سیاه چاله عظیم مرکز کهکشان راه شیری فضا-زمان را به شدت خم کرده است

دانشمندان می‌گویند چرخش سیاه چاله عظیم در مرکز کهکشان راه شیری باعث ایجاد فشار در بافت فضا زمان شده و آن را به شکل یک توپ فوتبال خم کرده است. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، یک سیاه چاله عظیم در مرکز کهکشان راه شیری به نام Sgr A وجود دارد که جرم […]

دانشمندان می‌گویند چرخش سیاه چاله عظیم در مرکز کهکشان راه شیری باعث ایجاد فشار در بافت فضا زمان شده و آن را به شکل یک توپ فوتبال خم کرده است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، یک سیاه چاله عظیم در مرکز کهکشان راه شیری به نام Sgr A وجود دارد که جرم آن حدود ۴ میلیون برابر خورشید است. سرعت چرخش زیاد این سیاه‌چاله عظیم باعث شده است که بافت فضا-زمان به شدت خم شده و به شکل یک توپ فوتبال در بیاید.

اخترشناسان در مقاله‌ای که اخیراً در مورد سرعت چرخش سیاهچاله پرجرم در مرکز کهکشان راه شیری منتشر کرده‌اند، می‌گویند سرعت چرخش این سیاهچاله توسط داده‌های پرتو ایکس رصدخانه چاندرا و رصدخانه رادیویی آرایه بسیار بزرگ انجام شده است. در این مطالعه مشخص شد این سیاهچاله دارای سرعت زاویه‌ای حدود ۶۰ درصد سرعت نور و تکانه زاویه‌ای حدود ۹۰ درصد سرعت نور است.

طبق نظریه نسبیت عام که توسط انیشتین ارائه شد، جرم باعث خم شدن فضا-زمان می‌شود. در واقع فضازمان به شکل یک پارچه از نوع ۴ بعدی جهان را در برگرفته و اثر آن نیز به صورت گرانش قابل مشاهده است. کوچک‌ترین جرمی می‌تواند باعث خم شدن این پارچه شده و روی آن تاثیر بگذارد. به عنوان مثال حتی خود شما نیز اکنون باعث خم شدن فضا زمان شده‌اید. البته در مقابل اجرام بسیار عظیمی نظیر سیاه چاله‌ها و یا کل کهکشان‌ها خم شدن فضازمان در اثر جرم‌های کوچک چندان به چشم نمی‌آید.

خم شدن فضازمان در اثر اجرام عظیم باعث ایجاد اتفاقات عجیب و غریب خواهد شد. به عنوان مثال در اثر این خم شدن امکان مشاهده فضای دوردست کیهان همچنین برخورد سیاه‌چاله‌ها و ستارگان نوترونی فراهم خواهد شد. همچنین موج ‌هایی در اثر این برخورد ایجاد می‌شود.

مطالعات اخیر اخترشناسان نیز نشان می‌دهد سیاه چاله عظیم مرکز کهکشان راه شیری در صفحه فضازمان اتفاقات عجیبی را ایجاد کرده است. سرعت چرخش زیاد این سیاهچاله پرجرم باعث شده است تا فضا زمان در اطراف آن به شکل یک توپ فوتبال در بیاید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال