دانشمندان الگوریتم جدیدی را به منظور پیش‌بینی حمله تروریست‌ها خلق کرده‌اند

چطور می‎توان محل وقوع بعدی یک حمله‎ی تروریستی را پیش‎بینی کرد؟ البته به دست آوردن اطلاعات قبل از وقوع حادثه نظیر کارهای جاسوسی یا ماموران مخفی، یک راه احتمالی به شمار می‎رود، یا حتی بررسی بعضی از ویدئوهای خاص در یوتیوب می‎تواند یک حمله‎ی قریب‎القوع را نشان دهد، ولی گروهی از فیزیک‎دانان امیدوار هستند از […]

چطور می‎توان محل وقوع بعدی یک حمله‎ی تروریستی را پیش‎بینی کرد؟ البته به دست آوردن اطلاعات قبل از وقوع حادثه نظیر کارهای جاسوسی یا ماموران مخفی، یک راه احتمالی به شمار می‎رود، یا حتی بررسی بعضی از ویدئوهای خاص در یوتیوب می‎تواند یک حمله‎ی قریب‎القوع را نشان دهد، ولی گروهی از فیزیک‎دانان امیدوار هستند از الگوریتم‎هایی استفاده کنند که به واسطه‎ی آن‎ها بهتر بتوانند محلی را  که هدف بعدی تروریست‎ها می‌تواند باشد را پیش‎بینی کنند.

تیمی به رهبری نیل جانسوس از دانشگاه میامی، اخیرا مطالعه‎ای را بر اساس یافته‎هایشان منتشر کرده‎اند که شامل بررسی پست‎هایی از وب‎سایت Vkontakte می‎شود.  یک پلت‎فرم رسانه‎ی اجتماعی روسی که کم یا بیش جواب اروپایی‎ها به فیس‎‌بوک است، منتشر شده‎اند و جنبه‎ی اسلام‎گرایانه دارند. آن‎ها پست‎هایی را غربال کرده‎اند که به چندین زبان به فعالیت‎هایی نظیر سر بریدن و حمام‎های خون اشاره داشته‎اند.

نتیجه‎ی نهایی این است که بر اساس یافته‎هایشان، آن‎ها موفق به توسعه‎ی الگوریتمی شده‎اند که می‎تواند به صورت بالقوه حملاتی که احتمال بروز آن‎ها وجود دارد را پیش‎بینی کند. حالا ممکن است که این بحث پیش کشیده شود که مشخص است که باید بر روی گروه‎های بزرگ‌تر طرفدار دولت اسلامی عراق و شام (ISIS) تمرکز داشت، ولی این تحقیق در واقع تصمیم بر تمرکز بر گروه‎های کوچک‎تر گرفته است؛ چون بر اساس گفته‎ی نیویورک‎تایمز “آن‎ها نشان‎دهنده‎ی امواجی هستند که در زیر لایه‎ی فعالیت‎ جدیدی قرار گرفته‎اند و اگر پیگیری شوند می‎تواند به صورت بالقوه نشان دهد که در کجا آن فعالیت به وقوع می‎پیوندد.”

با این وجود، باید هم‎چنان صبر کرد و دید که آیا این الگوریتم به شکل بارزی تنها در حد تئوری است یا می‎تواند کاربرد عملی نیز داشته باشد. طبق گفته‎ی J. M. Berger، فردی در رابطه با “برنامه‎ی افراط‎گرایی” از دانشگاه جورج واشینگتن، “این کار جالب است، و عملی است که پتانسیل با ارزش بودن را در خود دارد و تحقیقات بیشتری باید بر روی این روش صورت گیرد ولی من فکر می‎کنم برای به کارگرفتن آن نیاز به کار و زحمت بیشتری باشد.”

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال