دانشمندان کوچکترین دماسنج جهان را با DNA ساخته‌اند

محققان دانشگاه مونترال دماسنجی را ساخته‎اند که 20 هزار برابر از یک تار موی انسان کوچک‎تر است. چنین دست‎آوردی می‎تواند منجر به پیشرفت در درک ما از نحوه‎ی عمل عملکردهای بدن انسان در مقیاس نانو شود. چندین دهه‎ است که ما از این قضیه آگاه هستیم که مولکول‎های DNA زمانی که تحت گرما قرار می‎گیرند […]

محققان دانشگاه مونترال دماسنجی را ساخته‎اند که 20 هزار برابر از یک تار موی انسان کوچک‎تر است. چنین دست‎آوردی می‎تواند منجر به پیشرفت در درک ما از نحوه‎ی عمل عملکردهای بدن انسان در مقیاس نانو شود.

چندین دهه‎ است که ما از این قضیه آگاه هستیم که مولکول‎های DNA زمانی که تحت گرما قرار می‎گیرند تغییر می‎یابند و کشف‎هایی که اخیراً صورت گرفته است به ما نشان داده‎اند که مولکول‎هایی همانند با RNA و پروتئین‎ها به منظور گزارش دادن تغییرات دمایی در بدن به کار گرفته می‎شوند. ولی آیا امکان ساخت دماسنج‎هایی در مقیاس نانو برای استفاده توسط خود ما وجود دارد؟

خوب، به لطف یک تحقیق جدید، ما می‎دانیم که جواب چنین سؤالی مثبت است. طبق گفته‎ی محققان، یک مزیت بزرگ کار کردن با DNA این است که البته از نظر نسبی، ساختار این مولکول نسبتاً ساده است. از 4 مولکول متفاوت به اسم نوکلئوتیدها ساخته شده است که تعاملات بین آن‎ها قابل پیش‎بینی است و سبب می‎شود قابلیت برنامه‎ریزی آن‎ها ساده باشد.

براساس این تعاملات شناخته شده، این تیم قادر به ایجاد ساختارهایی بوده است که در دماهایی خاص تا بخورند و باز شوند. با اضافه کردن یک عنصر اپتیکال، آن‎ها قادر به این بودند که به آسانی سیگنال‎های تولید شده را زمانی که به سطح دمایی خاصی رسیده می‎شد آشکار سازند، یعنی تمامی این‎ کار‎ها در قالب یک دماسنجی که تنها 5 نانومتر پهنا دارد صورت گرفت.

جدا از این که چنین دست‎آوردی به خودی خود بسیار بزرگ است، این دماسنج ریز ممکن است تأثیر بارزی بر درک ما از زیست‎شناسی مولکولی داشته باشد.

نویسنده‎ی ارشد این تحقیق آقای پروفسور Vallée-Bélisle گفت “در زیست‎شناسی سوالات جواب داده نشده‎ی زیادی به چشم می‎خورد، از جمله ما می‎دانیم که دمای بدن در سطح 38 درجه‎ی سانتی‎گراد نگه داشته می‎شود، ولی از این قضیه اطلاع نداریم که آیا در مقیاس نانو درون هر سلول فردی نوسانات زیاد دمایی وجود دارد یا خیر.”

 

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال