راز شی مرموز در مرکز کهکشان راه شیری پس از ۲۰ سال کشف شد

از دهه ها پیش تاکنون یک شب مرموز در مرکز کهکشان راه شیری مشاهده میشود و اخترشناسان تاکنون نتوانسته بودند با وجود زیر نظر گرفتن آن ، معمای آن را حل کنند. اخیرا محققان این شی مرموز را شناسایی کرده اند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان پس از ۲۰ سال بررسی […]

از دهه ها پیش تاکنون یک شب مرموز در مرکز کهکشان راه شیری مشاهده میشود و اخترشناسان تاکنون نتوانسته بودند با وجود زیر نظر گرفتن آن ، معمای آن را حل کنند. اخیرا محققان این شی مرموز را شناسایی کرده اند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان پس از ۲۰ سال بررسی داده ها در مورد شی مرموز با نام XV به این نتیجه رسیدند احتمالا این شی یک توده ابری است که در طول زمان کشیده شده و به این شکل درآمده است.

طبق اعلام محققان جرم این شی ۲۰ برابر زمین است و اخیرا نیز سرعت حرکت آن افزایش یافته است. در حال حاضر سرعت آن به ۱۱۲۷ کیلومتر بر ثانیه می رسد.

محققان علت کشیدگی این توده ابر را نیز کشف کردند. سیاه چاله کلان جرم Sagittarius A که در مرکز کهکشان راه شیری قرار دارد با جرمی حدود چهار میلیون برابر خورشید در حال اعمال گرانش روی تمام ستاره های اطراف خود است. از طرفی XV نیز از این نیرو در امان نبوده و به همین دلیل کشیده شده است.

آنا کیورلو، از محققان ارشد این مطالعه می گوید: XV یکی از شی هایی است که تاکنون مسیر تحول زیادی را طی کرده است. در ابتدا تصور میشد این شی یک دنباله دار است و شکل عجیب آن نیز به دلیل پاشش ذرات سیاه چاله و یا بادهای ستاره ای ایجاد شده است. اما دنبال کردن آن در این لیست سال نشان داد نیرویی این ابر را در مسیر خاصی به این شکل تغییر داده است.

در این ناحیه از کهکشان اشیا بسیاری وجود دارند که تحت تاثیر این گرانش قرار داشته و کشیده شده اند. اما کش آمدن XV از اشیا دیگر بیشتر است. همین موضوع باعث شد تا دانشمندان بهتر بتوانند ماهیت آن را تشخیص دهند. محققان معتقدند XV شکل جدیدی از اشیا طبقه بندی میشود که گاز و غبار ناشی از برخورد دو ستاره ایجاد کرده اند. طبق پیش بینی ستاره شناسان این شی تا سال ۲۰۳۶ از کنار سیاه چاله عبور می کند و به دلیل عدم مقاومت در برابر نیروی گرانش بلعیده خواهد شد.