دانشمندان موفق به ساخت درخشان ترین لیزر پرتو ایکس جهان شدند

دانشمندان آزمایشگاه ملی شتابدهنده اسلک توانستند درخشان‌ترین لیزر پرتو ایکس جهان به نام LCLS-II را بسازند. این لیزر می تواند تصویری از اتم ها را در یک میلیون بار در ثانیه ثبت کند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، کار ساخت درخشانترین لیزر پرتو ایکس جهان توسط دانشمندان آزمایشگاه ملی شتابدهنده اسلک رو […]

دانشمندان آزمایشگاه ملی شتابدهنده اسلک توانستند درخشان‌ترین لیزر پرتو ایکس جهان به نام LCLS-II را بسازند. این لیزر می تواند تصویری از اتم ها را در یک میلیون بار در ثانیه ثبت کند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، کار ساخت درخشانترین لیزر پرتو ایکس جهان توسط دانشمندان آزمایشگاه ملی شتابدهنده اسلک رو به اتمام است. لیزر LCLS-II در صورت به کارگیری می تواند ده هزار برابر درخشان‌تر از قویترین لیزر پرتو ایکس کنونی باشد.

این آزمایشگاه در ایالت کالیفرنیا آمریکا به وزارت انرژی ایالات متحده تعلق دارد و اداره آن توسط دانشگاه استنفورد انجام می گیرد. لیزر مورد نظر در فاصله ۹ متری زیر زمین و در نزدیکی دانشگاه استنفورد ساخته می شود. قرار است لیزر LCLS-II پس از عملیاتی شدن به فیزیکدانان در درک برخی از ناشناخته های اساسی جهان کمک کند. قرار است این لیزر با طولی حدود ۳.۲ کیلومتر در یک تونل حفاری ویژه گسترش پیدا کند.

 پیش از این نیز در سال ۲۰۰۹ نسخه دیگری از این لیزر به نام LCLS-I با قابلیت ایجاد پرتویی با ۱۲۰ پالس شلیک نور در ثانیه فعال شده بود. اما لیزر کنونی با امکان تولید یک میلیون شلیک در ثانیه رکورد جدیدی را ثبت کرده است.

دکتر جیمز کریان، دانشمند این آزمایشگاه ملی در مورد توسعه لیزر گفته است: لیزر LCLS-II می تواند آغاز کننده دوره جدیدی از علم باشد. لیزر ساخته شده توانایی شلیک بسیار سریع و خارق العاده داشته و می‌تواند پالس‌هایی را زیر یک فمتوثانیه ایجاد کند. بنابراین دانشمندان با استفاده از آن می توانند بسیاری از آزمایشاتی که تا به حال امکان تصور نبوده را انجام دهند.
منبع خبر

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال