{اختصاصی تکنولوژی نیوز} : اَپل انقلاب می کند؟! (مثل همیشه)

مرتضا خسروی. در ابتدای کار به لینک http://www.apple.com/live بروید! تنها 2 روز باقی مانده است. چه طرفدار اَپل باشید ، چه نباشید (حتی اگر از استیو جابز متنفر باشید) نمی توانید از کنار محصولات انقلابی اَپل به سادگی بگذرید. به نظر من گاهی اوقات(همیشه) لازم است که طرفدار یگانه ها باشیم. اَپل همیشه سعی کرده […]

مرتضا خسروی.

در ابتدای کار به لینک http://www.apple.com/live بروید!

1تنها 2 روز باقی مانده است.

چه طرفدار اَپل باشید ، چه نباشید (حتی اگر از استیو جابز متنفر باشید) نمی توانید از کنار محصولات انقلابی اَپل به سادگی بگذرید. به نظر من گاهی اوقات(همیشه) لازم است که طرفدار یگانه ها باشیم. اَپل همیشه سعی کرده است که خود را مخالف همه چی نشان دهد. مخالف تکراری بودن، مخالف مورد قبول همه بودن و البته مخالف یکی از ضرب المثل های ما ایرانی ها : “خواهی که نشوی رسوا، همرنگ جماعت شو” و … که می توانیم مصداق این مخالف ها را به وفور در تاریخ این شرکت پیدا کنیم.

از نمونه اولیه مکینتاش که استیو آن را تبدیل به یک دستگاه تستر کرده بود بگیرید تا آیفون و همچنین آیپد!

حال که در 18 شهریور 1393 (2014.9.9) اَپل مهمترین رخداد خود را برگزار خواهد کرد، (مثل همیشه) شاهد خبرها، شایعات و البته نمونه های مفهومی iPhone 6 و iWatch در فضای مجازی هستیم. اَپل و اخبار اَپل آنقدر پرطرفدار هستند که در واقع همه می خواهند سهمی از آن داشته باشند. حال این سهم چه بدگویی از اَپل باشد و چه خبر و یا عکس های لو رفته از iPhone 6 !!!

نکته جالب و البته تکراری این ماجراهای بامزه، این است که همیشه این عکس های لورفته و طراحی های مفهومی غلط از آب در می آیند!

از آیفون 6 شروع کنیم :

 

iphone-6-3-sizes

iphone-6-concept-34

Apple-iPhone-6-Concept-17

2 روز صبر می کنیم و …

حال بیایید از آیفون 6 فاصله بگیریم و به اولین آیفون برسیم، یعنی سال 2007 که استیو جابز آن را معرفی کرد و از آن به عنوان محصول انقلابی یاد کرد. اگر با جمله استیو مخالف هستید اشکالی ندارد ولی نمی توانید منکر این شوید که آیفون و ios آنقدر خوب بود که سایر شرکت ها (به نظر من اصطلاح شرکت های اندرویدی مناسب باشد!) تلنگر خوردند که می شود در زمینه تلفن های همراه کاری کرد حتی اگر همه ی دنیا، تلفن همراه را با نوکیا یشناسند.

اگر به طرح های مفهومی از آیفون قبل از معرفی رسمی در سال 2007 نگاهی بیندازیم :

iphone

باید گفت که طراحان در این فکر بودند که آیفون محصولی خواهد بود شبیه آیپاد کلاسیک و یا آیپاد نانو با سیستم عاملی از نوع سیستم عامل مک! که همه ی ما می دانیم که این تصورات غلط از آب در آمدند و آیفون به هیچ کدام از آنها شباهت نداشت!

در کنفرانس 18 شهریور اَپل به احتمال زیاد شاهد رونمایی از اولین ساعت هوشمند خواهیم بود. (چرا اولین؟) در پاسخ باید گفت: قبل از رونمایی از آیفون هم تلفن های به ظاهر هوشمند در جهان بودند ولی با آمدن آیفون، دیدگاه جهانیان نسبت به کلمه هوشمند تغییر یافت. حال آیا اَپل می تواند موقعیتی که در آیفون بدست آورد را دوباره با iWatch بدست آورد یا نه؟

شاید بپرسید که چرا اَپل دیر به این صنعت وارد شد؟

اَپل همیشه با سیاست خودش عمل می کند. در ابتدای کار باید گفت اَپل خیلی سال ها پیش عبارت “iWatch” را به طور منحصر به فرد برای شرکت خود ثبت (register) کرد تا در آینده به تولید آن بپردازد. همچنین اگر تاریخ اَپل را مطالعه کرده باشید (کتاب زندگی نامه استیو جابز) می دانید که ایده ی آیپد قبل از آیفون مطرح شده بود ولی استیو جابز الویت پروژه آن را بعد از آیفون قرار داد و گفت که:

اگر تکنولوژی “لمسی چندگانه” روی تلفن همراه جواب دهد پس می توانیم بعد ها به آیپد برگردیم و در آن استفاده کنیم.

 

حال با تمام این حرف ها، شاید آپل در مورد iWatch نیز چنین سیاستی در پیش گرفته است. شاید 2 روز دیگر شاهد یک محصول فوق انقلابی در زمینه ی ساعت های هوشمند باشیم. در مورد ساعت های هوشمند که سایر شرکت ها مثل سامسونگ و یا ایسوس ارائه کرده اند، هیچ نوآوری نمی بینیم. به طور واضح باید بگوییم که خیلی چیزها می بینیم ولی چیزهایی می بینیم که قبلا دیده بودیم! (مثل کل IFA 2014 که خبری از نوآوری نبود !!!!)

در مورد iWatch هم این نکته را اضافه کنیم که جانی آیو گفته که

این ساعت هوشمند، بازارهای ساعت های سویسی را کساد خواهد کرد.

apples-smartwatch-will-debut-sept-9در پایان باید گفت که اَپل و تیم کوک برای اینکه به حرف های استیو جابز در نامه ی پایانی اش جامعه ی عمل بپوشانند (استیو جابز در نامه خود نوشته بود که باور دارم که روشن ترین و خلاقانه ترین روزهای اپل، در پیش هستند) باید بار دیگر در معرفی محصولات انقلابی پیشتاز باشند.

steve-jobs-141

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال