معرفی 8 قابلیت کاربردی در Google Apps Script

شاید با گوگل داکس (Google Docs)، گوگل اسپردشیتزها (Google Spreadsheets) و اسکریپت گوگل اپپلیکیشنز (Google Apps Script) آشنایی داشته باشید. به صورت کلی عبارت “Google Docs” با تلفظ فارسی “گوگل داکس” به معنای “اسناد و مدارک گوگلی” است، این قابلیت که از سوی شرکت گوگل ارائه شده یک…

شاید با گوگل داکس (Google Docs)، گوگل اسپردشیتزها (Google Spreadsheets) و اسکریپت گوگل اپپلیکیشنز (Google Apps Script) آشنایی داشته باشید. به صورت کلی عبارت “Google Docs” با تلفظ فارسی “گوگل داکس” به معنای “اسناد و مدارک گوگلی” است، این قابلیت که از سوی شرکت گوگل ارائه شده یک منبع عظیم به منظور ذخیره‌سازی و اشتراک‌گذاری آنلاین فایل‌ها و اسناد و مدارک لازم را در اختیار شما قرار خواهد داد. در سمت مقابل “Google Spreadsheets” با تلفظ فارسی “گوگل اسپردشیتزها” قرار دارد که به معنای “اطلاعات جدولی گوگلی” است. همانطور که از نام این قابلیت مشخص است، شما با استفاده از آن قادر خواهید بود که جداولی ایجاد کرده و نهایتا اطلاعات طبقه‌بندی شده‌ی مد نظرتان را در این جداول به صورت آنلاین ذخیره‌سازی کنید و اشتراک‌گذاری نمایید.

اما “Google Apps Script” یا همان “اسکریپت گوگل اپپلیکیشنز”، اسکریپ برنامه‌نویسی محسوب می‌شود که با استفاده از آن می‌توانید قابلیت‌ها و امکانات موجود در Google Sheets و Google Spreadsheets را گسترش داده و بنا به نیازهای خود تغییراتی در آن‌ها ایجاد نمایید. زبان برنامه‌نویسی این اسکریپت بر پایه‌ی JavaScript است و از نظر عملکرد و قابلیت‌هایی که در بر دارد فوق‌العاده قدرتمند محسوب می‌گردد. در این مقاله با قصد معرفی 8 قابلیت کاربردی و بسیار جالب توجه گوگل اسپردشیتزها (Google Spreadsheets) و اسکریپت گوگل اپپلیکیشنز (Google Apps Script) را داریم. دقت داشته باشید که لینک مربوط به مراحل انجام هر یک از این اقدامات بر روی نام اسکریپت منحصر به فرد معرفی شده ضمیمه شده است. دوستان عزیز در صورت برخورد کردن با هر نوع مشکلی می‌توانند سوالات خود را در بخش نظرات مطرح نمایند. بنابراین با ما و ادامه‌ی مقاله همراه باشید.

 

زمانبندی دقیق به منظور ارسال پیام‌ از طریق ‌Gmail

به طور کلی Gmail قابلیت زمانبندی به منظور ارسال پیام از طریق سرویس خود را به همراه ندارد اما بدین منظور می‌توانید از برنامه‌های جانبی ارائه شده توسط برنامه‌نویسان شخص ثالث استفاده کنید. از نظر ما، بهترین روش به منظور ایجاد این قابلیت استفاده از “اسکریپت گوگل اپپلیکیشنز” خواهد بود.

به منظور انجام اینکار می‌توانید از “Gmail Sheet Scheduler” استفاده کنید. در واقع Gmail Sheet Scheduler به شما اجازه می‌دهد که اسپردشیتز‌های منحصر به فردی را بسازید که قابلیت “پیش‌نویس کردن” یا همان “Draft” ایمیل‌های حساب کاربری Gmail شما را داشته باشند. این اقدام به صورت اتوماتیک انجام شده و تاریخ و زمان خاصی هم برای هر یک از آن‌ها در نظر گرفته خواهد شد.

بدین منظور ابتدا بر روی گزینه‌ی جدید با عنوان “Gmail Schedular” کلیک نمایید، سپس مشاهده می‌کنید که اسکریپت به طور خودکار در زمان‌های تعیین شده‌ توسط شما پیام‌های مد نظر را ارسال خواهد کرد. این قابلیت با استفاده از اسکریپتی کوچک که در حساب کاربری گوگل شما راه‌اندازی شده، اجرا خواهد شد. بنابراین نیازی به استفاده از برنامه‌ی جانبی بدین منظور وجود ندارد.

مجددا شایان ذکر است که نحوه‌ی انجام این کار از طریق مراحلی که در لینک آبی رنگ فوق (نام اسکریپت) توضیح داده شده است. مراحل انجام این اقدام بسیار ساده هستند و مسلما شما با مشاهده‌ی صفحات آن‌ قادر به انجام این کار خواهید بود، اما اگر با مشکل خاصی برخورد کردید می‌توانید سوالات خود را در بخش نظرات همین صفحه مطرح نمایید تا هرچه سریع‌تر پاسخگوی شما باشیم. در صورت تمایل و بنا به درخواست شما حتما آموزش فارسی مراحل انجام این اقدام نیز خدمت شما ارائه خواهد شد.

 

 

دریافت اس‌ام‌اس یا ایمیل به محض ایجاد مشکل در عملکرد وب‌سایت

خدمات “نظارت بر عملکرد” وب‌سایت متعددی وجود دارند که به طور مداوم به بررسی وضعیت سایت مد نظر شما پرداخته و در صورت بروز هرگونه مشکل یا خرابی در عملکرد سایت می‌توانند شما را از این موضوع آگاه کنند. این قابلیت بسیار عالی شما را قادر به برطرف کردن هرچه سریع‌تر مشکلات و نواقص ایجاد شده در وب‌سایتان خواهد کرد.

اسکریپت “Website Uptime Monitor” این کار را برای گوگل داکس (Google Docs) و گوگل اسپردشیتزهای (Google Spreadsheets) شما انجام خواهد داد. در واقع با استفاده از این اسکریپت روند عملکرد سایت تعریف شده‌ی شما هر 5 دقیقه بررسی خواهد شد و سپس جدول زمانبندی به همراه یک بستر “یادآور” یا همان “Reminder” در “تقویم گوگلی” شما ایجاد خواهد شد. همچنین این بستر “یادآور” به محض بروز هرگونه خللی در عملکرد وب‌سایت‌های تعریف شده و مد نظرتان قادر به ارسال اس‌ام‌اس یا ایمیل هشدار دهنده خواهد بود. به طور کلی استفاده از این قابلیت کاملا رایگان است اما ممکن است در برخی از مناطق و شرایط منحصر به فرد هزینه‌ای برای آن تعریف شود. بنابراین اگر در این شرایط قرار دارید می‌توانید از قابلیت ارسال ایمیل استفاده کنید.

 

Sheet1

 

دریافت فایل در گوگل درایو (Google Drive)

ممکن است تمایل داشته باشید که از سرویس گوگل درایو به منظور ذخیره‌سازی فایل‌های مد نظرتان استفاده کنید. به عنوان مثال با ایجاد بستری این چنینی فریلنسرها (افرادی که به صورت آزاد و آنلاین فعالیت می‌کنند) می‌توانند درخواست‌ها یا نکته نظرات مشتریان خود را از این طریق و در قالب یک فایل دریافت نمایند و یا معلمانی که به تدریس آنلاین مشغول هستند می‌توانند فایل‌های ارسال شده از سوی دانش‌آموزان را از این طریق دریافت نمایند. به طور کلی استفاده‌هایی که می‌توانید از این قابلیت داشته باشید متعدد هستند و بنا به شرایط خاص مد نظرتان تعیین خواهند شد.

استفاده از این قابلیت به راحتی می‌تواند جایگزین قابلیت پردردسر ارسال ایمیل شود. بنابراین کاربر به منظور ارسال فایل تنها بر روی گزینه‌ی Upload کلیک کرده و نهایتا فایل مد نظرش را انتخاب می‌نماید. فرم‌های گوگل از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند اما به صورت پیش‌فرض این قابلیت را به همراه ندارند. بنابراین باز هم پای اسکریپت گوگل اپپلیکیشنز به میان خواهد آمد.

با استفاده از اسکریپت گوگل اپپلیکیشنز شما قادر به طراحی صفحه‌ای منحصر به فرد به منظور آپلود فایل‌های مد نظرتان خواهید بود. در این شرایط می‌توانید فایل‌های آپلود شده‌ی خود را مستقیما به حساب کاربری گوگل درایو خود ارتباط داده و نهایتا این فایل‌ها را بر روی این سرویس ذخیره‌سازی نمایید. در واقع شما فقط یک فایل HTML جدید و با کد مربوطه را ایجاد خواهید کرد و در دسترس عموم قرار می‌دهید و آن‌ها را با کسانی که مد نظرتان هستند مرتبط ساخته و اشتراک‌گذاری خواهید کرد. به منظور هدایت به این صفحه بر روی عبارت “Create a File Uploading Page” کلیک نمایید.

 

 

ایجاد قابلیت ادغام‌سازی ایمیل‌ها

قابلیت “ادغام‌سازی ایمیل‌ها” یا اصطلاحا “Mail Merge” در واقع قابیلتی بسیار کلاسیک و قدیمی محسوب می‌گردد که هنوز هم در شرایط خاص کاربردها منحصر به فرد خویش را به همراه دارد. اساسا، ادغام‌سازی پست الکترونیکی به شما اجازه‌ می‌دهد تا ایمیل‌های شخصی خود را با ساخت یک قالب مشخص برای چندین نفر به صورت یک‌پارچه ارسال نمایید.

به عنوان مثال ممکن است قالب شما با عنوان “سلام PERSON، خوب هستید؟” تعریف شده باشد، در این شرایط اگر از قابلیت ادغام‌سازی ایمیل استفاده نمایید لیستی از آدرس‌های ایمیل و افراد گوناگون مد نظرتان ارائه خواهد شد و هر شخص با توجه به اطلاعات ایمیل خود و به نام منحصر به فرد خودش ایمیل مربوطه را از سوی شما دریافت خواهد کرد. این قابلیت به سادگی توسط اسکریپت گوگل اپپلیکیشنز قابل اجراست. برای کسب اطلاعات بیشتر مروری از صفحه‌ی “Mail Merge with Gmail” داشته باشید.

 

Sheet2

 

اسنوزینگ (Snooze) یک ایمیل در سرویس Gmail

حتما پیش از این نام قابلیت “Snooze” یا همان “اسنوز” را شنیده‌اید. عبارت Snooze در لغت به معنای “چرت زدن و صرف زمان بیهوده” است اما در سرویس Gmail و میل‌باکس سرویس راپ‌باکس (Dropbox)  منجر به ناپدید شدن ایمیل مد نظرتان از بخش اینباکس (Inbox) حساب شما شده و نهایتا پس از گذشت مدت زمانی که از پیش برای این قابلیت تعیین کرده‌اید، ایمیل مربوطه به بخش اینباکس باز گردانده خواهد شد. در واقع بدین ترتیب شما زمان بیهوده‌ای را صرف بررسی ایمیلی غیر حیاتی نخواهید کرد.

این موضوع منجر به شفافیت و سهولت عملکرد بهتر اینباکس شما خواهد شد اما با این وجود همانطور که اشاره داشتیم با استفاده از قابلیت “اسنوزینگ” ایمیل‌های مد نظرتان پس از گذشت مد زمان از پیش تعیین شده بار دیگر به اینباکس شما بازگردانده خواهند شد. این قابلیت تحت عنوان “Gmail Snooze Script” ارائه شده است که با کلیک بر روی آن وارد توضیحات مربوط به این بخش خواهید شد.

 

 

ردیابی قیمت محصولات سایت آمازون (Amazon)

با استفاده از اسکریپتی که با نام اختصاصی “Amazon Price Tracker” تعریف شده شما قادر خواهید بود که لیستی از آدرس‌های اینترنتی مربوط به صفحات محصولات سایت Amazon را با توجه به کشور محل سکونت خود نظیر Amazon.com، Amazon.uk، Amazon.ca و … تعیین نمایید. این اسکریپت هر روزه با بررسی قیمت محصولات مشخص شده‌ی شما، لیست مربوط به قیمت‌های جدید آن را خدمت شما ارائه خواهد کرد و نهایتا به صورت روزانه شما را در جریان تغییرات قیمتی صورت گرفته قرار می‌دهد. بنابراین اگر به دنبال محصولی هستید که می‌خواهید در ارزان‌ترین شرایط ممکن نسبت به خرید آن اقدام کنید، استفاده از اسکریپت اختصاصی “Amazon Price Tracker” به شما پیشنهاد می‌گردد.

 

Sheet3

 

حذف اتوماتیک برخی از پیام‌های قدیمی

سرویس Outlook.com مایکروسافت قابلیتی منحصر به فرد با نام “Auto Sweep” را به همراه دارد که پس از مدت زمان مشخصی ایمیل‌های ارسالی از سوی برخی از افراد معین را به صورت خودکار حذف خواهد کرد. به عنوان مثال شما می‌توانید به صورت روزانه ایمیل‌های مربوط به اخبار سایت خاصی را دریافت دریافت کنید و سپس با استفاده از قابلیت “Auto Sweep” هر ماه تمام این ایمیل‌ها را حذف نمایید.

قابلیت “Gmail Auto-Purge script” می‌تواند بر لیبل‌های خاصی که شما تعیین می‌کنید نظارت داشته باشد و به صورت اتوماتیک پس از گذشت مدت زمان تعیین شده‌ی مد نظرتان این ایمیل‌ها را حذف نماید.

 

 

دریافت نشانه یا الگوی خوانده شده‌ی ایمیل در Gmail

سرویس Outlook.com مایکروسافت قابلیتی با نام اختصاصی “Read Receipts” به همراه دارد که به موجب آن ایمیل ارسالی شما به محض خوانده شدن توسط مخاطب با نشانه‌ای خاص نمایش داده می‌شود و نهایتا شما را قادر می‌سازد که از خوانده شدن یا نشدن ایمیل توسط مخاطب خود مطلع شوید. البته این قابلیت از نظر عملکرد و اعتماد 100 درصد کامل و دقیق طراحی نشده است.

متاسفانه سرویس Gmail برخلاف Outlook این قابلیت را به همراه ندارد اما اسکریپت “Email Tracker” منجر به ایجاد قابلیتی این چنینی خواهد شد. در این شرایط تصویری 1*1 اینچی به همراه ایمیل شما ارسال خواهد شد و به محض باز شدن ایمیل توسط مخاطب، سرویس گوگل آنالیز (Google Analytics) از موضوع مطلع شده و ایمیل مد نظر را با الگوی خوانده شده نمایش خواهد داد.

Sheet4

 

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال