هنوز زمان دقیق خاموش کردن اینترنت 3G در ایران مشخص نیست

اپراتورهای ایرانی تلاش دارند هر چه زودتر شبکه 3G را در ایران غیر فعال کرده و به جای آن شبکه 4G را جایگزین کنند. این امر در کشورهای دیگر با سرعت بیشتری انجام گرفته است. اما به نظر می‌رسد در ایران این موضوع حداقل تا دو الی سه سال دیگر امکان پذیر نباشد. به گزارش […]

اپراتورهای ایرانی تلاش دارند هر چه زودتر شبکه 3G را در ایران غیر فعال کرده و به جای آن شبکه 4G را جایگزین کنند. این امر در کشورهای دیگر با سرعت بیشتری انجام گرفته است. اما به نظر می‌رسد در ایران این موضوع حداقل تا دو الی سه سال دیگر امکان پذیر نباشد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری تکنا، برخی اپراتورهای جهانی همچون ودافون توانسته‌اند به طور کامل از شبکه 3G خداحافظی کنند. از آن پس فرکانسهای فناوری 4G و 5G جایگزین آن شدند. اما در ایران تعداد بالای مشترکان 3G و همچنین قیمت بالای گوشی های موبایل با قابلیت پشتیبانی از شبکه های 4G باعث شده است تا جایگزینی نسبت به کشورهای دیگر کمی با تاخیر انجام گیرد.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرده هنوز ۲۱ میلیون نفر در کشور از شبکه 3G استفاده می کنند و مشترکان شبکه 4G نیز ۵۵ میلیون نفر هستند. سهم همراه اول از مشترکان ۱۱ میلیون و پس از آن ایرانسل با ۷ میلیون و رایتل کمتر از یک میلیون است.

اپراتور همراه اول به عنوان صاحب بیشترین کاربر مدت‌هاست که مطالعات خود را برای انتقال کاربران از 3G به 4G آغاز کرده است. معاون فنی و توسعه این اپراتور اعلام کرده احتمال دارد در سال ۱۴۰۲ یا ۱۴۰۳ شبکه 3G به طور کامل خاموش شود. زیرا مصرف شبکه 4G رو به افزایش بوده و تامین فرکانس نیز از این طریق انجام خواهد شد. در حال حاضر مصرف دیتا در شبکه 3G به زیر ۲۰ درصد رسیده است.

 اپراتور دیگر یعنی ایرانسل نیز اعلام کرده ترافیک دیتا روی 3G با کاهش شدیدی روبرو بوده و روند کاهشی همچنان ادامه دارد. مدیرعامل ایرانسل نیز پیش از این در بیانیه ای اعلام کرده بود با توجه به سهم ۲۰ یا ۲۵ درصدی گوشی های داخلی از نوع فیچرفون و گوشی هایی که 4G را پشتیبانی نمی کنند، هنوز تصمیم نهایی در مورد کنار گذاشتن این شبکه انجام نگرفته است. اپراتور رایتل نیز در حال حاضر تنها از مشترکان 4Gپشتیبانی کرده و قرار است در آینده شبکه خود در شهرهای مختلف را نیز ارتقا دهد.

در ایران علاوه بر شبکه ت3G، شبکه 2G نیز وجود دارد که حدود ۳۰ سال خدمات پایه تلفن همراه شامل مکالمه و پیامک را برعهده دارد. احتمالاً این شبکه با حدود ۱۵ میلیون مشترک و پوشش حداکثری جمعیت ایران همچنان به کار خود ادامه خواهد داد.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال