توافق آلمان برای کاهش وابستگی به تجهیزات چینی

حذف تجهیزات هواوی چین در آلمان بابت نگرانی‌های امنیتی

دولت آلمان و اپراتورهای تلفن همراه به طور کلی بر اقداماتی برای حذف تدریجی قطعات ساخته‌شده توسط شرکت‌های فناوری چینی از شبکه‌ی بی‌سیم نسل پنجم (5G) این کشور طی یک دوره‌ی پنج ساله توافق کرده‌اند. به گزارش سرویس بین الملل رسانه اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، این توافق که هنوز نهایی نشده است به اپراتورهای […]

دولت آلمان و اپراتورهای تلفن همراه به طور کلی بر اقداماتی برای حذف تدریجی قطعات ساخته‌شده توسط شرکت‌های فناوری چینی از شبکه‌ی بی‌سیم نسل پنجم (5G) این کشور طی یک دوره‌ی پنج ساله توافق کرده‌اند.

به گزارش سرویس بین الملل رسانه اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، این توافق که هنوز نهایی نشده است به اپراتورهای اصلی شبکه‌ی آلمان از جمله Deutsche Telekom، Vodafone و Telefónica Deutschland زمان بیشتری برای جایگزینی اجزای حیاتی شبکه می‌دهد.

منابع آگاه با اشاره به ملاحظات امنیتی حاکم بر این توافق اولیه، اعلام کردند که اپراتورها ملزم خواهند شد تا سال ۲۰۲۶ فناوری‌های ساخته‌شده توسط شرکت‌هایی مانند هواوی و ZTE را از هسته‌ی شبکه‌ی 5G آلمان حذف نمایند. در فاز دوم این برنامه که تا سال ۲۰۲۹ به طول می‌انجامد، نقش قطعات سازندگان چینی در آنتن‌ها، خطوط انتقال و دکل‌های مخابراتی نیز به طور قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

سخنگوی وزارت کشور آلمان در پاسخ به درخواست برای اظهار نظر، به رویترز گفت: «دولت بر اساس راهبرد امنیت ملی و راهبرد چین برای کاهش خطرات و وابستگی‌های بالقوه‌ امنیتی عمل می‌کند.»

سفارت چین در آلمان تاکنون به درخواست برای اظهار نظر پاسخی نداده است. آلمان در مقایسه با سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، در اجرای تدابیر امنیتی این اتحادیه برای شبکه‌های 5G با تأخیر مواجه بوده است. پیش‌تر، اپراتورهای مخابراتی آلمان در برابر تلاش‌های دولت برای حذف پرهزینه تجهیزات هواوی مقاومت کرده‌اند. از سوی دیگر، شرکت هواوی نیز آنچه را «سیاسی‌کاری» امنیت سایبری در این کشور می‌خواند، رد کرده است.

این توافق در حالی صورت می‌گیرد که نگرانی‌های امنیتی در مورد وابستگی به تجهیزات شرکت‌های چینی همچنان در سطح بین‌المللی وجود دارد. برای مثال، تنظیم‌کننده‌ی ارتباطات ایالات متحده در ماه مه اعلام کرد که تقریباً ۴۰ درصد از شرکت‌های مخابراتی آمریکا برای حذف تجهیزات ساخته‌شده توسط شرکت‌های مخابراتی چینی از شبکه‌های بی‌سیم این کشور به منظور رفع نگرانی‌های امنیتی، به بودجه‌ی دولتی بیشتری نیاز دارند.