در برابر کورتکس A15 موجود در گوشی گلکسی A8، توانست نسبتا امتیاز بهتری کسب کند. اما از آنجایی که از این نوع هسته در این گوشی وقت دو عدد وجود دارد، بنابراین در حالت کلی گوشی گلکسی A8 (به دلیل در اختیار داشتن چهار عدد از آنها) پیروز این رقابت خواهد بود.

Untitled

در ادامه کار به منظور سنجش عملکرد ترکیبی گوشی به سراغ بنچمارک‌های آنتوتو و بیس مارک رفتیم. در این بخش نیز گوشی گلکسی A8 با جی4 ال‌جی (دارای تراشه اسنپدراگون 808 کوالکام) رقابت بسیار نزدیکی دارد. گرچه در تست بیس مارک این اختلاف کمی زیاد می‌شود.

Untitled

واحد گرافیکی Mali-T628 موجود در این گوشی، بهترین و قدرتمندترین GPU موجود در بازار نیست. اما به منظور پردازش اطلاعات نمایشگرهای 1080p کاملا مناسب است. گوشی گلکسی نوت 5 دارای نسخه جدیدتر این واحد به نام Mali-T760MP8 بوده و البته تعداد هسته‌های این واحد گرافیکی نیز از نسل پیشین خود بیشتر است. در واقع این واحد گرافیکی جدید به جهت نمایش اطلاعات در یک صفحه نمایش با دقت QHD کاملا مناسب و کافی است. Untitled Untitled.pngsss

در طی بنچمارک بیس مارک ایکس، گلکسی A8 نسبت به بخش‌های قبلی امتیاز کمتری کسب کرده است. اما با این حال توانست از گوشی اوپو R7 پلاس که دارای تراشه اسنپدراگون 615 به همراه واحد گرافیکی آدرنو 405 است، پیشی بگرید.

Untitled.pngsss

علاوه بر آن در ادامه به سراغ تست‌های مربوط به وب‌گردی این گوشی رفته و البته از مرورگر پیش‌فروش سامسونگ به این منظور استفاده کردیم. در بنچمارک کراکن که مربوط به عملکرد مرورگر در اجرای کدهای جاوا اسکریپت می‌شود، گلکسی A8 امتیازی پایین‌تر از جی4 ال‌جی را به خود اختصاص داد. علاوه بر آن در بنچمارک بروس مارک که به سنجش عملکرد مرورگر در اجرای کدهای HTML5 پرداخته می‌شود، گلکسی A8 با اختلافی بسیار ناچیز توانست جی4 ال‌جی را پشت سر بگذارد. البته در انتها می‌بایست به این موضوع اشاره کرد جی4 دارای نمایشگری با دقت بسیار بالاتر QHD بوده و نیاز به تراشه قدرتمندتری دارد.

Untitled.pngsss

در نهایت باید گفت که از عملکرد تراشه اگزینوس 5430 موجود در گوشی گلکسی A8 سامسونگ کاملا رضایت داریم. با اینکه این چیپ از دیگر تراشه‌های شرکت سامسونگ سطح پایین‌تر است اما توانست به سادگی با پرچم‌داران سال 2015 شرکت‌های بزرگ به شکلی پایاپای رقابت کند. البته می‌بایست این موضوع را نیز خاطر نشان کنیم که نسخه اسنپدراگون 615 این گوشی از نظر گرافیکی از نسخه تحت بررسی ما تا میزان دو برابر ضعیف‌تر بوده و امتیازات آن در این بخش‌ها به نصف حالت موجود خواهد رسید.پس اگر اجرای بازی‌های سنگین و گرافیکی در اولویت شما نباشد، می‌توانید نسخه اسنپدراگون 615 این گوشی را خریداری کرده و از آن لذت ببرید.

برنامه‌های تماس و دفترچه تلفن

گوشی هوشمند گلکسی A8 سامسونگ دارای میزان گیرایی و آنتن‌دهی بسیار قدرتمندی بوده و خروجی صدای مکالمات آن نیز بسیار رضایت‌بخش است. اگر از نسخه دو سیم کارت این گوشی استفاده می‌کنید، می‌توانید از طریق برنامه شماره‌گیری گوشی از طرف هر کدام از سیم‌ کارت‌های فعال تماس برقرار کنید. در کنار آن امکان انتخاب سیم کارت پیشفرض به منظور دریافت اعلانات نیز وجود دارد.  برای مثال، سیم کارت پیشفرض همان سیم کارتی است که در هنگام انجام جسجرهای مربوطه، پیامک و یا تماس ایجاد می‌شود. با استفاده از برنامه SIM card manager می‌توانید ویژگی دو سیم کارته گوشی را به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی باتری غیرفعال کنید.  اطلاعات تماس در پشت کیبورد مجازی شماره‌گیری مخفی شده است و البته امکان مخفی سازی این کیبورد و کنار زدن آن نیز وجود دارد. علاوه بر وجود زبانه‌های تاریخچه تماس‌ها (call log)، لیست علاقه‌مندی‌ها (favorite contacts) و لیست تمام مخاطبان کاربر، اپلیکیشن دفترچه تلفن نیز وجود دارد که می‌توان توسط آن بصورت مجزا تماس تلفنی بر‌قرار کرد.

برنامه دفترچه تلفن موجود در این گوشی دارای بخشی به منظور جستجوی مخاطبان و ستونی از حروف الفبا است. هم اینک در نسخه جدید این برنامه، خلاصه‌ای از اطلاعات هر مخاطب در کنار عکس پروفایل آن به صورت کارت‌هایی نشان داده شده است. برای دیدن اطلاعات دقیق‌تر هر مخاطب، تنها کافیست که کارت‌ها را به سمت پایین بکشید. همچنان در آن قسمت، اطلاعات تلفن و ایمیل مخاطبان نیز وجود دارند و دکمه‌ای نیز برای برقراری تماس یا ارسال پیام وجود دارد. در بخش دقیق‌تر این اطلاعات، می‌توانید از آخرین مکالمات صوتی یا متنی خود با مخاطب مورد نظر با خبر شوید. بخش View more آن، اطلاعات دقیقی از مخاطب مورد نظرتان را فراهم می‌کند. در لیست موجود، با کشیدن کارت هر مخاطب به سمت چپ، تماس صوتی با آن بر‌قرار می‌شود و در صورت کشیدن آن به سمت راست، به بخش ارسال پیام آن منتقل می‌شوید.

از طرفی در سرویس رد تماس (call rejection) این گوشی، قابلیت‌های خاصی به منظور مسدود سازی تماس یک مخاطب یا شماره‌ خاص با شما وجود دارد. همچنین می‌توان از تماس تمامی شماره‌های ناشناس جلوگیری کرد. در بخش Do not disturb آن، کاربر می‌تواند بر اساس تاریخ روزها و ساعات هر روز، این اپلیکیشن را برنامه‌ریزی کند. همچنین در این قسمت، بخشی نیز به عنوان استثنائات وجود دارد، به شکلی که اعلانات یا تماس‌های بر‌قرار شده از طرف مخاطبی خاص یا مخاطبان مورد علاقه شما، جزو آن دسته باشد.

اپلیکیشن‌های ایمیل و پیام‌رسانی

برنامه پیام‌رسانی موجود در گوشی گلکسی A8 دارای رابط کاربری بسیار ساده و فضایی بسیار تمیز و دور از شلوغی بوده و در این اپلیکیشن، اجازه تغییر در اندازه فونت‌، تصویر پس‌زمینه و شکل فریم حباب نوشته‌ها، داده شده است. در این برنامه، ردیفی به نسبت اولویت مخاطبان، قرار داده شده و در زیر آن لیستی از مکالمات متنی کاربر وجود دارد. در هنگام ارتباط با مخاطب خود می‌توانید با استفاده از دستور pinch zoom (نزدیک یا دور کردن دو انگشت بر روی نمایشگر) برای تغییر در اندازه فونت نوشته‌ها استفاده کنید. در صورت دریافت یک پیامک جدید، پنجره کوچک و شناوری بر روی نمایشگر به نمایش در خواهد آمد که می‌توانید بدون باز کردن برنامه از همان طریق به آن پیامک جواب دهید. این ویژگی بسیار کاربردی را در اپلیکیشن هنگ‌اوتز گوگل نخواهید یافت.

علاوه بر آن بوسیله سرویس  spam filter موجود در این اپلیکیشن، پیام‌های دریافتی از شماره‌های مشخص شده یا دارای عباراتی خاص، خود‌ به خود از دیگر پیام‌های سالم دریافتی کاربر، جدا خواهند شد. همچنین بخشی نیز برای برنامه‌ریزی ارسال پیام‌ها وجود دارد که در این قسمت، پیام‌ها در زمان مشخص شده به صورت خودکار ارسال می‌شوند. (بنابراین احتمال فراموش کردن آن به صفر خواهد رسید).

در اپلیکیشن ایمیل موجود در این گوشی در ردیف بالایی آن میانبری برای نشان دادن ایمیل‌ها به ترتیب اولویت آنها وجود دارد. در صورت به همراه داشتن چند آدرس ایمیل، می‌توانید از نمای combined inbox (صندوق پیامی که در بین اکانت‌های مختلف کاربر مشترک است) نیز استفاده کنید. برنامه Gmail نیز در این گوشی موجود است و از چندین آدرس ایمیل پشتیبانی خواهد کرد. البته این اپلیکیشن به طراحی متریال اندروید وفادار‌تر بوده و اثرات آن در این اپلیکیشن بهتر دیده می‌شود. همچنین سرویس push notifications اندروید نیز به آن اضافه شده است که می‌تواند بسیار کاربردی باشد.

صفحه کلید مجازی

صفحه کلید مجازی انحصاری سامسونگ دارای ویژگی‌های خاصی است و آن هم ردیف شماره‌های مجزای آن می‌باشد. همچنین در تنظیمات آن، امکان تغییر اندازه صفحه کلید از طریق کشیدن قسمت بالایی آن وجود دارد. این ویژگی بسیار مفید بوده زیرا برای کسانی که با صفحه کلید کوچکتر مشکلی ندارند، می‌تواند فضای بیشتری را به منظور مشاهده قسمت‌های دیگر فراهم کند. البته اگر باز هم به فضای بیشتری احتیاج باشد، می‌توان از صفحه کلید شناور این گوشی استفاده کرد. ویژگی‌های مفید و کاربردی دیگری همانند میانبر عبارات (مثلا با نوشتن عبارت brb به طور خودکار این کلمه با عبارت be right back جایگزین می‌شود. البته این ویژگی باید از قبل در تنظیمات آن گنجانده شده باشد) یا حدس کلمات (predictive text) نیز در این گوشی وجود دارند.

برنامه پیام‌رسانی این گوشی به گزینه‌هایی مجهز است که در صورت فعال بودن آنها، پایگاه داده‌های آن در زمینه کلمات متداول در هر هفته بطور خودکار بروزرسانی می‌شود و یا می‌تواند از طریق یادگیری توسط متون پیام‌ها یا اطلاعات مخاطبین شما، کلمات درست و صحیح را حدس بزند.

دوربین

گلکسی A8 سامسونگ در بخش دوربین اصلی خود دارای حسگری با دقت 16 مگاپیکسل بوده و حداکثر میزان گشودگی دیافراگم لنز آن نیز برابر f/1.9 است. با نگاهی به این مشخصات در ابتدا متوجه تشابه آن با دوربین اصلی گوشی گلکسی نوت5 سامسونگ می‌شویم. اما در ادامه خواهیم فهمید که این گوشی در این زمینه با نوت5 تفاوت‌هایی داشته و نبود سیستم لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS) و همچنین متفاوت بودن نوع حسگر، از این دسته هستند. در هنگام عکاسی با دوربین اصلی این گوشی نیز به نسبت 4 به 3 تصاویر نیز پی خواهید برد.

gsmarena _003

علاوه بر آن در این گوشی حالتی به نام Pro mode نیز قرار دارد که البته به اندازه نوع قرار گرفته در سری گوشی‌های اس و نوت این شرکت منعطف نمی‌باشد. در واقع در این حالت تنها امکان تنظیم میزان حساسیت سنسور (ISO)، میزان جبران نوردهی و تراز سفیدی وجود دارد. البته مودهای دیگری نیز وجود دارد که البته بعضی از آنها را می‌بایست دانلود کنید. مودهای مختلفی همچون Rear-cam selfie و Animated GIF به همراه Sound & shot و Shot & more و بعضی دیگر از این حالات از این دسته هستند. در این بخش حالت‌های HDR (که سامسونگ آن را Rich tone می‌نامد)، Panorama و Continuous shooting به همراه Night mode را می‌توان به طور پیش‌فرض مشاهده کرد. علاوه بر آن تعدادی افکت رنگی زنده نیز وجود دارد. البته خارج از حالت Pro نیز، تنظیم نوردهی کار بسیار آسانی بوده و در حقیقت با لمس بر روی یک سوژه، درجه‌بندی خاصی به نمایش در می‌آید که مربوط به این شاخصه می‌باشد.

یکی از ویژگی‌های بسیار خوبی که این گوشی از پرچم‌داران خود به ارث برده است مربوط به اجرای بسیار سریع و فوری برنامه دوربین گوشی (کمتر از یک ثانیه) در هنگام دو بار لمس متوالی بر روی کلید فیزیکی Home گوشی است.

عکس‌برداری

با توجه به اینکه حسگر موجود در ماژول دوربین اصلی این گوشی با حسگر قرار گرفته در گلکسی نوت5 متفاوت است، اما نتایج حاصل شده بسیار راضی‌کننده هستند. تصاویر ثبت شده بسیار شارپ و واضح بوده و جزئیات تصویر به شکل بسیار مناسبی در آن ذخیره شده‌اند. رنگ‌ها کمی تمایل به سردی داشته اما با این حال بسیار دقیق تولید و ثبت شده‌اند. محدوده گستره دینامیکی دوربین این گوشی نسبتا ضعیف بوده و گاهی در موقعیت‌های تاریکی یا روشنایی تصویر ممکن است بعضی از جزئیات تصویر به خوبی به ثبت نرسند. در بخش زیر شاهد نمونه تصاویر ثبت شده توسط دوربین اصلی گوشی گلکسی A8 هستید:

زمانی که در هنگام ثبت تصاویر خود نیاز به محدوده گستره دینامیکی بالایی داشته باشید، می‌توانید از مود HDR گوشی خود کمک بگیرید. در این حالت جزئیات تصویر مربوط به آسمان و همچنین سایه‌ها به خوبی به نمایش در می‌آیند. البته پردازش تصاویر در این گوشی کمی بیشتر از گلکسی اس6 و نوت5 طول خواهد کشید، اما نتیجه کار بسیار رضایت‌بخش خواهد بود. در هنگام ثبت تصاویر HDR، رزولوشن تصاویر به میزان 8 مگاپیکسل (نصف دقت اصلی تصاویر) کاسته خواهد شد.

این گوشی دارای مودی به نام پانوراما نیز هست که البته از نظر کیفی با آن چیزی که در گوشی‌های پرچم‌دار این شرکت دیده می‌شود کاملا تفاوت دارد. در حالت عمودی قرار گرفتن گوشی (حالت پرتره) میزان پهنای عکس به 1300 پیکسل می‌رسد. از طرفی دیگر، عملکرد پردازشی گوشی در هم‌پوشانی تصاویر بسیار دقیق و عالی است.

gsmarena_001

دوربین سلفی این گوشی در سطح و حد خود بسیار عالیست. این دوربین دارای حداکثر میزان گشودگی دیافراگم f/1.9 بوده که البته به جهت عکاسی سلفی در محیط‌های تاریک بسیار یاری دهنده است. علاوه بر آن مود Wide selfie سامسونگ نیز وجود دارد که همانند یک حالت پانوراما عمل خواهد کرد. با استفاده از این حالت می‌توانید زاویه دید 120 درجه (110 درجه در حالت عمودی بودن) را در عکس سلفی خود پوشش دهید. علاوه بر آن در مودی دیگر که نیاز به دانلود دارد، می‌توانید از طریق سرویس خاص قرار گرفته در درون آن با استفاده از دوربین 16 مگاپیکسلی اصلی گوشی به ثبت تصاویر سلفی اقدام کنید.

در ادامه می‌توانید به منظور بررسی و مقایسه تصاویر ثبت شده توسط دوربین اصلی این گوشی با گوشی‌های 16 مگاپیکسلی دیگر همچون گلکسی نوت4، به لینک‌های زیر مراجعه کنید:

Photo Compare Tool Photo Compare Tool Photo Compare Tool

فیلم‌برداری

مسلما حالت ضبط فیلم، بزرگترین اختلاف گوشی گلکسی A8 و گلکسی نوت 5 سامسونگ به حساب می‌آید. گوشی گلکسی A8 سامسونگ در بهترین حالت می‌تواند با دقت 1080p و با نرخ 30 فریم بر ثانیه به فیلمبرداری بپردازد. شاید نبود ویژگی ضبط 4K تصاویر به دلیل عدم رواج تلویزیون‌های 4K هنوز خیلی ناراحت و ناامیدکننده نباشد، اما ترجیح می‌دادیم در این بخش گزینه‌هایی به منظور ضبط فیلم با نرخ 60 یا 120 فریم وجود می‌داشت. تصاویر فول اچ‌دی این گوشی با نرخ حجمی 17 مگابیت بر ثانیه و صدای استریو آن نیز با نرخ 256 کیلوبیت بر ثانیه و با فرکانس 48 کیلوهرتز ذخیره می‌شوند. به منظور بررسی بیشتر، در لینک زیر می‌توانید به دانلود و مشاهده فیلم 15 ثانیه ضبط شده و دست‌ نخورده این گوشی اقدام کنید:

1080p @ 30fps

علاوه بر آن به منظور بررسی و مقایسه بیشتر فیلم‌های فول اچ‌دی ضبط شده توسط دوربین اصلی این گوشی با گوشی‌هایی همچون گلکسی نوت4 و آیفون 6پلاس می‌توانید به لینک‌های زیر سری بزنید:

Video Compare Tool Video Compare Tool Video Compare Tool

برنامه گالری

شکل و ظاهر اپلیکیشن گالری از آخرین ویرایش رابط کاربری تاچ‌ویز، به شکل قابل توجهی مشابه گوشی پرچمدار شرکت سامسونگ بوده و همچنین از رابط کاربری‌های iOS اپل و Sense اچ‌تی‌سی الهام گرفته شده است. در نمای پیشفرض، تصاویر موجود در گالری بر اساس تاریخ آنها، گروه‌بندی شده‌اند. تصاویر بند‌انگشتی (Thumbnails) نیز با زمینه‌ای ساده و سفید رنگ در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و امکان تغییر اندازه آنها از طریق pinch zoom لحاظ شده است.

ابزار ویرایش عکس نیز در این نسخه بسیار ساده گشته و به Auto adjust (تنظیم خودکار سفیدی عکس)، crop (برش عکس) و rotate (چرخش عکس) آنها ختم می‌شود. اما اگر به ویرایش پیشرفته عکس نیاز دارید، باید از نرم‌افزار Photo editor به همین منظور استفاده کنید که بجز موارد گفته شده (برش یا چرخش عکس)، دارای ابزار collages عکس، color adjustment (تنظیم رنگ تصاویر)، effectsها و dedicated portrait enhancements (کوچک کردن صورت یا بزرگ کردن چشم‌ها و غیره) نیز هست (البته این مورد به طور پیشفرض در این گوشی وجود نداشته و می‌بایست آن را دانلود کنید). به کمک دکمه Share تعبیه شده در آن نیز می‌توانید تصاویر خود را از طریق DLNA به تلویزیون (به صورت screen mirroring یا اشتراک صفحه نمایش دو دستگاه) یا به یک پرینتر وایرلس منتقل کنید. همچنین امکان اشتراک عکس‌ها بین مخاطبان شما نیز وجود دارد که همانند یک شبکه اجتماعی کوچک عمل می‌کند. البته دریافت آن در گوشی‌های غیر سامسونگی از طریق لینکی است که بصورت پیامکی به آنها ارسال شده و این لینک در صورت فعال نشدن در طی زمانی خاص، خود به خود منقضی می‌شود.

برنامه موزیک پلیر

اپلیکیشن پخش کننده موزیک رابط کاربری تاچ‌ویز سامسونگ، یکی از پر‌امکانات‌ترین برنامه‌های پخش موزیک بود اما کمپانی برای کاستن از فضای شلوغ آن، تغییراتی را بر روی این برنامه اعمال کرده که هم اینک این اپلیکیشن بسیار مرتب، تر و تمیز و ساده گشته است. هم اکنون این برنامه تنها دارای دو صفحه مجزا است. یکی از این صفحات، اجازه انتخاب آهنگ‌ها (tracks) و لیست‌ پخش (playlists) آنها را به کاربر می‌دهد (توسط منویی که به سمت پایین کشیده می‌شود و نماهای مختلف موجود در آن مثل Folder view). صفحه دیگر آن مربوط به Now playing (در حال پخش) می‌شود که بخش‌های album art (تصویر آلبوم) و تعداد کمی playback controls (کنترل‌های پخش موزیک) را شامل می‌شود. همچنین امکان انتقال پخش موزیک به دستگاه‌های پشتیبانی کننده از بلوتوث یا DLNA نیز وجود دارد.

با نگاهی به صفحه SoundAlive این اپلیکیشن متوجه می‌شویم که خوشبختانه دیگر از نمای square view و پیچیده قبلی خبری نبوده و هم اینک این برنامه دارای دو پیچ تنظیم است. یکی از آنها بین bass و treble صداها، تعادل ایجاد کرده و دیگری نیز بین instrumental و vocals آن بالانس را بر‌قرار می‌کند. برای برگشتن به حالت قبلی اکولایزر (اکولایزر 7 بانده) می‌توانید دکمه Details را انتخاب کنید. علاقه‌مندان موسیقی از این خبر نیز خوشحال خواهند شد که این برنامه از فرمت 16 و 24 بیتی FLAC نیز بصورت پیشفرض پشتیبانی می‌کند. در بخش Adapt Sound این برنامه، تون صدای خروجی موسیقی به صورت خودکار براساس هدفون کاربر یا شنوایی او تنظیم خواهد شد. قسمت‌های دیگری نیز همانند SoundAlive+ (ایجاد افکت‌های صدای فراگیر یا surround sound) و Tube Amp هم وجود دارند. همچنین بخشی با نام Smart volume نیز وجود داشته که وظیفه آن، تعادل و بالانس سرعت پخش آهنگ و کند یا تند کردن سرعت پخش صداها و موزیک‌ها است و به احتمال زیاد در زمینه گوش‌ دادن به کتاب‌های صوتی بسیار مفید خواهد بود.

رادیو FM

گوشی هوشمند گلکسی A8 سامسونگ به طور پیشفرض و بر خلاف بسیاری از گوشی‌های گلکسی شرکت سامسونگ دارای رادیو FM بوده و البته با استفاده از این رادیو می‌توانید به طور پیشرفته به ضبط صدا نیز بپردازید. مسلما از ویژگی اخیر بسیار استقبال خواهید کرد.

برنامه ویدئو پلیر 

برنامه پخش کننده فرمت‌های ویدئویی این گوشی شباهت بسیار زیادی به برنامه گالری آن دارد.  می‌توان از ویژگی ارسال فیلم به دستگاه‌های پشتیبانی کننده از DLNA یا اشتراک تصاویر نمایشگر (screen mirroring) آن استفاده کرد. علاوه بر آن، توسط بلوتوث این گوشی می‌توان تنها صدای فیلم‌ها را برای دستگاه‌های دیگر پشتیبانی کننده از آن ارسال کرد. این مورد می‌تواند در زمینه پخش صدای کلیپ‌ موزیک‌ویدئوهای کاربر بسیار مفید باشد. این اپلیکیشن از بسیاری از فرمت‌ها و کدک‎های رایج پشتیبانی می‌کند. پخش فیلم‌هایی با دقت 4K یا 2160p با کدک جدید H.265/HEVC از آن نوع می‌باشد. متاسفانه و همانطور که انتظار می‌رفت، این برنامه از سرویس چند کاناله AC-3 و DTS پشتیبانی نمی‌کند. در قسمت تنظیمات زیر‌نویس این برنامه، شاهد گزینه‌های بسیار زیادی هستیم که از بین آنها می‌توان به انتخاب نوع فونت زیرنویس، ابعاد نمایش آن، رنگ نوشته، رنگ حاشیه نوشته و یا رنگ پس‌زمینه آن اشاره کرد. تنظیمات آن بر روی بهترین حالت ممکن به صورت پیشفرض تعیین شده و اگر خواهان تغییر آن به تنظیمات دلخواه خود هستید کافیست که به بخش تنظیمات آن مراجعه کنید. اگر خواهان ویرایش فیلم یا کلیپ خود هستید، این اپلیکیشن به ویرایشگری ساده نیز مجهز بوده که می‌توان توسط آن به اصلاح و برش فیلم (trimming)، اضافه کردن افکت‌های رنگی و همچنین اضافه کردن صدا یا آهنگ به پس‌زمینه فیلم قدام کرد.

کیفیت صدای خروجی گوشی

در هنگام بررسی کیفیت صدای خروجی و همچنین میزان بلندی صدای گوشی گلکسی A8 سامسونگ، زمانی که آن را به یک آمپلی‌فایر خارجی متصل کرده بودیم، متوجه این موضوع شدیم که کیفیت صدای خروجی آن بسیار عالی و شفاف بوده و البته میزان بلندی صدای آن نیز بدون هیچ گونه ضعفی در حد بسیار بالایی قرار داشت. در ادامه هدفون‌های استاندارد و روتین آزمایشگاه خود را به آن متصل کردیم و دیدیم که از نظر کیفی، صدای خروجی نسبتا مشابه بخش قبلی بود. با این تفاوت که از میزان هماهنگی استریو بودن صدای آن کمی کاسته شده بود. علاوه بر آن در این بخش شاهد کاهش قابل توجه میزان بلندی صدای گوشی نیز بودیم. البته با این حال این میزان هنوز بالاتر از حد میانگین قرار داشته و به همین دلیل خیلی جای نگرانی از این بابت وجود ندارد. در ادامه شاهد نتایج بدست آمده توسط گلکسی A8  در تمامی بخش‌های آزمایش هستید:

Untitled

اپلیکیشن‌های مرورگری اینترنت

اپلیکیشن پیش‌فرض Internet، مرورگر اندرویدی کمپانی سامسونگ است که قابلیت پشتیبانی از چندین زبانه را دارد (به همراه مود incognito یا ناشناس) و در صورتی اتصال کاربر به اکانت سامسونگی خود، گوشی به طور خودکار، زبانه‌ها و بوکمارک‌های کاربر را به دیگر دستگاه‌های سامسونگی انتقال می‌دهد. ویژگی جالب دیگری نیز وجود دارد که از طریق آن می‌توان توسط سنسور اسکن اثر انگشت، وارد لینک یا سایت خاصی شد. این گزینه وقتی فعال می‌شود که کاربر در هنگام ورود به وبسایتی خاص، username و password خود را وارد کرده و در هنگام انتخاب گزینه remember the login، صفحه مورد نظر ظاهر می‌شود. در صفحه مورد نظر، سوالی پرسیده می‌شود که آیا خواهان ذخیره نام کاربری و رمز عبور خود برای مراجعات بعدی هستید یا نه. در صورت پاسخ مثبت، صفحه‌ای برای ذخیره اطلاعات اسکن اثر انگشت شما، ظاهر خواهد شد. در تست‌های انجام شده، این ویژگی بر روی تمامی صفحات اینترنتی جوابگو نیست. ولی در مورد درصد زیادی از آنها، کاربردی و مفید است.

 

اپلیکیشن مرورگر کروم نیز طبق معمول همیشه، بر روی تمامی دستگاه‌های اندرویدی موجود است. این اپلیکیشن نیز بر پایه اکانت گوگل کاربر، قادر به انتقال زبانه‌ها به دیگر دستگاه‌ها بوده و در کنار آن، دارای گزینه‌ای بنام data saving است که در این حالت اطلاعات صفحه وب قبل از فرستاده شدن به گوشی، تحت فشرده سازی خاصی قرار می‌گیرد. همچنین این برنامه قادر به تشخیص زبان‌های بیگانه نیز بوده و برای ترجمه صفحات به زبان اصلی کاربر، پیشنهاداتی را ارائه می‌کند. هر دو برنامه اینترنت و کروم این گوشی از ویژگی Multi Window پشتیبانی می‌کنند.

سخن پایانی

در نهایت باید گفت که اگر به دنبال یک فبلت باریک با قابلیت‌ها و ویژگی‌های بسیار خوبی هستید، مسلما گوشی گلکسی A8 می‌تواند نیازهایتان را تا مدت‌های بسیار زیادی به طور کامل تامین کند. البته پیشنهاد می‌شود در هنگام خریداری این گوشی تنها به ضخامت کم بدنه دستگاه توجه نکرده و به میزان بلندی درازا و پهنای گوشی نیز توجه کنید و حتما به دلیل بزرگ بودن بدنه گوشی و نمایشگر، اندازه آن را در دستان خود تست کنید. از نظر قیمتی نیز این گوشی (بسته به نسخه‌های گوناگون) با قیمتی بین 500 تا 550 دلار در حال فروش جهانی است. اما در ایران (هم اکنون) این گوشی به همراه گارانتی معتبر با قیمت یک میلیون و پانصد هزار تومان در حال فروش است. البته ممکن است در آینده‌ای نزدیک قیمت آن شکسته شده و کاهش یابد. در هر صورت اگر به دنبال یک فبلت نازک با قابلیت‌های نرم افزاری و سخت‌افزاری بسیار قوی، دوربین قدرتمند، باتری بسیار بادوام به همراه نمایشگر باکیفیت، رابط کاربری و سیستم عامل به‌روز و همچنین قابلیت جای گذاری کارت حافظه جانبی هستید و اگر وجود قلم استایلوس برایتان خیلی ضروری نیست، مطمئنا گلکسی A8 سامسونگ همان دستگاهی است که به دنبال آن می‌گردید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال