ازراک از مادربرد Z170M OC Formula رونمایی کرد

در بازار داغ مادربوردها و رقابت سنگینی میان شرکت‌های مختلف وجود دارد، ساعاتی پیش شرکت ازراک از جدیدترین مادربورد خود با اندازه‌ی کارخانه‌ی micro-ATX رونمایی نمود. این محصول قدرتمند که از جمله پرچم‌داران ازراک به حساب می‌آید، بر پایه سوکت LGA1151 اینتل طراحی شده و هدف اصلی از عرضه‌ی آن نیز جلب توجه اورکلاکرها می‌باشد. […]

در بازار داغ مادربوردها و رقابت سنگینی میان شرکت‌های مختلف وجود دارد، ساعاتی پیش شرکت ازراک از جدیدترین مادربورد خود با اندازه‌ی کارخانه‌ی micro-ATX رونمایی نمود. این محصول قدرتمند که از جمله پرچم‌داران ازراک به حساب می‌آید، بر پایه سوکت LGA1151 اینتل طراحی شده و هدف اصلی از عرضه‌ی آن نیز جلب توجه اورکلاکرها می‌باشد.

با اینکه اندازه‌ی مادربورد کوچک و قدرتمند Z170M OC Formula در اندازه‌ی استاندارد 244mm2 می‌باشد، اما مهندسین این شرکت تنها از دو اسلات رم DDR4 استفاده نموده‌اند تا فضای بیشتری را برای طراحی قدرتمندتر و توانمندتر بورد اصلی داشته باشند. در ابتدا باید اشاره داشته باشیم که همانند بسیاری از محصولات بازار، این مادربورد نیز برق مورد نیاز مصرفی خود را از طریق دو کانکتور 24 پین ATX و 8 پین EPS تامین نموده و مدار برق این مادربورد نیز برای پردازنده از نوع 14 فازه و برای حافظه‌های رم نیز از نوع 2 فازه می‌باشد.

مهندسین ازراک برای کاهش دادن و به حداقل رساندن تداخل الکتریکی در این مادربورد، از صفحه مدار چاپی (PCB) گران‌قیمت و 10 لایه استفاده کرده‌اند که این موضوع می‌تواند یکی از نقاط قوت این مادربورد به حساب بیاید. اورکلاکرها در هنگام استفاده از این مادربورد با دکمه‌های کنترلی بسیار کاربردی روبه‌رو هستند که شاید در دیگر مادربورهای موجود در بازار نتوانید آنها را بیابید. این دکمه‌ها که درست کنار بخش مربوط به اندازه‌گیری ولتاژ قرار دارند، امکان اورکلاک آسان را نیز فراهم می‌آورند که البته شاید برای چنین محصول قدرتمندی که احتمالا تنها اورکلاکرهای بسیار حرفه‌ای آن را خریداری خواهند کرد، چندان مورد نیاز نباشد. علاوه بر این، دکمه‌های اورکلاک خودکار DirectKey، دکمه‌های مربوط به کنترل رنگ لامپ‌های LED مادربورد و دکمه‌ی سوئیچ بین سخت‌افزاری بین چیپ‌های EEPROM نیز در این بخش دیده می‌شود.

یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار خوبی که در این بخش وجود دارد، حالت HyperBClk Feature می‌باشد که کاربران به کمک آن، می‌توانند کنترل بهتری بر روی کلاک پردازنده علی‌الخصوص کلاک پایه (بیس کلاک – BCLK) داشته باشند.

ASRock Unveils the Z170M OC Formula Motherboard2

اسلات‌های توسعه در این مادربورد نیز شامل دو اسلات PCI-Express 3.0 x16 (که در واقع دو اسلات x8/x8 به صورت الکتریکی هستند) و اسلات سوم PCIe 3.0 x16 (که به صورت الکتریکی gen 3.0 x4 می‌باشد)، می‌شوند.

در بخش ذخیره‌سازی اطلاعات و ارتباطات مربوط به این مورد، مهندسین از یک پورت M.2 32Gb/s و هشت پورت SATA 6Gb/s بهره برده‌اند تا مشکلی از بابت اتصالات هاردها وجود داشته باشد. البته این امکان وجود دارد که کاربران بتوانند به کمک کانکتور SATA-Express، سرعت ارسال اطلاعات را تا 16Gb/s افزایش دهند.

در مورد تعداد پورت‌های USB، نباید متصور شوید که اندازه‌ی کوچک این مادربورد باعث شده تا تعداد پورت‌ها به حداقل برسد. مهندسین ازرک سعی کرده‌اند این فرضیه غلط را با قرار دادن 2 پورت USB 3.1 (که یکی از آنها از نوع Type-C می‌باشد) و 8 پورت USB 3.0 به صورت کامل از ذهن کاربران پاک نمایند!

ASRock Unveils the Z170M OC Formula Motherboard3

سیستم صوتی قدرتمند، یکی از مواردیست که علاوه بر اهمیت بالایی که کاربران برای آن قائل هستند، سازندگان نیز به آن توجه زیادی داشته و با دیگر شرکت‌ها بر سر این موضوع رقابت دارند. ازراک در مادربورد قدرتمند Z170M OC Formula نیز سعی کرده از سیستم صوتی بسیار پیشرفته و اختصاصی خود با نام Purity Audio 3 استفاده نماید تا بسیاری از نیازهای کاربران حرفه‌ای نیز در این زمینه مرتفع گردد. در نهایت نیز باید اشاره داشته باشیم که وجود کارت شبکه اینتل، سبب شده تا این مادربورد در موارد مربوط به ارتباطی نیز مشکلاتی نداشته باشد.

هنوز زمان عرضه و قیمت مادربورد قدرتمند و البته زیبای Z170M OC Formula مشخص نشده، اما شکی نیست که با ورود این محصول به بازار، ازراک می‌تواند فروش بیشتر مادربوردهای خود را مشاهده نماید.