نقد و بررسی تخصصی گوشی جی 5 ال‌جی

شرکت ال‌جی در سال 2016 میلادی از گوشی جی‌ 5 (LG G5) به عنوان پرچم‌دار خود رونمایی به عمل آورد. این شرکت کره‌ای که سال پیش پرچمداری با ظاهر و بدنه‌ای کاملا متفاوت معرفی نموده بود، امسال تصمیم گرفت برای اولین بار انقلابی نو در سیستم طراحی خود جا داده و ظاهر گوشی پرچم‌دار خود […]

شرکت ال‌جی در سال 2016 میلادی از گوشی جی‌ 5 (LG G5) به عنوان پرچم‌دار خود رونمایی به عمل آورد. این شرکت کره‌ای که سال پیش پرچمداری با ظاهر و بدنه‌ای کاملا متفاوت معرفی نموده بود، امسال تصمیم گرفت برای اولین بار انقلابی نو در سیستم طراحی خود جا داده و ظاهر گوشی پرچم‌دار خود را به طور کامل تغییر دهد. البته این مورد تنها در حیطه طراحی صادق نبوده و در حقیقت جنس بدنه این گوشی نیز در این سری برای اولین بار از جنس فلز می‌باشد.

lg-g5 -2

با نگاهی به این گوشی به طور قطع شاهد یک گوشی پرچمدار بسیار جدید از این کمپانی خواهیم بود زیرا هم اینک در بخش خلفی بدنه آن دو عدد لنز دوربین وجود دارد و البته حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت نیز در این بخش تعبیه شده است. اما بزرگترین تغییر و البته نوآوری در این گوشی مربوط به طراحی ماژولار آن می‌باشد. در واقع بخش پایینی بدنه این گوشی به شکلی طراحی شده است که می‌توان لوازم جانبی خاصی را از این طریق به گوشی متصل نمود. گریپ دوربین نیمه حرفه‌ای ال‌جی (که دارای کلید اختصاصی شاتر به منظور عکاسی و همچنین یک باتری اضافی می‌باشد) و همچنین بلندگوی های‌فای B&O از جمله ماژول‌های تولید شده برای این بخش (Magic Slot) می‌باشند.

gsmarena_002

مسلما طراحی ماژولار این گوشی طرفداران خاص و ویژه خود را خواهد داشت. در واقع کاربران مختلف می‌توانند از ویژگی‌های متفاوت این لوازم جانبی به خوبی استفاده کنند. هر چند این لوازم جانبی به صورت جداگانه فروخته خواهد شد و می‌بایست برای آنها هزینه بیشتری را بپردازید اما جالب است بدانید که بر اساس ادعای شرکت ال‌جی، هزینه خریداری این ماژول‌ها خیلی زیاد و یا غیر قابل تصور نخواهد بود. البته ممکن است یک گریپ دوربین ال‌جی را نیز در جعبه این گوشی پیدا کنید زیرا این شرکت قول داده است در بعضی از نسخه‌های مناطق، این ماژول را به طور پیشفرض در بسته این محصول قرار دهد.

20160222_090611_HDR

اما در کنار این موارد شاهد حضور دو عدد دوربین در بخش پشتی بدنه این گوشی هستیم. یکی از دوربین‌های موجود در این قسمت دارای حسگر 16 مگاپیکسلی بوده که پیشتر آن را در گوشی وی‌ 10 این شرکت دیده بودیم. اما دیگری از حسگری با دقت 8 مگاپیکسل بهره‌مند می‌باشد که البته میدان دید بسیار زیادی را برای کاربر فراهم خواهد نمود. علاوه بر آن با استفاده از این دو دوربین، این گوشی می‌تواند از فناوری بزرگنمایی هیبریدی نیز استفاده نماید. برای اطلاع بیشتر در این مورد می‌توانید به بررسی دقیق آن در بخش دوربین مراجعه نمایید.

lg-g5-cam-plus-module-5_0

مشخصات فنی جی 5 ال‌جی

– صفحه نمایش 5.3 اینچی از نوع IPS LCD با دقت تصویر QHD، میزان چگالی تصویر 554 پیکسل در هر اینچ به همراه قابلیت Always-On Screen

– مجهز به تراشه اسنپدراگون 820 کوالکام؛ شامل چهار هسته کرایو با فرکانس کاری 2.15 گیگاهرتز (در بخش CPU) به همراه واحد گرافیکی آدرنو 530 و چهار گیگابایت حافظه RAM

– دوربین‌های اصلی 16 و 8 مگاپیکسلی با عدد‌های دیافراگم (به ترتیب) f/1.8 و f/2.4، سیستم لرزشگیر اپتیکال تصویر سه جهته، سیستم فوکوس خودکار لیزری، فلاش LED، قابلیت فیلمبرداری با دقت 2160p، دوربین سلفی با دقت 8 مگاپیکسل

– دارای نسخه 6.0.1 سیستم عامل اندروید موسوم به مارشملو به طور پیشفرض به همراه نسخه 5.0 رابط کاربری آپتیموس ال‌جی

– دارای 32 گیگابایت حافظه داخلی به همراه قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه جانبی

– مجهز به حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت کاربر

– دارای LTE با استاندارد Cat. 9، وای‌فای با استاندارد 802.11 a/b/g/n/ac، نسخه 4.2 بلوتوث، GPS و GLONASS به همراه NFC، درگاه USB Type-C، رادیو FM و حسگر مادون قرمز

– مجهز به باتری قابل تعویض با ظرفیت 2800 میلی آمپر ساعت به همراه فناوری شارژ سریع Quick Charge 3.0

– دارای طراحی ماژولار یا همان Magic Slot به منظور نصب لوازم جانبی مخصوص

lg-g5

بزرگترین معایب و کاستی‌های جی 5 ال‌جی

– فقدان مقاومت بدنه گوشی در برابر نفوذ آب

– فقدان وجود فناوری شارژ بی‌سیم گوشی

– قابلیت فیلم‌برداری 1080p با نرخ 60 فریم بر ثانیه وجود ندارد

– نسخه آمریکای لاتین جی‌5 دارای تراشه ضعیف‌تر اسنپدراگون 652 کوالکام می‌باشد

lg-g5-01

مسلما از جمله بزرگترین معایب و فقدان‌های این گوشی نسبت به دیگر گوشی‌های پرچمدار موجود در دنیا، عدم وجود مجوز مقاومت در برابر نفوذ آب و یا گرد و غبار می‌باشد. در واقع تا به امروز هیچ یک از گوشی‌های پرچمدار این شرکت کره‌ای نتوانسته‌اند این مجوز را کسب نمایند. البته این موضوع در گوشی جی 5 کاملا متفاوت است زیرا طراحی ماژولار این گوشی به شکلی است که نمی‌توان مهر و موم بودن کاملا بدنه آن را تضمین کرد. از طرفی ویژگی تعویض باتری توسط کاربر، قابلیتی است که نمی‌توان در گوشی‌های ضد آب به این سادگی دید.

lg-g5-1

یکی از ویژگی‌های بسیار مناسب و جالب Magic Slot (طراحی ماژولار جی 5)، مربوط به لوازم جانبی مربوط به آن می‌شود که کاربر می‌تواند بر اساس سلایق، نیاز و البته وجود بودجه کافی در هر زمان که مایل بود، آنها را تهیه نماید. علاوه بر وجود یک ماژول اضافی، شرکت ال‌جی بدنه‌ این گوشی را به شکلی طراحی کرده است که کاربر می‌تواند به سادگی به باتری گوشی دسترسی داشته باشد. البته مطمئنا هنوز بسیاری از کاربران با طراحی این گوشی به دلیل بیرون آمدن بخشی از قسمت داخلی گوشی بیگانه خواهند بود. مسلما عادت کردن کاربران به این ویژگی و طراحی بسیار زیبا و البته نوآورانه، زمان‌بر و طولانی خواهد بود.

1456515459_lg-g5-lg-g5

از طرفی بهتر است بدانید که جنس بدنه این گوشی از فلز می‌باشد (البته تا به امروز شایعات و خبرهای بسیار زیادی مبنی بر وجود لایه‌های پلاستیکی در درون قاب آن وجود دارد). این مورد خود راه را به جهت بهره گیری از فناوری شارژ بی‌سیم گوشی فراهم آورده است. از طرفی مسلما به دلیل وجود این طراحی است که مهندسی ماژولار آن توانسته‌ است به این خوبی شکل بگیرد.

gsmarena_001

همان طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، شرکت ال‌جی از طراحی منحصر به فرد خود در رابطه با قرار گیری کلیدهای کنترل صدا و پاور گوشی در بخش پشتی بدنه دستگاه در جی 5 چشم پوشی کرده است. در واقع این موضوع به دلیل شلوغ بودن کنونی این بخش به جهت قرار گیری ماژول دوربین مضاعف، حسگرهای متعدد و البته سنسور اثر انگشت جدید این شرکت به اجرا در آمده است. البته خوشبختانه کلید پاور گوشی در پوشش حسگر اثر انگشت هنوز هم در بخش تحتانی ماژول دوربین گوشی جای داده شده است. در نهایت به منظور بررسی تمامی بخش‌های این گوشی در ادامه کار با تک‌نیوز همراه باشید؛

طراحی، ظاهر گوشی و ارگونومی

جی 5 ال‌جی دارای ابعاد دقیق 149.4 × 73.9 × 7.7 میلی‌متر بوده که در مقایسه با گوشی جی 4 این شرکت، از میزان پهنای کمتری برخوردار می‌باشد. از طرفی میزان بلندی و وزن 159 گرمی آن با نسل پیشین تقریبا برابر می‌باشد. لازم به ذکر است که ابعاد کوچکتر این گوشی به دلیل برخورداری از نمایشگری با ابعاد کوچکتر 5.3 اینچ (در برابر 5.5 اینچ در نسل پیشین) می‌باشد.

gsmarena_001

جی 4 (راست) در کنار جی 5 ال‌جی (وسط) و گلکسی اس 7 سامسونگ

gsmarena_002

همانطور که قبلا به آن اشاره شد، ال‌جی در این سری از گوشی‌های مدل جی خود، انقلابی در طراحی گوشی برپا کرده است. در واقع هم اینک نشان انحصاری طراحی کلیدهای فیزیکی پشتی گوشی تقریبا از بین رفته است و در حقیقت بخش پشتی گوشی به همان حالت معمولی خود تغییر کرده است. در واقع هم اکنون از ظاهر این بخش از گوشی بسیار راضی هستیم و آن را می‌پسندیم. علاوه بر آن ال‌جی برای اولین بار در این سری از گوشی‌های خود از فلز برای تمامی بخش بدنه گوشی استفاده کرده است. بخش قدامی گوشی نیز به شکل بسیار زیبایی طراحی گشته است در حالی که کناره‌های آن دارای لایه شیشه‌ای با گوشه‌های بسیار صیقلی می‌باشد به شکلی در هنگام در دست گرفتن گوشی، لذت کار کردن با آن را از یاد نخواهید برد.

gsmarena_004

جی 4 (پایین) در کنار جی 5 ال‌جی (وسط) و گلکسی اس 7 سامسونگ

gsmarena_003

بخش قدامی گوشی از لایه شیشه محافظ کامل مسطح بسیار لوکسی بهره‌مند می‌باشد که البته این لایه زمانی که بخش‌های کناری دستگاه و خصوصا به ناحیه فوقانی آن می‌رسد، به شکل بسیار جالبی خم شده و به فریم فلزی آن می‌رسد.

gsmarena_00 5

شاید در نگاه اول به این موضوع بیندیشید که بدنه این گوشی از دو بخش مجزا تشکیل شده است، اما این طور نیست. این موضوع نیز به دلیل تراشکاری بسیاری حرفه‌ای این گوشی در بخش خلفی آن انتظار می‌رود.

gsmarena_0 06

بخش پنل پشتی دستگاه دارای طراحی نقره رنگ بوده و از بافت‌هایی برجسته که کاملا با انگشت دست قابل لمس می‌باشد برخوردار است. این طراحی باعث ایجاد حس بسیار خوبی در هنگام در دست نگه داشتن گوشی می‌شود.

gsmarena_019

نکته منفی در این بخش مربوط به برآمدگی و بیرون زدگی قابل توجه ماژول دوربین اصلی این گوشی از سطح دستگاه است که البته این مورد نیز بستگی به سلیقه کاربر دارد و حتی می‌تواند یک نکته منفی به حساب نیاید. علاوه بر آن وجود تعداد بسیار زیادی اجزای مختلف و در حقیقت شلوغ بودن این بخش از گوشی، خود نکته منفی دیگری برای بعضی از کاربران ممکن است به حساب آید.

gsmarena_014

درست در زیر بخش سیاه رنگ مربوط به ماژول دوربین این گوشی، حسگر اثر انگشت دستگاه قرار گرفته است که به عنوان کلید پاور گوشی نیز کاربرد خواهد داشت. شاید در ابتدا این کلید را مشابه دیگر کلیدهای لمسی موجود در گوشی‌های چینی بشمارید اما جالب است بدانید که این مورد یک کلید فیزیکی بوده و می‌توانید آن را بفشارید.

gsmarena_007

بیرون آوردن و خارج سازی باتری اصلی از بخش Magic Slot گوشی بسیار آسان و ساده بوده و در عین حال می‌توانید به راحتی لوازم جانبی ارائه شده برای آن را در این بخش قرار دهید. البته بهتر است بدانید که با انجام این کار، گوشی خاموش خواهد شد. اما خبر خوب این است که خوشبختانه گوشی جی5 ال‌جی در زمینه بوت و بارگذاری کامل سیستم عامل، بسیار سریع می‌باشد. بخش پایینی و جدا شونده این گوشی نیز از جنس فلز بوده و به راحتی در شیار مربوطه قرار می‌گیرد.

gsmarena_023

گوشی جی 5 ال‌جی، یک پرچمدار کامل است. در هنگام در دست نگه داشتن و کار با گوشی به لطف طراحی و شکل‌دهی و مواد بسیار باکیفیت به کار رفته در این گوشی، تجربه غیر قابل تکرار و خاصی را با این گوشی سپری خواهید کرد. از طرفی به دلیل طراحی بسیار مناسب، امکان سُر خوردن این گوشی در هنگام کار کردن با نمایشگر 5.3 اینچی آن وجود نخواهد داشت.

gsmarena_024

در نهایت باید گفت که جی 5 ال‌جی با توجه به نمایشگر نسبتا بزرگ خود، دارای بدنه‌ای بسیار کامپکت و جمع و جور می‌باشد و از طرفی قرار گیری آن در جیب کاربران و خارج سازی آن نیز به دلیل گوشه‌های گرد و صیقلی دستگاه، بسیار راحت و سریع خواهد بود. بدنه این گوشی دارای طراحی یکنواختی بوده و به همین دلیل کاربر می‌تواند به سادگی با استفاده از یک دست، به تمامی بخش‌های نمایشگر گوشی دسترسی داشته باشد.

lg-g5-preview-first-19

مکانیزم خارج سازی بخش Magic Slot این گوشی نیز بسیار امن و مطمئن بوده و در واقع امکان باز شدن اتفاقی آن وجود نخواهد داشت (در صورتی که دست خود را بر روی کلید خارج سازی آن قرار ندهید). در هر صورت وجود ویژگی ماژولار این گوشی را بسیار جالب و دوست‌داشتنی دیدیم. در دست نگه داشتن آن بسیار راحت بوده و کیفیت ساخت بدنه آن بسیار بالاست و از طرفی لمس بدنه گوشی نیز به دلیل بافت‌دار بودن حس بسیار خوبی را منتقل می‌کند.

کلید‌ها، کنترل‌ها و حسگرها

همانطور که در بخش‌های پیشین به ان اشاره شد، این گوشی در بخش قدامی و فوقانی خود، دارای لایه شیشه‌ای تقریبا منحنی و خمیده‌ای می‌باشد. در همین بخش شاهد حضور دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی، بلندگوی مکالماتی گوشی، تعدادی حسگر مورد نیاز این بخش و همچنین یک عدد فلاش LED‌ به منظور اعلام دریافت اعلانات جدید هستیم. از طرفی جالب است بدانید که رابط کاربری آپتیموس این گوشی به کاربر اجازه تنظیم رنگ این فلاش را می‌دهد و کاربر می‌تواند بر اساس نوع اعلان دریافت شده آن را دستکاری کند.

gsmarena_007

در کناره سمت چپ گوشی شاهد قرار گیری کلیدهای کنترل صدا و همچنین کلید خارج سازی بخش ماژولار گوشی هستیم.

gsmarena_008 gsmarena_009

gsmarena_010

از طرفی در کناره سمت راست جی 5 نیز شاهد حضور شیاری به جهت وارد سازی سیم کارت با ابعاد نانو و همچنین کارت حافظه جانبی میکرو اس‌دی هستیم.

gsmarena_012

بخش فوقانی بدنه این گوشی، مکانی نسبتا شلوغ به نظر می‌رسد. در واقع سوکت جک 3.5 میلی‌متری صدا، حسگر ساطع کننده امواج مادون قرمز و همچنین میکروفون ثانویه گوشی در این بخش قرار گرقته‌اند.

gsmarena_013 gsmarena_014

این در حالی است که بخش تحتانی گوشی میزبان درگاه USB Type-C، میکروفون اصلی گوشی و همچنین بلندگوی آن به همراه میکروفون اصلی دستگاه می‌باشد.

gsmarena_015 gsmarena_016

در نهایت به بخش پشتی گوشی می‌رسیم جایی که ماژول دوربین و حسگرهای آن قرار گرفته‌اند.

gsmarena_017

در این بخش دو دوربین قرار گرفته‌اند که یکی از آنها دارای سنسور 16 مگاپیکسلی با نسبت تصویر 16 به 9 بوده و از طیف رنگ‌‌های طبیعی پشتیبانی می‌کند. از طرفی به کمک فوکوس لیزری، سیستم فوکوس خودکار با عملکرد بسیار سریع‌تری در شرایط خاص عمل خواهد کرد. در کنار آن یک دوربین 8 مگاپیکسلی با میزان میدان دید بسیار بالا قرار گرفته است که البته از نوع فوکوس ثابت می‌باشد. در میان این دو دوربین نیز یک فلاش LED به منظور عکاسی هر چه بهتر در شرایط نوری ضعیف، قرار داده شده است.

gsmarena_018

به منظور خارج سازی باتری از جایگاه Magic Slot این گوشی تنها کافیست بر روی کلید قرار داده شده در کناره سمت چپ گوشی فشار آورید.

gsmarena_020

وارد کردن لوازم جانبی اختصاص داده شده برای این بخش از گوشی نیز بسیار آسان و ساده بوده و البته می‌بایست به این نکته نیز اشاره کرد که این مکانیزم بسیار مطمئن است و در واقع امکان خارج شدن اتفاقی بخش ماژولار آن وجود نخواهد داشت.

gsmarena_022 gsmarena_021

تا به امروز، دو ماژول خاص برای این بخش از گوشی توسط شرکت ال‌جی تولید شده است. یکی از آنها LG Cam Plus نام داشته که یک گریپ بسیار حرفه‌ای برای عکاسی به حساب می‌اید. البته این ماژول به همراه خود دارای یک باتری 1200 میلی‌آمپر ساعتی نیز می‌باشد که به افزایش ظرفیت باتری کمک خواهد کرد. از طرفی بر روی این ماژول شاهد قرار گیری کلیدهای سخت‌افزاری عکاسی همانند آنچه در دوربین‌های DSLR وجود دارد نیز می‌باشیم. کلیدهای شاتر، ضبط فیلم، خاموش و روشن کردن دوربین (کلید پاور دوربین) و همچنین پیچ تنظیم بزرگنمایی و زوم دوربین از جمله این موارد می‌باشند.

gsmarena_005

LG-G5-Modular-Battery-Design

ماژول دیگر در نظر گرفته شده برای این بخش از گوشی جی5، LG Hi-Fi Plus نام دارد که با همکاری شرکت‌های B&O PLAY و همچنین Bang & Olufsen DAC (به منظور افزایش کیفیت صدای خروجی) طراحی و تولید شده است.

12

جالب است بدانید که شرکت ال‌جی قول داده است، استانداردهای مربوط به تولید لوازم جانبی ماژولار این بخش از گوشی‌ را به منظور تولید و طراحی محصولات جدید توسط شرکت‌های دیگر در دسترس قرار دهد.

gsmarena_006

نمایشگر 

صفحه نمایش جی 5 ال‌جی شباهت بسیار زیادی به گوشی وی 10 این شرکت دارد اما با این حال این دو در ابعاد نمایشگر تفاوت‌هایی دارند. در واقع جی5 از یک نمایشگر 5.3 اینچی از نوع Quantum IPS LCD با دقت QHD (برابر با 1440 × 2560 پیکسل) برخوردار بوده که با توجه به این دو مشخصه، میزان چگالی تصویر این نمایشگر برابر با 554 پیکسل در هر اینچ خواهد بود.

gsma rena_001

جالب است بدانید که میزان نسبت کنتراست تصویر نمایشگر جی 5 به صورت شگفت‌آوری بسیار بالا و برابر با 1885 واحد می‌باشد. این موضوع به دلیل نمایش بسیار غلیظ رنگ مشکی در نمایشگر این گوشی رخ داده است. با این وجود میزان حداکثر روشنایی نمایشگر گوشی نسبتا پایین بوده و برابر با 306 نیت می‌باشد. خوشبختانه در صورت قرار گیری تنظیمات روشنایی نمایشگر بر روی حالت خودکار و البته در صورت قرار گیری گوشی در محیط باز و روشن، این میزان تا 378 نیت قابل افزایش خواهد بود.

علاوه بر آن جالب است بدانید که این گوشی دارای فناوری خاصی به نام الگوریتم Assertive Display نیز می‌باشد که در صورت قرار گیری در زیر نور مستقیم آفتاب، طیف رنگی پیکسل‌های نمایشگر گوشی به شکل بهتری با محیط تطبیق پیدا خواهند کرد. در واقع با استفاده از این تکنولوژی و در هنگام قرار گیری در زیر نور مستقیم آفتاب، بجای افزایش میزان روشنایی نمایشگر گوشی، بخش‌های تیره صفحه نمایش به صورت انتخابی و البته تحت پردازش واحد گرافیکی دستگاه، به شکلی که میزان خوانایی را افزایش دهند تغییر خواهد کرد.

از طرف دیگر نمایشگر این گوشی می‌تواند حداقل روشنایی 3.6 نیت را ارائه دهد که در هنگام خواندن و تماشای نمایشگر در محیط‌های کاملا تاریک، برای چشم به هیچ وجه خطرناک نخواهد بود.

Untitled

از طرف میزان خوانایی نمایشگر این گوشی در زیر نور مستقیم آفتاب را نیز مورد سنجش قرار دادیم. نمایشگر جی 5 در نهایت توانست امتیازی بالاتر از حد میانگین بدست آورد که راضی کننده می‌باشد.

Untitled

قابلیت‌های ارتباطی

جی 5 ال‌جی از تمامی قابلیت‌های ارتباطی مناسب موجود بهره‌مند می‌باشد. در واقع این گوشی توانایی پشتیبانی از خطوط ارتباطی GSM و CDMA را در حالت‌های مختلف داراست. از طرفی بهتر است بدانید که این گوشی دارای نسخه دو سیم کارت نیز می‌باشد. LTE آن نیز دارای استاندارد Cat.9 بوده که از این طریق می‌توانید به حداکثر سرعت دانلود 450 مگابیت بر ثانیه در حالت تئوری دسترسی داشته باشید.

G5-medium07

این گوشی از سرویس‌های مکان یابی  GPS و A-GPS به همراه GLONAS و BDS پشتیبانی کرده و از طرفی از تکنولوژی جدید Low Power Location Estimation (یا همان LPLE) به منظور مکان‌یابی با حداقل میزان مصرف انرژی باتری گوشی نیز استفاده می‌کند. در واقع با استفاده از فناوری LPLE، میزان مصرف انرژی باتری تا 40 درصد کاهش خواهد یافت.در مورد قابلیت‌های ارتباطی کوتاه بُرد این گوشی نیز باید گفت که سیستم وای‌فای آن دارای استاندارد a/b/g/n/ac بوده و از طرفی از سرویس‌های وای‌فای دایرکت و DLNA نیز پشتیبانی می‌کند. نسخه 4.2 LE بلوتوث (به منظور اتصال با کمترین میزان مصرف انرژی) به همراه کدک صوتی apt-X از جمله دیگر ویژگی‌های آن به حساب خواهد آمد.  علاوه بر آن این گوشی دارای NFC نیز می‌باشد و به همین دلیل از قابلیت Android Pay نیز پشتیبانی خواهد کرد. وجود حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت به این موضوع بیش از  پیش کمک خواهد کرد.

hands-on-lg-g5-23

با استفاده از درگاه USB Type-C این گوشی می‌تواند دستگاه را به کامپیوتر متصل کرده و با سرعت بیشتری به انتقال اطلاعات بپردازید. USB OTG (که البته با یک آداپتور خاص که به طور مجزا فروخته می‌شود، انجام خواهد شد) از جمله دیگر ویژگی‌های این گوشی است که می‌توانید از این راه آن را به دستگاه‌های دیگر متصل کرده و همانند یک پاور بانک آنها را شارژ نمایید. از نظر نرم‌افزاری این گوشی دارای سرویس DLNA به همراه میراکست نیز می‌باشد و در کنار آن تعدادی از ویژگی‌های خاص مربوط به دستگاه‌های ال‌جی نیز ارائه شده است. یکی از آنها SmartShare Beam نام دارد که به منظور انتقال اطلاعات در بین دستگاه‌های تولید شده توسط شرکت ال‌جی انجام خواهد پذیرفت. LG AirDrive یکی دیگر از آنها است که عملکرد مشابه دارد اما بین گوشی و کامپیوتر انجام خواهد شد. لازم به ذکر است که برای استفاده از این سرویس‌های ابتدا نیاز با ساختن یک حساب کاربری ال‌جی خواهید داشت.

باتری

جی 5 ال‌جی از یک باتری قابل تعویض با ظرفیت 2800 میلی‌آمپر ساعت برخوردار بوده که می‌توان آن را از طریق شیار Magic Slot موجود در بخش پایینی گوشی جابه‌جا کرد. برای مثال اگر ماژول Camera Plus ال‌جی را خریداری کرده باشید، میزان ظرفیت باتری گوشی به 4000 میلی‌آمپر ساعت افزایش پیدا خواهد کرد. البته در این بخش، تست‌های مربوطه بر روی باتری اصلی گوشی انجام شده است.

lg-g5-hands-on-16

به لطف پشتیبانی این گوشی از فناوری شارژ سریع Quick Charge 3.0 کوالکام، شارژ دستگاه با سرعت بسیار زیادی انجام خواهد شد. در واقع در صورت استفاده از شارژر مناسب، در طی 30 دقیقه گوشی به میزان 80 درصد شارژ خواهد شد.

lg_g5_0002_thumb

در تست‌های به عمل آمده بر روی گوشی جی 5 ال‌جی، این گوشی توانست امتیاز نسبتا خوبی را از آن خود نماید. در واقع این دستگاه توانست امتیاز کلی 60 ساعت را از آن خود کرده و این به آن معناست که با یک بار شارژ کامل گوشی می‌توانید به مدت 2.5 روز از آن استفاده کنید. البته در صورتی که از هر کدام از گزینه‌های مکالمه صوتی 3G، وب‌گردی و پخش ویدئو به مدت یک ساعت در روز استفاده نمایید.

همانطور که می‌دانید این گوشی دارای قابلیت Always On نیز می‌باشد که یک ویژگی پرمصرف به حساب می‌آید. در واقع ال‌جی مدعیست که در صورت استفاده از آن در هر ساعت 0.8 درصد از شارژ گوشی مصرف خواهد شد. به همین منظور تست باتری این گوشی را یکبار در هنگام روشن بودن این قابلیت نیز به اجرا در آوردیم. در این حالت این گوشی توانست به امتیاز کلی 50 ساعت دست پیدا کند.

gsmarena_001

در مقایسه با ویژگی Always On موجود در گوشی گلکسی اس 7 سامسونگ، جی 5 ال‌جی توانست امتیاز بسیار بهتری را در تست پایداری باتری گوشی به خود اختصاص دهد. البته جالب است بدانید که در گوشی جی 5 در صورت قرار گیری گوشی در جیب کاربر، نمایشگر گوشی کاملا خاموش خواهد شد. به همین منظور است که این گوشی توانسته است به میزان بیشتری در میزان مصرف انرژی باتری صرفه جویی کند. البته در تست‌های به عمل آمده در این حوزه، به هیچ وجه گوشی را در جیب خود نگذاشته و در واقع نمایشگر در تمامی این مدت کاملا روشن بود. از طرفی در حیطه بررسی مجزای هر بخش این تست نیز باید گفت که امتیاز مکالمه صوتی تحت شبکه 3G این گوشی بسیار خوب بود. در حیطه پخش ویدئو نیز این دستگاه توانست امتیاز خوبی را از آن خود نماید. اما امتیاز حالت استند بای (آماده به کار) گوشی متوسط بوده و در نهایت نتیجه بخش وب‌گردی آن نیز نسبتا ضعیف بود.

رابط کاربری

گوشی پرچمدار سال 2016 شرکت ال‌جی به آخرین نسخه از سیستم عامل آپتیموس این کمپانی یعنی نگارش 5.0 آن مجهز است. از طرفی همان طور که در بخش‌های پیشین به آن اشاره شد، این گوشی به طور پیشفرض به نسخه 6.0.1 سیستم عامل اندروید موسوم به مارشملو نیز مجهز می‌باشد. از این رو در کنار وجود طراحی بسیار مناسب متریال اندروید شاهد ارائه قابلیت‌های نرم افزاری جالب و جدیدی از این گوشی خواهیم بود.

قفل صفحه یا همان لاک اسکرین این گوشی به طور پیشفرض از نمایش اعلانات و همچنین آیکون‌های میانبر پشتیبانی کرده و از طرفی به منظور باز کردن قفل گوشی می‌توانید دوبار بر روی نمایشگر گوشی لمس کنید یا اینکه از سرویس امنیتی بسیار مطمئن ال‌جی با نام Knock Code استفاده نمایید. البته به دلیل تجهیز این گوشی به سیستم تشخیص دهنده اثر انگشت، مسلما احتمال استفاده کاربر از این گزینه را کمتر می‌دانیم.

gsmarena_003

همانطور که می‌دانید، حسگر اثر انگشت این گوشی، مطمئن و امن‌ترین سرویس و قفلی است که می‌توان بر روی این گوشی قرار داد. از آن جایی که کلید پاور گوشی مجهز به این حسگر می‌باشد و البته به دلیل همیشه روشن و فعال بودن این سنسور، در صورت لمس آن، به دلیل عملکرد بسیار سریع این حسگر، در صورت تشخیص درست اثر انگشت، قفل گوشی باز خواهد شد. از طرفی انگشت اشاره دست کاربر به خوبی و راحتی می‌تواند بر روی این کلید قرار گیرد.

همان طور که قبلا گفته شد این گوشی دارای ویژگی Always-on screen نیز می‌باشد که این روزها اکثر گوشی‌های پرچمدار به آن مجهز می‌باشند. با استفاده از این قابلیت، در صورت خاموش کردن نمایشگر گوشی، بخش‌ها و پیکسل‌هایی از صفحه نمایش روشن می‌ماند تا به نمایش زمان و تاریخ و همچنین اعلانات جدید بپردازد. البته جالب است بدانید که خاموش کردن پیکسل‌ها در پنل‌های LCD کار خیلی آسانی نیست، اما با توجه به وجود این ویژگی، ال‌جی توانسته است با استفاده از راه حلی خاص، این مشکل را حل نماید.

در واقع نمایشگر این گوشی دارای یک بخش کنترلی ثانویه نیز می‌باشد که تعداد محدودی از پیکسل‌های مربوط به نمایشگر را کنترل می‌نماید. وظیفه این تعداد از پیکسل‌ها این است که به منظور نمایش زمان و تاریخ و همچنین نمایش اعلانات جدید گوشی روشن بمانند. از طرفی در تنظیمات این قابلیت امکان جابه‌جایی نماد ساعت این ویژگی با یک تصویر خاص دیگر نیز وجود خواهد داشت که البته با این وجود نیز کماکان امکان دریافت و نمایش اعلانات جدید از این طریق وجود خواهد داشت. از طرفی بهتر است بدانید که این ویژگی از نظر مصرف انرژی کاملا بهینه شده است و طبق ادعای ال‌جی در صورت روشن و فعال بودن این ویژگی، در هر ساعت به میزان 0.8 درصد از انرژی باتری گوشی کاسته خواهد شد.

از طرفی جالب است بدانید که ظاهر ویژگی Always On display موجود بر روی این گوشی کاملا قابل تنظیم بوده و حتی از قرار دادن تم نیز پشتیبانی می‌کند. البته این گوشی به طور پیشفرض تنها دارای تم‌های اولیه گوشی‌های ال‌جی می‌باشد اما در هر صورت می‌توانید به منظور دریافت و دانلود موارد بیشتر به فروشگاه اختصاصی ال‌جی به نام SmartWorld Store مراجعه نمایید. با استفاده از یکی از این قابلیت‌های می‌توانید تعداد بیشتری کلید لمسی به بخش کلید‌های ناوبری گوشی اضافه نمایید (تا پنج عدد). با استفاده از این کلیدها امکان قرار دادن قابلیت‌های +Capture و QSlide یا باز کردن صفحه اعلانات گوشی (در صورتی که مایل به رفتن به قسمت فوقانی نمایشگر گوشی خود نباشید) وجود خواهد داشت.

طراحی هوم اسکرین یا همان صفحه اصلی گوشی تغییر خاصی نکرده است. این بخش از گوشی از آیکون‌های میانبر و همچنین ویجت‌ها پشتیبانی کرده و از طرفی امکان تغییر تصویر پس زمینه و همچنین افکت‌ها نیز وجود دارد. از طرفی کاربر می‌تواند از هوم اسکرین Smart Bulletin نیز استفاده نماید. با استفاده از این ویژگی در مدت زمان کوتاهی می‌توانید اطلاعاتی مفید از سرویس‌های LG Health و همچنین رخداد‌های مربوط به روزهای اخیر و در کنار آن کنترل بر روی پخش موزیک، کنترل از راه دور از طریق مادون قرمز و همچنین دسترسی به بخش تنظیمات هوشمند دستگاه را داشته باشید.

همان طور که احتمالا می‌دانید این نسخه از رابط کاربری گوشی‌های ال‌جی فاقد کشوی برنامه‌ها می‌باشد. در واقع تمامی آیکون برنامه‌ها در صفحه اصلی گوشی قابل مشاهده می‌باشند. البته در این بین امکان قرار دادن برنامه‌ها در پوشه‌ای خاص نیز وجود داشته و از طرفی اگر نیاز به مشاهده برنامه خاصی را ندارید، می‌توانید به سادگی آن را مخفی کنید. در نهایت اگر از این حالت رضایت نداشته باشید می‌توانید از قابلیت Home Mode استفاده کرده و قابلیت کشوی برنامه‌ها را به گوشی خود باز گردانید. Easy Mode از جمله دیگر ویژگی‌های موجود در این بخش می‌باشد.

در بخش صفحه اعلانات گوشی شاهد بهینه سازی‌های بسیار خوبی هستیم. در واقع هم اینک در ردیفی مجزا، شاهد قرار گیری اطلاعات زمان و تاریخ به همراه کلیدهای ویرایشی هستیم. ردیف پایین‌تر از آن جایی است که تاگل‌های بسیار مهم گوشی را می‌توان در آنجا بیابیم. ردیف بعدی نیز مربوط به بخش تنظیم میزان روشنایی نمایشگر گوشی می‌شود. ردیف بعدی نیز مختص به میزان بلندی صدای گوشی است. ردیف آخر نیز میزبان آیکون‌های مربوط به قابلیت‌های Screen Sharing و  File Sharing می‌باشد. هر دو این آیکون‌ها به طور پیشفرض فعال و نمایان هستند که البته در صورت تمایل می‌توانید آنها را از این بخش مخفی سازید.

در بخش App Switcher یا همان جابه‌جایی میان برنامه‌ها شاهد همان طراحی سه بعدی کارتی-چرخشی متریال گوگل هستیم. این بخش از گوشی از ویژگی پین کردن برنامه پشتیبانی می‌کند اما متاسفانه خبری از قابلیت Dual Window نیست. اما با این حال امکان استفاده از قابلیت Qslide وجود دارد. با استفاده از این ویژگی می‌توانید تعدادی از برنامه‌های خاص را در حالت پنجره شناور بر روی محیط سیستم عامل به طور همزمان باز کنید.

خوشبختانه شرکت ال‌جی برنامه‌ها و سرویس‌های بسیار زیادی را به منظور مدیریت حافظه گوشی، پاک سازی حافظه RAM، بهینه سازی مصرف انرژی باتری و همچنین بک‌آپ گوشی فراهم آورده است. از طرفی این گوشی از قابلیت استفاده از دستگاه توسط چند کاربر نیز پشتیبانی کرده و در کنار آن شاهد حضور سرویس جالب با نام Recently Uninstalled Apps نیز می‌باشیم که در صورت حذف یک برنامه از گوشی خود،‌ آن برنامه تا مدت زمان محدودی (24 ساعت) تحت نظر گرفته می‌شود و اگر به طور تصادفی برای مثال در حین کار کردن کودک با گوشی، برنامه خاصی حذف شده باشد امکان بازگشت آن وجود خواهد داشت.

حرف از کودک به میان آمد پس بهتر است هم اینک به این موضوع اشاره کنیم کنیم که این گوشی در بخش سرویس چند کاربره خود امکان ساختن چندین حساب کاربری برای کودک، دوست و یا فردی که گاه به گاه گوشی شما را قرض می‌گیرد وجود خواهد داشت و در واقع از این راه می‌توانید دسترسی فرد به بخش‌های مهم گوشی خود را محدود سازید.

در نهایت باید گفت که از نسخه 5.0 سیستم عامل آپتیموس ال‌جی بسیار لذت بردیم زیرا در این نگارش شاهد بهینه سازی‌های بسیار خوبی بوده و دیدیم که بسیار ساده و سبک طراحی شده است. در واقع ویژگی‌هایی که کمتر از آنها استفاده می‌شد حذف شده‌اند و قابلیت‌های مهم و کاربردی‌تر باقی مانده‌اند. نتیجه آن شد که این نسخه از رابط کاربری ال‌جی به اندروید خالص بسیار نزدیک بوده و از طرفی قابلیت سازمان‌دهی آن نیز بسیار افزایش یافته است.

بنچمارک‌ها و قدرت سخت‌ افزاری

همان طور که قبلا به آن اشاره شد جی 5 ال‌جی از آخرین نسخه از تراشه‌های سطح بالای شرکت کوالکام به نام اسنپدراگون 820 استفاده می‌کند. بر اساس ادعای این شرکت، چیپ مربوطه از نظر قدرت پردازشی، دو برابر نسبت به عملکرد تراشه اسنپدراگون 810 بهینه گشته است. تراشه اسنپدراگون 820 (در بخش CPU) دارای چهار هسته کرایو است که دو عدد از آنها دارای حداکثر فرکانس کاری 2.015 گیگاهرتز بوده و دو عدد دیگر نیز حداکثر فرکانسی برابر با 1.6 گیگاهرتز را ارائه می‌دهند. در کنار آن واحد گرافیکی این تراشه، آدرنو 530 نام داشته و از طرفی این گوشی دارای چهار گیگابایت حافظه RAM نیز می‌باشد.

gsmarena_001

در ابتدای کار به منظور سنجش میزان عملکرد بخش CPU تراشه موجود در این گوشی به سراغ تست گک بنچ سه رفتیم و در بخش تک هسته‌ای شاهد نحوه عملکرد هسته کرایو آن بودیم. در این بخش همانطور که در تصویر زیر می‌بینید، هسته کرایو جی5 توانست امتیاز بهتری را نسبت به هسته مونگوس موجود در تراشه اگزینوس 8890 قرار داده شده در گوشی گلکسی اس 7 سامسونگ کسب کند. از طرفی امتیاز کسب شده برای این تراشه همانطور که انتظار می‌رفت دو برابر امتیاز تراشه اسنپدراگون 810 (موجود در نکسوس 6 پی) بود. اما با این وجود امتیاز کسب شده توسط هسته دو قلوی موجود در نماینده اپل هنوز هم بیشتر از رقبای اندرویدی خود است.

Untitled

در بخش چند هسته‌ای نیز این تراشه موجود در این گوشی توانست امتیاز بهتری را نسبت به چیپ اسنپدراگون 810 از آن خود نماید. در واقع امتیاز آن شباهت بسیار زیادی به نتیجه نماینده میزو که دارای تراشه اگزینوس 7420 می‌باشد، دارد. از طرفی نتیجه بدست آمده کاملا در برابر نسخه‌های پیشین این گوشی برتری دارد. اما با تمام این تفاسیر آخرین نسخه تراشه‌های اگزینوس موجود در گوشی گلکسی اس 7 توانست امتیازی کاملا بالاتر از تراشه موجود در جی5 را از آن خود نماید. البته می‌بایست به این موضوع نیز اشاره کرد که تراشه اگزینوس 8890 دارای چهار هسته بیشتر می‌باشد.

Untitled

در تست بسیار مشهور و ترکیبی آنتوتو 6 که بخش‌های مختلف یک تراشه را مورد بررسی قرار می‌دهد، جی 5 ال‌جی توانست بهترین نتیجه را در این بخش از آن خود نماید.

Untitled

در بنچمارک بیس مارک 2 که تست ترکیبی دیگری به حساب می‌آید و بخش‌های مختلف و البته گسترده‌تری را مورد سنجش قرار می‌دهد، جی 5 ال‌جی این بار کمی ضعیف‌تر بوده و پایینتر از رقیب سامسونگی خود قرار گرفت.

Untitled

در ادامه کار به سراغ بررسی واحد گرافیکی تراشه موجود در این گوشی رفتیم. در بنچمارک GFX واحد گرافیکی این گوشی توانست بهترین امتیاز را در بخش صفحه خاموش از آز خود نماید. جالب است بدانید که امتیاز گرافیکی جی5 نزدیک به دو برابر گوشی‌های سری اس 6 سامسونگ بود.

Untitled

علاوه بر آن این گوشی حتی با دارای بودن نمایشگری با دقت بسیار بالای QHD، باز هم توانست امتیاز خوبی را از آن خود نماید.

Untitled

در بخش بعدی در بنچمارک بیس مارک ایکس، این گوشی دوباره توانست امتیاز نسبتا خوبی را از آن خود کرده و در جایگاه سوم این رقابت بایستد.

Untitled

در نهایت می‌بایست در مورد این گوشی این طور اضافه کرد که جی5 ال‌جی به منظور اجرا کردن هر گونه برنامه سنگین و سه‌ بعدی، کاملا مناسب می‌باشد و در واقع می‌تواند این برنامه‌ها را بدون هیچ گونه تاخیر و مشکل خاصی به صورت روان به اجرا در آورد. بنابراین نسبت به قدرت پردازشی آن هیچ گونه نگرانی وجود نخواهد داشت. از طرفی در هنگام به اجرا در آوردن بنچمارک‌ها بر روی این گوشی شاهد گرم شدن نسبی بدنه آن بودیم که البته آن قدر زیاد نبود که بخواهد باعث اذیت کردن کاربر شود.

دوربین

در جی5 ال‌جی، بخشی از گوشی که هم در طراحی ساختاری و هم از نظر نوآوری، تغییرات بسیار زیادی در آن دیده می‌شود، مربوط به ماژول دوربین آن می‌شود. در واقع در کنار وجود ویژگی‌های بسیار مناسب و عالی موجود در دوربین نسل پیشین همچون سنسور Color Spectrum، فوکوس خودکار لیزری بسیار سریع و همچنین سیستم لرزشگیر اپتیکال تصویر پیشرفته، هم اینک دوربین این گوشی دارای فناوری‌های بسیار جدید دیگری نیز می‌باشد.

در واقع در کنار این موارد جی 5 ال‌جی هم اکنون مجهز به دوربین‌های اصلی دو گانه در بخش پشتی خود می‌باشد که یکی از آنها دارای ویژگی عکاسی با میدان دید بسیار باز 175 درجه بوده و دیگری نیز با میزان دقت بیشتر، زاویه دیدی برابر 75 درجه را ارائه می‌دهد. در حقیقت باید گفت که دوربین پیشرفته‌تر در بین این دو مربوط به موردی است که از حسگر 16 مگاپیکسلی بهره‌مند می‌باشد و در واقع دوربین 8 مگاپیکسلی با میدان دید بسیار باز، در کنار آن قرار گرفته است. دوربین اصلی 16 مگاپیکسلی این گوشی دارای عدد دیافراگم F/1.8 می‌باشد که از این نظر ما را به یاد دوربین اصلی گوشی وی10 این شرکت می‌اندازد.

اما از نظر نرم افزاری علاوه بر وجود قابلیت‌هایی به منظور اجرای سریع برنامه دوربین، این گوشی هم اینک آنقدر هوشمند است که بتواند بفهمد، چه میزان از زاویه دید لنز دوربین قرار است در فریم عکس قرار بگیرد. از طرفی به لطف وجود دو دوربین در این بخش شاهد حضور افکت‌های بسیار جالب و سرگرم‌ کننده‌ای در این بخش هستیم.

gsmarena_013

اپلیکیشن دوربین این گوشی دارای حالت‌های عکاسی پانوراما، کنترل دستی، HDR، شناسایی چهره و دیگر موارد این چنینی به طور پیشفرض می‌باشد. از طرفی مودهای دیگری به نام‌های Pop-out picture و Multi-view نیز وجود دارند که به لطف همکاری دو دوربین پشتی گوشی منجر به تولید عکس‌های بسیار زیبایی خواهند شد.

با استفاده از قابلیت Pop-out Picture که البته معنای آن از کلمات نام‌گذاری شده برای آن معلوم و قابل فهم می‌باشد، دو تصویر هر یک توسط دوربین‌های اصلی این گوشی گرفته شده و سپس با هم ترکیب خواهند شد. در این حالت تصویر ثبت شده توسط دوربین اصلی 16 مگاپیکسلی در بخش میانی تصویر نهایی قرار خواهد گرفت. جالب است بدانید که بر روی این قابلیت می‌توانید چهار افکت جالب را پیاده سازی کنید. افکت‌های همچون fisheye و B&W و همچنین vignette به همراه lens blur از جمله این موارد می‌باشند. از طرفی امکان فعال کردن چندین عدد از آنها در یک عکس نیز وجود خواهد داشت.

با استفاده از ویژگی multi-view نیز می‌توانید به طور همزمان با هر دو یا حتی هر سه دوربین موجود در گوشی به عکاسی (و یا حتی فیلم برداری) بپردازید. از طرفی امکان انتخاب و تنظیم ترتیب و آرایش تصاویر در این مود نیز وجود خواهد داشت.

gsmarena_059

جابه‌جا شدن بین دو دوربین اصلی نیز بسیار راحت و ساده بوده و این کار با استفاده از آیکون‌های موجود در بخش فوقانی نمایشگر گوشی قابل انجام می‌باشد. از طرفی امکان تنظیم آرایش و ترتیب آنها نیز وجود داشته و تنظیمات دیگری همانند استفاده از کلیدهای شاتر، حالت خودکار و همچنین حلت دستی (که لیست بسیار طویلی از کنترل‌ها در آن وجود دارد) نیز در این بخش دیده می‌شود.

در نهایت باید گفت که ماژول جدید دوربین جی 5 بسیار جالب بود. در واقع با استفاده از ویژگی‌های جدید Pop-out و Multi-view می‌توانید تصاویر بسیار جالب و خلاقانه‌ای را تولید کنید. از طرفی می‌توانید به سادگی و در مدت زمانی بسیار اندک تنها با یک شات (از طریق دوربین 8 مگاپیکسلی واید) یک تصویر پانوراما 175 درجه‌ای تولید نمایید.

بهتر است بدانید که دوربین 8 مگاپیکسلی این گوشی دارای زاویه دید بسیار باز و واید 135 درجه می‌باشد که البته از قابلیت فوکوس خودکار برخوردار نبوده و در حقیقت فوکوس آن ثابت می‌باشد. شاید کیفیت تصاویر آن خیلی عالی نباشد اما بهتر است بدانید که این تصاویر برای به اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی (که میزان حجم عکس کاهش می‌‌یابد) بسیار عالی هستند.

در تصویر زیر شاهد نمایی از میدان دید دو دوربین اصلی 16 و 8 مگاپیکسلی دوربین گوشی جی 5 ال‌جی می‌باشید:

gsmarena_051

عکاسی

در بخش زیر شاهد تعدادی از تصاویر ثبت شده توسط دوربین واید 8 مگاپیکسلی این گوشی می‌باشیم. میزان جزئیات تصویر خیلی عالی نبوده و به هیچ وجه شگفت‌انگیز نمی‌باشد. اما نسبت کنتراست تصویر عکس‌ها و همچنین رنگ‌های به نمایش در آمده بسیار رضایت‌بخش می‌باشند. در کنار آن میزان گستره دینامیکی تصاویر نیز بسیار خوب می‌باشند.

اما در ادامه بهتر است به سراغ بررسی کیفیت تصاویر دوربین 16 مگاپیکسلی این گوشی برویم. کیفیت تصاویر خروجی این دوربین شباهت بسیار زیادی به آن چه دارد که قبلا در گوشی وی 10 این شرکت شاهد آن بودیم. در واقع کیفیت تصاویر این دوربین بسیار شگفت‌آور و عالی می‌باشند. میزان جزئیات تصویر بسیار خوب بوده و البته میزان بسیار کمی نویز تصویر نیز دیده می‌شود که قابل چشم پوشی می‌باشد. از طرفی شارپنس تصاویر که بسیار زیاد و البته مصنوعی نیز در نظر گرفته شده است، شکل و شمایل بسیار خوبی به تصاویر داده است. از طرفی سیستم کاهنده نویز نیز وجود دارد که بر روی برخی نقاط تصاویر اعمال می‌شود و البته در بعضی از مواقع عملکرد آن بسیار شدید بوده و این در حالی است که در آن شرایط کاملا بی‌فایده می‌باشد.

نمایش رنگ‌ها در این تصاویر بسیار دقیق و واقعی بوده و نسبت کنتراست تصاویر و همچنین میزان گستره دینامیکی نیز بسیار عالی می‌باشند. در حالی که در این تصاویر از هیچ گونه حالت HDR استفاده نشده است اما با این حال شاهد نمایش جزئیات بسیار دقیقی در بخش‌های سایه تصاویر هستیم. این در حالی است که دوربین کنترل کمتری بر روی بخش‌های هایلایت تصاویر دارد.

از طرفی این گوشی دارای مود HDR در حالت‌های روشن و خودکار نیز می‌باشد که استفاده از می‌توانید تاثیر بسیار خوبی بر روی میزان جزئیات تصویر در تصاویر بگذارد. در واقع میزان جزئیات تصویر در بخش‌های هایلایت (روشنایی‌ها) و سایه‌ها افزایش خواهد یافت. از طرفی در صورت استفاده از آن،‌میزان شارپنس افزایش یافته و البته نقص‌هایی همچون هاله‌ها و همچنین اثر fringing در آن دیده می‌شود.

در بخش زیر نیز شاهد انجام این روند در دوربین این گوشی خواهید بود:

در حالت پانوراما شاهد هم‌پوشانی و اتصال بسیار خوب عکس‌ها به یکدیگر هستیم. این گونه تصاویر در این گوشی با ارتفاع 5000 پیکسل پدید خواهند آمد. شارپنس و وضوح پایانی تصاویر همانند یک عکس معمولی بسیار خوب و مناسب خواهد بود. این در حالی است که اگر این گوشی همانند دستگاه‌های شرکت اپل در بخش پانوراما مجهز به یک مود HDR در عکاسی این چنینی نیز بود، کیفیت تصاویر بسیار بهتر می‌شد. اما با وجود فقدان آن هنوز هم میزان گستره دینامیکی تصاویر بسیار رضایت‌بخش می‌باشد.

pana

دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی این گوشی نیز کیفیت خروجی بسیار خوبی را ارائه می‌دهد. میزان جزئیات تصویر بسیار خوب بوده و نسبت کنتراست تصویر و رنگ‌ها نیز در حالت بسیار مناسبی قرار دارند. امکان استفاده از نمایشگر گوشی به مانند فلاش نیز وجود دارد که هم اینک در بسیاری  از گوشی‌های هوشمند شاهد آن هستیم. کیفیت تصاویر به منظور به اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی بسیار عالی بوده و البته نمی‌توان به جز آن، کاربرد مهم‌تری را جست.

دوربین سلفی این گوشی به مود Auto Shot نیز مجهز است. با استفاده از این مود در صورت ثابت ماندن چهره کاربر، دوربین به صورت خودکار از آن تصویر به ثبت خواهد رساند و رای این منظور کاربر نیاز به اقدام برای فشردن کلید خاصی را ندارد. تنها کافیست لبخند بزنید و دوربین به طور خودکار بهترین تصویر ممکن را از چهره شما به ثبت خواهد رساند.

از طرفی به منظور بررسی بیشتر دوربین اصلی این گوشی با دیگر دوربین‌های گوشی‌های رقیب می‌توانید زا لینک‌های زیر استفاده نمایید:

Photo Compare Tool Photo Compare Tool Photo Compare Tool

فیلم‌برداری

گوشی هوشمند جی 5 ال‌جی در بخش فیلم‌ برداری قادر است در حالت‌هایی همچون دقت 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه و همچنین دقت 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه به ضبط فیلم بپردازد. متاسفانه در این گوشی خبری از گزینه فیلم‌برداری 1080p با نرخ 60 فریم بر ثانیه نیست اما به جای آن شاهد حضور گزینه فیلمبرداری اسلوموشن با دقت 720p با نرخ 120 فریم بر ثانیه می‌باشیم.

تصاویر 4K ضبط شده توسط دوربین این گوشی دارای میزان نرخ حجمی 48 مگابیت بر ثانیه می‌باشند و روان بودن آنها شبیه آن چیزی است که در فیلم‌های 30 فریم دیگر رقبا دیده می‌شود. کیفیت تصاویر بسیار بالا بوده و میزان جزئیات تصویر ارائه شده عالی می‌باشند. از طرفی نویز تصویر نیز بسیار کم و اندک است. رنگ‌های به نمایش در آمده شباهت بسیار زیادی به بخش عکاسی آن داشته و این موضوع در بخش‌هایی همچون گستره دینامیکی، تراز سفیدی و کنتراست تصویر نیز صدق می‌کنند. درنهایت باید گفت که تصاویر 4K ضبط شده توسط این گوشی در میان بهترین‌هایی که تا به امروز دیده‌ایم جای خواهد گرفت.

از طرفی دوربین واید 8 مگاپیکسلی این گوشی نیز می‌تواند در همان حالت‌ها به ضبط فیلم بپردازد. کیفیت تصاویر ضبط شده در این حالت رضایت‌بخش بوده و به دلیل ثابت بودن فوکوس در این دوربین، میزان جزئیات تصویر در حد متوسطی قرار دارند. در کنار آن رنگ‌ها حالت طبیعی داشته و نسبت کنتراست تصویر نیز مناسب می‌باشد.

اصوات در فیلم‌های ضبط شده با نرخ حجمی 156 کیلوبیت بر ثانیه ذخیره می‌شوند که البته میزان نسبتا کمتری به حساب می‌آید. اما در واقع باید گفت که میکروفون‌های این گوشی بسیار حساس بوده و بعد از ضبط فیلم می‌توانید ظریف‌ترین اصوات به صدا در آمده در منظره را با جزئی‌ترین بخش‌هایش بشنوید. از طرفی جالب است بدانید که در این بخش نیز قابلیت Pop-out وجود دارد که همان چهار افکت قبلی بسیار جالب (شامل black and white, lens blur, vignette, and fisheye) را ارائه خواهد داد. در نهایت باید گفت که عملکرد سیستم لرزشگیر اپتیکال تصویر این دوربین بسیار مناسب است هر چند لرزش‌های شدید دست با استفاده از آن قابل چشم پوشی نخواهد بود.

در بخش زیر می‌توانید فیلم‌های ضبط شده توسط دو دوربین اصلی گوشی جی 5 ال‌جی را دانلود و تماشا کتید:

4K at 30fps 10s, 56MB

1080p at 30fps 11s, 23MB

4K wide at 30fps 9s, 54MB

 1080p wide at 30 fps 9s, 20MB

سخن پایانی

مسلما گوشی پرچمدار سال 2016 شرکت ال‌جی یعنی جی 5، یکی از بهترین و البته لوکس‌ترین گوشی‌های پرچمدار ساخته شده توسط این شرکت تا به امروز به حساب می‌آید. این تلفن هوشمند هم اینک از نظر ظاهری و کیفت ساخت بدنه بسیار مناسب بوده و دستگاه بسیار زیبا و لوکسی به حساب می‌آید.

LG-G5-Hands-On-2-980x653

از طرفی به دلیل تجهیز این گوشی به دوربین‌های اصلی بسیار جدید و باکیفیت در کنار نمایشگر بسیار خوب و باتری بسیار بادوام و البته تراشه بسیار قدرتمند، این گوشی را نمی‌توان تنها یک بروزرسانی معمولی از نسل پیشین خود معرفی کرد. در کنار آن ال‌جی تعداد بسیار زیادی از لوازم جانبی ماژولار مربوط به این گوشی را به طور مجزا به فروش می‌رساند.

phpfelv4b

از نظر قیمتی نسخه دو سیم کارت این گوشی در بازارهای جهانی تقریبا 650 تا 700 دلار ارزش‌گذاری شده است. البته مسلما قیمت آن در روزهای آینده پایین‌تر از این میزان خواهد بود. در پایان باید گفت که اگر قصد در اختیار داشتن یک گوشی کره‌ای تمام عیار، زیبا، قدرتمند به همراه آخرین تکنولوژی نرم افزاری و دوربین‌های قوی، باتری بسیار پایدار و نمایشگر باکیفیت به همراه حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت را داشته باشید و از طرفی میزان پرداخت هزینه به منظور در اختیار داشتن لوکس‌ترین و بهترین گوشی اندرویدی موجود در بازار برایتان مهم نباشد، مسلما گوشی هوشمند جی 5 ال‌جی، یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی شما در این زمینه خواهد بود.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال