استفاده از نور UV می تواند سخت ترین مواد شیمیایی را در چند ساعت تجزیه کند

موادی مانند پرفلوئوروآلکیل و پلی فلوروآلکیل از مواد شیمیایی سخت محسوب می شوند که می توانند به طور طولانی مدت در محیط باقی بمانند. به همین دلیل محققان تلاش کرده اند تا روشی را برای تجزیه بهتر آنها قبل از آسیب به محیط و انسان ها پیدا کنند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی […]

موادی مانند پرفلوئوروآلکیل و پلی فلوروآلکیل از مواد شیمیایی سخت محسوب می شوند که می توانند به طور طولانی مدت در محیط باقی بمانند. به همین دلیل محققان تلاش کرده اند تا روشی را برای تجزیه بهتر آنها قبل از آسیب به محیط و انسان ها پیدا کنند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، وجود این مواد شیمیایی سخت تجزیه پذیر در محیط می تواند خطری جدی برای سلامت انسان به همراه داشته باشد. محققان با استفاده از نور ماورا بنفش روش جدیدی را برای تجزیه این مواد خطرناک تنها در عرض چند ساعت توسعه دادند.

این دو ماده دارای چهار هزار ترکیب بوده و در همه چیز از لباس ضد آب و ظروف نچسب تا فوم های آتشفشانی یافت می شود. از مهمترین مشکلات استفاده گسترده از این ماده گسترش بیماری هایی مانند سرطان و یا اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن است. تاکنون برای تجزیه این مواد شیمیایی از واکنش های فتو شیمیایی استفاده شده بود. در روش های قبلی اضافه کردن ماده جدید به راکتور تصفیه آب حاوی سولفید با استفاده از نور ماورا بنفش باعث از بین رفتن این ماده می شود. با توجه به اینکه واکنش های شیمیایی به آهستگی انجام می گیرند این فرآیند تصفیه به انرژی زیادی نیاز داشته و از طرفی پیوندهای قوی کربن و فلوئور نمی تواند به همین راحتی از بین برود.

به همین دلیل دانشمندان تغییر عمده ای را در این فرایند ایجاد کردند که علاوه بر از بین رفتن صددرصدی این پیوندها در آلاینده های اصلی سرعت فرایند نیز افزایش پیدا کرده است. اضافه کردن ترکیب جدید یدید به فرایند تجزیه با ماورای بنفش مزایای قابل توجه دیگری نیز به دنبال دارد. از جمله ها می توان به تجزیه ۲۴ساعته یک مولکول مشکل‌ساز چهار کربنه بنام سولفونات پرفلوئوروبوتان به این روش اشاره کرد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال