تفاوت گواهینامه IP67 آیفون 7 با IP68 گلکسی S7 سامسونگ

چهارشنبه شب شاهد این بودیم که شرکت اپل به صورت رسمی آیفون 7 و آیفون 7 پلاس را معرفی کرد و در بین مهم‎ترین‎ قابلیت‎های این دو گوشی داشتن گواهینامه‎ی IP67 برای مقاومت نسبت به آب و غبار وجود دارد، کلمه‎ی IP به معنای درجه‎ی حفاظت نفوذ است. آن‎دسته از افرادی که به اخبار دنیای […]

چهارشنبه شب شاهد این بودیم که شرکت اپل به صورت رسمی آیفون 7 و آیفون 7 پلاس را معرفی کرد و در بین مهم‎ترین‎ قابلیت‎های این دو گوشی داشتن گواهینامه‎ی IP67 برای مقاومت نسبت به آب و غبار وجود دارد، کلمه‎ی IP به معنای درجه‎ی حفاظت نفوذ است. آن‎دسته از افرادی که به اخبار دنیای فناوری علاقه‎ی زیادی دارند یقینا می‎دانند که گوشی گلکسی اس 7 سامسونگ، که اوایل سال جاری میلادی معرفی شد، نیز در بین مهمترین قابلیت‎های خود، ضد آب است. گرچه، این گوشی موفق به دریافت گواهینامه‎ی IP68 شده است. واقعا چه فرقی بین این دو وجود دارد؟

اولین چیزی که باید اشاره داشت این است که درجه‎بندی IP در رابطه با مقاومت شامل دو عدد می‎شود: عدد اول و دوم. عدد اول، در این‎جا 6، درجه مقاومت نسبت به غبار است. با مقاومتی در سطح 6 نسبت به غبار، هر دو گوشی‎های آیفون 7 و گلکسی اس 7 به طور کامل نسبت به نفوذ غبار مقاومت از خود نشان می‎دهند. هیچ ذره‎ی کوچکی نبایستی قادر به نفوذ به بدنه‎ی این گوشی‎ها و راه‎یابی به قطعات داخلی باشد. این خبر خیلی خوبی است.

ولی عدد دوم چه چیزی را نشان می‎دهد. همان‎طور که تا الان ممکن است حدس زده باشید، این عدد سطح مقاومت نسبت به نفوذ آب به دستگاه را نشان می‎دهد. 7 عدد خوبی است یعنی: آیفون 7 با داشتن گواهینامه‎ی IP67 خود، بایستی قادر به این باشد که به دنبال ورود به عمق آب 1 متری تا 30 دقیقه، جان سالم به در ببرد. ریختن تصادفی آب روی آن، یا حتی افتادن در یک استخر یا وان حمام دیگر نباید برای آیفون کوچک شما ترسناک باشد. در همین حین، گوشی گلکسی اس 7 سامسونگ دارای درجه‎ی 8 است، به نسبت 7 بهتر بودن آن به چه چیزی بر می‎گردد؟ در واقع مزایای دقیق گواهینامه‎ی IP68 از یک محصول به محصول دیگر در واقع می‎تواند بسیار کم باشد، بنابراین محض مقایسه‎ی این دو باید بگوییم که سامسونگ ضد آب بودن اس 7 را در سایت رسمی خود چطور معرفی می‎کند:

گواهینامه‎ی IP68 در رابطه با مقاومت نسبت به نفوذ آب و غبار به این معنا است که دستگاه شما به طور کامل در برابر غبار مقاومت از خود نشان می‎دهد و مقاومت آن نسبت به آب تا عمق 1.5 متری و به مدت 30 دقیقه است.”

به طور‎کلی، معنای این گفته این است که گلکسی اس 7 به نسبت آیفون 7 مقاومت اندکی بیشتری نسبت به آب دارد، گرچه این تفاوت نباید زیاد باشد. با داشتن گوشی S7 سامسونگ، شما اندکی بیشتر آن را می‎توانید در آب فرو کنید، بدون این‎که آسیب قابل انتظاری رخ دهد. این قضیه روی کاغذ است. در حقیقت، پیشنهاد می‎شود هیچ‎کدام از این دو دستگاه را، به خصوص به مدت طولانی، زیر آب فرو نکنید.

ولی قبول داریم، نیم متر تفاوت بین گواهینامه‎ی IP67 آیفون 7 و گواهینامه‎ی IP68 گوشی اس 7 سامسونگ است. و با آن‎که کاربران در واقع گوشی‎های خود را کمتر در آب می‎برند، این درجه مقاومت نسبت به آب اطمینان خاطر به وجود می‎آورد.

با این‎وجود، ما به شما پیشنهاد می‎کنیم که به هنگام حمل گوشی خود در کنار محیط نزدیک به آب احتیاط لازم را داشته باشید. در همین رابطه شرکت اپل در وب‎سایت خود گفته است:

“پاشیدن آب، فرو بردن در آب و مقاومت نسبت به غبار مواردی نیست که دائما باشند و این مقاومت می‎تواند به مرور زمان کاهش پیدا کند. سعی نداشته باشید که یک آیفون خیس را شارژ کنید…”

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال