نقد و بررسی آی‌پد پرو اپل؛ لوحی از هنر

مقدمه شایعه‎ی ورود آن به بازار دو سالی بود که شنیده می‎شد، درست حدس زدید قصد صحبت درباره‎ی آی‌پد پروی اپل را داریم که یکی از بی‎همانند ترین تبلت‎های این شرکت به شمار می‎رود که از در اواخر ماه سپتامبر سال 2015 بود که به شکل رسمی به بازار وارد شد و حالا شاهد عرضه‎ی […]

مقدمه

شایعه‎ی ورود آن به بازار دو سالی بود که شنیده می‎شد، درست حدس زدید قصد صحبت درباره‎ی آی‌پد پروی اپل را داریم که یکی از بی‎همانند ترین تبلت‎های این شرکت به شمار می‎رود که از در اواخر ماه سپتامبر سال 2015 بود که به شکل رسمی به بازار وارد شد و حالا شاهد عرضه‎ی آن به بازارهای مختلف در اقصی نقاط جهان هستیم. در کنار این تبلت بی‎نظیر شما می‎توانید به حالت گزینشی یک قلم نوری یا صفحه کلید هم خریداری کنید.
از ویژگی‎های این تبلت می‎توان به یک صفحه‎ی نمایش 12.9 اینچی اشاره کرد تا آن را به بزرگترین تبلت و دستگاه قابل حملی که سیستم عامل iOS در خود دارد، تبدیل کند، البته مد نظر داشته باشید که یک سری مک بوک‎های کوچکتر نیز به چشم می‎خورند.
با وجود آنکه اندازه یک فاکتور بسیار مهم می‎تواند باشد، ولی این تبلت یک سری چیزهای مهم دیگری نیز در خود دارد. در این دستگاه یکسری قابلیت‎ها دیده می‎شود که برای اولین بار اپل رو کرده است، با آنکه طبیعتا برای داشتن آن‎ها شما باید هزینه‎ای بیشتر نیز پرداخت کنید.
گل سر سبد آن‎ها قلم است. البته هدف آسانی هم برای دست انداختن به شمار می‎رود چون استیو جابز از قلم‎ها نفرت داشت، نفرتی که هنگام عرضه‎ی اولین آیفون آن را به خوبی بیان کرد. در هر صورت، هدفی که برای این قلم در نظر گرفته شده است به نسبت سایر قلم‎های نوری به چشم خورده در گوشی‎های هوشمند همراه متفاوت است و فراموش نکنید یک جک همیشه جک است و اساس و بنیاد ندارد. قلمی که اپل طراحی کرده است با باتری کار می‎کند و تمامی فن آوری‎های مورد نظر به منظور اندازه گیری و ارزیابی دقیق را نه تنها در سطح متفاوتی از فشار، بلکه همچنین شیب کردن قلم، در خود دارد تا شما این امکان را داشته باشد تا همانند یک تبلت تخصصی Wacom طراحی‎های دقیق دیجیتالی را با آن انجام دهید.
در کنار این قلم که امکان خریداری جداگانه آن وجود دارد، شما می‎توانید صفحه کلید هوشمند یا Smart هم تهیه کنید و اگر دوست داشته باشید و نیاز به آن باشد امکان اینکه آی‌پد پرو شما مجهز به یک صفحه کلید تاشو شود نیز وجود دارد که امکان ایستادن به شکل یک داک (پایه) را نیز دارد.

آی‌پد پرو در خود به صورت ذاتی یکسری معایب دارد. در رابطه با وزن آن امکان تغییر زیادی نبوده است، دستگاهی که صفحه نمایش بزرگ داشته باشد ناگزیر سنگین خواهد بود.

مشکل دیگر مقدار فضای ذخیره سازی پایه نظیر سایر دستگاه‎های اپل است، به عنوان مثال مدل پایه‎ی آیفون باید در عوض 16 گیگابایت، 32 گیگابایت فضای ذخیره سازی داشته باشد.

Capture Capture1 Capture3 Capture4

نکته دیگر این است که طبق گفته اپل مدلی که تنها از شبکه وای فای پشتیبانی می‎کند دارای سرویس GPS نیست. عامل دیگر عدم مقاومت نسبت به عناصر دیگر است، ولی واقعا شما چنین دستگاهی را که اندازه‎ای همانند با یک تلویزیون کوچک دارد را به کنار استخر می‎برید؟


محتویات جعبه

آی‌پد پرو یک جعبه‎ی فروش سفید ساده‎ی استاندارد اپل را در اختیار دارد که از خود تبلت به سختی بزرگتر است و در جعبه علاوه بر خود تبلت یک آداپتور AC از نوع 2.4 آمپری، یک کابل یو اس بی / لایتنینگ دو متری مشاهده می‎شود.

Capture


بررسی سخت افزاری

ابعاد این تبلت 305.7 x 220.6 x 6.9 میلی متر است که اگر با یک کاغذ A4 مقایسه کنیم، از هر دو طرف یک سانتی متر بیشتر است.
وزن آن در مدل پشتیبانی کننده از وای فای تنها، 713 گرم و در مدل سیم کارت خور 723 گرم است. در نتیجه 50 گرم به نسبت سرفیس پرو 4 مایکروسافت که رقیب آن به شمار می‎رود، سبکتر است.

gsmarena_004
صفحه‎ی نمایش در مقایسه با Air 2 به شکل آشکاری بزرگتر است، لبه‎های صفحه‎ی نمایش تقریبا تا حد زیادی تغییر نکرده حفظ شده‎اند. بالا و پایین همانند با یکدیگر می‎باشند و بخش‎های جانبی آن اندکی پهن تر هستند تا در نتیجه فضای بیشتری برای در دست گیری پیش روی کاربر باشد.

این تبلت از طراحی مینیمالیست بهره می‎برد بنابراین در بالای صفحه‎ی نمایش و در مرکز آن دوربین جلو و در انتها دکمه‎ی home که در آن سنسور TouchID قرار گرفته است، مشاهده می‎شوند.

Capture
بخش پشتی همان ظاهر فلزی صیقل یافته‎ای را دارد که در سری دستگاه‎های اخیر اپل به چشم می‎خورده است و دستگاهی که در اینجا بررسی می‎شود رنگی نقره‎ای دارد. دوربین عقب جایگاهی مشابه با سابق یعنی در گوشه‎ی بالا سمت چپ دارد و در مجاورت آن یک میکروفون دیده می‎شود.

Capture
در سمت راست به سمت بالا دکمه‎ی تنظیم حجم صدا دیده می‎شود که جایگاه آن مانند هر آیپد دیگر است به همراه سوراخ پینی که به میکروفون دیگری تعلق دارد.

Capture
در سمت چپ شما متوجه‎ی پورتی می‎شوید که سه پین دارد و مخصوص اتصال صفحه کلید هوشمند است.

Capture
دکمه‎ی پاور در سمت راست بالا، مجددا همانند با سایر آیپدها، است. با فاصله‎ی خیلی از آن در انتها جک 3.5 میلی متری هدفون دیده می‎شود.

Capture
این تعداد اسپیکرها و جایگیری آن‎ها است که با سایر آیپد‎ها متفاوت است. آی‌پد پرو روی هم رفته 4 اسپیکر دارد که در انتهای قسمت بالایی و پایینی این دستگاه قرار گرفته‎اند. محافظ‎های هر کدام از آن‎ها آشنا است ولی در اینجا هرکدام از 9 سوراخ تشکیل شده‎اند.
پورت لایتنینگ در سمت راست در وسط قسمت پایین قرار دارد، دقیقا جایی که انتظار پیدا کردن آن را دارید.

Capture


در دست گرفتن آی‌پد پرو

با توجه به ابعاد این تبلت موضوع مهم در دست گرفتن آن است که یقینا برای این کار باید از هر دو دست استفاده کرد. با یک دست به همه نوع مشکلی بر می‎خورید. به عنوان مثال، وزن آن زیاد است. در حالت افقی شما بایستی با انگشت شست خود لبه‎های صفحه‎ی نمایش بزرگتری بگیرید.

gsmarena_002
گرفتن دستگاه در حالت افقی سبب می‎شود که مرکز ثقل به وسط آید ولی لبه‎های صفحه‎ی نمایش در طرفین جای کافی برای گرفتن، بدون امکان عدم لمس کردن صفحه‎ی نمایش، در اختیار شما نمی‎گذارد. درست است که بخش نرم افزاری به خوبی قدرت این را دارد که با حفظ تعادل متوجه شود که لمس صورت گرفته مربوط به انگشت شست شما و یا آهسته ضربه زدن است ولی دید شما مسدود است.
این امکان نیز برای شما وجود دارد که بدون در دست گرفتن بخش جلویی دستگاه آن را روی دست خود قرار دهید، ولی با توجه به فلزی بودن بخش پشتی امکان سر خوردن آن وجود دارد، چون لیز است.
زمانی که دستگاه را در حالت افقی گرفته‎اید با هرکدام از دو انگشت شست خود می‎توانید بهتر به دکمه‎ی Home دسترسی داشته باشید، چون محل قرارگیری آن درست در جایی است که احتمال گرفتن دستگاه به چشم می‎خورد. بنابراین اگر این دکمه در یک سمت قرار داشت، عجیب بود. دسترسی به این دکمه در حالت عمودی، با انگشت سبابه‎ی یک دست در حالیکه با دست دیگر دستگاه را گرفته‎اید، بیشتر است است.

Capture Capture1

صفحه‎ی نمایش با فن آوری IPS به ابعاد 12.9 اینچ

آی‌پد پرو دارای یک صفحه‎ی نمایش با فن آوری IPS به ابعاد 12.9 اینچ و رزولوشن 2,048 x 2,732 پیکسل است. تفکر پشت این دستگاه این بوده است که این تبلت در جهت افقی به همان میزانی که تبلت Air  در حالت عمودی پیکسل دارد، پیکسل داشته باشد و نسبت تصویر 4:3 در جهت تمام هدف مورد نظر بوده است. در نتیجه با تراکم پیکسلی مشابه 264ppi روبرو هستیم.

gsmarena_002
صفحه‎ی نمایش این تبلت در حداکثر میزان روشنایی خود (395nits) است که در مقایسه به روشنی Air 2 (458nits) نیست، ولی به لطف رنگ‎های مشکی عمیق تر، نسبت کنتراست عالی (1458:1) دارد که بسیار به نسبت سایر آیپدهای موجود در بازار بیشتر است.
در زمینه رندرسازی رنگ، این تبلت به دقیق ترین شکل ممکن این کار را انجام می دهد و میانگین DeltaE آن 6.4 است.


اتصالات و پشتیبانی از شبکه‎ها

در رابطه با مدلی که تنها پشتیبانی کننده از شبکه وای فای است باید گفت این مدل از کانال دوتایی 2.4GHz و 5.0GHz شبکه‎های 802.11a/b/g/n/ac علاوه بر چند آنتن برای لینک با ظرفیت بالاتر (یا MIMO) پشتیبانی می‎کند.
فضای ذخیره سازی مدل سیم کارت خور 128 گیگابایت است. از 4 باند 2G و چندین باند 3G و LTE پشتیبانی می‎کند. این مدل از آی‎پد پرو علاوه بر سرویس GPS دارای سرویس GLONASS نیز است.
برای مدل سیم کارت خور شما بایستی سیم کارت اپل داشته باشید.
بلوتوث نسخه‎ی 4.2 به همراه iBeacon را نیز داریم. خبری ولی از NFC ولی نیست.
اتصال سیمی از طریق کابل لایتنینگ صورت می‎گیرد که با استانداردهای USB 3.0 نیز همخوانی دارد. برای زدن هدفون ها نیز جک صوتی 3.5 میلی متر مشاهده می شود.
در هر منوی به اشتراک گذاری در iOS شاهد AirDrop هستیم. شما می‎توانید تصاویر، ویدیوها، لینک‎های اپ استور و iTunes، یادداشت‎ها، لینک‎های نقشه‎ها و همه نوع فایلی را از اپلیکیشن‎های مدیریت فایل (یعنی Filer, Flash Drive, Air Disk و غیره) را با استفاده از آن ارسال کنید.

باتری آی‌پد پرو

ظرفیت باتری این دستگاه برابر با 10,307mAh است که به دو سلول تقسیم می‎شود. نزدیک ترین رقیب به این تبلت یعنی گلکسی نوت 12.2 اینچی سامسونگ باتری با ظرفیت 9,500mAh  دارد، ولی اندازه‎ی تصویر آن 16% کمتر نیز است.
طبق گفته اپل میزان دوام باتری این تبلت در بحث گردش در اینترنت یا پخش ویدیو 10 ساعت است. در تست های گرفته شده تست مرورگر وب ما چند دقیقه بیشتر از 10 ساعت ولی پخش ویدیو 2.5 ساعت کمتر بود. با توجه به اندازه تصویر 4:3 که بیشتر مناسب خواندن و مطالعه است تا مشاهده‎ی ویدیوها، این آمار قابل تحسین است.

gsmarena_001

iPad Air 2 9.7 اینچی دارای یک باتری با ظرفیت 7340mAh بود و میزان دوام آن در بخش گردش در اینترنت نیز 10 ساعت بود، ولی مدت زمان پخش ویدیو بیشتر و12 ساعت بود. سامسونگ گلکسی نوت پرو 12.2 اینچی نیز در هر دو تست آمار تقریبا 9.5 ساعتی به دست آورد ولی زمان تست مربوط به آن مربوط به دو سال پیش می شود.

