ساخت چوب شفاف با امکان ذخیره سازی انرژی!

چوب شفاف چیست؟! سه سال پیش شنیدیم که پژوهشگران “مؤسسه سلطنتی فناوری کی‌تی‌اچ” موفق به تولید چوب های شفاف شده اند که می تواند به عنوان یک جایگزین ارزان تر برای شیشه های مبتنی بر سیلیکا در پنجره ها و سلول های خورشیدی استفاده شود. در حال حاضر این مواد می توانند گرما را ذخیره […]

چوب شفاف چیست؟! سه سال پیش شنیدیم که پژوهشگران “مؤسسه سلطنتی فناوری کی‌تی‌اچ” موفق به تولید چوب های شفاف شده اند که می تواند به عنوان یک جایگزین ارزان تر برای شیشه های مبتنی بر سیلیکا در پنجره ها و سلول های خورشیدی استفاده شود. در حال حاضر این مواد می توانند گرما را ذخیره کنند و بعدا آن را آزاد کنند.

به گزارش سرویس اخبار علمی فناوری تک نیوز ، به منظور تولید نسخه اولیه چوب شفاف، یک تیم از مؤسسه کی‌تی‌اچ به رهبری پروفسور Lars Berglund، شروع به حذف شیمیایی “لیگنین” از الیاف چوب “درخت بالسا” کردند که لیگنین یکی از اجزای دیواره سلولی چوب است.

نمایی نزدیک از چوب شفاف | تک نیوز

نمایی نزدیک از چوب شفاف | تک نیوز

ترکیب الیاف سفید رنگ با “پلی متیل متاکریلات (PMMA)” که آن را به عنوان “پلکسی گلاس” می شناسند، باعث تغییر شاخص شکستن فیبرها و تبدیل آنها به ماده ای شفاف می شود که ماده ی حاصله هم شفاف می باشد و هم سخت تر و هم محکم تر از صفحات پلکسی گلس می باشد.

اخیرا Berglund و یک دانشجوی دکترا با نام Céline Montanari یک پلیمر “تغییر فاز” به نام “پلی اتیلن گلیکول (PEG)” به الیاف چوب و PMMA اضافه کرده اند. PEG به چوب خاصیت پراکنده سازی گرما را اضافه می کند. این کار را با ذوب کردن PEG در دمای 27 درجه سانتیگراد انجام می دهند که باعث ذخیره سازی انرژی در این فرآیند می شود و زمانی که فرآیند خنک سازی آغاز می شود به ماده ای شفاف و جامد تبدیل می شود و انرژی ذخیره شده را آزاد می کند.

Montanari می گوید: “زمانی که در طول روز خورشید بر این چوب می تابد، ماده مورد نظر ذوب می شود و تار می شود و با اینکار باعث خنک شدن فضای داخل خانه می شود و در شب فرآیند معکوس آغاز می شود و ماده مورد نظر جامد می شود و دوباره شفاف می شود و اینکار باعث ثابت نگه داشتن دمای داخل می شود.”

به عنوان یک مزیت اضافی باید گفت که الیاف چوب شفاف و PEG هر دو قابل تجزیه زیستی می باشند. اگرچه PMMA اینگونه نیست اما با جایگزینی پلیمری که دوستدار محیط زیست باشد، این ماده تبدیل به ماده ای کاملا زیست تخریب پذیر می شود. بنظر می رسد که تا پنج سال آینده این محصول تجاری سازی شود و به بازار برسد.