بزرگترین انفجار کیهانی با درخششی ده برابر یک ابرنواختر کشف شد

بزرگترین انفجار کیهانی در تاریخ طی همکاری گروهی از ستاره شناسان به رهبری دانشگاه ساوت همپتون کشف شد. به گزارش‌ سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، طبق اعلام مطبوعاتی این گروه از ستاره شناسان انفجار شناسایی شده حدود ده هزار برابر از یک ابرنواختر درخشان تر است. همچنین نسبت به نور ساطع شده در زمان […]

بزرگترین انفجار کیهانی در تاریخ طی همکاری گروهی از ستاره شناسان به رهبری دانشگاه ساوت همپتون کشف شد.

به گزارش‌ سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، طبق اعلام مطبوعاتی این گروه از ستاره شناسان انفجار شناسایی شده حدود ده هزار برابر از یک ابرنواختر درخشان تر است. همچنین نسبت به نور ساطع شده در زمان بلعیدن ستاره توسط سیاه چاله نیز سه برابر درخشان تر است.

طبق ادعای ستاره شناسان این انفجار کیهانی که AT2021 lwx نام دارد همچنان ادامه داشته و مدت زمان آن حدود سه سال بوده است. به عنوان مثال ابرنواخترها تنها از چندماه قبل از فروپاشی قابل مشاهده هستند. با توجه به فاصله ۸ میلیارد سال نوری زمین از این انفجار شناسایی شده، جهان در زمان وقوع آن حدود ۶ میلیارد ساله بوده است.

ستاره شناسان معتقدند این انفجار توسط توده عظیمی از گاز هیدروژن با اندازه هزار برابر خورشید انجام شده و سیاه چاله کلان جرم نیز در آن اختلال ایجاد کرده است. همچنین در این رویداد سیاه چاله بخشی از این توده را بلعیده و موج انفجار آن به بیرون رسیده است.

با وجود این نمی توان انفجار شناسایی شده را درخشان ترین در کیهان دانست. این عنوان به یک انفجار پرتو گاما تعلق دارد که کشف آن در سال گذشته انجام گرفت. البته عمر آن کوتاه بوده و انرژی آن نسبت به انفجار اخیر کمتر بوده است.

تیم متشکل از ستاره شناسان از سال ۲۰۲۰ تاکنون در حال تجزیه و تحلیل این رویداد هستند. آنها در آینده قصد دارند داده های بیشتری در مورد آن جمع آوری کرده و در طول موج های مختلف نیز آن را اندازه گیری کنند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال