محققان با استفاده از یک مولکول DNA کوچک‌ترین دیود جهان را ساختند

این مطالعه می‎تواند منجر به ساخت اجزاء و دستگاه‎هایی در مقیاس نانو شود. تیمی از محققان دانشگاه جورجیا و دانشگاه Ben-Gurion موفق به توسعه‎ی یک قطعه‎ی الکترونیکی بسیار کوچک شده‎اند که شما حتی آن را زیر یک میکروسکوپ عادی نمی‎توانید مشاهده کنید. این تیم برای ساخت یک دیود از یک مولکول DNA استفاده کرد، دیود […]

این مطالعه می‎تواند منجر به ساخت اجزاء و دستگاه‎هایی در مقیاس نانو شود.
تیمی از محققان دانشگاه جورجیا و دانشگاه Ben-Gurion موفق به توسعه‎ی یک قطعه‎ی الکترونیکی بسیار کوچک شده‎اند که شما حتی آن را زیر یک میکروسکوپ عادی نمی‎توانید مشاهده کنید. این تیم برای ساخت یک دیود از یک مولکول DNA استفاده کرد، دیود عبارت از قطعه‎ای است که غالبا در یک جهت به هدایت جریان الکتریسیته می‎پردازد. به علاوه، مولکول DNA که آن‎ها برای این تحقیق طراحی کرده‎اند تنها دارای 11 جفت باز است. چنین چیزی باعث می‎شود که یک مارپیچ تقریبا کوتاه شکل گیرد، با توجه به این امر که ژنوم انسان تقریبا 3 میلیون جفت باز دارد.
برای اجازه دادن به جریان یافتن یک جریان از بین این مولکول DNA، این تیم مولکولی به اسم “کورالین” را داخل این مارپیچ درج کرد. چیزی که این تیم به آن دست یافت یک دیود بود، چون جریان منفی به نسبت جریان مثبت 15 مرتبه قوی تر بود. نویسنده راهبر این تحقیق یعنی آقای Bingqian Xu تصمیم به انجام آزمایش بر روی DNA برای ایجاد اجزای بسیار ریز گرفت، از آنجاییکه ما دقیقا برای چیزهایی در این اندازه از سیلیکون استفاده نمی‎کنیم.
او چنین گفت:
“50 سال می‎شود که ما قادر به قراردادن قدرت محاسبه‎ی بیشتر و بیشتری درون تراشه‎های کوچکتر و کوچکتر بوده‎ایم، ولی حالا در حال این هستیم که محدودیت‎های فیزیکی سیلیکون را به چالش بکشیم. اگر تراشه‎های ساخته شده از سیلیکون بسیار کوچکتر شوند، عملکرد آن‎ها غیر قابل پیش بینی و ناپایدار می‎شود.”
تلاش‎های جناب Xu و تیمش در نهایت می‎توانند منجر به ساخت قطعات الکترونیکی بسیار بسیار کوچک در ابعاد نانو شوند. علاوه بر این، این پروژه می‎تواند منجر به ساخت دستگاه‎های پیشرفته شود، از آنجاییکه ساخت قطعات ریز به معنای این است که مهندسان می‎توانند امکانات بیشتری را داخل گجت‎های دارای اندازه‎ی معمولی جا دهند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال