نحوه پرواز قاصدک ها کشف شد!

بر اساس یافته های دانشمندان اسکاتلندی دانشگاه Edinburgh که در تاریخ 17 اکتبر (25 مهر 1397) در مجله Nature نیز به چاپ رسید، دانه های قاصدک می توانند به وسیله ی باد مسیری بیش از یک کیلومتر را طی کنند. در حال حاضر، محققان دانشگاه ادینبرو کشف کرده اند که این حرکت پرواز قاصدک ، […]

بر اساس یافته های دانشمندان اسکاتلندی دانشگاه Edinburgh که در تاریخ 17 اکتبر (25 مهر 1397) در مجله Nature نیز به چاپ رسید، دانه های قاصدک می توانند به وسیله ی باد مسیری بیش از یک کیلومتر را طی کنند. در حال حاضر، محققان دانشگاه ادینبرو کشف کرده اند که این حرکت پرواز قاصدک ، نوع خاصی از حرکت می باد که تا کنون در طبیعت دیده نشده است. قاصدک ها این مسیر را به دلیل حلقه عمودی ایجاد شده ی هوا در بالای خود می توانند طی کنند. در واقع این حلقه توسط شاخک های قاصدک که در بالای ساقه قرار دارند ایجاد می شود. این حلقه ی عمودی ایجاد شده توسط شاخک ها، باعث بالا رفتن مقاومت هوا و کاهش سرعت فرود مانند چتر های نجات می شود.

نحوه پرواز قاصدک ها کشف شد

در شکل سمت راست می توانید حلقه ی عمودی ایجاد شده توسط شاخک ها را مشاهده کنید

قابل توجه است که این حلقه ی عمودی ایجاد شده توسط قاصدک دارای پایداری بیشتری نسبت به جریان هوای اطراف دارد. در واقع این جریان پرواز قاصدک ها به دلیل فاصله ی خاص موجود بین شاخک های قاصدک ایجاد می شود. همچنین این تخلخل بالای موجود در ما بین شاخک ها باعث پایدار شدن پرواز قاصدک می شود.

به گزارش سرویس اخبار فناوری تکنیوز، محققان برای آنالیز رفتار و حرکت پرواز قاصدک، یک تونل عمودی باد ساختند تا ببیند چگونه این دانه ها در ارتفاعات پایدار می مانند. محققان با استفاده از ترکیبی از عکسبرداری طولانی مدت و تصویربرداری با سرعت بالا، جریان هوای اطراف قادک رو مورد بررسی قرار دادند. آنها همچنین از میکروسکوپ ها و تصویربرداری اشعه ایکس برای بررسی مورفولوژی قاصدک ها استفاده کردند. محققان با انجام آزمایشات متعدد دریافتند که حفظ ارتفاع در قاصدک، 4 برابر کارآمدتر از چتر های نجات ساخت بشر است.

دانه های قاصدک می توانند تا فاصله ی یک کیلومتری از گیاه اصلی خود و با ارتفاع 2متری از آن حرکت کنند. با این حال دانه های گیاهان خانواده ی کاسنیان، مانند آفتاب گردان می توانند تا 150 کیلومتر از گیاه خود دور شوند. محققان بر این باورند که با استفاده از این خاصیت پرواز قاصدک ها، پهپاد هایی را طراحی کنند که بدون نیاز به منبع انرژی برای کنترل کیفیت هوا مورد استفاده قرار گیرند. آیا به این فکر کرده بودید که روزی الگوریتم پرواز قاصدکها نیز فاش شود؟ نظرتان را به ما بگویید.