قابلیت چند پنجره در صفحه‎ی نمایش بزرگ عالی است

سیستم عامل این دستگاه iOS 9.1 است.
قفل صفحه‎ی نمایش چیز شگفت انگیزی نیست. به منظور باز کردن تبلت سوایپ به سمت راست می‎کنید و میانبری هم برای دوربین وجود دارد که به دنبال استفاده از آن نیازی به خارج کردن دستگاه از حالت قفل نیست. ولی بعد از استفاده از آن باید گوشی را برای دسترسی به رابط کاربری از حالت قفل خارج کنید.  بر روی قفل صفحه‎ی نمایش نوتیفیکیشن‎ها نیز دیده می‎شوند.
برای قفل کردن صفحه‎ی نمایش از پسوورد یا به لطف Touch ID از اثر انگشت می‎توانید استفاده کنید که توانایی خواندن اثر انگشت شما از 360 درجه را دارد و تا 5 نمونه اثر انگشت را می‎توانید ثبت کنید. در زمان خوانده نشدن اثر انگشت باید از پسوورد استفاده کنید، در نتیجه فعال سازی آن یک امر الزامی برای استفاده از Touch ID است.

Capture Capture2 Capture13
بر روی صفحه‎ی Home تمامی آیکون اپلیکیشن ها قرار میگیرد، البته امکان گروه بندی آن‎ها به داخل پوشه وجود دارد و یک داک آشنا هم به چشم می خورد که 6 میانبر را به شکل همیشگی در خود جا می‎دهد. صفحات به شکل پوشه‎ها وجود دارند و هر صفحه تا 16 اپلیکیشن را می‎تواند در خود جا دهد و محدودیتی برای شمارش صفحه‎ها وجود ندارد.

به طور کلی این حس وجود دارد که از اندازه‎ی صفحه نمایش به خوبی استفاده نشده است. آیکون‎ها اندک و فاصله‎ی بین آن‎ها زیاد می‎باشد، حتی اگر اندازه‎ی آن‎ها درست به نظر اید، وجود یک ساختار شبکه‎ای 4×5 مضحک به نظر می‎آید. انگار داک رابط کاربری می‎توانسته‎ است یکسری اپلیکیشن بیشتر در خود در حالت افقی جا دهد، ولی در حالت عمودی شلوغ خواهد شد و بنابراین 6 عدد خوب است.

Capture2 Capture13
برای نمایان کردن مرکز نوتیفیکیشن باید از بالا به پایین سوایپ کنید. این بخش دو صفحه دارد، در سمت چپ زبانه Today دیده می شود که رخدادهای تقویم و تاریخ را در خود جا داده است و صفحه سمت راست دارای دو تب است، یکی برای ویجت ها، و تب دیگر برای نوتیفیکیشن های حقیقی. تعداد ویجت ها ولی محدود و بستگی به اپلیکیشن‎های نصب شده دارد.
امکان سفارشی سازی نوتیفیکیشن هایی که در این بخش باید ظاهر شوند و به چه ترتیبی وجود دارد. تب Today یا امروز نیز امکان سفارشی شدن را دارد و می توانید بخش‎های گوناگون آن را یکی بعد از دیگری غیر فعال کنید، هر چیزی جز تاریخ را می‎توان حذف کرد. حتی امکان غیر فعال کردن کامل تب امروز در مرکز نوتیفیکیشن و قفل صفحه‎ی نمایش وجود دارد.
تب دوم تنها مخصوص نوتیفیکیشن‎ها است. غیر از آن، مدیریت نوتیفیکیشن‎ها تغییری نداشته است، امکان غیر فعال کردن، مشاهده به صورت بنری یا هشداری در مرکز صفحه‎ی نمایش و غیره وجود دارد.

1 2 3 4
مرکز کنترل (Control) مشابه با چیزی است که در آیپدهای معمولی شاهد آن بوده‎ایم با در اختیار داشتن کلیدهای کنترلی برای پخش موزیک، یک اسلایدر تنظیم حجم صدا، یک اسلایدر تنظیم روشنایی، یک میانبر برای دوربین، یک میانبر برای تایمر، منوی AirDrop و 6 تاگل برای حالت Airplane، وای فای، بلوتوث، مزاحم نشوید، سایلنت و قفل کردن چرخیدن صفحه.

5 6 7
task-switcher را با دوبار فشار دادن کلید Home می‎توان باز کرد. تمامی اپلیکیشن‎ها در قالب کارت‎های مختلف نمایان می‎شوند که اصلا کوچک نیستند ولی با به بالا سوایپ کردن به سهولت می‎شود آن‎ها را بست. دکمه‎ی Kill all دیده نمی‎شود.

9 10
در صفحه‎ی home اثر اختلاف منظر دیده می‎شود. طراحی iOS  توسط اپل در قالب لایه‎های مستقل بوده است یعنی پس زمینه، آیکون‎های صفحه‎ی Home، نشان‎های آیکون و سپس صفحات باز شده‎ به صورت پاپ آپ مخصوص آیکون‎ها. آی‌پد پرو سپس از سرعت سنج و ژیروسکوپ خود برای جابجایی مستقلانه‎ی لایه‎ها و ایجاد توهمی از عمق ایجاد می‎کند. این جابجایی در صفحات نمایش کوچک بسیار ظریف است ولی در این تبلت 12.9 اینچی به خوبی واضح است. در صورتی که از این افکت خوشتان نمی‎آید امکان غیر فعال سازی آن از بخش زیر وجود دارد.
Accessibility settings -> Reduce Motion.
منوی تنظیمات همان لایه بندی نسخه‎های قبلی آیپد را دارد.

1 2 3
در این تبلت نیز حالت Do Not Disturb (مزاحم نشوید) دیده می‎شود که  کنترل بیشتری نسبت به نوتیفیکیشن، یا ترجیحا خاموش کردن آن‎ها، در اختیار کاربران می‎گذارد. به دنبال فعال سازی این حالت، تماس‎های FaceTime ورودی یا هشدارهای اپلیکیشنی خاموش می‎شوند. شما می‎توانید تماس‎های لیست تماس مورد علاقه‎ی خود را دریافت کنید و گزینه‎ای برای فعال سازی این حالت در فواصل زمانی خاص به چشم می خورد تا دیگر در آن هنگام نوتیفیکیشنی دریافت نشود.
در زیر منوی نوتیفیکیشن تاگل اختصاصی برای فعال سازی ویژگی مزاحم نشوید (DND) وجود دارد و به دنبال فعال سازی آن یک آیکون هلالی شکل در کنار ساعت در نوار وضعیت مشاهده می‎شود.
از زمان iOS 7 اپل خواهان ایجاد تغییراتی در مبحث عملکرد باز بودن چندین اپلیکیشن در پس زمینه بوده است و به همین منظور قابلیت  Background App Refresh را قرار داده است. شیوه کار آن این است که تمامی اپلیکیشن‎ها در پس زمینه کار خواهند کرد، ولی iOS متوجه خواهد شد که از کدام یکی شما بیشتر از همه استفاده کرده و چه هنگام محتوای آن‎ها را بر طبق اولویت یا براساس زمانی از روز که شما آن‎ها را بررسی خواهید کرد، به روز رسانی کند.
اپل همچنین در پس زمینه زمانی که نوتیفیکیشن‎هایی بیایند اپلیکیشن را به روز رسانی می‎کند. تمامی اپلیکیشن‎هایی که از کانکشن وای فای یا خط گوشی استفاده می‎کنند و می‎توانند در پس زمینه فعال باشند در بخش Settings -> General -> Background App refresh دیده می‎شوند.

Capture Capture1 Capture2
در آی‌پد پرو قابلیت استفاده از ژست‎های حرکتی 4/5 انگشتی وجود دارد. شما می‎توانید با سوایپ‎های 4 یا 5 انگشتی بین اپلیکیشنهای فعال جابجا شوید. با سوایپی مشابه به سمت بالا task switcher را داشته باشید. در پایان می‎توانید از 4 یا 5 انگشت خود از حالت نیشگون برای زوم کردن استفاده کنید که در اختیار شما صفحه‎ی home را می‎گذارد و اپلیکیشن در پس زمینه قرار می‎گیرد.
تمامی این موارد اکثرا به نسبت مدل‎های قبلی آیپد تغییری نداشته است ولی ویژگی جدیدی که در iOS 9.0 معرفی شد در آی‌پد پرو درخشان عمل می‎کند. قابلیت چند عملکردی توسط دو نیم کردن صفحه‎ی نمایش (Split-screen multitasking) در چنین دستگاهی با صفحه‎ی نمایش بزرگ فوق العاده عمل می‎کند و عملکردی روان به لطف این تراشه‎ی قدرتمند و 4 گیگ رم دارد.
نحوه‎ی عمل به این صورت است. ابتدا شما باید یک اپلیکیشن را به صورت تمام صفحه باز کنید. بنابراین به عنوان مثال در حال گردش در اینترنت هستید ولی دوست دارید نگاهی سریع به رخدادهای سالنامه‎ی خود هم داشته باشید.
یک سوایپ به سمت درون از سمت راست ابتدا یک صفحه‎ را با اپلیکیشن‎های موجود نمایان خواهد کرد، مرورگر وب شما در پس زمینه خاکستری می‎شود. شما روی سالنامه آهسته ضربه می‎زنید و این اپلیکیشن صفحه را پر می‎کند. صفحه‎ی سمت راست دارای یک دسته در سمت چپ است، روی آن آهسته ضربه بزنید و مرورگر دوباره برخواهد گشت و دو پنجره حالا به صورت یکسانی صفحه را اشغال خواهند کرد.

1
اپلیکیشن دومی که شما در سمت راست دارید را می‎توانید بکشید تا نیمی از صفحه را اشغال کند، ولی فقط همین کار، شما نمی‎توانید اکثر صفحه‎ی نمایش را به یکی اختصاص دهید و دیگری را به سمت چپ بکشانید و کوچک کنید. همچنین نمی‎توانید محل این دو اپلیکیشن را با هم عوض کنید. همچنین در آن واحد نمی‎توانید یک اپلیکیشن را دوبار باز در کنار هم داشته باشید.

2 3


عملکرد

آی‌پد پرو مجهز به تراشه‎ی A9X اپل است که اپل می‎گوید یک معماری کلاس دسکتاپی 64 بیتی را در اختیار دارد. پردازنده‎ی این تبلت در مقایسه با iPad Air 2 به میزان 1.8 برابر و واحد پردازش گرافیکی آن به مقدار 2 برابر قوی تر است.
برای مقایسه با تبلت‎های دیگر در تست‎های بنچمارک باید گفت که تبلت‎های زیادی که چنین صفحه نمایش بزرگی داشته باشند به چشم نمی‎خورد، البته بدون توجه به قلمروی سیستم عامل دسکتاپی ویندوز.
این بین البته تبلت‎های Galaxy Note Pro 12.2 / Galaxy Tab Pro 12.2 به ذهن می‎آیند ولی عمر آن‎ها دو ساله است و در عوض به روزرسانی آن‎ها به نظر سامسونگ مشغول ساخت تبلت‎های مخصوص آشپزخانه است. بنابراین برای مقایسه از آخرین تبلت‎های موجود در بازار و یکسری از گوشی‎های پرچم دار با قدرت استفاده شد.
در تست Geekbench آی‎پد پرو امتیازی تقریبا برابر با 5,500 به دست اورد که همپایه‎ی گوشی قدرتمند اندرویدی یعنی گوشی Meizu Pro 5 بود، پرچم دارهای سامسونگ حتی با داشتن تراشه‎ی مشابه در جایگاه پایین تری قرار گرفتند. جالب امتیاز به دست آمده در بخش عملکرد تک هسته‎ی آی‎پد پرو است که تک هسته‎ی Twister  با سرعت کلاک 2.26GHz امتیازی نزدیک به 3400 به دست می‎آورد که به همان اندازه‎ی پردازنده دو هسته‎ای Denver موجود در نکسوس 9 با سرعت کلاک 2.3GHz است.
بنابراین ادعای اپل مبنی بر افزایش عملکرد 1.8 برابری نسبت به iPad Air 2 به نظر نمی‎رسد واقعی باشد، حداقل در این تست بنچمارک. یک چیزی شبیه به 20 درصد افزایش بیشتر نیست. تبلت Xperia Z4 سونی امتیازی تقریبا با iPad Air 2 به دست می آورد و در نتیجه پشت سر آی پد پرو قرار می گیرد. Galaxy Note Pro 12.2 اصلا قادر به رقابت با قدرتمندان فعلی نیست.

1
در تست Antutu، آی‎پد پرو همچنان نمی‎تواند نسبت به گوشی Meizu Pro 5 بهتر باشد ولی سایر دستگاه‎های دارای تراشه‎ی Exynos 7420 را پشت سر می‎گذارد. همچنین از جدید ترین تبلت گلکسی تب 9.7 اینچی به راحتی پیشی می‎گیرد. امتیاز آیفون‎های نسل جدید آیفون نیز به شکل بارزی کمتر می‎باشد.

2
در تست Basemark II 2.0 تبلت اپل بدون رقیب است، گرچه جفت آیفون‎های 6 اس و 6 اس پلاس نزدیکترین جایگاه به آن را در اختیار می‎گیرند.

3
در تست‎های مربوط به بخش گرافیک و قسمت onscreen شاهد یک واحد پردازش گرافیک فوق العاده قوی بودیم که حتی به نسبت گوشی‎های پرچم دار فعلی آیفون نیز بهتر بود و امتیاز عالی 29.4 فریم بر ثانیه را به دست می‎آورد و فراموش نکنید GPU آی پد پرو باید چیزی حدود 5.6 میلیون پیکسل در این رزولوشن را پردازش کند. در مقایسه گلکسی نوت 12.2 اینچی سامسونگ امتیاز اندک 2.2 فریم بر ثانیه را به دست می‎آورد.

4

5
در تست Basemark Metal که نتایج قابل قیاسی را در بین چند پلت فرم به دست می‎دهد آی پد پرو برای خودش جایگاهی به مراتب بالاتر از سایرین دارد، امتیازی که تقریبا دوبرابر گوشی‎های آیفون می‎باشد و نسبت به گوشی‎های آندرویدی به مراتب بیشتر.

6
در تست‎های بنچمارک مربوط به عملکرد گردش در وب، این تبلت باز هم نتیجه خوبی می‎گیرد. نه تنها موفق به اجرای تست بنچمارک جاوا اسکریپتی به اسم Kraken شد بلکه حتی امتیازی که دست می آورد بالاتر از آیفون 6 اس و بسیار بالاتر از پرچم دارهای اندرویدی نظیر Galaxy S6 edge+ است.

7
اگر بخواهیم جمع بندی کنیم باید بگوییم در تمامی تست‎ها این تبلت بهترین بود و ثابت کرد که واقعا اپل در بحث سخت افزاری هیچی برای این گوشی کم نگذاشته است. به سختی در حال حاضر تبلتی در بازار وجود دارد که دارای چنین قدرتی باشد.


گالری

گالری اپل Photos نامیده می‎شود و دارای یکسری گزینه‎های حالا آشنای جستجو می‎باشد. اشارات هوشمند جدید به کار برده شده در مرورگر سافاری و Spotlight اینجا نیز کار می‎کنند. شما می‎توانید براساس مکان، تاریخ، مکان‎های مجاور و غیره به جستجو بپردازید.

درست همانند با قبل، تصاویر براساس تاریخ و مکان مرتب می‎شوند، البته برای آن‎هایی که تگ گذاری جغرافیایی ندارند. چنین نمایی از تصاویر Moments نامیده می‎شود. شما می‎توانید یک قدم به عقب برگردید، به نمای Collections که آنجا شما بهتر می‎توانید تصاویر مرتب شده‎ی خود را در قالب گروه‎های مختلف به همراه علامت‎ها و تصاویر بند انگشتی کوچکتر مشاهده کنید. در نهایت مشاهده براساس سال یا Year view دیده می‎شود که براساس هر سال مجموعه تصاویر شما را طبقه بندی می‎کند.

Gallery gallery1

آلبوم اخیرا پاک شده (Recently Deleted) نیز در آی پد پرو دیده می‎شود. قبل از پاک کردن تصاویر به طور کامل، تصاویر اخیرا پاک شده را به مدت 30 روز نگهداری می‎کند. هر تصویر میزان روز باقیمانده تا زمان پاک سازی به شکل کامل را نشان می‎دهد. چنین چیزی نظیر سطل آشغال عمل می‎کند و شما می‎توانید فایل‎هایی که دوست دارید را بر گردانید.

زبانه‎ای به اسم تصاویر به اشتراک گذاشته شده نیز به چشم می‎خورد که تمامی تصاویر استریم شده‎ی شما را در اختیار دارد. Photo Stream که همانند با یک زیر شبکه‎ی اجتماعی عمل می‎کند، عملکرد واقعا خوبی دارد و برپایی آن بسیار ساده است. شما انتخاب می‎کنید که چه تصاویری به اشتراک گذاشته شوند و این اشتراک گذاری با چه افرادی صورت گیرد. دوستان دریافت کننده تصاویر شما امکان لایک کردن و گذاشتن نظر زیر آن‎ها را دارند. شما دوستان خود را از طریق ایمیل می‎توانید به Photo Stream دعوت کنید و از همین طریق نیز دعوت شوید. اگر از گزینه‎های جدید به اشتراک گذاری خانوادگی استفاده می‎کنید، می‎توانید به سهولت Photo Stream را بین گروه خانوادگی خود به اشتراک بگذارید.

اگر آی کلاد درایو شما فعال است شما می‎توانید به کتابخانه ابری خود دسترسی داشته باشید و بدون نیاز به ذخیره سازی محلی آن در بین تصاویر به گردش بپردازید. اگر گزینه ذخیره سازی تمامی چیزها بر روی آی کلاد درایو انتخاب کرده باشید، می‎توانید در فضای ذخیره سازی با ارزش گوشی خود صرفه جویی کرده و در عین حال به تصاویر و ویدیوهای خود دسترسی داشته باشید. نیاز به یک اتصال اینترنت برای این کار البته دارید، و مقدار فضای ذخیره سازی رایگان روی آی کلاد درایو 5 گیگابایت می‎باشد.

1

یک ویرایشگر ساده ولی در عین حال قدرتمند هم دیده می‎شود که از اعمال استانداردی نظیر کراپ کردن، چرخاندن و فیلترهای متنوع پشتیبانی می‎کند، ولی گزینه‎های پیشرفته‎ای هم دارد که اجازه به کنترل اعمالی نظیر نور (میزان در معرض گذاری با نور، مناطق بسیار روشن، مناطق سایه دار، میزان روشنایی، کنتراست، نقطه‎ی سیاه)، رنگ (اشباع سازی، کنتراست، رنگ افشانی)، سیاه و سفید (شدت، خنثی بودن، تن رنگ، دانه‎ای بودن) می‎دهد. اگر قصد این دارید که خودتان تصاویرتان را ویرایش کنید می‎توانید از قابلیت جدید Auto Enhance هوشمند برای انجام این کارها به شکل خودکار، استفاده کنید.

2 3


موزیک

ظاهر هموار، سفید موزیک پلیر تغییری نداشته است ولی یک سری قابلیت‎های جدید به دست آورده است. شما می‎توانید لیست پخش ایجاد کنید، آهنگ‎ها را از درون خود پلیر پاک کنید و زبانه‎ها را به شیوه‎ای که دوست دارید دوباره مرتب کنید. مشاهده به صورت آلبوم‎ نیز دیده می‎شود، شما می‎توانید به آن با چرخاندن گوشی به حالت افقی دسترسی داشته باشید. در این حالت تمامی کاورها به شکل آلبوم‎هایی که در کتابخانه موزیک خود دارید مرتب می‎شوند. ضربه‎ زدن روی یک تصویر بندانگشتی از آلبوم تمامی تراک‎های موسیقی درون آن را مرتب می‎کند.
صفحه Now Playing از نظر عملکرد و تنظیمات تغییر نداشته است. iOS 9 بار به شکل اساسی به روز رسانی شده‎است ولی هنوز امکان پیکربندی اکولایزرها وجود ندارد و “تنها” 23 تنظیم از قبل معین شده به چشم می‎خورند.

3 m m1


ویدیوها

اپلیکیشن Videos به شما اجازه‎ی آپلود هرگونه فرمت پشتیبانی شده را از طریق iTunes یا خریدن ویدیوها از آی تیونز استور می‎دهد. چنین چیزی یک نمایش بی نهایت مایوس کننده از سوی پلت فرمی می‎باشد که قرار بوده است در بحث مولتی مدیا درخشان عمل کند.
نبود عملکردهای بیشتر به اندازه‎ی کافی بد است، ولی مجبور بودن به استفاده از یک سری محدود از فرمت‎های رسانه‎ای یا تبدیل کردن فایل‎ها، که هردو آهسته و به شکل ناخوشایندی صورت می‎گیرد واقعا مایوس کننده است.
یک قابلیت جدید به چشم می‎خورد که به شما اجازه می‎دهد ویدیوها را در هر پنجره‎ای که در بالای سایر بخش‎های اینترفیس کاربری قرار می‎گیرد مشاهده کنید. شما از اپلیکیشن ویدیوها میتوانید یک ویدیو را پخش کنید، دکمه home را فشار دهدی و به پخش آن به شکل تصویر به تصویر ادامه دهید. شما می‎توانید با یک حالت نیشگون گرفتن اندازه‎ی این پنجره را تغییر دهید و آن را به یکی از گوشه‎های صفحه‎ی نمایش بچسبانید.

v v1 v3

4 اسپیکر

اپل در طراحی آی‌پد پرو سنگ تمام گذاشته است و برای آن 4 اسپیکر را در نظر گرفته است. در کل 4 درایور نصب شده است، با یک فضای وسیع در درون، تا هدف به دست آوردن عمق صدایی باشد که توسط اسپیکرهای کوچک به دست نمی‎آید. طبق ادعای اپل میزان خروجی صدای این تبلت به نسبت iPad Air 3 برابر بیشتر است.
تنها این نیست. بسته به اینکه چطور تبلت را در دست گرفته باشید، بخش نرم افزاری خروجی صدا را تنظیم می‎کند تا فرکانس‎های بالاتر از جفت بالایی اسپیکرهای بیرون آیند.
در تست بلندگوی استاندارد شده‎ی ما، آی‌پد پرو امتیاز خوبی به دست آورد. اعداد اندازه گیری شده به کنار، خروجی صدا واقعا عالی است و هیچگونه انحرافی در بالاترین حجم صدا دیده نمی‎شود.

کیفیت صدای عالی

در تست کیفیت صدای ما این تبلت امتیازی عالی به دست آورد. زمان اتصال آن به یک آمپلی فایر خارجی فعال، صدایی واضح ایجاد کرد و در هر بخش تست عملکردی بی نظیر داشت. حجم‎های صدای به شکل جالبی نیز بالا بودند و یک عملکرد کامل بی نقص را شاهد بودیم.
زمانی که یک جفت هدفون به این تبلت می‎زنید میزان نویز القایی استریو متوسط است و از آنجاییکه سایر موارد تحت تاثیر قرار نمی‎گیرند باید گفت که آی‌پد پرو در پیش ما دستگاهی خواهد بود که هر عشق صدایی آن را دوست خواهد داشت.

دوربین 8 مگاپیکسلی قابل قبول، استفاده از آن به سادگی لطفی ندارد

این تبلت دارای یک دوربین اصلی 8 مگاپیکسلی در عقب است که قادر به گرفتن تصاویری با رزولوشن 3,264 x 2,448 پیکسل است. لنزها دارای زاویه‎ی بازشدگی دیافراگم f/2.4 می‎باشند.
اینترفیس دوربین از زمان آیپدهای کوچکتر تغییر نکرده باقی مانده است. شما می‎توانید با یک سوایپ ساده بین حالت‎های مختلف عکس برداری جابجا شوید و زمان گرفتن تصاویر ثابت امکان تنظیم در معرض گذاری با نور با یک ضربه‎ی آهسته و استفاده از اسلایدر مربوطه وجود دارد. یک تاگل برای جابجایی بین دوربین جلو و عقب به چشم می‎خورد به همراه میانبری به گالری.
یک حالت دستی HDR نیز به چشم می‎خورد که به صورت پیش فرض تصاویر معمولی غیر HDR را نیز ذخیره می‎کند. نگه داشتن دکمه‎ی مجازی شاتر توالی بی انتهایی از تصاویر می‎گیرد، یا تا زمانی که فضای ذخیره سازی شما تمام شود.

p p1 p2
رزولوشن تصاویر در کل خوب است، با توجه به اینکه در مورد یک تبلت داریم حرف می‎زنیم. برای یک دوربین 8 مگاپیکسلی سطح جزییات خوب است و همچنین نویز زیادی به شکل گروه‎های رنگی یکپارچه دیده می‎شود. رنگ‎ها بدون بیش از حد اشباع بودن دوست داشتنی هستند. آی‌پد پرو تمایل به گرفتن تصاویر با در معرض گذاری با نور به مقدار کم را نشان می‎دهد و گرچه به نوعی این امر با یک محدوده‎ی پویای محدود همراه می‎شود تا اغلب اوقات سایه‎ها تاریک باشند.

1 2 3 4 5 6
استفاده از حالت HDR اندکی جزییات را به سایه‎ها بر می‎گرداند ولی افتی در کنتراست ایجاد می‎کند ولی با اینحال تصویر طبیعی به نظر می‎آید.

تصاویر زیر مربوط به قبل و بعد از فعال سازی این حالت است.

1 2 3 o1
حالت گرفتن تصاویر به حالت سراسرنما هم به چشم می‎خورد که کیفیتی عالی دارند. تصاویر گرفته شده در حالت افقی رزولوشنی برابر با 3284 پیکسل دارند.
یک چرخش 150 درجه باعث گرفتن تصاویری با کیفیت 29.6 مگاپیکسل و حجمی حدود 7.2 مگ می‎شود. سرهم بدنی تصاویر اندکی نقص‎های بارزی دارد ولی با اینحال باز هم شاهد تصاویر پانورامایی عالی هستیم.

1

ویدیوهای خوب دارای کیفیت 1080p

امکان ضبط ویدیو در این تبلت با کیفیت 1080p یا 720p و فریم ریت 30fps وجود دارد. همچنین حالت اسلوموشن را داریم که ویدیوهایی با کیفیت 720p و فریم ریت 120fps می‎گیرد.
ویدیوهای 1080p سطح خوبی از جزییات، نه عالی، را نشان می‎دهند ولی واقعا رضایت بخش است. رنگ‎ها و در معرض گذاری با نور دقیق است ولی محدوده‎ی پویا واقعا محدود است.

از این لینک می‎توانید یک نمونه از این ویدیوها را به شکل مستقیم دانلود کنید.

مرورگر سافاری

به لطف iOS 8، مرورگر سافاری آیپد نیز به توسعه دهندگان شخص ثالث خوش آمدگویی داشته است. حالا پشتیبانی از اکستنشن‎ها دیده می‎شود. قابلیت پر کردن خودکار فرم‎ها، استفاده از ویژگی‎های امنیتی Touch ID و ترجمه‎ی صفحات وب دیده می‎شود.
جدا از آن حالت گردش در اینترنت به صورت خصوصی هم بهبود یافته است و حالا تمامی تب‎های باز شما را به تب‎های خصوصی تبدیل نخواهد کرد.
این مرورگر از زنجیر کلیدی iCloud پشتیبانی می‎کند که شما می‎توانید تمامی پسووردها و اطلاعات کارت اعتباری خود را ذخیره کنید.
این مرورگر همچنین به شما اجازه خواهد داد بدون خارج شدن از آن به محتویات مولتی مدیای خود دسترسی داشته باشید.
همانند با قبل، اگر صفحه‎ای با قابلیت Reader سازگاری داشته باشد در کنار نوار آدرس یک دکمه‎ی Reader را به محض باز شدن صفحه خواهید داشت. استفاده از این قابلیت باعث خالی شدن صفحه از تبلیغات می‎شود و اندازه‎ی فونت متن برای صفحه‎ی نمایش شما مناسب تر خواهد شد.

1 2 3 4
به صفحه کلید این تبلت که رجوع کنیم، QuickType را داریم که الگوی تایپ شما را یاد گرفته و جملات شما را پیش بینی می‎کند.
امکان دیکته کردن متن‎ها توسط دستیار هوشمند Siri وجود دارد تا مجبور به تایپ نباشید. شما همچنین می‎توانید صفحه کلید را جابجا کنید، آن را در مرکز صفحه دقیقا بگذارید، به سمت بالا و پایین یا هرجایی که دوست دارید جابجا کنید. برخلاف آیپد‎های معمولی شما نمی‎توانید صفحه کلید را دو نیم کنید تا از هردو انگشت شست خود استفاده کنید.
در نبود تکنولوژی لمس سه بعدی، جاگیری دقیق نشان گر با دوبار آهسته زدن توسط انگشت و سوایپ کردن صورت می‎گیرد.

ipad-pro-47 ipad-pro-48

iTunes store و اپ استور
iTunes Store محلی است که شما می‎توانید موزیک، ویدیوها، شوهای تلویزیونی، فیلم‎ها و زنگ تماس‎ها و پادکست‎های مورد علاقه‎ی خود را دریافت کنید. اینترفیس تب گذاری شده‎ی آن مشابه با اپ استور است که به بخش‎های موزیک، فیلم، جستجو و موارد دیگر تقسیم شده است.
اپ استور در آی‌پد پرو دارای یک گزینه‎ی جستجوی بهتر و هوشمند تر با یک اینترفیس جدید است.


دیگر اپلیکیشن‎ها
iCloud Drive در آی‌پد پرو نیز دیده می‎شود. جدا از اینکه از کل عکس‎ها و فیلم‎های شما نسخه‎ی پشتیبان می‎گیرد بلکه فورا با فضای ابری همگام می‎شود و از هرجایی می‎توان به آن دسترسی داشت نظیر دستگاه‎های دیگر iOS، مک‎ها و کامپیوترهایی که دارید.
امکان ذخیره سازی هر فایلی آنجا وجود دارد. ویژگی Handoff تکیه‎ی زیادی به آن دارد- به دنبال این ویژگی فایل متنی که در آیفون خود باز کرده‎اید در مک یا آیپد شما نیز باز می‎شود. اگر از iCloud Drive استفاده نمی‎کنید این قابلیت هم در دسترس نخواهد بود. متاسفانه اپل تنها 5 گیگ رایگان در اختیار شما می‎گذارد.
طبیعتا AirDrop نیز دیده می‎شود که امکان به اشتراک گذاری فایل‎ها بین iDevice‎ها وجود دارد که برای کار نیاز به روشن بودن هم بلوتوث و هم وای فای است.
این ویژگی در سراسر سیستم عامل iOS در هر منویی به منظور اشتراک گذاری دیده می‎شود.
از زمان iOS 8 گزینه‎ی Family Sharing را نیز داریم که اجازه می‎دهد تا 6 کاربر با یک کارت اعتباری از iTunes, iBooks و اپ استور خریداری کنند. امکان به اشتراک گذاری تصاویر خانوادگی، موقعیتها و رویدادهای تقویم نیز وجود دارد.
اپلیکیشن‎های تقویم و ساعت نیز دیده می‎شوند که ساعت می‎تواند زمان را در بخش‎های مختلف جهانی نشان دهد و دارای یک تایمر و کرنومتر است.
اپلیکیشن تقویم هیچ عملکرد جدید خاصی ندارد ولی با اینحال عالی باقی مانده است. می‎توانید فورا چند اکانت تقویم را با هم همگام سازد، براساس نوع رویداد‎ها آن‎ها را تقسیم کند (نظیر تولد، خانوادگی و غیره) و امکان مشاهده براساس روز، ماه، هفته و سال وجود دارد. در زیر کادر جستجو امکان مشاهده براساس وقایع روز هم وجود دارد.

ipad-pro-49 ipad-pro-50 ipad-pro-51
اپلیکیشن Notes حالا از طراحی‎ها، چک لیست‎ها، فرمت‎ بندی‎های متفاوت با استفاده از لیست‎ها و Bullets (گلوله‎های مشکلی)، درج مولتی مدیا به همراه چیزهای دیگر، پشتیبانی می‎کند و امکان گذاشتن یادآورها برای زمان و حتی مکان وجود دارد.
iBooks قسمتی از خود iOS است، اینترفیس آن مشابه با اینترفیس اپ استور است ولی تب اول همچنان قفسه‎ی کتاب مجازی شما خواهد بود.
با فعال سازی هر آی‌پد پرو  در اختیار شما بسته‎ی کامل iWorks قرار داده می‎شود شامل Pages (مشاهده، ویرایش اسناد، Numbers (مشاهده و ادیت فایل‎های اکسل و صفحات گسترده، و Keynote (مشاهده و ویرایش پرزنتیشن‎ها).
iTunes U یک اپلیکیشن بسیار قدرتمند است که افراد کمی روزانه از آن استفاده می‎کند. دارای کاتالوگ بی نظیری و فوق العاده ارزشمندی از سخنرانی‎ها و جلسات بسیاری از دانشگاه‎های جهان در هر موضوع علمی که شما خواسته باشید است و ارزش تست کردن را دارد.
Photo Booth از دوربین جلو برای ایجاد یک سری افکت استفاده می‎کند. می‎تواند از بین آن‎ها انتخاب کند و افکت زمانی که صورت خود را در جلوی دوربین حرکت می‎دهید، تغییر میکند.


سخن پایانی

آیپد اولی که اپل ساخت باعث شد تبلت یک دستگاه مهم باشد و برای بیشتر از 5 سال یک تبلت 9.7 اینچی بزرگترین دستگاه iOS موجود بود. ولی دیگر این چنین نیست و ما آی‌پد پرو 12.9 اینچی را داریم.
تنها افزایش ابعاد کافی نبوده است و اپل باید یک سری تغییرات بارز نیز می‎داده است و به دنبال آن اضافه کردن لوازم جانبی صورت گرفته است که قبلا مورد تمسخر واقع می‎شده‎اند یعنی قلم و صفحه کلید. هدف این بوده است که این تبلت دستگاهی مخصوص افراد حرفه‎ای باشد.
یقینا اپل روی ویژگی‎های OS کار کرده است تا از صفحه‎ی نمایش بزرگ این تبلت به خوبی استفاده شود. iOS 9.0 را داریم به همراه قابلیت split-screen multitasking که عملکردی ابتکارانه دارد. جدا از آن این تبلت بسیار مشابه با iPad Air است، تنها آیکون‎های صفحه‎ی Home بیشتر از هم فاصله دارند.
فعلا شاید آی‌پد پرو یک دستگاه خاص باشد که از نظر عملکرد حرف اول را در دنیای تبلت‎ها می‎تواند بزند.

خصوصیات کلیدی:

•    مدل پشتیبانی کننده از شبکه‎های 3G/LTE و سرعت دانلود 150Mbps (به همراه سرویس‎های GPS/GlONASS)
•    بدنه‎ی یکپارچه‎ی فلزی، 6.9 میلی متر ضخامت، 713 یا 723 گرم وزن (بستگی به مدل دارد)
•    صفحه‎ی لمسی ال سی دی دارای فن آوری IPS با نور پشتی LED و 12.9 اینچی، رزولوشن 2,048 x 2,732 پیکسل، تراکم پیکسلی 264ppi، مقاوم به خراش، روکش اولئوفوبیک
•    تراشه‎ی 64 بیتی A9X، پردازنده‎ی دو هسته‎ای 2.26GHz Twister با یک هم پردازنده‎ی حرکتی M9، 4 گیگ رم
•    فضای ذخیره سازی داخلی 32/128 گیگابایتی
•    iOS 9.1 با قابلیت Continuity که به شما اجازه می‎دهد تماس‎ها و پیام‎های آیفون خود را روی آیپد خود دریافت کنید
•    دارای 4 اسپیکر
•    دوربین فوکوس خودکار 8 مگاپیکسلی، قابلیت ضبط ویدیو با کیفیت 1080p و فریم ریت 30fps، ویدیوهای اسلوموشن با فریم ریت 120fps، حالت Burst، پانوراما
•    دوربین جلوی 1.2 مگاپیکسلی با قابلیت ضبط ویدیو با کیفیت 720p با یک زاویه‎ی باز شدگی بزرگتر دیافراگم f/2.2
•    قابلیت اتصال 802.11ac Wi Fi
•    میکروفون اختصاصی ثانویه برای کاهش نویز برای تماس‎های FaceTime
•    سنسور TouchID برای پردازش اثر انگشت
•    پشتیبانی از ژست‎های حرکتی به صورت 4 و 5 انگشتی
•    دارای یک سری از اپلیکیشن‎های پرمیموم اپل به صورت رایگان – Pages, Numbers, Keynote, iMovie, Garage Band و غیره.
•    داک مغناطیسی صفحه کلید هوشمند و قلم اپل که حالت انتخابی دارند
•    باتری با ظرفیت 10,307mAh

معایب اصلی:

•    بسیار گران و صفحه کلید و قلم نیز قیمت بالایی دارند
•    برای استفاده با یک دست بزرگ و سنگین است
•    بدون امکان سخت افزاری NFC
•    بالا بردن فضای ذخیره سازی هزینه زیادی می‎برد و داشتن 32 گیگابایت فضای داخلی پایه شاید برای نیازهای حرفه‎ای کم باشد
•    عدم مقاومت نسبت به مایعات و گرد و غبار
•    در ارتباط با iTunes برای آپلود اکثریت محتواها
•    iOS فاقد یک بهینه سازی شایسته‎ی صفحه‎ی نمایش است و در گوشی‎های و تبلت‎ها یکسان به نظر می‎آید
•    مدلی که تنها از وای فای پشتیبانی می‎کند دارای سرویس GPS نیست

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال