رکورد جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب؛ کشف دورترین کهکشان شناخته شده

تلسکوپ فضایی جیمز وب با شکستن رکوردهای اخیر اکنون توانسته دورترین کهکشان شناخته شده را پیدا کند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، طبق اطلاعیه ناسا این تلسکوپ اخیراً موفق به کشف دورترین کهکشان شناسایی شده و متعلق به دوران پس از بینگ بنگ شده است. این کهکشان با نام JADES-GS-z14-0 در ۳۰۰ […]

تلسکوپ فضایی جیمز وب با شکستن رکوردهای اخیر اکنون توانسته دورترین کهکشان شناخته شده را پیدا کند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، طبق اطلاعیه ناسا این تلسکوپ اخیراً موفق به کشف دورترین کهکشان شناسایی شده و متعلق به دوران پس از بینگ بنگ شده است. این کهکشان با نام JADES-GS-z14-0 در ۳۰۰ میلیون سال پس از بیگ بنگ متولد شده و خصوصیات منحصر به فرد آن هیچ سازگاری ای با این عدد ندارد.

به گفته ناسا عرض این کهکشان حدود ۱.۶۰۰ سال نوری بوده و به همین دلیل یک کهکشان بسیار بزرگ محسوب می‌شود. همچنین کهکشان مورد نظر بسیار نورانی است و با توجه به ویژگی کهکشان‌هایی که بلافاصله پس از بیگ بنگ تشکیل می‌شوند این نور کمی غیرمعمول به نظر می‌رسد. به گفته دانشمندان ساخت این کهکشان بزرگ، پر جرم و نورانی توسط طبیعت در کمتر از ۳۰۰ میلیون سال کمی غیر طبیعی است.

داده‌های مربوط به ابزار فرو سرخ میانی (MIRI) این تلسکوپ  طول موج نور گلسیل شده از این کهکشان را کشف کرده در حالی که در آن تابش‌های قدرتمند گازهای یونیزه قابل شناسایی هستند. تابش‌های مورد نظر نشان دهنده فراوانی دو عنصر هیدروژن و اکسیژن در این کهکشان است. این موضوع نیز کمی غیر طبیعی است. زیرا اغلب اکسیژن در مراحل اولیه حیات یک کهکشان حضور ندارد. دانشمندان در این مورد توضیح می‌دهند احتمالاً پیش از رسیدن نور دورترین کهکشان به ما چندین نسل از ستارگان بسیار بزرگ در این کهکشان شکل گرفته و از بین رفته اند.

آنچه که تلسکوپ جیمز وب از دورترین کهکشان شناخته شده در یک رصد ۱۰ ساعته دریافت کرده نگاه به گذشته است. این نشان می‌دهد ستاره‌های غول پیکر در این کهکشان پیش از پایان یافتن ۳۰۰ میلیون سال و پس از بیگ بنگ متولد شده و سپس نابود شده‌اند. حدود 10 میلیون سال برای تولد یک ستاره زمان نیاز است. اما می تواند تا میلیاردها سال عمر کند.