AMD از قدرتمندترین کارت گرافیک جهان با نام Radeon Pro Due پرده برداشت

مدتی بود که اطلاعاتی در مورد یکی از محصولات جدید AMD منتشر شده بود که نشان میداد این شرکت در حال توسعه و تولید یک کارت گرافیک دو هسته‌ای با تراشه‌ی FIJI می‌باشد. بسیاری تصور می‌کردند که چیپ نام تراشه‌ی به کار رفته در این محصول، FIJI X2 نام داشت و حتی شایعاتی که در […]

مدتی بود که اطلاعاتی در مورد یکی از محصولات جدید AMD منتشر شده بود که نشان میداد این شرکت در حال توسعه و تولید یک کارت گرافیک دو هسته‌ای با تراشه‌ی FIJI می‌باشد. بسیاری تصور می‌کردند که چیپ نام تراشه‌ی به کار رفته در این محصول، FIJI X2 نام داشت و حتی شایعاتی که در این مورد منتشر شده بود، نام این کارت را نیز مشخص کرده بود.

اما ساعاتی پیش بود که AMD به صورت رسمی این کارت گرافیک را با نام جدید Radeon Pro Duo معرفی و برای علاقه‌مندان به بازی‌های رایانه‌ای معرفی نمود. شعاری که AMD همراه با معرفی این کارت اعلام کرد، “creators who game, and gamers who create” (به معنای “سازندگانی که بازی می‌کنند و گیمرهایی که خلق می‌کنند”) بود که نشان می‌دهد این محصول جدید قدرتی فوق‌العاده بالا داشته و می‌تواند درتولید بازی‌ها نیز مورد استفاده قرار بگیرد. در واقع AMD حالا قدرتمندترین کارت گرافیک جهان را معرفی نموده که می‌تواند در بسیاری از بسترها برای توسعه سیستم‌های نرم‌افزاری همچون واقعیت مجازی مورد استفاده قرار بگیرد.

AMD Unveils the Radeon Pro Duo Graphics Card 4

اما در مورد این کارت باید اشاره کنیم که شایعاتی که پیشتر منتشر شده بودند همگی درست بودند. AMD در تولید این کارت گرافیک از تراشه‌ی 28 نانومتری FIJI که پیشتر در کارت‌های گرافیک Fury X و R9 Nano شاهد به کارگیری آن بودیم، استفاده کرده، و حالا Radeon Pro Duo یک کارت گرافیک دو هسته‌ایست که پیش روی کاربران قرار گرفته است. قدرت بسیار بالایی که این کارت دارد، برق بیشتری را نیز احتیاج دارد و کلاسی جدید از یک کارت گرافیک توسط AMD معرفی شده که سازندگان را مجبور کرده تا این کارت را به همراه سه کانکتور 8 پین در اختیار کاربران قرار دهند. البته باید اشاره داشته باشیم که مصرف برق این کارت بسیار کمتر از چیزیست که تصور می‌کنید و این محصول تنها 350 وات برق مصرف می‌کند که این میزان در مقایسه با Fury X و R9 295 X2 که برق مصرفی آنها به ترتیب 275 و 500 وات بود، میزان کاملا قابل قبولیست.

AMD Unveils the Radeon Pro Duo Graphics Card 2

در مورد مشخصات فنی این کارت گرافیک، باید بدانید که ما با محصولی بی‌همتا روبه‌رو هستیم. تعداد پردازشگرهای جریان در تراشه‌ی FIJI که در محصولات قبلی این شرکت نیز مورد استفاده قرار گرفته بود، 4096 واحد می‌باشد که به خاطر دو هسته‌ای بودن، باید تعداد آن را 8192 واحد در نظر بگیریم! تعداد واخدهای پردازشگر TMU برابر با 2×256 و تعداد واحدهای پردازشگر ROP نیز 2×64 می‌باشد. استفاده از حافظه‌ی HBM با داشتن 4 گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی نیز باعث شده تا در نهایت مجموع حافظه‌ی گرافیکی این کارت نیز 8 گیگابایت باشد. تمامی این اعداد و ارقام که ما به آنها اشاره کردیم، قدرت این کارت گرافیک را به خوبی نشان می‌دهند، اما اگر بگوییم که توان پردازشی Radeon Pro Duo برابر با 16 ترافلاپ می‌باشد، آن زمان است که می‌توانید به توانایی و قدرت فوق‌العاده بالای این محصول پی ببرید!

بدون شک چنین غولی گرمای زیادی نیز تولید می‌کند، پس سازندگان باید به فکر خنک شدن این کارت گرافیک نیز باشند. به همین جهت، مهندسین شرکت کولرمستر نیز در تولید این محصول با AMD همکاری داشته و یک خنک‌کننده آبی با رادیاتوری در ابعاد 120×120 میلی‌متر را برای این کارت گرافیک طراحی کرده‌اند که شباهت بسیار زیادی با آنچه پیشتر برای Fury X مورد استفاده قرار گرفته بود، داشته و می‌تواند دمای کارت گرافیک را تا حد ممکن پایین بیاورد. خروجی‌های تصویر نیز همانند کارت گرافیک Fury X شامل سه کانکتور DisplayPort 1.2a و یک کانکتور HDMI 1.4a می‌شود.

AMD Unveils the Radeon Pro Duo Graphics Card 3

مورد دیگری که باید به آن اشاره داشته باشیم، دلیلیست که AMD برای دادن عنوان “قدرتمندترین کارت گرافیک جهان” به این کارت به آن استناد می‌کند. بر اساس اطلاعاتی که این شرکت منتشر کرده، در تست‌های فنی که بر روی این کارت انجام شده، Radeon Pro Due موفق شده تا به کمک پردازنده‌ی Core i7-5960X و 16 گیگابایت حافظه‌ی DDR4 در حالت دو کاناله، امتیاز 20150 را در تست 1080p نرم‌افزار 3D Mark ثبت کند! این در حالیست که کارت گرافیک R9 295 X2 موفق شده بود در این تست به امتیاز 16717 و کارت گرافیک TITAN-Z نیز به امتیاز 14945 برسد. و این یعنی کارت گرافیک Radeon Pro Due حدود 51 درصد از TITAN-Z قدرتمندتر می‌باشد. البته تنها تست 1080p مورد بررسی قرار نگرفته و در تست 1440p نیز این کارت موفق شده تا به امتیاز فوق‌العاده بالای 11466 دست پیدا کند در حالی که TITAN-Z امتیازی برابر با 7740 داشت و در این تست نیز قدرت Radeon Pro Due حدود 34.8 درصد بیشتر از TITAN-Z می‌باشد.

احتمالا شما هم از ابتدای این خبر به قیمتی که Radeon Pro Due می‌تواند داشته باشد، فکر می‌کنید. در این مورد حق دارید را که AMD قدرتمندترین کارت گرافیک جهان را قصد دارد با قیمت 1499 دلار وارد بازار کند، پولی که شاید افراد چندان زیادی قادر به پرداخت آن نباشند، اما اگر پای بازی‌های رایانه‌ای و اجرای بازی‌ها در نمایشگرهای بزرگ و با رزولوشن 4K و 8K در میان باشد، یکی از آنها را خریداری نمایند!

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال