توقف فروش دستگاه نمونه برداری از DNA از سوی شرکت های آمریکایی

شرکت ترموفیشر در ماساچوست اعلام کرد که فروش تجهیزات به ژینجیانگ، استانی که در آن مقامات چینی کمپینی جهت بررسی و مطالعه بر روی اویغورها را به راه انداخته اند، متوقف خواهد کرد. شرکت افزود که این تصمیم بر اساس موازین اخلاقی و سیاست های ترموفیشر اتخاذ گردیده است. بر اساس گزارش پایگاه خبری ژینهوا، […]

شرکت ترموفیشر در ماساچوست اعلام کرد که فروش تجهیزات به ژینجیانگ، استانی که در آن مقامات چینی کمپینی جهت بررسی و مطالعه بر روی اویغورها را به راه انداخته اند، متوقف خواهد کرد. شرکت افزود که این تصمیم بر اساس موازین اخلاقی و سیاست های ترموفیشر اتخاذ گردیده است.

بر اساس گزارش پایگاه خبری ژینهوا، از سال 2016 تا 2017، چین دستور بررسی روی 36 میلیون نفر را صادر کرده است. بنابر گزارش دیده بان حقوق بشر در سال 2017، اثرانگشت، عکس از عنبیه چشم و داده هایی دیگر گرداوری شده اند.

ترموفیشر برخی از دستگاه های لازم در انجام این کار را برای چین تامین می کرد. بر اساس گزارش سالانه شرکت در سال 2017، چین 10 درصد از عایدی 20.9 میلیاردی شرکت را تامین کرد.

با گرداوری نمونه های DNA از اویغورها، مقامات چینی یک پایگاه داده قوی به منظور شناسایی افرادی که در برابر سیستم می ایستند را فراهم آورد. دولت محلی ژینجیانگ، گرداوری نمونه های DNA را تکذیب کرد.

بر اساس گزارش ها، اویغورها در کمپ ها زندانی هست. بیشتر آن ها پیرو مذهب اسلام بوده و به عنوان اقلیت، مورد تبعیض و آزار و اذیت اکثریت در چین قرار می گیرند. دولت چین آن ها را مسئول حمللات تروریستی طی ده سال گذشته می داند.

شرکت های فناوری ایالات متحده گاهی در پی ریزی سیستم های نظارتی به چینی ها کمک می کنند. برای مثال به نقش سیسکو در فروش مسیریاب به چینی ها اشاره می کنیم، زمانیکه این کشور سیستم سانسور اینترنت را ابتدای سال 2000 آغاز کرده بود.

برخی شرکت های فناوری مانند گوگل در سال 2010 از این کشور خارج شدند، اما گاهی شاهد مشارکت غیرمستقیم آن ها هستیم. فیسبوک نیز باری دیگر پس از سال 2009 تلاش برای ورود به چین را آغاز کرده است.

با توجه به حقایق ذکر شده، شرکت های فناوری بر سر یک دوراهی اخلاقی قرار دارند که در این میان، برخی راه حل مصالحه را انتخاب می کنند. دیده بان حقوق بشر، تصمیم ترموفیشر در توقف فروش تجهیزات به ژینجیانگ را اقدامی حیاتی اما ناکافی دانست.  تصمیم ترموفیشر پرسشی بی پاسخ را بر جای می گذارد: چه اتفاقی برای فناوری در سایر بخش های چین خواهد افتاد؟ مدیر چینی دیده بان حقوق بشر اظهار داشت که  اقدامات سوء استفاده گرذانه پلیس چین در گرداوری نمونه های DNA تنها محدود به استان ژینجیانگ نمی شود. در حال حاضر چین در فرودگاه از تمام مسافرین اثرانگشت می گیرد و بیش از 20 میلیون دوربین را به بهانه نظارت بر ارتکاب جرایم خیابانی، در تمام کشور نصب کرده است. جهت مشاهده سایر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی و فناوری مراجعه کنید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال