اپلیکیشن‌های ایرانی از اپ‌استور حذف می‌شوند

اهالی کوپرتینو که فروشگاه اپ استور را از سپتامبر سال 2016 یعنی حدوداً شهریور ماه سال گذشته به صورت محدود بر روی ایرانیان گشوده بود و در حال برطرف کردن تدریجی محدودیت‌های موجود برای توسعه‌دهندگان و شرکت‌های ایرانی بودند، از چند روز پیش رویه خود را تغییر داده و برخی اپلیکیشن‌های ایرانی را از فروشگاه […]

اهالی کوپرتینو که فروشگاه اپ استور را از سپتامبر سال 2016 یعنی حدوداً شهریور ماه سال گذشته به صورت محدود بر روی ایرانیان گشوده بود و در حال برطرف کردن تدریجی محدودیت‌های موجود برای توسعه‌دهندگان و شرکت‌های ایرانی بودند، از چند روز پیش رویه خود را تغییر داده و برخی اپلیکیشن‌های ایرانی را از فروشگاه آنلاین خود حذف کرده است.

یکی از مشهورترین اپلیکیشن‌های حذف شده از اپ استور اپل متعلق به شرکت دیجی‌کالا بوده که با وجود میلیون‌ها کاربر، اپ آن چند روز قبل از فروشگاه اپل حذف شد.

لازم به ذکر است که هیچ کدام از برنامه‌های اپ استور به طور رسمی در داخل ایران عرضه نشده و بسیاری از شرکت‌های داخلی نیز این برنامه‌ها را در خارج از ایران به ثبت می‌رسانند تا بتوانند دسترسی به آن را برای کاربران خود ممکن سازند. طبق بررسی‌های به عمل آمده در حال حاضر از 40 میلیون ایرانی که از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند، 6 میلیون آن‌ها دارندگان آیفون‌های اپل هستند. هر ماه صدهزار آیفون به‌صورت قاچاق وارد ایران شده و در حقیقت اپل به طور بالقوه بازار بزرگی را در داخل ایران به تصاحب خود در آورده است.

اپل در توضیح اقدام خود پیامی به شرح زیر برای توسعه‌دهندگان ایرانی ارسال کرده است: “متاسفانه اپ استور در قلمروی سرزمینی ایران در دسترس نیست و انجام تبادلات مالی مربوط به اپ‌ها برای صاحبان مشاغل و موسسات فعال در ایران با قوانین تحریم این کشور مطابقت ندارد. لذا ما در حال حاضر قادر به پذیرش درخواست شما نیستیم. شما می‌توانید پس از تجدیدنظر در قوانین تجارت بین‌المللی مجددا برنامه خود را در اپ استور ثبت کنید”.

ظاهراً یکی از بهانه‌های اپل برای چنین اقدامی استفاده توسعه دهندگان و شرکت‌های ایرانی از سیستم پرداخت شاپرک برای امور مالی خود با اپل باشد. از آنجا که این سیستم پرداخت مالی هیچ ارتباطی با سیستم‌های پرداخت بین المللی ندارد و این مساله برای اپل قابل پذیرش نیست.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال