آگهی کسب و کارها

در هنگام خرید مانیتور ایسوس به چه نکاتی بیشتر توجه کنیم؟

ایسوس به منظور پاسخگویی به تمامی نیازهای کاربران، از مصارف اداری و عمومی تا گیمینگ و طراحی، مدل‌های متعددی را به بازار عرضه کرده است. در انجام کارهای گرافیکی سنگین مانند ویرایش عکس، تدوین فیلم و بازی‌های سنگین، انتخاب یک مانیتور قدرتمند و مناسب از عوامل حیاتی است. این انتخاب به شما کمک می‌کند تا […]

ایسوس به منظور پاسخگویی به تمامی نیازهای کاربران، از مصارف اداری و عمومی تا گیمینگ و طراحی، مدل‌های متعددی را به بازار عرضه کرده است.

در انجام کارهای گرافیکی سنگین مانند ویرایش عکس، تدوین فیلم و بازی‌های سنگین، انتخاب یک مانیتور قدرتمند و مناسب از عوامل حیاتی است. این انتخاب به شما کمک می‌کند تا تجربه بصری بی‌نقص و عالی داشته باشید و تمام جزئیات کارهایتان را به خوبی کنترل کنید.

ما در این مقاله از تکنا مدل‌هایی را معرفی می‌کنیم که ارزش خرید بیشتری دارند؛ این مدل‌ها نتیجه بررسی و تست تعداد زیادی مانیتور از برندهای معتبر بوده است. اگر شما نیاز به راهنمایی دقیق تر یا اطلاعات بیشتر درباره فناوری موجود در مانیتورها را دارید، در ادامه به شما توضیحات کافی را خواهیم دادیم.

رزولوشن و اندازه مناسب

هنگام انتخاب و خرید یک مانیتور مناسب، با اصطلاحات، ویژگی‌ها، مشخصات و قیمت‌های گوناگون مواجه می‌شوید که بدون داشتن اطلاعات دقیق درباره آنها، نمی‌توانید به خوبی آن‌ها را تجزیه و تحلیل کرده و در نهایت بهترین گزینه را انتخاب کنید.

اولین فاکتوری که باید در زمان خرید مانیتور به آن دقت کرد، اندازه صفحه نمایش است. اندازه بزرگتر صفحه نمایش، کارکردن با آن را راحت‌تر می‌کند؛ اما باید هزینه و فضای مورد نیاز برای آن را هم در نظر بگیرید. همچنین، یکی از موارد مهم دیگر در بحث اندازه، نسبت تصویر است. نسبت تصویر به عرض صفحه نمایش و ارتفاع آن اشاره دارد. بیشتر مانیتورها با دو نسبت تصویر 4:3 و 16:9 عرضه می‌شوند؛ نسبت 4:3 به مانیتورهای مربع شکل و نسبت 16:9 به مانیتورهای مستطیل شکل اشاره می‌کند.

یکی دیگر از فاکتورهای مهم در زمان خرید مانیتور یا خرید مانیتور ایسوس، رزولوشن یا وضوح تصویر است. رزولوشن به تعداد پیکسل‌ها در هر اینچ صفحه نمایش اشاره دارد و تاثیر مستقیمی بر کیفیت تصویر نهایی می‌گذارد. مانیتورهای با رزولوشن بالاتر، تجربه بصری بهتری فراهم می‌کنند و باعث پخش محتوا با جزئیات و وضوح بیشتر می‌شوند.

بهترین رزولوشن برای مانیتور کدام است؟

برای درک مفهوم انواع رزولوشن‌ها، نیاز است ابتدا با مفهوم پیکسل آشنا شوید و نقش آن در کیفیت تصویر را درک کنید. پیکسل به کوچکترین واحد تصویر دیجیتالی می‌گویند که در یک تصویر نمایش داده می‌شود. هر تصویر یا ویدیو، از ترکیب و قرارگیری پیکسل‌ها به همراه هم تشکیل شده است. پیکسل‌ها به صورت مربعی کوچک هستند و با قرارگیری کنار هم، تصویر کامل را به نمایش می‌گذارند.

اندازه پیکسل‌ها و تعداد آنها در هر اینچ صفحه نمایش تعیین کننده‌ی تراکم پیکسلی است. هرچه اندازه پیکسل‌ها کوچکتر و تعداد بیشتری از آنها در یک فضا قرار گیرند، تصاویر با کیفیت بهتری نمایش داده می‌شوند؛ به همین دلیل، تراکم پیکسلی بیشتر در یک نمایشگر منجر به کیفیت بهتر آن می‌شود.

حالا که با مفهوم پیکسل و کاربرد آن در نمایشگرها آشنا شدید، وقت آن است که رزولوشن را بیشتر بررسی کنیم. ساده‌ترین تعریف رزولوشن، تعداد پیکسل‌های قرار گرفته در طول و عرض نمایشگر است.

  •  1080p Full HD

با توجه به تکامل تکنولوژی نمایشگرها، رزولوشن 1080P یا Full HD در دنیای امروز به عنوان یکی از رزولوشن‌های پر استفاده شناخته می‌شود؛ با نمایش 1920×1080 پیکسل، تصاویر و ویدیوها با کیفیت قابل قبولی نمایش داده می‌شوند.

  • 1440p Quad HD

رزولوشن 2K یا 1440p برای کاربران حرفه‌ای تجربه واقعی‌تری را ارائه می‌دهد. با استفاده از این وضوح، تجربه‌ای بسیار خوب از جزئیات تصویر به شما ارائه می‌شود. 2K به معنای دو برابر کیفیت HD است و به آن Quad HD یا QHD نیز گفته می‌شود. این وضوح دارای پیکسل‌هایی با ابعاد 2560×1440 است که در بسیاری از گوشی‌های پرچمدار، مانیتورها و سایر نمایشگرها وجود دارد.

  • 4K Ultra HD

رزولوشن 4K با نام‌های UHD یا Ultra HD شناخته می‌شود و می‌تواند کیفیت پخشی 4 برابر 1080P را ارائه دهد. با ابعاد 2160×3840 پیکسل، این رزولوشن یکی از بهترین کیفیت‌های ممکن را فراهم می‌کند. رزولوشن 4K در کنسول‌های نسل نهم نیز پشتیبانی می‌شود و بسیاری از تلویزیون‌های امروزی آن را ارائه می‌دهند. همچنین برای نیازهای حرفه‌ای و تجربه گیمینگ واقعی، کیفیت بالا و جزئیات دقیق‌تری فراهم می‌کند.

سایز مانیتور: انتخاب سایز مناسب مانیتور

باید توجه داشت که اندازه مانیتور یک ترجیح شخصی است؛ اما در کل مانیتورهای با اندازه‌های مختلف در بازه ۱۹ تا ۳۲ اینچ وجود دارند و هر کدام برای نیازهای کاربران مختلف مناسب هستند. به طور کلی، اگر فعالیت شما بیشتر اداری است و وظایفی همچون مدیریت وب سایت و وبگردی را انجام می‌دهید، مانیتورهای ۲۴ اینچ نیز می‌توانند نیاز شما را برطرف کنند؛ ولی اگر شما یک طراح وب، گرافیست یا ادیتور هستید، ممکن است مانیتورهای با اندازه‌های بزرگتر را انتخاب کنید؛ چرا که امکان کنترل بیشتری روی کارهایتان را می‌دهد.

کشف دنیایی جدید با MEGA WIDE! تجربهٔ جذاب مانیتورهای فوق‌العاده عریض

در چند سال اخیر، نمایشگرهای با نسبت تصویر ۲۱:۹، که به آن‌ها نمایشگرهای Ultra Wide یا آلترا واید می‌گویند، بین کاربران رایانه‌های شخصی بسیار محبوب شده‌اند. این نمایشگرها با دو رزولوشن Full HD و QHD تولید شده‌اند و تفاوت اصلی آن‌ها با نمایشگرهای معمولی نسبت تصویر ۱۶:۹، در عرض بیشتر آن‌ها است.

نمایشگرهای Ultra Wide علاوه بر کاربران عادی، برای طرفداران بازی‌های رایانه‌ای و علاقمندان به فیلم نیز بسیار مناسب هستند. در صورتی که بازی رایانه‌ای شما از رزولوشن Ultra Wide پشتیبانی کند، با قرار دادن رزولوشن بازی خود در این حالت، تجربه‌ی جدیدی خواهید داشت. رزولوشن بیشتر در این نمایشگرها به شما امکان می‌دهد زاویه دید گسترده‌تری را تجربه کنید.

نرخ نوسازی نمایشگر: از 60 هرتز تا 360 هرتز

نرخ تازه‌سازی یا نوسازی مانیتور به تعداد فریم یا تصاویری که در هر ثانیه نمایش داده می‌شود، اشاره دارد و معیار اندازه‌گیری آن هرتز (60 هرتز تا 144هرتز) است. در خرید مانیتور، نرخ تازه‌سازی باید در نظر گرفته شود و بسته به کاربری مورد نیاز، مانیتور مناسب انتخاب شود. هرچه نرخ تازه‌سازی مانیتور بیشتر باشد تعداد فریم‌های نمایش داده شده در هر ثانیه نیز افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه، تصاویر به شکلی بسیار روان و پیوسته نمایش داده می‌شوند.

طراحی ارگونومی مانیتور: مزایای مانیتورهای همراه با پایه‌های قابل تنظیم

در بازار، مانیتورها با دو گزینه پایه، یعنی پایه ثابت و پایه متحرک، عرضه می‌شوند و برای حصول از ارگونومی بیشتر، توصیه می‌شود که به انتخاب مانیتورهای با پایه متحرک توجه ویژه کرد؛ زیرا با این ویژگی می‌توانید مانیتور را به هر زاویه و ارتفاعی تنظیم کنید.

امکانات مانیتور ها: اسپیکرها و انواع خروجی ها

اکثر مانیتورها ویژگی‌های اضافی بسیاری را ارائه می‌دهند که آنها را از رقبا متمایز کند. برخی از آنها بلندگو دارند و برخی دیگر به این امکان توجه نمی‌کنند. اما مهم‌ترین امکاناتی که باید در نظر گرفته شود، خروجی‌های متنوع تصویر است، از جمله پورت VGA تا USB-C.

اسپیکرها

مانیتورها به بلندگوهای داخلی برای تولید صدا نیاز دارند. بسیاری از افراد به اشتباه فکر می‌کنند که مانیتورها به طور کلی بدون بلندگو عرضه می‌شوند، اما در واقعیت، مانیتورها به دو دسته اصلی وارد بازار می‌شوند: آن‌هایی که دارای بلندگوی داخلی هستند و آن‌هایی که بلندگو ندارند.

انواع خروجی ها

هر نوع مانیتور دارای درگاه‌های مختلفی است که هرکدام وظایف و کاربردهای خاص خود را دارند. وجود عملکرد متفاوت در هر درگاه، باعث می‌شود که کاربران بر اساس نیازهای خود، مانیتور مورد نظر را انتخاب و خریداری کنند. به عنوان مثال، برای کاربران گیمینگ، درگاه‌های DisplayPort، HDMI، خروجی صدا و جک 3.5 میلی‌متری برای استفاده از هدفون ضروری و کاربردی هستند. اما یک کاربر عادی با در دسترس بودن درگاه‌های USB، HDMI و DVI می‌تواند به نیازهای خود پاسخ دهد.

در گذشته، اتصال نمایشگرهای LCD به کامپیوتر با استفاده از درگاه آنالوگ VGA صورت می‌گرفت؛ با توسعه فناوری نمایشگرهای صفحه‌تخت، درگاه‌های DVI با استاندارد دیجیتال جایگزین درگاه‌های VGA شدند. سپس، تولیدکنندگان سیستم‌های سرگرمی و خانگی رابط HDMI را به بازار عرضه کردند که به عنوان جایگزینی برای درگاه‌های DVI محسوب می‌شود. پس از مدتی، انجمن استانداردهای الکترونیک ویدئو (VESA) رابط DisplayPort را طراحی و به بازار عرضه کرد.

خلاصه ای از مهم ترین نکات هنگام خرید مانیتور

زمانی که به فروشگاه لوازم کامپیوتری یا فروشگاه آنلاین برای خرید مانیتور مراجعه می‌کنید، با تعداد زیادی مانیتور با مشخصات گوناگون و قیمت‌های متفاوت روبه‌رو می‌شوید. برای انتخاب صحیح مانیتور، آشنایی با مشخصات مهمی که به عنوان مثال قبل از خرید مانیتور ایسوس باید بدانید، بسیار مفید است؛ در ادامه، به خلاصه‌ای از نکات مهم برای خرید یک مانیتور مناسب اشاره خواهیم کرد:

  • انواع پنل نمایشگر
  • سایز مانیتور
  • رزولوشن مانیتور
  • رفرش ریت (نرخ بروزرسانی) مانیتور
  • امکانات مانیتور

در ادامه به معرفی و توضیح هرکدام میپردازیم:

انواع پنل نمایشگر

مزیت اصلی پنل‌های IPS این است که بسیار روشن‌تر هستند به خصوص اگر با نور پس‌زمینه LED تقویت شوند. همچنین، این پنل‌ها زاویه دید بسیار مناسبی دارند. در مقابل، پنل‌های OLED از عمق رنگ بسیار بالا برخوردار هستند. به طور کلی بهتر است هیچوقت TN نخرید و نوع IPS را خریداری کنید.

سایز مانیتور

به عنوان یکی از اجزای حیاتی در سیستم رومیزی یا لپ تاپ، مانیتور بسیار اهمیت دارد. جالب است بدانید که هنگام خرید مانیتور، علاوه بر اندازه آن، کیفیت تصویر، نسبت ابعاد تصویر و حداقل و حداکثر فاصله تا مانیتور نیز باید مورد بررسی قرار گیرد. این اقلام در انتخاب مانیتور مناسب که با نیازهای شما سازگار است، بسیار حائز اهمیت هستند.

رزولوشن مانیتور

اندازه صفحه نمایش و رزولوشن در یک ارتباط مستقیم با یکدیگر قرار دارند. با افزایش اندازه صفحه نمایش، رزولوشن بالاتر ضروری است تا تصاویر با جزئیات بیشتر و کیفیت بهتر نمایش داده شوند.

رفرش ریت (نرخ بروزرسانی) مانیتور

اگر شما قصد دارید از مانیتور خود برای بازی‌های سرعتی و هیجان‌انگیز استفاده کنید، بهتر است از مانیتورهای با نرخ تازه‌سازی بالاتر از 60 هرتز استفاده کنید. حداقل نرخ تازه‌سازی مانیتور برای کاربری گیمینگ باید 75 هرتز واقع شود؛ اما باید توجه داشت که نرخ تازه‌سازی مانیتور تنها یکی از فاکتور است و سایر ویژگی‌ها نیز تاثیر خواهد داشت.

استند مانیتور ( حتما اشاره کنید که مانت VESA را داشته باشد (همان 4 تا جا پیچی)

یکی از مزایای مهم استفاده از پایه نگهدارنده برای مانیتور، قابلیت تنظیم ارتفاع و زاویه نمایشگر بر اساس نیازهای شخصی است. همچنین حتماً باید توجه کنید که مانیتوری که قصد خریداری دارید از استاندارد VESA پشتیبانی کند. استاندارد VESA به شما اجازه می‌دهد تا مانیتور را به پایه‌ها و براکت‌های VESA متصل  و نصب کنید.

امکانات مانیتور

امروزه، استفاده از مانیتور و دستگاه‌های الکترونیکی در محیط‌های کاری بسیار رایج است. پورت‌های HDMI و DisplayPort از جدیدترین تکنولوژی‌ها برای انتقال تصویر و صدای با کیفیت بهره می‌برند. این پورت‌ها قابلیت‌های برتری را در انتقال تصویر با کیفیت و صدا فراهم می‌کنند. همچنین شما می‌توانید لیست مانیتورهای ایسوس را در وب سایت مشاهده و بر اساس راهنمای جامع خرید مانیتور، بهترین انتخاب را برای خود انجام دهید.

در صورتی که قصد خرید یک مانیتور دارید و نمی‌دانید کدام ویژگی‌ها برای شما به هنگام خرید مناسب و ضروری است، توصیه می‌شود راهنمای خرید مانیتور ایسوس را در فروشگاه ایسوس ایران مطالعه کنید و برای تکمیل خرید از راهنمایی کارشناسان بهره ببرید تا با انتخاب مناسب، تجربه بهتری از خرید مانیتور بدست آورید.

salb-techna